Værnepligtens/Tjenestetidens varighed i hæren 1862

Startet af Aage Willy Hansen, 26 Nov 2010 - 11:49

Forrige emne - Næste emne

Aage Willy Hansen

Hej

For år tilbage opdagede jeg rent tilfældigt ved en dåbsindførsel den 18. september 1864, at min jyske oldefar måtte have deltaget i krigen, idet han som far til barnet var omtalt som soldat.

På daværende tidspunkt havde jeg ingen erfaring med de militære arkiver, hvilket jeg stadigvæk ikke har.

Jeg vidste dog, at de fandtes i Rigsarkivet.

Ved en henvendelse om, hvad der rent umiddelbart kunne findes af oplysninger, var de så venlige, at sende mig kopi af hans ansøgning om erindringsmedaljen uden beregning.

I dag skal man vist betale for den slags.

Af ansøgningen fremgår følgende data:

Mathias Hansen

Født 20. (skal være 21.) december 1840

Deltaget i krigen 1864

6. Infanteriregiment

3. Kompagni

Nr. 477

Fra og til hvilken dato var De tjenstegørende?

Fra den 2. juni 1862 til midt i august 1864 som menig

Ansøgningen blev bevilget

I første omgang tænkte jeg ikke videre over det, men sagde til mig selv - Nå, det ser ud til, at han har været indkaldt i 26½ måned .

Men efter nærmere eftertanke må han have været indkaldt 2. juni 1862 og på et eller andet tidspunkt hjemsendt og så genindkaldt sent på året 1863.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor jeg på nemmeste måde får oplysning om det?

Er det en stambog, jeg skal have fat i ?

Mvh
Willy



christian poulsen

Hej Aage

Når du har regiments og compagni nummer, kan du finde de tidspunkter han har været indkaldt på i den såkaldte Stambog. Jeg mener de er på Rigsarkivet som film i ruller. Det var de sidst, jeg søgte.

Den tid din oldefar var indkaldt 26½ måned skal nok ses i forhold til, at han har deltaget i krigen. Den normale værnepligt var kortere.

Jeg ved ikke hvad den var omkring 1864, men min oldefars bror var indkaldt ved ingeniørtropperne i 1876. Han var indkaldt som rekrut fra maj til slutningen af september og året efter lå han ved 1. ingeniørbrigade som menig også fra maj til september. Det vil sige samlet 8 - 10 måneder.

Med venlig hilsen
Christian Poulsen

http://www.maglekilde.dk

Aage Willy Hansen

Hej Christian

Hvis den samlede indkaldelse var maksimum 10 måneder, har han nok kun været indkaldt samlet i 16-17 måneder, men det vil vise sig.

Da jeg har regiment, kompagni og nr., skulle det jo være ligetil at gå ind i stambogen og finde oplysningerne.

Jeg siger tak for hjælpen.

Mvh
Willy

Eva V. Ersbøll

Hej

Køb eller lån Jørgen Greens "Slægtsforskerens ABC", som giver grundigt og glimrende svar på dine spørgsmål.

Venlig hilsen Eva

Mette Lund

Hej

Også Jørgen Greens "Slægtsforskning i lægdsruller og i hærens og søværnets arkiver" kan anbefales.

Mvh.
Mette

Aage Willy Hansen

Hej Eva

Tak for tipset.

Jeg har kikket i den for år tilbage, men ikke i den her forbindelse.

Mvh
Willy

Aage Willy Hansen