Kaare Grodal ang. Meinert Nielsen i Kundby

Startet af Jette Mejnertsen, 16 Maj 2012 - 06:23

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen


Hej Kaare.

Jeg stiler dette til dig, da du nok er den, som ved mest om egnen der.

Det er ang. Meinert Nielsen f. 1805 i Sasserup, altså ikke MN på Hørhavegård.

Han var gift 3 gange og ser ud til at bo det meste af sit voksne liv i Kundby.

Jeg kan bare ikke finde ham død, så jeg vil høre dig, om du ved hvor i Kundby han boede, så kan jeg måske finde ud af, om der er sket noget i hans sidste år, så han er flyttet.

Her er FT:

FT 1834
Kbhv, Sokkelund, Søllerød, Skovborg, Strandmøllen, Valkemøllen i Søllerød, Hovedbygn. Oliemøllen, 01/9, FT-1834
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Drewsen 35  gift  Lysestøber 
Ernestine Jacobsen 30  gift  hans Kone 
Johanne Marie Drewsen 11     
Ophelia Drewsen 10     
Ernstine Drewsen 5    Deres Børn 
Caroline Sophie Worsøe 19  ugift  Børnenes Lærerinde 
Jacobine Larsdatter 22  ugift   
Trine Bolette Petersdatter 15     
Meinert Nielsen 29  ugift  Tjenestefolk

FT 1840
Holbaek, Tuse, Kundby, Kundbye, et Huus, 79, FT-1840
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Meinert Nielsen 35  Gift  Daglejer 
Pauline Schultz 24  Gift  Hans kone 
Sophie Meinertsen 5  Ugift  Deres barn 
Bodil Kathrine Meinertsen 3  Ugift  Deres barn 

FT 1845
Holbaek, Tuse, Kundby, Kundby, et Huus, 25, FT-1845
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Meinert Nielsen 40 Gift Hmd og Dagleier Søstrup Hb. Amt
Pouline Amalie Schjulz 29 Gift hans Kone Holbek
Ane Sophie Meinertsdatter 9 Ugift Deres Børn Søllerød Kjbhns Amt
Bodil Katrine Meinertsdatter 8 Ugift Deres Børn I Sognet [Kundby]
Maren Meinertsdatter 4 Ugift Deres Børn I Sognet [Kundby]
Benedicte Marie Lundgreen 52 Enke Konens Moder Kjøbenhavn

FT 1850
Holbaek, Tuse, Kundby, Kundby By, 1 hus, 27, FT-1850
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Meinert Nielsen 45  Gift  Husmand og arbejdsmand Søstrup, Holbæk 
Pauline Schultz 35  Gift  Hans Hustru Holbæk By
Bodil Cathrine Meinertsen 13  Ugift  Deres barn Her i Sognet
Maren Meinertsen 9  Ugift  Deres barn Her i Sognet
Ellen Margrethe Meinertsen 6  Ugift  Deres barn Her i Sognet
Niels Meinertsen 3  Ugift  Deres barn Her i Sognet

FT 1860
Holbæk, Tuse, Kundby, Kundby Skoledistrikt, Kundby By, Et Hus, 56
Meinert Nielsen 55  Gift Husmand. Arbejdsmand  Søstrup Sogn, Holbæk Amt
Kirsten Olsen 42  Gift Hans Kone  Kundby Sogn, Holbæk Amt
Jens Christian Meinertsen 10  Ugift Deres Barn  Kundby Sogn, Holbæk Amt
Ole Meinertsen 4  Ugift Deres Barn  Kundby Sogn, Holbæk Amt
Line Amalie Meinertsen 2  Ugift Deres Barn  Kundby Sogn, Holbæk

Hans kone nr.2 døde i 1771, derefter blev han gift med en Kirsten Pedersdatter med hvem han får 2 drenge, hvoraf den første dør helt lille. Begge drenge hed Christian Meinertsen, men jeg kan heller ikke finde noget  den yngste født 1876. Det er lidt mystisk.

mvh Jette Mejnertsen Tølløse.
Kirsten dør 1871, jeg kan bare ikke komme til at rette det.

