Født 7-3-1835

Startet af Anette Nielsen, 16 Maj 2012 - 19:27

Forrige emne - Næste emne

K. Thidemann

Citat fra: Anette Nielsen Dato 20 Maj 2012 - 01:08
Hej
Jeg kunne ikke lige lade være med at se postbud Niels Larsens død i Fensmark. Det var ikke meget , der stod af oplysninger om ham-alderen 67 boende i Sipperup. Burde der ikke have stået lidt mere om hans fødselssted mv? Det kunne jo tyde på , at han allerede var enkemand  og at der ingen var tilbage til at give oplysninger om ham   - og ellers ville hans efterlevende kone vel have været nævnt?


Nej han var ikke enkemand ved død 1856, konen har du her nedenfor.

Præstø, Tybjerg, Fensmark, Fensmark Skoledistrikt, Sibberup By, Et Hus, 126 - F2, FT-1860, D5855
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Charlotte Marie Kirstine Christensen 61  Enke Almisselem  Roskilde
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#31
Citat fra: Anette Nielsen Dato 20 Maj 2012 - 01:08
Med hensyn til at fødslen på fødselsstiftelsen  1827 på Nielsine Kirstine Nielsdatter skulle være til at finde længere nede på siden , så er det kun dødsfald , der er registreret for 1827. #Ellers må jeg gøre noget galt : jeg skriver København , Sokkelund , Frederikshospital!
Kan jeg finde fødselsstiftelsen på en anden måde??
Mange hilsener Annette

Fødselsstiftelsen
Arkivalier Onling
Københavns amt - Den Kgl. Fødselsstiftelse.

Altså under Den

(det er ikke alle børns forældre der er angivet)
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#32
Citat fra: Anette Nielsen Dato 20 Maj 2012 - 00:42
Hej
Roskildedomkirke i nov 1799 dåb , født 15 0kt.
Forældre er Christen Nielsen og Birthe Cathrine Nielsdatter.Hun blev båren af pigen Johanne MARIE Larsdatter xxxx og Hans Nielsens  xxxxx pigen Dorthe Larsdatter xxxx Boiuchmaul XX Johan Berg , Jens Christiansen, Rasmus Hansen ,OLe Madsen.Jeg t r o r , at de sidste 3 benævnes  skomagersvende?????
Jeg kan huske en af de første FTere vi havde i København.Der var Lars Nielsen eller Niels Larsen i Teglgårdsstræde benævnt bud- det kunne jo være postbud?.
Måske skal jeg lægge Charlottes dåb ud til Tydning , hvis vi ikke selv kan læse den?
Godnat Annette

Roskilde domkirke 1774 - 1814 opslag 216
Fødte
Ao 1799 d. 1. November
Husar Christen Nielsen og Hands
Hustrue Birthe Cathrine Niels-
datter. Deres Datter fød d. 15de
October og Døbt d. 1te Nov. og Kaldet
Charlotte Marie Kirstine
Baaret af Pigen Johanne
Marie LarsDatter tiener
hos Hans Nielsen Værtshuusmand
Stod hos Pigen Dorte LarsDatter
tiener hos Rouchmaul
Mandsfadere
Johan Berg Kuursvend
Jens Christiansen Skomager Svend
Rasmus Hansen Skomager Svend
Ole Madsen Skomager Svend  

============

En af pigrne tjener hos Rauchmaul.

Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Hersegade, No. 5, 6 og 7, 190 b, FT-1801, A0691
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Silio Andreas Rauchmaul 35  Gift Huusbonde Eskadronfeldskærer 
Dorothea Frideriche Kass 32  Gift Hans kone   
Cicilia D. Rauchmaul 6  Ugift Deres børn   
Magdalena S. Rauchmaul 4  Ugift Deres børn   
Friderich A. Rauchmaul 3  Ugift Deres børn   
Amalia Andrea Rauchmaul 1  Ugift Deres børn   
Karen Olsdatter 18  Ugift  Tienestepige 
Karen Jensdatter 18  Ugift  Tienestepige 
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#33
Charlotte Marie Kirstine's forældre er viet 18. januar 1797 i Roskilde Domsogn opslag 312

Moderen (Birthe Catrine Nielsdatter) er enke og har været gift med Husar Lars Poulsen.

