Sognefogeder i Hostrup i Ensted sogn

Startet af Tom Smidth, 29 Nov 2010 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

Jeg fik hjælp af Inger Buchard til et spørgsmål ang. sognefogeder i Kliplev sogn, men jeg er nu stødt på en i Ensted.

Mit spørgsmål går på om der findes en oversigt over disse "embedsmænd" eller om de skal findes i det enkelte sogns historie?

Jeg har på fornemmelsen ud fra Ingers besvarelse, at det sidste er gældende. Hvis det er tilfældet, er der så en som har en oversigt over sognefogeder i Hostrup i Ensted sogn for 1700 og frem til omkr 1820.

De personer jeg har fat i er flg.:


Peter Festersen født ansl. 1690
hans søn: Jes Persen Festersen eller bare Jes Persen, f. 1718. sognefoged omkr. 1756 og stadig i 1769
hans søn: Feter Festersen f. 1760 og sognefoged ved FT 1803 i Hostrup

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Ib Hansen

Hej Tom,

Desværre har jeg ikke en oversigt til dig. Men i bogen "Ensted sogns historie" er jeg stødt på følgende anmærkning, dateret 1810:

"Sognefoged Carsten Andersen på sognefogedgården i Hostrup havde gæld på 3.000 rdl. og en ejendomsværdi på 3.300 rdl."

Denne gård gik iøvrigt på tvangsauktion (senest i 1818) og lagt sammen med gården Værnting. Gårdmanden på Værnting-gården, Hans Petersen nævnes så som den største gårdmand i sognet.

Endvidere nævnes, at denne gårdmands søn, Peter Hansen Petersen "nogle årtier" efter blev sognefoged.

Det var hvad jeg kunne hjælpe dig med.

Mange hilsner
Ib


Ib Hansen

Hej Tom,

Jeg vender lige frygtelig tilbage. I den førnævnte bog nævnes, at sognefogederne gennem hele 1700-tallet kom fra "sognefogedgården" i Sønder Hostrup. Det var en selvejergård, som i 1819 blev lagt sammen med Værnting (se tidligere). Embedet gik næsten i arv på gården. Efter Jep Hansen (indtil 1719) fulgte indtil ca. 1750 sønnen Hans Jepsen. Derefter kom ca. 1760-83 Jes Peter Festersen og i århundredets slutning Peter Festersen. Derefter en senere ejer af gården Carsten Andersen.

Disse kongelige sognefogeder gjaldt alene de kongelige dele af sognene, som var knyttet til Tønder amt.

I den augustenborgske hertugs område (Årup og underliggende gårde i Uge, Ensted og Felsted sogne), var lensfogeden hertugens repræsentant. Her var der næsten også en fast tradition at det var Rossen-familien der var lensfoged. Det gjaldt faktisk fra omkring 1715-1821.

Mange hilsner
Ib

Inger Buchard

Jeg har sendt billedfiler direkte.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Tom Smidth

Tusind tak til jer begge.

De oplysninger der findes på s. 74-75 er en guldgrubbe vedrørende Festersen.

Tak skal i ha'  ::)

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen



Hvis der er tale om slægten Fester Festersen (ca. 1600-1676, gmd. i Sdr.Hostrup,
så se anetavle for Valdemar Rørdam!

Oversigt over sognefogder - alfab. findes (først fra fungerende i1934).
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Hej Torben!

Slægten er god nok, bare to generationer yngre.

Er det "slægtstavle over berømte danskere" du tænker på?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

Ja

(Anetavle for berømte danskere) af Carl Langholz
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Den må jeg få set på

Tak for henvisningen

Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Flemming Kristensen

Hej Inger

Hvis du har de billedfiler tæt ved, må du gerne sende dem til mig. Det er mine aner.

Til Torben
Hvor findes slægttavlen for Valdemar Rørdam? lyder meget spændende.