Kaare Grodal

Hej Jette

Begge drenge Christian Meinertsen født 1874 og 76 er sønner af Niels Meinertsen og Kirsten Pedersdatter, Hørhavegaard, Trønninge.

Hvad der bliver af Meinert Nielsen fra Søstrup, kræver nok en større udredning af hvor børnene bliver af.

Ud fra FT 1870 Kundby ops 23 vil jeg tro han boede i et hus nord for byen, og ikke i Kolonien, men min paratviden om Kundby er ikke stor nok til helt præcis at stedfæste Frosts gård.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

#2
Hej Kaare.

Det har du så fuldstændig ret i. Jeg tør dårligt indrømme det, men jeg havde faktisk dobbelttjekket, fordi jeg var bange for at blande de 2 familier.

Jeg søger videre, han havde jo en del børn, men han må være død før FT 1880 og i 1877 dør en 21 årig søn, og der ser han ud til stadig at være i live.

mvh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Ham Meinert Nielsen er en svær nød. Den eneste af børnene jeg kan finde på Sjælland i FT 1880 er Else Margrethe, som er syerske og plejedatter i Søstrup.

Jeg har ledt registeret til Merløse- Tuse herreds skifteprotokoller 1870-80 igennem uden at finde Meinert, men det er ingen garanti for, at han ikke er der.

Skifterne, Kirstens side 652 og fattiglem Oles side 108, siger ikke noget. Jeg er ikke sikker på at Meinert er levende ved Oles død, for ved næste døde Ole Jørgensen på 82 år står ikke at far Jørgen Olsen var død.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Hej Kaare.

Meinert fik 11 børn i 2 ægteskaber. I 2. ægteskab overlever kun Pouline Meinertsen f. 1858.
Hun bliver gift i Kundby kirke med Niels Peder Jensen 02 dec 1881.
De får en søn i Tuse i 1882.

I 1. ægteskab dør 2 Niels Meinertsen som børn.
Jens Christian Meinertsen,Ane Sophie,Bodil Katrine og Maren har jeg indtil videre ikke fundet noget på.

De er måske taget til København eller eller anden by.

Bare mærkeligt, at jeg ikke kan finde i FT.

Ellen Margrethe Meinertsen var et noget voksent plejebarn.
mvh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Niels Peder og Pouline flytter til Kundby Koloni 1882, så resten af deres i alt 10 børn ifølge FT 1901 Kundby ops 429 bliver født i Kundby.

Niels Peder er f. 9 sep 1860 i Kvanløse, og dør 1936 som enkemand på Alderdomshjemmet i Kundby.

Sønnen Niels August bliver gift 1918 i Kundby med Karen Marie Hansen fra Svinninge, og så er du inde i min storfamilie, men Karen Marie er ikke søgbar på hjemmesiden kun forældrene smed Frederik Hansen og fru Petrea.

Pauline tjener hos Inger og Lars Nielsen i Kundby i FT 1880. Lars er også hendes forlover.

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Hej Kaare.

Tak for hjælpen, og så blev vi endda i familie.

Hvad er Kundby Koloni?

Nu er det vist sovetid, så Poulines store familie må vente til imorgen.

mvh jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Kundby Koloni er en samling af de husmandssteder som blev oprettet i forbindelse med udskiftningen, der ifølge udskiftningskortets flotte Korthoved nede i højre hjørne skete allerede 1781.

Kolonien består af 2 sideveje lidt øst for Kundby by syd for vejen til Vognserup og Trønninge. Vejene hedder i dag Kundby Koloni.