Måske er de piger med efternavnet Larsdøtre i forrige dåbsindførsel hans døtre.  
mvh K.Thidemann 9000

Anette Nielsen

Hej.
Godt tænkt med at pigerne kunne være første mands døtre.
Jeg forstår ikke at du kan læse alt i dåben i Roskilde og finde div ftere.?????? Jeg er s å glad for din hjælp.
Nu vil jeg prøve at slå dine nye oplysninger efter også Den kongelige fødselsstiftelse.
Værtshusmanden er vel en værtshusholder, han kunne vel også godt være familie??
Hvad tror du en kursvend er -måske lige som en bartskærer , er han en som kurerer sygdomme med en kur? Det skal vi nok finde ud af-Det må også kunne lade sig gøre at finde det husarregiment han var med i ?
Venlige hilsener Annette Nielsen

K. Thidemann

#35
Citat fra: Anette Nielsen Dato 20 Maj 2012 - 22:42
Hej.
Godt tænkt med at pigerne kunne være første mands døtre.
Jeg forstår ikke at du kan læse alt i dåben i Roskilde og finde div ftere.?????? Jeg er s å glad for din hjælp.
Nu vil jeg prøve at slå dine nye oplysninger efter også Den kongelige fødselsstiftelse.
Værtshusmanden er vel en værtshusholder, han kunne vel også godt være familie??
Hvad tror du en kursvend er -måske lige som en bartskærer , er han en som kurerer sygdomme med en kur? Det skal vi nok finde ud af-Det må også kunne lade sig gøre at finde det husarregiment han var med i ?
Venlige hilsener Annette Nielsen

Undskyld, der står ikke svend med smed - Kuur smed

Kuursmed eller Cuursmed - jeg ved ikke hvad det er, MÅSKE en der tager sig af heste ved militæret.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kursmed

Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Olsgade, No. 16, 223, FT-1801, A0691
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes C. Berg 44  Gift Mand Cuursmed ved Eskadronen  
Bodil Jensdatter Walgreen 39  Gift Hans Kone  
Johan Adolph F. Berg 3  Ugift Deres Søn  
Marie Fischer 27  Ugift  Tienestepige


===============

P.s. faderen var ved 4. Eskadron iflg. FT-1801

Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Store Maglekldestræde, No. 6, 289, FT-1801, A0691
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Nielsen 30  Gift Huusbonde Landhusar ved 4 Eskadron 
Birthe C. Nielsdatter 43  Gift Hans kone   
Jacob Christian 3  Ugift Deres børn   
Charlotte Marie 2  Ugift Deres børn
mvh K.Thidemann 9000

Inge Hedal


K. Thidemann

Citat fra: K. Thidemann Dato 20 Maj 2012 - 20:59
Charlotte Marie Kirstine's forældre er viet 18. januar 1797 i Roskilde Domsogn opslag 312

Moderen (Birthe Catrine Nielsdatter) er enke og har været gift med Husar Lars Poulsen.

Måske er de piger med efternavnet Larsdøtre i forrige dåbsindførsel hans døtre.  



