Claus Schneekloth (1800-tallet) - hvem var han?

Startet af Anders M. Petersen, 22 Maj 2012 - 18:45

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

I har tidligere i en anden tråd (http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31158.0.html) hjulpet mig med min ane Karen Jeppesen, der fik 3 børn med 3 forskellige fædre.

Min direkte forfader var det andte barn, Niels Clausen (født i Bregninge, Tåsinge 14.08.1854), som ifølge kirkebogen var søn af en Claus Schneekloth:

Fruentimmeret
Karen Jeppesen
i Gl. Nyby, til
Barnefader udlagt
Dagleier paa Walde
marSlot Claus
Chneeklot Clausen


Kilde: Bregninge Sogn (Sunds Herred) kirkebog 1851-1859, opslag 17

Jeg har søgt lidt efter denne Claus Schneekloth Clausen - med sådan et navn kan man jo ikke lige gemme sig!

Han forekommer ikke i Bregninge sogn i FT 1850 og heller ikke i FT 1855, så han har sikkert været på gennemrejse eller er skyndsomst rejst videre efter affæren.

Der er nogle kandidater i FT fra andre dele af riget, ligesom der findes en række kandidater i FamilySearch, men ingen af dem kan med bare en smule sikkerhed antages at være "min" Claus Schneekloth.

Heldigvis er der meget fint førte tilgangs- og afgangslister i Bregninge Kirke og han bør være opført begge steder mellem 1850 og 1855. Desværre er de meget svært læselige, så jeg er ikke i stand til at læse dem bare nogenlunde sikkert igennem...

Derfor en aneefterlysning som måske lige så godt kunne være en hjælp til tydning af tekster, men her er alle kilder velkomne!

Jeg har et enkelt bud i Bregninge Sogn (Sunds Herred) kirkebog 1851-1859, opslag 161, linie 23 - kan se at der står Claus ? Clausen, daglejer på Valdemars Slot. Er der nogen der kan læse bedre end jeg?

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Opslaget ovenfor er ikke det rette - årstallet passer ikke  :P
Claus Schneekloth kan ikke have forladt Tåsinge før 1854, da barnet er født i midten af august 1854...

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Denne sag spøger fortsat i min slægtsforskning! Er der ikke nogen, som har en idé til hvordan jeg kommer videre?

Jeg har denne her:

Samtlige personer i husstanden
Maribo, Musse, Radsted, Side 310, Gaarden Idalund, 47, FT-1845, B9398
Johan Frederik Clasen 44  Enkemand  Hollænderiebestyrer [Heinrich Andreas Thaill og Lovise Emilie Høyer] Hamborg
Niels Rasmussen 25  Ugift  Hjulmand [Heinrich Andreas Thaill og Lovise Emilie Høyer] Kjøbeløv S. Maribo A:
Claus Schneeklots 41  Gift  Mergelgraver [Heinrich Andreas Thaill og Lovise Emilie Høyer] Schønbere, Holsteen


Og igen i FT-1850 (uddrag):

Maribo, Fuglse, Askø, Askø By, en Gaard, 3, FT-1850, B9410
Claus Schnekboe 50  Fraskilt  Mergelgraver [Hans Hansen og Else Georgine Hansdatter] Kiel


Men ingen "smoking gun"...

Med venlig hilsen og på forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#3
Hej Forum!

Jeg har fået flere små gennembrud på denne sag, som jeg gerne vil dele med jer, i håbet om at en af jer dygtige slægtsforskere måske kan hjælpe mig med at finde endnu en brik.

Det bliver en lang post, men for dem der bare kigger forbi, så se lige dette Google kort jeg har lavet, der viser "sporet" efter den mand, der blev udlagt barnefader til min tipoldefar:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=
215375458147194425008.000500cf225854213ba35


Nedenstående er Claus Schneekloth's kronologiske spor - det samme som vises grafisk på ovenstående kort:

FT 1803 - Schönkirchen sogn i Holsten:
Samtlige personer i husstanden
Holsten, , Schrevenborn Gut, Dorf Neuheikendorff, Gut Schrevenborn, Ksp. Schönkirchen, Dorf Neuheikendorff, Hofkamp, 24F24, Vz-1803, C7567
Claus Schneekloth 58 Verheir. Mann Inste ohne Land und Tagelöhner  
Anna Hedewig Sellen 30 Verheir. dessen Frau -  
Hans Christian Schneekloth 8 Unverheir. ihr Kind -  
Claus Christian Schneekloth 4 Unverheir. ihr Kind


Det må være ham - det passer med hans fødested og nogenlunde med alderen ved vielsen.