Men vi er ikke kommet tættere på Meinert Nielsens sidste år. Har du været fødesognet igennem, hvor dattere Ellen Margerte var en særdeles moden plejedatter i 1880, var det hos familie?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

#8
Hej Kaare.

Nu har jeg fundet Poulines 10 børn, ingen af hendes halvsøskende er faddere ved deres dåb.

Ellen Margrethe bor hos sin faster Mette Rasmussen.

Hun er Maren Meinertsdatters barn af 2 ægteskab.Født 1817. Altså en havsøster til Meinert Nielsen.

FT 1880
Holbæk Merløse, Søstrup, Søstrup By, Søstrup sogn, et hus, 1
Christen Jensen 63  Gift husfader, pensionist  Aagerup sogn, Holbæk  
Mette Rasmussen 62  Gift husmoder  her i sognet [Søstrup]
Jacob Christensen 26  Ugift skomager, deres søn  her i sognet [Søstrup]
Ellen Magrete Meinertsen 34  Ugift syerske, pleiedatter  Kundby sogn, Holbæk Amt
Niels Hansen 9  Ugift hendes søn  her i sognet [Søstrup]

Ellen Margrethes søn far er en tjenstekarl Peder Hansen ved Holbæk ladegård.

Mon ikke Ellen Margrethe er kommet i pleje, da moderen døde i 1852.

Holbæk, Merløse, Søstrup, Sadserup by, 50 et Huus, 50, FT-1860, C9186
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Jensen 44  Gift H. Lever af sin lod, Hf. Invalid  Aagerup S, Ho. A.
Mette Rasmussen 38  Gift Hans kone  Her i S.
Jacob Christensen 7  Ugift deres Søn  Do [her i S.)
Ellen Margrethe -- !! 15  Ugift deres pleiedatter  Kundby S. Ho. A.
Rasmus Mortensen 81  Enkemand Aftægtsm.Hustros !! fader  Asmindrup S. Ho. A.
 
--------------------------------------------------------------------------------


Jeg har ikke fundet Meinert Nielsen død i Søstrup kirkebog.

Jeg må prøve FT en gang til, om jeg ikke kan finde flere børn fra 1 ægteskab. Det skulle da være muligt med det navn.

mvh Jette

Jette Mejnertsen


Nu har jeg fundet sønnen Jens Christian i St. Tåstrup, Merløse i 1903.

Meinert Nielsen ses ikke død der.

Kaare Grodal

Hej Jette

Mener du ikke i FT 1901?

Han bliver gift 4 jul 1887 i Tåstrup med den 19 årige Ane Kirstine Knudsen ops 114

Forloveren Lars Jensen af Udstrup, kender du ham?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Nej jeg kender ikke forloveren - ihvertfald ikke umiddelbart.

Grunden til, at jeg skrev 1903 er, at jeg fandt en Helene Pouline Mejnertsen i politiets registerblade , og hun var født i Tåstrup. Det var det, der ledte mig til sognet.

Når du har fundet deres vielse (tak for det) kan jeg jo kikke efter andre børn og deres faddere.

Alle Meinert Nielsens børn bliver konfirmeret i Kundby med godt skudsmål - nær Ellen Margrethe som konfirmeres i Søstrup.

Men ingen af hans børn bliver viet i Kundby, det tyder på enten fattigdom, eller at der ikke er familie tilbage i Kundby.

Mon degn/præst har glemt at føre hans dødsfald i kirkebogen.

vh Jette


Kaare Grodal

Hej Jette

I skiftet efter Ole står der han var fattiglem, så det tyder på familien ikke har haft meget at rutte med.

Pauline blev da gift i Kundby, men det er også den eneste, og hun tjente hos forlover gmd. Lars Nielsen i Kundby, som ikke var i familie med Meinert Nielsen.

Har du fulgt børnene i afgangslisten fra Kundby?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Hvor har du fundet skifter efter Ole?
OK jeg glemte Pouline.
Ane Sofie tjener hos bageren i Kundby i 1850.