Garnisionskirken Odense 1774 – 1814 opslag 144
1778 No. 2
Torsdagen d. 12. Marts havde Ærlige og
mandhaftige Lars Poulsen, Rytter ved
Hr. Major Bergers Escadron. Trolovede
med ærlige og Gudfrygtige Birthe Catrine
Niels Datter. Forlovere vare under
tegnede.
Copulerede d. 10. April 78
Johan Rehfeldt ..... Claus Rasch

==========================0

Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Store Maglekldestræde, No. 6, 289, FT-1801, A0691
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Nielsen 30  Gift Huusbonde Landhusar ved 4 Eskadron 
Birthe C. Nielsdatter 43  Gift Hans kone   
Jacob Christian 3  Ugift Deres børn   
Charlotte Marie 2  Ugift Deres børn
mvh K.Thidemann 9000

Bettina Bendix Andresen

Hej Annette,

fødselsstiftelsen hedder Den kongelige Fødselsstiftelse. Det er der du skal kikke.

Vh
Bettina

Anette Nielsen

Hej.
Tak for hjælpen-
Der bliver født en Nielsine Chirstine Nielsdatter på den kongelige fødselsstiftelse 2 maj 1827
,dåben er 5 maj 1827 og der står nogle tal 398 358 som refererer til barn og mor- det er det.
!8 jan 1797 i Roskilde Domkirke bliver ganske rigtigt Husar Christen Nielsen   (man kan kende hans navn i datteren Nielsine Christines navn )  gift med enche Birthe Cathrine Nielsdatter (efter husar Lars Poulsen) Poulsen og Birthe Cathrine skulle så være viet i Odense -ca 20 år før hun bliver gift med Christen Nielsen også husar? Man flyttede vel ikke sådan rundt den gang??Eller?
Mvh Annette

Anette Nielsen

Hallo , hallo.
Jeg må jo så siges at være blevet en del klogere i dag på det omrejsende liv man kunne føres ud i som soldat og soldaterkone.Jeg googlede husar  4 eskadron og læste bla om en husar, som havde fået sine mange børn over hele landet , med sin kone , forstås.( corporal Johan Stein-kun et eksempel.)
På Pederudesens hjemmeside står der en masse om bla Rigsarkivets indhold af militærekilder og i Pederudesens indlæg om Det holstenske Rytterregiment kan man læse at netop 4 husareskadron blev næsten udslettet i den tysk-preussiske krig 1813 - hvor de var lejesoldater?? Det kunne jo have gået ud over Chresten Nielsen
Måske kunne det være spændende at finde ud af hvad Poulsen-Birthes 1 mand døde af ,men det er nok ikke muligt og det er jo heller ikke ham , der er anen.
Det var også sjovt at du fandt Rauchmaul i FT en.Det var der ,den ene pige tjente (fadderen). De må have kendt hinanden godt i det regiment.
Jeg har så mange aner som er soldater både her og i Sverige og Tyskland så jeg skulle måske igang med at finde tid til at læse "Geworbene Kriegskarle " men der står jo ikke direkte noget om personerne.
Jeg vil prøve at lede efterChristen Nielsens og fru Birthes fødsel-Hun kan da ihvertfald nok være fra Odense?
MVH Annette



















p

K. Thidemann

#41
Citat fra: Anette Nielsen Dato 21 Maj 2012 - 23:35
Hallo , hallo.
Jeg må jo så siges at være blevet en del klogere i dag på det omrejsende liv man kunne føres ud i som soldat og soldaterkone.Jeg googlede husar  4 eskadron og læste bla om en husar, som havde fået sine mange børn over hele landet , med sin kone , forstås.( corporal Johan Stein-kun et eksempel.)
På Pederudesens hjemmeside står der en masse om bla Rigsarkivets indhold af militærekilder og i Pederudesens indlæg om Det holstenske Rytterregiment kan man læse at netop 4 husareskadron blev næsten udslettet i den tysk-preussiske krig 1813 - hvor de var lejesoldater?? Det kunne jo have gået ud over Chresten Nielsen
Måske kunne det være spændende at finde ud af hvad Poulsen-Birthes 1 mand døde af ,men det er nok ikke muligt og det er jo heller ikke ham , der er anen.
Det var også sjovt at du fandt Rauchmaul i FT en.Det var der ,den ene pige tjente (fadderen). De må have kendt hinanden godt i det regiment.
Jeg har så mange aner som er soldater både her og i Sverige og Tyskland så jeg skulle måske igang med at finde tid til at læse "Geworbene Kriegskarle " men der står jo ikke direkte noget om personerne.
Jeg vil prøve at lede efterChristen Nielsens og fru Birthes fødsel-Hun kan da ihvertfald nok være fra Odense?
MVH Annette

Jeg har ingen mening om Birgitte Catrine Nielsdatter skulle være født i Odense.

