Arkitekt Aage Langeland-Mathiesen (1868-1933).

Startet af Steffen Kjærulff, 19 Maj 2018 - 13:59

Forrige emne - Næste emne

Steffen Kjærulff

Denne danske skønvirke-inspirerede arkitekt (kendt for bl.a. Glacisgården i Østbanegade, bygningen på hjørnet af Nygade og Gammeltorv samt Studenter-foreningens hus på H.C.Andersens Bvd.), byggede i 1912 en smuk villa på Ryvangs Alle til min morfar, Wilhelm Brinkmann og hans hustru Henny, født Andersen. ALM var gammel ven med billedhugger Anders Bundgaard (1864-1937) og tillige familiært beslægtet med dennes hustru, Elisabeth, født Kabell, og han havde nogle år før bygget også Bundgaards ateliérvilla på Svanemøllevej 11. Min morfar var gennem både sin bror Johan Georg Brinkmanns ægteskab med en anden Kabell-datter, Magnella, og via sin søster Bessies ægteskab med Peter Kabell, forbundet med både ALM, Bundgaard og slægten Kabell. ALM udførte arbejder på flere af de nævnte familiers huse. Både Langeland-Mathiesen og min morfar, Wilhelm Brinkmann, havde endvidere begge tilknytning til Liseleje, hvor min morfar i 1915 købte et af de først byggede sommerhuse i byen, bjælkehytten Turf på Liselejevej 69. ALM fik også sommerhus i Liseleje, der (iflg. Kraks Blå Bog) hed "Havhuset", men hvor præcis det lå, har jeg hidtil ikke kunnet finde ud af.
Da jeg ved, at min morfar tidligt fik bil, og at ALM er kendt for sit store engagement i FDM og den tidlige automobilkørsel, gætter jeg på, at siden de begge tog til Liseleje, kan der også i sommerlandet have været fælles interesser eller kontakt. ALM døde i Liseleje 1933.

Dersom evt. efterkommere eller andre har kendskab til materiale, der kunne belyse de nævnte forbindelser omkring Aage Langeland-Mathiesen, vil jeg være yderst taknemmelig for at høre om det, evt. på mail st.kjaerulff@gmail.com.

Venligst
Steffen Kjærulff
København