Jeg fandt dette på nettet, jeg ved jo ikke, om det er "min". Jeg har skrevet til ejeren af databasen.

"Ane Sofie Meinertsen  Datter af ukendt far og ukendt mor.   
Børn:
1. Johanne Kirstine Larsen . Født 4. februar 1873. Død 11. maj 1919. "


Bodil Cathrine er på Gislingegården i 1860, hun ses ikke viet der. Meinert ses ikke død der.

Jens Christian får 7 børn i Tåstrup, og hans søskende er ikke fadder ved nogen af dem.

Jeg leder videre.
vh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Ane Sophie Meinertsen og Hans Christian Larsen får 5 børn i København-Frederiksberg ifølge FS. Den førstefødte Pauline Amalie bliver født 29 Aug 1860 døbt København, København. Der står ikke fødsel ved Johanne Kirstine kun hun er døbt 10 aug 1873 Frederiksberg.

Skiftet efter Ole Meinertsen er side 108 i den af Merløse- Tuse herreds skifteprotokol der dækker 1877. Jeg har ikke skrevet opslags nr. på AO ned. Mor Kirsten står side 652 i den protokol som slutter 1871.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Du er da helt fantastisk. tusind tak.

Jeg har lige fundet Ellen Margrethes faster/plejemor død i Søndersted 1905. Jeg er ved at undersøge om sønnen Jacob eller Ellen Margrethe skulle bo der.

vh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Hvornår præcis er Ane Sophie født, for hende i KBH var 26 10/12 år da hun blev gift med Hans Christian Larsen 22 jun 1862 Frederiksberg kirke. ops 228

Johanne Kirstine var født 4 feb 1873 ops 203 Frederiksberg 1873-75.

Men nu må jeg nok holde en pause, landbruget kalder  ;D
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Uh, hvor jeg kendet det med, at der også er andet der skal gøres.

Hun er født 23 jul 1835 i Skovsborg, Søllerød.

Jeg har ikke vænnet mig til at bruge skifteprotokollerne på AO, det må jeg huske.

vh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Kan du undvære det kære landbrug? Jeg kan ikke, i virkelighedens verden ferierer jeg ude på traktor og mejetærsker, for i ferierne laver man jo noget man ikke laver til hverdag.

Mon ikke vi kan regne med at Hans Christian Larsens hustru er din Ane Sophie, Præsten har kun regnet en måned forkert, eller har han regnet den overskydende dag for en hel måned. Vi mangler selvfølgelig at finde den førstefødte Pauline Amalie (opkaldt efter mormor). Hvordan omsætter man København, København til et kirkesogn?

Senora Tobine er født 7 feb 1862 døbt 29 jun ops 268 Frederiksberg 1859-63

Charlotte Johanne Marie er født 17 jun 1865, døbt 12 nov ops 231 Trinitatis 1861-67

Anna Mariane Emilie er født 6 dec 1866, døbt 10 jun ops 266 Trinitatis samme kirkebog som Charlotte

Navnene i kursiv mangler på FS.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Du har ret med hensyn til landbrug, men alligevel var jeg glad for, at det ikke var idag vi skulle samle sten. Det skal vi så til gengæld  de næste dage. Måske jeg   skal være barnepige, lad bare de unge komme til.

Tak for opslagene, jeg var begyndt, men der er ikke samme orden i by kirkebøger, som vi er vant til med landsognene.

Til gengæld har jeg kigget på Kirsten Olsdatters skifte, hvis jeg læser rigtigt, er der fejl med børnene, det gør jo ikke noget i dette tilfælde, men i andre ville jeg da stole på skifteprotokollerne, nå men sådan er der så meget.

Det er opslag 330, hvis diu er blevet nysgerrig.