6. april 1834: Westensee i Holsten
Vaccineres i Westensee, Holsten (se vielse) og dermed "undgår" han FT 1834 for Danmark og FT 1835 for Holsten.

13. oktober 1834: Nakskov
Vies i Skt. Nikolaj Kirke i Nakskov:

Claus Christian Schneekloth, Ungkarl og Merkelgraver fra Schrevenborn i Holsteen, gl. 33 Aar. Vaccinations Attest o.s.v.ere foreviiste fra Pastor Struck i Westensee ifølge hans Attest af 6te April 1834.
Pigen Mette Marie Diderichsen fra Føhr i Holsteen gl. 24 Aar; har sidst tjent paa Annenhoff, ligeledes ifølge Attest af Pastor Struk i Westensee af 6te April 1834
Viet: Den 13de October 1834 i Kirken
Anmærkning: Samme dag, som dette Par bleve ægteviede, blev deres sammenavlede Barns Hiemmedaab confirmeret heri Kirken.


Claus Schneekloth og Mette Marie Diderichsen har altså mødt hinanden i Westensee og er rejst sammen til Nakskov. Hvorfor får vi nok aldrig at vide!

1834 til 1836
Intet spor?

1836 til 1839: Næsgård, Åstrup Sogn, Falster
Datter Bodil Kirstine Clausen fødes her 27 oktober 1836 (død dagen efter)
Datter Stine Clausen døbes 25 marts 1838 i Åstrup Kirke.
Står i afgangslisten for året 1839 (ingen dato)

1839 til 1843: "Kjæppehuset" ved Knuthenlund, Stokkemarke, Lolland
Tilgang til sogn 16. Juni 1839
Datter Anne Sophie døbes 8 juni 1840
Søn Hans Jacob døbes 31. maj 1841
Datter Marie døbes 9. februar 1843
Afgang fra sogn 5. maj 1843

1843 til 1845: Nysted, Lolland
Tilgang til sogn 21. maj 1843
Han findes 2 gange i FT 1845, og det fik mig til at tro, at der var to brødre, men det er højest sandsynligvis konen der har oplyst ham i Nysted og så er han også blevet talt på hans arbejdsplads på gården Idalund ved Radsted 16 km fra Nysted. Med antagelsen om at det er samme person faldt mange brikker på plads!

Samtlige personer i husstanden
Maribo, Musse, Nysted Købstad, Nysted, Torvet, 103, FT-1845, B8011
Claus Christian Schneeklotz 43 Gift  arbeidsmand Kiel
 < 9 km fra Schrevenborn (FT 1803)
Marie Diderichsdatter 32 Gift  hans kone Utterslev paa Falster  
August Schneeklotz 11 Ugift  deres børn Nakskov  
Christine Schneeklotz 8 Ugift  deres børn Aastrup sogn paa Falster  
Hans Jacob Schneeklotz 4 Ugift  deres børn Stokkemarke sogn, Maribo Amt


Samtlige personer i husstanden
Maribo, Musse, Radsted, Side 310, Gaarden Idalund, 47, FT-1845, B9398
Johan Frederik Clasen 44  Enkemand  Hollænderiebestyrer Hamborg
Niels Rasmussen 25  Ugift  Hjulmand Kjøbeløv S. Maribo A:
Claus Schneeklots 41  Gift  Mergelgraver Schønbere, Holsteen
< Schönberg, 11 km fra Schrevenborn (FT 1803)

16 Maj 1847 døbes en datter Hansine Benthea Diderichsen, som konen har fået med en fremmed mand:

Hansine Benthea Didderichsen
Døbt i Kirken 6te Søndag efter Paaske - den 16. Mai 1847.-
Mergelgraver Claus Christian Schneekloths Kone, Marie Didderichsen i Nyested. Til Barnefader udlagt: En fremmed Søemand Didderichsen


Måske har Claus Schneekloth været for meget på Idalund?

1847 til 1849
Han står ikke i afgangslisterne for Nysted, men jeg skal til at søge ham i tilgangslisterne på Lolland / Falster. Det kunne være interessant at se om jeg kan finde ham som udlagt barnefader i sognene omkring Idalund.

