En Topp ud af det blå?

Startet af Anders M. Petersen, 03 Jun 2012 - 22:20

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Hanne!

Mange tak for dit svar - så er Arrild-sporet lukket.
Og sig endelig til, hvis du finder ud af mere!

Måske at jeg med denne udelukkelse alligevel skulle kaste noget energi efter at lede efter en uægte søn af Henrik Paulin Topp i Randers-området. Vi ved jo at Henrik Paulin var i Randers lige omkring undfangelsen og barnet kan være angivet med moderens efternavn i FT1801 (og derfor svær at finde). Senere i livet har Jørgen måske fået historien om sin baggrund fra moderen og har måske opsøgt sin far - eller har blot taget navnet og baggrunden til sig?

Jeg skriver naturligvis, hvis jeg finder du af mere!

/ Anders


PS: Og tak til Regelsen, der måtte lave et ekstra opslag i Viborg Bys Borgerbog fordi jeg havde fejltydet kirkebogen...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr


God morgen.

Måske kan du tillige finde noget brugbar info omkring Biskopper/Praester på

http://www.rosekamp.dk/praester.pdf

hvor familierne/hustruerne og slægter også fremstår.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Denne sag spøger altså fortsat hos mig  ???

Jeg er ret sikker på at Jørgen Topp er (uægte?) barn af Henrik Paulin Topp - enten fra hans ophold i Randers eller fra Norge - men jeg kan bare ikke finde beviset!

Hvorfor?
For det første er navnet ret sjældent og så ens stavet.
For det andet, så er det det, som står i Viborg Bys Borgerbog - men det er desværre ikke muligt at se om det er fakta eller en antagelse.
For det tredje - hvorfra kommer Jørgen Topp ellers?

Men hvis der er nogen derude, der kan komme med en ny vinkel på sagen, så er jeg lutter øre!!!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr


Hej.

Hvorfor er Arrild sporet lukket ? og

(Kunne svarene ikke være Både - Og ? selv Norge er jo naturlig at drage ind dengang som nu - er ikke til at komme udenom) - ad også Købmændsønner og døtre der gifter sig indbyrdes m.fl. div. andre brancher.

.......................................
((Når tingene bliver udredt til sidst, kan man ofte ikke forstå, at man blot hurtigt afviser div. stier man kan gå ad opklaringens vej - som som ofte kan være med ad dobbeltcheck./verificeringer. (søvejen var jo yderst befærdet på disse tider, og hvor mange motorveje og tog, var der egentlig dengang ?) Vi handlede jo sammen, giftede os ind i div. slægter Danmark, Norge, Tyskland, Sverige, meget mere end nutildags sjovt nok men der var jo også nationale fællesskab osv. sikkert mindre begrænsende end disse EuroParlamentstider - der bestemmer selv udseendet af vejskilte osv.))
........................................

Det ligger jo tæt på grænsen i Tønder området - hvor mine aner boede i Tyskland - og ja, jeg har jo også undret mig over denne - slægt og samboendes- fælles - rejsen rundt mellem Helsingør, Frederiksborg Slot/Hillerød, Viborg, Flensburg m.mere. - hvor meget har du undersøgt omkring Flensburg området
www.ADELBY.com, hvor div. efternavne jo forekommer hos Helmut Martensen ?


1) Ad FOG /(senere jo & MØRUP) har jeg d.d. arbejdet længe på SLÆGTERNE DAVID FOG,/Schrøder/Baggesen - VIBORG - Sorte Brødre -


2) Ad URMAGERE / BORNHOLMERURE / Bornholm -(stammer disse Bornholmerure - ikke fra England tidligere tider ?)

Mener jeg har set Topp i en (fin) invitation - med alt hvad der kunne krybe og gå af fine borgere (hos Bistrup (fælles)slægten på Bornholm også, ad.: Bistrup - Østerberg Bistrup / (Anker og Bistrup - Bornholm)

(Håber ikke jeg mere forvirrer end hjæper, men bud på søg/infos).

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#34
Hej igen.

Hvor ender mon Jacob Top ?  

Hvor stammer kommer Pauli(n) fra - Mechlenburg ?