Min computer har lidt svært med AO, lige pludselig er der problemer, men det går over, hvis jeg holder pause.

vh Jette

Jette Mejnertsen


Pouline Amalie blev født på Fødselsstiftelsen den 29 august 1860 og døbt der den 4.9.1860

Oplyst ved hendes konfirmation den 27 sept. 1874 i Frederiksberg kirke. Opslag 208.

Nå nu kom mine gæster, så må  Fødselsstiftelsen vente.

vh Jette

Kaare Grodal

God morgen

Pauline Amalies fødsel findes Fødselsstiftelsen 1859-66 ops 61. Der er forældrene indført med vielse, dato og kirke.

Meinerts død er du nok kommet nær med bemærkningen om at præsten helt har glemt den. Hvor mange af hans børn mangler vi så at finde?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

#22
Hej.

Pouline Amalie har måske tilbragt sine første 2 år på fødselsstiftelsen.

Selvom Meinert var fattig skulle han vel være at finde i skifteprotokollen?

Jeg har set nogle år med døde igennem fra Frederiksberg, for at se om han skulle være flyttet derind.

Det har jeg set med en fra Skov Vallenderød, han døde i Ryesgade hos en søn.Der mangler Bodil Katrine født 1837 og Maren født 1841, de bliver begge konfirmeret 14 år gamle i Kundby.

Jeg kan ikke finde dem i FT hverken i Holbæk, København eller Roskilde.

De er måske blevet gift og har fået mandens efternavn.

De er lidt svære at få fat i.

Om Maren ved jeg dette:
Bar sin halvsøster Pouline til dåben i  1858, benævnes da" pigen Maren Meinertsen i Bjergby".

Mon Bjergby er Stigs Bjergby eller er der et Bjergby.

Bodil Katrine tjente på Gislingegården i 1860 ved FT, hun var ugift.

vh Jette

Flemming A. Aasklint

Hej

Samtlige personer i husstanden

Odense, Odense, Vissenbjerg, Skovsby Mark, Vissenbjerg sogn, en gaard, 3,

FT-1880, B0520

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Jens Henningsen         33    Gift   husfader, gaardeier, slagter      Ubberud
Maren Meinertsen      38    Gift   hans kone            Kundby, Holbek Amt
Rasmus Meinert Henningsen   6    Ugift   deres børn            Grevninge, Holbek Amt
Niels Julius Henningsen      2    Ugift   deres børn            her i sognet [Vissenbjerg]
Anna Katrine Olsen      13    Ugift   deres børn            Bjereby, Holbek
Meinert Nielsen         74    Enke(mand) husfadernes svigerfader, af ham forsørges   Lisstrup, Holbek
Jens Christian Meinertsen   28    Ugift   medhjelper            Kundby, Holbek
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Jette Mejnertsen


Hej Flemming.

Udenfor Sjælland, der havde jeg ikke tænkt på at lede.

Tænk Meinert Nielsen er rejst derover. Desværre virker AO ikke hos mig lige nu, men nu ved jeg da, hvor jeg skal søge.

Tak for det.

vh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Bodil Catrine blev gift 27 dec 1869 i Gislinge med tjenestekarl af København Ole Madsen f. 19 jan 1841 ops 130

Og her er deres registerblad: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3361743&searchname=polit_simple

Oles fødsel ses i Hørby kirkebog nr. 2 ops 7.

Da Statens Arkiver har planlagte opdateringer, er både DDA og AO døde nu, så yderlig forskning må vente
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Hej Kaare.

Tak, nu lysner det virkeligt. Godt vejret er så fint, så er det ikke så ærgerligt med nedetiden.

Jeg skal bare finde Ellen Margrethes død, så er den familie på plads, når det lige bliver finpudset lidt.

Jeg er meget taknemlig over al den hjælp, jeg har fået.

vh Jette

Jette Mejnertsen


FUNDET.

Meinert Nielsen døde 20 januar 1888 på Skovby mark, Vissenberg sogn. Det er opslag 130.

Så kan vi få aftensmad.

vh Jette