Til Tom
Jeg følger med i hvad du kommer frem med. Du kredser omkring mine aner, dog uden at ramme dem.

med venlig hilsen
Flemming Kristensesn
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Tom Smidth

Hej Flemming
Hvem er dine aner? Det kan jo være at jeg har ramt dem for længst :o

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Jytte Pedersen

Hej Tom
Jeg ser lige at der er flere af dine indlæg om Festersen, og at det ser ud som om du har bogen???  Jeg har i et af dine tidligere indlæg afskrevet noget af bogen til dig, men hvis der er spørgsmål sidder jeg med bogen nu!
Hilsen Jytte
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Tom Smidth

Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Flemming Kristensen

Hej Tom og flere med intr. i Ensted

Jeg arbejder på at gennemgå hele min forskning, som mest omhandler Børglum. Jeg havde forestillet for  1 år side at her i efteråret skulle min hjemmside være oppe. Men det tager tid for det skal lige kontroleres efter en gang til og luges ud i alle disse "måsker" der er. Jeg har i øjeblikket 15.000 personer, hvor 11.000 er fra Børglum, Langeland har jeg ikke tal på, men Åbenrå mm kun fylder måske kun 1000 personer.

Mine aner i Ensted, Hjortkær mm.

01 Jacob Jacobsen f 20 okt 1843 Jardelund d 1926 Odder
02 Jacob Jacobsen f 30 jul 1803 i Hjortkær
03 Merreth Jessen f 10 feb 1803 i Ensted
04 Jacob Jörgensen f 17 aug 1764 i Hjortkær
05 Bodel Peters Heisel f 13 maj 1769 Røllum, Ensted
06 Jes Rossen (jes Asmussen) f 02 feb 1758 Hostrup, Ensted
07 An-Dorthe Festersen f 28 jan 1775 Hostrup, Ensted
08 Jörgen Rasmussen f omk. 1721 Aarslev, Hjordkær
09 Karen Jörgensdatter f omk. 1723 Aarslev, Hjordkær
10 Peter Heisel f 01 jun 1736 Nør-Ballig, Feldsted d Ensted
11 Thrinick Jensdatter f 26 jan 1743 Perbøl, Bjolderup d 26 jun 1795 Ensted
12 Jes Rossen ikke fundet
13 Ann Arensdatter f 31 aug 1738
14 Peter Festersen f 23 mar 1744 Hostrup, Ensted d 24 jul 1810
15 Merreth Jessendatter 22 feb 1751 d 18 dec 1828 Hostrup, Ensted
16 Rasmus Thomsen
17
18 Jurgen Jacobsen
19 Maren Jørgensdatter f 29 mar 1688 Røllum, Ensted d 22 nov 1769
20 Peter Heisel
21 Botilla Rossen
22 Jens Pedersen
23 Maren Lausdatter
24
25
26 Areno Tonsen omk. 1716 Tarup?, Ensted d 17 apr 1776
27 Maren Hinrichs f omk. 1710 d 30 mar 1791 Røllum, Ensted
28 Peter Festersen f 22 jun 1699 Tønder d 22 okt 1765 Ensted
29 An-Magrethe Persdatter f sep 1704 d 01 maj 1771 Hostrup, Ensted
30 Jes Jepsen 03 dec 1701 Ho Tønder d 03 jul 1779 Hostrup, Ensted
31 Dorthe Christensdatter
37 Jörgen Jepsen f omk. 1650 d 09 sep 1742
38 Kirsten Jörgens f omk. 1650
45 Laust Jacobsen f Perbøl, Bjolderup
46 Karen
53 Hinrich Geertsen
54 Ann
55 Fester Petersen
57 Per Hansen
59 Jep Rossen
60 Kiesten Jeppesdatter

Derudover er personer til højre og venstre for mine aner, jeg har også flere aner i Åbenrå syd

++, men det må være en anden gang.

Måske er der nogen der vil tilføje eller rette det vil jeg være glad for.

med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Tom Smidth

Hej Flemming.

Jeg mener at flere af dine personer (Festersen + Rossen) har tilknytning til Fester Festersen en bror til den Jes Perder Festersen som gifter sig ind i min slægt via ægteskabet med Mett Marie Thaysen fra Rinkenæs.

De to familier har ikke haft en tæt tilknytning til hinanden ud fra fadderne ved Jes Peder Festersens børns dåb

Så - desværre, men du kan jo holde øje med hvad der sker på min hjemmeside www.smidths.dk som sidst blev opdateret i febr. 2010

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]