1850: Askø nord for Lolland
Han tilgår sognet 13. maj 1850
Han findes dog allerede i folketællingen 1850, der blev gennemført 1. februar 1850?
Og her har konens sidespring fået konsekvenser:

Maribo, Fuglse, Askø, Askø By, en Gaard, 3, FT-1850, B9410
Hans Hansen 43 Gift  Kjøbmand, Gaardmand, Huusfader Skaarup, Svendborg Amt  
Else Georgine Hansdatter 34 Gift  hans Kone, her i Sognet  
Claus Schneklod 50 Fraskilt  Mergelgraver, Kiel  
+ flere


Han fragår sognet 26. juni 1850 mod Halsted.

1850 til 1855
Han dukker ikke op i tilgangslisterne i Halsted og dermed taber jeg sporet.

December 1854: Valdermars Slot, Tåsinge
Her krydser Claus Schneekloth og min skæbne, for han bliver udlagt til barnefader til min tipoldefar, der må være undfanget i december 1853:

Fruentimmeret Karen Jeppesen i Gl. Nyby, til Barnefader udlagt Dagleier paa WaldemarSlot Claus Chneeklot Clausen.
Bregninge Sogn (Sunds Herred) kirkebog 1851-1859, opslag 17

Om den udlagte barnefader så er den samme som alle de ovenstående? Jeg er ret sikker - der er ikke andre kandidater med bare lignende navne i folketællingerne og han har konsekvent arbejdet på større godser som mergelgraver (arbejdsmand). Læg også mærke til at faderen i FT 1803 hedder "Claus", så jeg mener at han er en meget sikker kandidat!

1855 til 1860
Intet spor

1860
Endnu et helt stort gennembrud for mig - en meget bred søgning i FT 1860-1880 fandt denne person i Viborg:

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg Købstad, 3. Kvarter, St. Mickelsgade 123, 116 - F1, FT-1860, D6788
Cicilius Tranum 34 Gift Brænderibestyrer  Skals Sogn, Viborg Amt  
Jensine Juliane Hengkel 26 Gift Hans Kone  Gentofte Sogn, Københavns Amt  
Enger Sophie Petersen 30 Ugift Tjenestepige  Vinkel Sogn, Viborg Amt  
Erik Peder Lambert 19 Ugift Tjenestekarl  Sal Sogn, Viborg Amt !!  
Jens Christian Ladsen 27 Ugift Tjenestekarl  Spydstrup, Thisted Amt  
Carl Obe 26 Ugift Tjenestekarl  ??  
Johan Fellug Rust 20 Ugift Tjenestekarl  ??  
Adam Lauderbak 26 Ugift Tjenestekarl  Vilmand??  
Celaus Chr. Snekloz 61 Enkemand Tjenestekarl  ??  
Christen Pedersen 70 Gift Tjenestekarl  Rønbjerg Sogn, Ringkøbing Amt


Alderen passer fint. Jeg har naturligvis slået efter i folketællingen på AO (det er opslag 43 th, vedhæftet) og kan ikke tyde mere, end der står på DDA, men med lidt held kan fødested muligvis læses som "Nyhaugendorff, Kiiler Amt" hvilket passer meget godt med en fordanskning af "Neuheikendorff" fra FT 1803!
Men det må næsten være ham og dermed mit eneste bevis for at han har bevæget sig væk fra Lolland (via Tåsinge?) og at han er i live i 1853.

Efter 1860
Jeg har søgt afgangslister og begravelser i alle Viborgs Kirker 1860-1880 uden resultat. Jeg er lidt i tvivl om mine muligheder - alle tips modtages gerne!

Og hvad så?
For det første, så kunne det være spændende, hvis der var andre, der have Claus Schneekloth i deres stamtræ - han får jo en del børn på Lolland! Jeg har endnu ikke fulgt op på dem, men nu kan de i hvert tilfælde søge sig frem til denne side.
Dernæst, så modtager jeg med stor glæde ethvert tip, der kan føre til mere information om denne ane! Lige nu er det især hans begravelse, som kunne være spændende at finde, men der er også nogle huller på Lolland, som jeg skal have udfyldt.

Tak fordi I gad følge med  ;)

[vedhæfting slettet af admin]
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm