Hvervede musketerer i Kbh. og Helsingør 1770'erne

Startet af Geske Lilsig, 07 Okt 2010 - 22:34

Forrige emne - Næste emne

Geske Lilsig

Jeg mangler viden for at kunne finde mere om geworben soldat Valentin Mønnich - Mønnig - Münnick og hans kone Edele Cathrine Rebenius (Repinius)
Måske er det her stedet, hvor jeg kan få nogle tip til at komme videre!
Jeg er kommet så langt jeg kunne med kirkebøger, folketællinger og Oeders - OG jeg har været en tur på Rigsarkivet efter at have fået det gode råd at læse Jørgens Greens bog, hvor jeg fandt ud af hvordan jeg kunne finde og bestille militære arkiver via Daisy - og fik forklaret at Falsterske Regiment skifter navn til Aalborgske i 1785 og derefter til 3. jyske Infanteriregiment...
Her er hvad jeg har fundet ud af:

Generalauditøren /Justitsprotokoller for 11. bataillon 1769 - 73 side 161 (set på Rigsarkivet): Friseddel til Valenthin Mönnig Musquetier b. Capitaine von Plessens Cpmpagnie und producierte (?) + noget jeg ikke kan læse..mit Edel Cathrina Rebine... Attesteret J. Gørtz, auditør.

Kirkebog, Sokkelund - Garnisons 1769 - 1815, opslag 4: Copulerede 30. maj 1770: Valentin Möni og Edel Cathrine Ripinius.

Garnisons Kirke fødte 1746 - 1784 opslag 299: 9 april 1771: Hans Joseph Mønnich, Vater: Valentin Münich -....capt. pf?  moder E (?) Repilius


Oeders eft. 1771: Mønnig, soldat ved Falsterske Regiment 24 år og hustru 21 år boende i Christianshavns Sogn, København

Garnison 1711- 1722, opslag 455, Døde: Valentin Mönichs søn - Falst: Ang: Maj: Plessen(?) Comp. 1 aar.

Herefter er de i Helsingør, hvor de får 4 børn: Kirkebøger, fødte 1733 -1814, Lynge-Kronborg - Helsingør St. Mariæ:
opslag 161 - Johann Joseph  1773
opslag 170 - Johann Valentin  1776
opslag 177 - Susanna Catharina  1778
opslag 185 - Lovise Caroline     1780

og i Folketælling Helsingør 1787 på adressen ved grøften 472, Helsingør Købstad - opslag 580
Valentin Møinicke (endnu en ny stavemåde) 43 år, huusbonde Frimand fra det Aalborgske Regimentet og Cathrine Bertelsdatter 44 år  kone og Susanna Valentinsdatter  8 år - datter.

Men her forsvinder de sporløst.
Deres børn Johann Joseph og Susanna - kan jeg følge - har faktisk fundet Valentin og Edele ved at gå baglæns...den anden Johann, Lovise og forældrene kan jeg ikke finde som hverken døde, gifte, fraflyttede eller andet i de følgende år.
De er ikke med ved vielser , dåb eller andet ved Johann Joseph' og Susannas fortsatte tilværelse i Helsingør om omegn. Jeg har (pga) regimentet søgt i Ålborg også og andre amter med - men uden held.
Det undrer mig, da den midterste del af deres liv er så omhyggeligt registreret.
Er der steder, jeg kan finde noget, der kan bringe mig nærmere på, hvor Valentin Mønnick kom fra (Edel Rebinius har jeg styr på - hun er fra Holbæk) og hvor de begge to blev af?

Måske er jeg kommet så langt, som det nu kan lade sig gøre, det er jo længe siden, men det kunne være spændende, hvis nogen her kunne give mig nogle tip til at komme videre!
På forhånd tak fra Geske

Bente Aaris

Så du i hverveprotokollerne eller i Regimentets Stambøger i de militære arkiver (FOARK).

Karsten Skjold Petersen har skrevet bogen:

Geworbne krigskarle - Hvervede soldater i Danmark 1774-1803
(Den handler ikke om personer men om forholdene).

Han har undersøgt frifolkene (frimændene) ved 3.Jyske Inf. for året 1790 og skriver flg.:

"Fortegnelseer over frifolkene og deres beskæftigelse er yderst sjældne. Iflg. Infanterireglementet af 1747 skulle regimenterne føre en såkaldt frimandsprotokol (Beurlaubungs-Buch) , det er imidlertid kun bevaret meget få stykker, den mest dækkende er protokollen fra Falsterske/Aalborgske/3.jyske Infanteriregiment, der omfatter perioden 1774-1796.31 =note
(Protokollen bærer navnet Passeprotokol, men er en regulær frimandsprotokol.
RA, FOARK, 210.100.11.Bataillons Arkiv, G.18 Passeprotokol 1774-1796).

(Måske du kan finde den i Daisy).

Videre skriver han Protokollen opregner hvert år - kompagni for kompagni - hvem der blev permitteret som frifolk. Protokollen bringer desuden oplysning om soldaten var prmitteret med eller uden pas , hvortil, hvor længe og hvormed han ernærede sig. De frifolk, der forblev i garnisonsbyen eller dens nærmeste opland, behøvede ikke pas, men ønskede soldaten at tage arbejde længere væk, var det en absolut nødvendighed. Det fremgår tydeligt, at næsten alle frifolkene var permitteret hele året uden for eksercertiden. Det fremgår også, at det var de samme pålidelige folk, der blev permitteret år efter år. En stor del af soldaterne ser faktisk ud til at have tilbragt hele deres tjenestid som frifolk kun afbrudt af den årlige tilbagevendende eksecertid. Han skriver om at protokollen giver en enestående mulighed for at se hvad frifolkenevar beskæftiget med og hvorhenne.
I året 1790 garnisonerede regimentet i Ålborg. Iflg. 1789 hærplanen, hvor det i øvrigt fik tildelt navnet 3.Jyske Infanteriregiment, bestod det af 540 hvervede menige soldater og spillemænd.
I 1790 var det kun 1/3 del af Regimentets frifolk, der blev i selve Ålborg by, i bestræbelserne for at finde arbejde tog frifolkene langt bort fra garnisonen, de fordeler sig således.
113 i Ålborg Købstad - 95 i Himmerland - 58 i Vendsyssel - 21 i København - 11 i Midtjylland - 7 i Sønderjylland/Nordslesvig - 7 i Helsingør - 5 på Fyn - 1 på Amager - 1 i Norge - 1 i Hamburg - 26 Uidentificeret".

210.100. 11.Bataillons Arkiv (Falsterske/Aalborgske/3.Jydske).
G 18/11-12 Passeprotokol for menig 1774-1796og stambog 1776-1802.
G 19/ 13-14 Frimandsprotokoller 1782-1784 , 1785-1786.
G 39/89 Stambog for officerer, underofficerer og menige 1747-1812
PM 7-6 Lønningsbøger, 7.musketerkompagni 1773-1776, 1777-1778, 1782-1784
V 1 Hverveprotokol 1775-1785.

Har selv en forfader i samme tidsrum som havde hvervet sig (uden at ha fundet hans ophav), han købte sig fri og betalte til Regimentkassen, derfor har jeg skaffet mig bogen som er meget interessant at læse om hvordan det var (pyton for de fleste).
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Karin Andersen

#2
Hej Geske :).

Ups...hende kunne du jo følge. Jeg lader det stå alligevel!
Har du kikket i V. Richter http://www.rosekamp.dk/V_Richter_All/Start.htm

Mon din Susann er her?

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Strandgade 1, , F1-1, FT-1801, B8876
Joachim Lund 60  Gift Husbonde Kiøbmand  
Magdalene Holm 50  Gift Hans kone  
Karen Lund 27  Ugift Deres datter  
Magdalene Lund 26  Ugift Deres datter  
Lovise Lund 22  Ugift Deres datter  
Dorothea Lund 21  Ugift Deres datter  
Bolette Lund 20  Ugift Deres datter  
Kitti Lund 15  Ugift Deres datter  
Lucie Lund 62  Ugift Hans søster  
John Parret 29  Ugift Tienestefolk Kiøbmands karl  
Carl Egebuk 29  Ugift Tienestefolk Kiøbmands karl  
Peter Hedemarck 15  Ugift Tienestefolk Kiøbmands dreng  
Sophie Elisabeth Kertner 26  Ugift Tienestefolk  
Susanne Catharine Møncke 22  Ugift Tienestefolk    
John Chapman 52  Ugift  Kiøbmand

Med venlig hilsen :)

Karin andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Geske Lilsig

Bente! Tusind tak for dit svar! Jeg har allerede bestilt den bog, du anbefaler på biblioteket! Den er efterspurgt, der er kø til den! Det lyder som om, jeg kan få en del at vide der - om tiden og levevilkårene. Dine citater fortæller mig allerede en del nyt - og giver gode tip til at lede lidt videre efter den "forsvundne" familie. Jeg har nu prøvet at søge efter Valentin Mønnich (med forskellige stavemåder) i folketællingerne fra 1801 i DDD i alle de områder, hvor du nævner, at soldaterne fra dette kompagni havnede efter 1789, men uden held. Men der kan jo også være sket meget mellem 1789 og 1801. Jeg vil nu prøve at bestille nogen af de kilder, du nævner i DAISY, det lyder også lovende. Det er en stor hjælp, det kan være lidt svært at orientere sig i mængden af kilder på Rigsarkivet eller Forsvarets arkiver. Jeg har for eksempel haft mulighed for at bladre gennem skiftesager for denne bataillon (Generalauditøren, Auditøren ved 11. Bataljon: F. Skiftesager (1773-1809) men det er ret uoverskueligt, og svært at læse. Nu prøver jeg passe / frimands-protokollen. Måske kan jeg her finde ud af, hvad Mønnich arbejdede som. Endnu engang tak for hjælpen!
/Geske

Geske Lilsig

Karin! Tak for dit svar!
Rosekamp har jeg fundet frem til - men der er ikke nogen af dem, jeg søger.
Ved du, om man kan regne med at den liste over afdøde omfatter alle, der er døde i det tidsrum?

Ja, Susanna Valentinsdatter Mønnich/ Møncke/ Mønnicke bliver i Helsingør og bliver senere gift Østergreen. Sidste gang jeg finder hende er i folketælling for Helsingør i 1855 som enke med 3 voksne børn, der arbejder som drejere.
/Geske

Geske Lilsig

HJÆLP TIL AT BESTILLE GENNEM DAISY!

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg finder de arkiver, som Bente anbefaler?
Jeg har forsøgt at skrive FOARK som arkivskaber, men der kommer ikke noget frem, der ligner det, jeg søger.
Jeg har også prøvet at søge på "falsterske regiment" i feltet - arkivskaber eller arkivserie- , men der kommer ikke nogen 11. bataillon frem?

/Geske

Verner Bentsen

Vær opmærksom på at stavemåderne kan være både  bataljon og bataillon

Mvh Verner


Bente Aaris

Måske du kunne få nogen med til at hjælpe dig med tydningen af protokollerne eller evt. ret og slet affotograferer dem digitalt som der jo er så mange som gør nu (men det er vel ikke alle steder tilladt), men da kunne du blæse dem op på din PC og evt. lægge det ud til tydning, hvis de da er læsbare.

NB!Jeg tror 11.Bataillon kom til at hedde Sjællandske Livregiment (4. Regiment).
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Geske Lilsig

Bente og Arne! Tak for jeres gode råd!
Nu lykkedes det at finde frem, til de materialer på DAISY.
- Det var da en god idé at affotografere, jeg vil spørge om det er tilladt.
I mellemtiden vil jeg prøve at gennemgå det lille online-kursus, jeg har fundet på sa.dk, om at øve sig i at læse gotisk håndskrift!
venlige hilsner
/Geske