Se faktisk www.ADELBY.com men også Topp og Bahnsen samt Klinge m.fl. slægter på :

Hendrick Paulin Topp født 29. dece,. 1701 Karlebo, Lynge-Kronborg, Frederiksborg
Ægteskab. Dorothea Elisabeth Bahnsen (Klinge/Bahnsen forældre)
død: 31. jan. 1756, Svendborg i en alder af 54 år.

samt mange flere topp´ere.:
www.Hammerweb.dk

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Berit Frank Pagh


Hej,

Én mulighed for at få oplysninger om Jørgen Topps baggrund kunne være at finde ham i
skrædderlaugets protokoller, hvis de stadig findes.

Og så er der sønnernes navne:

Daniel Andreas er delvis opkaldt efter morfar Daniel Bojesen, men hvem var Andreas ?

Næste søn blev kaldt Andreas Lassen.
Hvis det er samme person, der bliver opkaldt, er han måske en vigtig "brik".

Vh,
Berit Pagh.



Anders M. Petersen

Hej Berit og Lise!

Tak for input! Grunden til at jeg ikke har svaret så hurtigt skyldes ikke at sagen ikke har høj prioritet her, men derimod at jeg ligger hjemme med noget der ligner influenza  :P

Men Lise, jeg har meget svært ved at følge dig - muligvis er jeg ikke erfaren nok ud i slægtsforskning, men mange af dine hints går hen over hovedet på mig. Jeg kan dog se af dit link til www.Hammerweb.dk, at der er en lille mulighed for at "min" Jørgen Topp er en efternøler af Jacob Pedersen Topp, så det må jeg lige prøve at undersøge - tak!
Jørgen Top fra Arrild blev skrevet helt ud af "kandidatlisten" som følge af Hanne Louises meget præcise indlæg (se Torsdag 07-06-2012, 20:19 ovenfor) - det er med sikkerhed et blindspor i jagten på Jørgen Topps ophav!

Berits idé om at søge i skrædderlaugets protokoller er rigtig fin, men der er langt fra København til Viborg. Jeg har allerede forsøgt at få lidt hjælp til et meget konkret opslag i skiftet efter Jørgen Topp i "Opslag i arkiver" (se http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,40557.0.html), men ingen har bidt på endnu, så jeg må prøve med det der kan findes på www og med god hjælp herfra.

Vi så tidligere på fadderne ved Jørgen Topps børns dåb, men uden at det gav noget gennembrud (men det taler jo så for, at han ikke har nær familie på Viborg-egnen!). Jeg var også begyndt at kigge lidt på hans børns navne, som Berit foreslår. Jørgen Topps børn er:


Anne Johanne Topp (f. 1813)
Daniel Andreas Topp (f. 1816)
Anne Marie Caroline Jorgensdatter (f. 1817)
Andreas Lassen Jorgensen (f. 1820)
Kirstine Magrethe Jorgensdatter (f. 1822)
Jette Pauline Jorgensdatter (f. 1826)
Else Johanne Topp (f. 1830)
Jensine Nielsine Frederikke Topp (f. 1835)

Man kan se at navnet Andreas går igen, så det er måske et hint?
Pauline kunne jo pege på Henrik Paulin Topp, men kommer sent i rækken i forhold til at det skulle være farfaderens navn (her er Andreas et bedre bud!).
Navnene Daniel, Anne, Johanne og Magrethe ses i Jørgen Topps kones (Anne Danielsdatter Bojen) familie - som Berit også har set det.

Jeg vil kigge nærmere på Jacob Pedersen Topp (http://www.hammerweb.dk/217.htm) - sporet går jo igen mod Norge og dermed er vi ikke så langt fra Viborg Bys Borgerbog 1713-1860 påstand om at Jørgen Topp kom fra Norge!

Men al hjælp modtages fortsat med stor taknemmelighed - jeg skriver jo først herinde, når jeg har forsøg grundigt selv  ;)

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Norge-sporet gav ikke noget umiddelbart brugbart på FamilySearch, så jeg gik lige tilbage til DDD for at se, om Jørgen Topps børns videre skæbne giver ledetråde, og så dukker der interessant resultater op - f.eks.:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I, Nørrevold No. 227, Kjelderen, 1732, FT-1845, C2839 
Peter Jørgensen Damm 58  Gift  Portner og Skrædermester Kjøbenhavn
Ane Lurine Topp [Damm] 57  Gift  Hans Kone Hannover

Hun er født 1787-1788 og kunne være en (tvillinge) søster fra Tyskland!
Jeg har tidligere haft kig på ham her https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NZ71-RQ7, som kommer fra Lippe ved Hannover (!). Jeg har dog fravalgt sporet, da hverken Heinrich eller forældrenes fornavne går igen hos Jørgen Topps børn - og så passer alderen ikke helt (FT og alder ved død peger entydigt på 1787-1788).


Og hende her - en mulig storesøster (født 1784-1785):

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Rigensgade 474,Qvisten tilvenstre, 8, FT-1845, C4015
Charlotte Amalie Topp 60  Enke  Skrædersyening Kjøbenhavn
Emilie Topp 20  Ugift  hendes Datter Kjøbenhavn


Og her en mulig storebror (født 1784-1785) - kan være tvillingebror til Charlotte Amalie ovenfor:

Samtlige personer i husstanden
Hütten, , Hohn, Colonie Prinzenmoor, Fabrikgebäude, 610, FT-1845, D3189
Anton Topp 60  Unverheir.  Geschäftsgehülfe Kopenhagen
Nocolai Topp 41  Unverheir.  Geschäftsgehülfe Kopenhagen


Ovenstående er blot nogle af de mange Topp'er der dukker op i FT1845, men de har det til fælles at de er nogenlunde jævnaldrende med "min" Jørgen Topp (født 1787-1788) og at de IKKE dukker op i søgninger på FamilySearch. Der er altså noget der tyder på at jeg skal tilbage til at bladre i kirkebøger og at det kunne være interessant at starte med at finde ud af, hvor de ovenstående kom fra!

Den udenlandske vinkel er også meget interessant, eftersom Jørgen Topps børn såvidt jeg læser kirkebøgerne i Viborg IKKE hedder Jørgensen/Jørgensdatter, men Jorgen/Jorgensdatter...

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Berit Frank Pagh


"eftersom Jørgen Topps børn såvidt jeg læser kirkebøgerne i Viborg IKKE hedder
Jørgensen/Jørgensdatter, men Jorgen/Jorgensdatter"  ?

Ingen af børnene står med patronym i kirkebøgerne.

Det er muligt, at de står som Jorgensen/Jorgensdatter på FamilySearch.
Det har jo sin naturlige årsag, siden - ø - ikke findes på engelsk.


Vh,
Berit.

Anders M. Petersen

Hej Berit!

Jeg må indrømme at du har 100% ret  :-[

Jeg fandt børnene i FamilySearch og oprettede dem i Legacy ud fra data i FamilySearch. Derefter fandt jeg dem selv i kirkebøgerne, men lod FamilySearch's efternavne stå - det var ikke så heldigt :-/
Dermed falder "Jorgen" teorien til gulvet med et brag!

I mellemtiden er jeg gået i gang med at pløje de københavnske kirkebøger for fødte 1786-1788 igennem - det er et langt skud, men forsøget værd!

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Christian Grøndberg

Det letteste lyder til at vente på et skifteopslag.

Med venlig hilsen
Christian

Anders M. Petersen

Hej Christian!

Du har nok ret, men der er ingen der er "bidt på" de sidste 3 måneder (http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,40557.0.html) på trods at jeg har fundet sidetallet.

Spørgsmålet er også om der i skiftet overhovedet vil være noget der peger på hans ophav?

Hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr

#42
Hej - næ jeg er desværre meget dårlig til slægtsforskning, hvorfor jeg skriver mine hints ned straks og efter devisen:

Hellere svare nu end slet ikke svare noget som helst, senere.

Desværre kan mine svare måske noget for andre "uforståeligt", desværre har jeg fået rodet rigtig godt rundt i de mange muligheder jeg selv har forsøgt for at finde en nål i en høstak.

DOG tror jeg at der er et par stykker her på sitet - der indimellem, kan have gavn/har haft -  af mine inputs, måske til få nogle gode ideer at gå videre med, eller som en afstikker, til deres videre forskning - idet vi jo går i hinandens fodspor så at sige.

Og desværre - på grund af de mange "grundstødninger" - er jeg selv ved at miste interessen for slægtsforskningen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anne Ravnskjær

Hej Lise

Vedr. svar 34 - Henrik Poulin Top.

Der er formentligt ikke noget specielt  hokus pokus i, at han hedder Poulin. Hans morfar hed Poul Madsen og var købmand i Landscrona.

mvh

Anne R




Lise Østerberg Bahr



Undskyld, hvor er og hvad er svar 34 ?

DOG meget interessant med det svar omkring forældre ! Tak da for det i hvert fald.

p.s. det er ikke mit spørgsmål til at starte med men jeg har også haft spm, omkring TOP/TOPP.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anne Ravnskjær

Hej Lise

Hvert indlæg / svar har et nummer. Det står under overskriften. Når jeg skrev svar 34, var det for at anfører, hvad jeg svarede på.

hilsen

Anne

Hanne Fisker

Hej i tråden

Jeg hiver lige tråden her op.

Jeg har nemlig en gåde jeg ikke kan løse og derfor håber jeg på lidt hjælp fra jer.

Daniel Andreas Topps to døtre bliver begge to - ifølge flere kilder på nettet og det jeg ved fra deres begravelser - gift med Hother August Paludan:

Elsigne Marie (1847-1885) gift 1867 med Hother August Paludan (-1888)- jeg har ikke fået skrevet hans fødsel ind skal lige først have den tjekket i KB!

Abel (1856-1921) gift 16-09-1886 i viborg med Hother August Paludan.

Og det er her i kommer ind i billedet for jeg har kigget i Sortebrødre Sogn og Viborg Domsogn uden at finde parrets vielse.

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Hother_Paludan_(arkitekt)

Kilde: http://www.rosekamp.dk/Weilweb/P.htm#Paludan__Hother_August

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Berit Frank Pagh


Hej,

Elsigne Marie Topp og Hother August Paludan blev viet d. 10 oktober 1867 i Sortebrødre k.
Sortebrødre 1860-1891, opslag 28.

Hun døde 20 september 1885.
Domsognet 1876-1891, opslag 83.

Abels vielse, som ifølge "Slægten Paludan" skulle være foregået 5 november 1886 samme sted,
kan jeg heller ikke finde,

Hother August Paludan, søn af Janus August Paludan og Camilla Augusta Kipnasse, skulle ifølge samme bog være født 5 juni 1841 i Alrø præstegård.


Vh,
Berit Pagh.

Hanne Fisker

Hej Berit

Tak for svaret og dine oplysninger.

Jeg har fundet Elsigne Marie og Hother August vielse, men som jeg skrev fandt jeg ikke vielsen med søsteren Abel.

Til gengæld har jeg fundet Abels begravelse hun dør 16/9 1921
Viborg Domsogn i Nørlyng Herred, Viborg Amt: KB 1909-1922 opslag 244 nr. 22

Og denne FT-1850 med Daniel Andreas og Christine Cecilie og tre af deres fire børn, navnene passer ikke helt, men det er dem.

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, 5te Qvarteer, St. Mathiasg[a]d[e], 253-F1, FT-1850, D3025
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
David Anton Topp 33  Gift  Uhrmagermester Viborg
Stine 31  Gift  hans Kone Viborg
Jørgen 6    deres Børn Viborg
Sine 3    deres Børn Viborg (Elsigne Marie)
Jens Peter 1    deres Børn Viborg
Jørgen Peter Christensen 22  Ugift  Uhrmagersvend Varde
Jørgen Nielsen Blark 19  Ugift  Lærling Randers
Else Marie 13  Ugift  Tjenstepige Boring S[ogn], Viborg Amt
Fistner 49  Ugift  Garveribestyrer Erlangen, Bairern

Tak for hjælpen det var kun Abels vielse jeg var ude efter i denne omgang, men jeg fik lidt mere.  :D

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Berit Frank Pagh


Hej,

Jeg har dåbsoplysninger på Daniel Andreas Topp og Christine Cecilie Hauerbachs 7 børn,
hvis det har interesse.

Vh,
Berit Pagh.

Hanne Fisker

Hej Berit

Pænt af dig at tilbyde disse oplysninger.

Jo tak det har skam interesse, men kan du sende dem til mig på en privat mail så jeg ikke overtager Anders tråd fuldstændigt.  :D

Det er jo Jørgen Topp denne tråd handler om primært og jeg ved ikke hvor langt Anders går med sine aner!?

Mvh
Hanne Fisker


Anders M. Petersen

#51
Hej Forum!

Så er der endeligt nyt om Henrik Paulin Topp (men desværre ikke om Jørgen Topp).

Efter en dialog med Viborg Landshistorisk Arkiv, hvor det blev understreget at man kunne betragte Viborg Borgerbog som en særdeles troværdig kilde besluttede jeg mig til at kaste mere energi i at undersøge, om Henrik Paulin Topp alligevel kunne være far til "min" Jørgen Topp.

Som en opfrisker skyldes dette at Viborg Borgerbog skriver "søn af apoteker Top i Kragerø i Norge", selvom alle andre kilder entydigt konkluderer at Henrik Paulin Topp døde barnløs.

Jeg vidste allerede, at han blev gift i Kragerø (Norge) den 21. juni 1800 med enken Dorthea Lund. Set med friske briller slog det mig, at hendes tidligere mand hed "Andreas Fædder". Dette er interessant, da det eneste navn, som benyttes til Jørgen Topps egne børn, og som IKKE kommer fra hans kones (Anna Danielsdatter Bojesens) familie er netop "Andreas". Det kunne være at Jørgen Topp i virkeligheden var Henrik Paulin Topps stedsøn fra Kragerø? Så ville alt jo passe så fint - alle kilder i harmoni med hinanden!

Jeg kunne kun selv finde 4 norske stedbørn (herunder ingen Jørgen!), men det kunne jo være at der fandtes en søn, som jeg ikke havde fundet. Derfor oprettede jeg denne tråd på norsk DIS-forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=537810

Der var hurtigt svar - der er kun de 4 kendte norske stedbørn, og intet kendskab til en "Jørgen" i Norge (Kragerø). Jeg havde nu også søgt alle relevante konfimationer i Kragerø, og der var ingen "Jørgen" med relation til Henrik Paulin Topp.

MEN - jeg fik denne interessante information:

I boka "Kragerø By's historie 1666 - 1916" står det mer om dette på sidene 440 -441:
... Saa kom en dansk Farmaceut til at bestyre filialen i Krager, nemlig Henrik Paulin Topp, søn af en farver i Svendborg. Han hadde været Disipel i Helsingør i 7 aar og fungered som "Svend" i 2 aar sammesteds, 1,1/2 aar i Randers og 5,1/4 aar i Wiborg. Efter at han i 1793 havde taget Farmaceuteexamen med Laud, har han sandsynligvis i 1795 overtaget Filialen her i Kragerø. I 1800 kjøpte han Apoteket og fik 26de September 1800 Bevilling til at drive det. Topp drev ogsaa Hotelvirksomhed i Kragerø...

("Laud" betyder blot "udmærkelse")

Ud over at vi nu har lidt mere information om Henrik Paulins liv, så er ovenstående sammen med at han findes i FT 1787 meget interessant, for når han var i Viborg efter hans tid i Randers, så kan Henrik Paulin tidligst have forladt Viborg omkring 1793.

Da Jørgen Topp er født omkring 1788-1789, så må han derfor være undfanget og født i Danmark og dermed (hvis Viborg Borgerbog taler sandt!) være født som et uægte barn i Randers eller Viborg.

Jeg har derfor endnu engang gennemgået kirkebøgerne for Randes og Viborg + et par af de næmeste sogne, for at finde en uægte "Jørgen" med tråde til Henrik Paulin Topp og/eller en apoteker. Desværre indtil videre uden spor!

Og dog - for i Randers Skt. Morten KB 1764-1789 opslag 539 findes en dåb af en uægte apotkersøn:

Den 10de Februar Anne Cathrine Thomas Datter uægte Barn, ? faderen blev angivet at være Johannes Matthiisen Lode Apotheker Svend. Tilmeldt Canc.Rd. (cancellierråd) Voigt af 11. Febr.

Data om dåben findes i samme KB på opslag 470, og her ses det at barnet bliver kaldet "Matthias"....

Men moderen (og muligvis faderen) findes MEGET tæt på Henrik Paulin Topp:

Randers, Støvring, Randers Købstad, Randers Kiøbstad, Stoer Gade, Vestre Side No. 13, 16, FT-1787, C3930
Jørgen Thomas Schaarup 66  Enkemand Hosbonde Apothecher  
Christen Schaarup 29  Ugift Hans Søn af 2d Egteskab  
Kirstine Schaarup 23  Ugift Hans Datter af 2d. Egteskab  
Anne Kirstine Schaarup 65  Ugift Mandens Søster  
Anders Lode   31  Ugift Tieneste Folk Apothecher Svende  
Henrich Poulin Top  25  Ugift Tieneste Folk Apothecher Svende  
Michael Jeronimus Basballe Lund 19  Ugift Tieneste Folk Dreng  
Poul Andersen 37  Ugift Tieneste Folk Gaards Karle  
Søren Groesen 63  Ugift Tieneste Folk Gaards Karle  
Catrine Thomasdatter  28  Ugift Tieneste Folk Tieneste Piger  
Dorthe Kirsten Bimmelmand 41  Ugift Tieneste Folk Tieneste Piger  
Martha Nielsdatter 20  Ugift Tieneste Folk Tieneste Piger

Der har altså været godt med liv på apotket!

Men desværre, så har indsatsen ikke givet det ønskede resultat   :'(
Jeg håber derfor at I, der følger denne tråd vil kigge efter "uægte Jørgen", når I bladrer i kirkebøgerne fra Viborg og Randers amter omkring 1785-1790!

Og skriv endeligt, hvis der er andre kilder, som jeg kunne trække på for at finde denne meget "besværlige" ane!

Og til sidst en lille berigtigelse:
Jeg linkede tidligere i denne tråd til begravelsen af Henrik Paulin Topp i Kragerø, Norge. Det var dog den forkerte Henrik Paulin Topp - nemlig hans kun 3 uger gamle sted-barnebarn jeg havde fundet. Året var faktisk næsten korrekt, men Henrik Paulin Topp senior døde den 4. februar 1819 og hans begravelse findes her i kirkebogen for Kragerø: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061204040187.jpg. Tak til Hanne Fisker for at spotte at den første Henrik Paulin Topp kun var 3 uger gammel ved sin død!

Med venlig hilsen
Anders



Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Anders

Hvis din Jørgen Top var uægte søn af Henrik Paulin Topp (apotekeren) - så er det meget muligt at Henrik Paulin Topp fremstår som død uden efterkommere.

Med mindre at han havde skrevet testamente - og inkluderet Jørgen havde denne nemlig som uægte barn ikke arveret efter sin far - og vil derfor ikke blive nævnt i et skifte

Med venlig hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

Lise Østerberg Bahr

God aften.


Denne tråd trækkes lidt frem igen, da jeg vil se på den igen, ad Arrild, Tønder, Norge, m.v. Bahr og Østerberg - Urmager David Fogs adresse jo står i de første linier - hvor han har Topp som disciple/lærerdreng ?) anyway - jeg ser på den igen - nu da der også er NORSK slægt forbundet til von Krogh/von Stemann og Bahr slægter (= børn og Børnebørn).

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Når nu Lise Østerberg vækker min gamle tråd til live, så vil jeg da lige komme med det sidste nye om Jørgen Topp.

Jeg har nemlig for 10 dage siden fået en mail fra Rie Kibsgaard, der har fundet en fjern slægtning døbt i Romlund kirke den 10. november 1793 (Viborg Amt, Nørlyng Herred, Romlund KB 1769-1813, opslag 94) og her står:

"Anne Marie Jacobsdatter af Kirkebæk hendes uægte barn navnl. Jacob frembaaren til sin Dåbs Publication i Romlund Kirke af Jens Postes Kone af Jegstrup, hvor blev angiven Fader at være Sr. Top Apotheqver Svend af Wiborg"

Apotekeren er med sikkerhed Henrik Paulin Topp - vi ved fra den norske bog "Kragerø By's historie 1666 - 1916" at:

"...Saa kom en dansk Farmaceut til at bestyre filialen i Krager, nemlig Henrik Paulin Topp, søn af en farver i Svendborg. Han hadde været Disipel i Helsingør i 7 aar og fungered som "Svend" i 2 aar sammesteds, 1½ aar i Randers og 5¼ aar i Wiborg. Efter at han i 1793 havde taget Farmaceuteexamen med Laud, har han sandsynligvis i 1795 overtaget Filialen her i Kragerø. I 1800 kjøpte han Apoteket og fik 26de September 1800 Bevilling til at drive det. Topp drev ogsaa Hotelvirksomhed i Kragerø..."

- altså at Henrik Paulin Topp var apotekersvend i Viborg på dette tidspunkt.

Nu ved vi også nu, at han - selvom han officielt døde barnløs - efterlod sig mindst ét hidtil ukendt barn i Danmark (og at Elizabeth har helt ret i at de ikke fremgår af skiftet!).

Dermed er det nok også helt sandt, når der i "Viborg Bys Borgerbog 1713-1860" står at Jørgen Topp er "søn af apoteker Top i Kragerø i Norge".

Det hele passer så fint sammen - nu mangler jeg så bare at finde en uægte "Jørgen" født 1788 eller 1789 et eller andet sted i det jydske - med Viborg Amt som det sidste er mest sandsynlige.