Døde Kvinder Roskilde 1814 - 1826 opslag 282
20 Juni 1817 Birgitte Cathrine Nielsdatter - fattiglem afg. Christen Nielsens enke af Bredgade 63 år af tæring.

En Caroline Marie Kirstine bliver konfirmeret samme kirkebog opslag 180
hun er født 15. oct. 1799 far Husar Christen Nielsen
(navnet er vel Charlotte Marie Kirstine )
--------

I stambogen for regimentet, må du kunne finde Christen Nielsen.
mvh K.Thidemann 9000

Anette Nielsen

Idag har jeg ledt efter Birthe Cathrine Nielsdatters  og Christen Nielsens Fødsel i Roskilde Domkirke i de relevante år udregnet efter FTerne , de optræder i og  det vil sige rundt om 1758 for Birthes vedkommende og rundt om 1771 for Christen Nielsens vedkommende-jeg fandt dem ikke.Skal jeg nu lede i de andre kirker i Roskilde, sikkert, men mon nogen ved , hvor soldaterne boede-I andre byer er der bestemte kvarterer at kigge efter soldater i , måske er det også så iRoskilde?
Med venlig hilsen Annette

Anette Nielsen

"Jeg har ingen mening om Birgitte Catrine Nielsdatter skulle være født i Odense."
Citat fra M/K Thidemand -det er nok bare en træthedsfejl ,men du mener Birthe Cathrine  Nielsdatter-bare for at undersøge , om der ligger en betydning , jeg ikke har fanget?
Jeg tror ikke , der står , at hun døde i Bredgade ??
Der står , at hun døde af tæring , som du skriver-det gør arkivalierne mere "levende" når der indføres dødsårsag-kunne ønske mig , at det var blevet ført over hele landet. Det er jo TB.
Der står også , at hun er blevet begracet på Gråbrødre kirkegård-nok en fattigkirkegård.

Mange hilsener Annette

K. Thidemann

#44
Citat fra: Anette Nielsen Dato 22 Maj 2012 - 23:31
"Jeg har ingen mening om Birgitte Catrine Nielsdatter skulle være født i Odense."
Citat fra M/K Thidemand -det er nok bare en træthedsfejl ,men du mener Birthe Cathrine  Nielsdatter-bare for at undersøge , om der ligger en betydning , jeg ikke har fanget?
Jeg tror ikke , der står , at hun døde i Bredgade ??
Der står , at hun døde af tæring , som du skriver-det gør arkivalierne mere "levende" når der indføres dødsårsag-kunne ønske mig , at det var blevet ført over hele landet. Det er jo TB.
Der står også , at hun er blevet begracet på Gråbrødre kirkegård-nok en fattigkirkegård.

Mange hilsener Annette

Jeg læser det stadig som
Birthe Cathrine Nielsdatter, fattiglem, afg. Christen Nielsens enke af Xxxgaden - 63 aar - (Anmærkning) Tæring
Iflg. dette skulle Birthe være født omk. 1754


P.s. mit navn er ikke M men K. Thidemann
mvh K.Thidemann 9000

Anette Nielsen

Hej.
Jeg har ikke opgivet at finde begges fødsler i Roskilde , men det tager tid og jeg har ikke fundet dem endnu-men leder videre med optimisme - når du nu er kommet så langt. ;D
Venlige hilsener Annette