Jeg har lavet lidt tilløb til at gennemgå alle kirkebøgerne i området for perioden 1788-1789 for at finde denne uægte Jørgen, men opgaven virker uoverkommelig. Jeg må vente til jeg får mere tid, til kirkebøgerne bliver tastet - eller på et lille mirakel som mailen fra Rie!

Den ovenfor omtalte Anne Marie Jacobsdatter bliver iøvrigt gift mindre end et år senere og den uægte Jacob Henriksen står derefter i de fleste kilder med stedfaderens efternavn (Davidsen). Hvis bare jeg vidste, hvilket efternavn Jørgen "Topp" går under i FT 1801 ville han jo nok være nem at finde!

Så hvis nogen falder over endnu et uægte apoteker-barn i det jydske, så er jeg meget interesseret!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr

#55
God morgen.

Jeg analyserede mig jo også selv frem til dette - og i samarbejde med familie i omgangskredsen med samme interesse.:ad min tråd.:

"Hvem var Daniel Andreas Topp, Ugift læredreng hos Urmager David Fog" af 31. oktober 2012.

og hustru
Maren Fog født Schrøder (plejesøn Peter Østerberg 5 år.
)

SAMME ADRESSE.:
Viborg, Nørlyng, Westergade no. 393, (dør om dør med 396)i hvert fald !

Efterhånden er den brik for længst - lagt i mit puslespil også - ad bl.a. Bornholmerure - (der jo stammer fra England) ....skibsfart, det der hører med til skibe / krig osv....ad mine tråde om PALUDAN, QVIST, i Svendborg (egnen Fyn) og i lyset af vores norske slægt.

det er denne tråd.:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage%3btopic=46538.0


Hvem siger slægtsforskning, SKAL være nem ?

Endvidere nævner jeg trådene omkring min slægt Hjort::

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage%3btopic=49914.0

hvor farversønnen og apotekeren TOPP fra Svendborg (også ad.: Helsingør )nævnes og  slægten på/fra Kragerø Norge, nævnes.:::


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr



Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Så engang også en opdatering i 2011 omkring slægt og aner i indland og udland -  nedennævnte slægt:

Det må være denne slægt også - også i Landskrona, /Helsingør egnen = Karlebo

(se også ad indgange til Thestrup og Rigelsen slægt).


Hej.

Jeg, der jo har aner i Norge også via von Krogh slægten Norge (Sverige) og Danmark, (+ Tyskland) /+ Grænseegnen ved Tønder / Arrild ) m.v.,


Peder Pedersen Topp,  gift med
Ingeborg Pauline Poulsdatter MADSEN, født i Landskrona =

Peder Pedersen Topp født 16. sep. døbt i Karlebo 1666 i Danmark .

Peders forældre:
Peder Jacobsen Topp, født 1630
Mor.:
Bodil Michelsdatter født 1630

Børn:
Henrik Paulin Topp, født 22.12.1701
Ingeborg Marie Topp, født 17.2.1703, Helsingør
Peder Christian Topp, født 16.april 1706

Ægteskab 2 i 1718:
Maria Magdalene KLINGE BAHNSEN født 1700 i  Haderslev.


Børn:
Johann Christian Topp født 20.6.1720 i Karlebo, Nordsjælland
Cai Anthonius Topp født 14.7.1721 i Karlebo
Thycho Friedrich Topp 

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

læser lige op på denne tråd igen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#58
God formiddag.


Trækker lige denne interessante tråd frem igen, ad Arrild/Tønder - m.m.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#59
Hej.

Anders M. Petersen.

Har du fundet ud af noget nu ?

Tænk lige på, at når/hvis børnene døde, fik det næste barn af samme køn jo tit og ofte samme navn.

I øvrigt var der en vandring mellem Sjælland/Fyn og Jylland samt øerne også i den grad.

Det gjaldt om arbejdsopgaver, ligesom i dag. Så som nu - Danmark er kun et lille land.

Og hvis man ville opkøbe de store godser og herregårde i landet, var man nødsaget til at flytte.

Så derfor har jeg selv slægt i Viborg området, Tønder egnen, Maribo, Helsingør og Ålborg, Grenå - (Fehmarn)Schleswig Holstein,i København - hovedstaden ad områder (dækker vist hele Danmark her)  i Tyskland + Ditmarsken og vådområderne nede i Europa - Norge Sverige USA England Scotland - såmænd også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr