Sikring af data

Startet af Knud Nehm, 08 Okt 2010 - 15:00

Forrige emne - Næste emne

Knud Nehm

Efter mange timers (lystbetonet) arbejde ville det være rigtigt surt hvis hele materialet pludseligt forsvinder. (Indbrud, brand, pc nedbrud o.s.v.)
Der findes flere mulige løsninger, back- up programmer, usb nøgle og måske endnu flere
Jeg er interesseret i at vide hvad "man" gør. hvad er bedst, billigst nemt etc. ?
Venlig hilsen
Knud  (medl. 6861)

Eli Lothardt Dahl

Hej Knud

Der er mange muligheder. Her er hvad jeg gør og har gjort.

Jeg havde 2 USB-nøgler. Den ene sad fast på maskinen, og jeg tog back-up næsten hver dag. Den anden brugte jeg ca. 1 gang om måneden, og den gemte jeg eller tog med.

Jeg sender jævnligt (to gange om året) en gedcom-fil til Lundin.

Du kan sende en gedcom-fil som mail til dig selv, eller til en ven.

Idag bliver der taget en back-up hver dag automatisk. Jeg ved ikke, hvad det koster (fødselsdagsgave).

venlig hilsen
Eli-Grenaa
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Helge Bay

Hej Knud

En anden mulighed er med visse mellemrum at brænde sine data på et par CD'er  og give dem til interesserede familiemedlemmer/børn til opbevaring på et sikkert sted. Cd-rollinge koster ikke længere alverden.

Mvh.

Helge

Vagn Altmann

Jeg har valgt, at bruge en online backupservice, Mozy. Jeg har i et stykke tid testet den gratis verison, som dog kun giver mulighed for backup af 2 Gb. Den virker perfekt og tager automatisk backup af de biblioteker man har valgt og på de tidspunkter man har bestemt.
Efter at jeg fik ødelagt en fil på min pc, hentede jeg filen fra backupen og alt virkede igen. Nu har jeg købt ubegrænset plads for ca. kr 250 for 2 år.

link: http://mozy.com/

Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Knud Nehm

Tak for gode svar. Jeg tror at min løsning bliver online back up

Jeg har  brugt en del af weekenden til lidt research på nettet, bl.a forsk. "pc blade", f.eks. Computerworld, Alt om Data og Komputer for Alle.
Der er en del usikkerhed vedr. holdbarheden af de forsk. medier, måske især p.g.a. meget svingende kvalitet/ prisforhold. Måske en "tommelfingerregel:

USB stick          8 år
Harddisk          10 år
cd skive           12 år
dvd skive         15 år
Online backup > 25 år

Iøvrigt kan man læse en del om emnet på dette link:  http://hpholm.dk/CD-DVD.html
 
Der findes en del firmaer som, mod betaling, tilbyder online backup. Nogle af de nævnte blade tilbyder deres abbonenter 4 Mb "gratis" plads. Måske en ide for DIS-Danmark at skaffe en lignende ordning til glæde for medlemmerne og som ekstra tilskyndelse til at melde sig ind ?
Mvh

Knud   

Henrik Poulsen

Hej...

En helt anden løsning er at bruge Family Tree Builder som slægtsforsknings program. Her bruges hjemmesiden som on-line backup og data kan altid sikkerhedkopieres til hjemmesiden eller gendannes fra hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Henrik Nancke Poulsen

Susan Fellows

Man kan også have sin data på Tribalpages.com, så kan intresseret familiemedlemer m.m. også følge med!
Susan

Henrik Poulsen

Det kan de også på Family Tree Builder  ;D

Henrik

Jesper Beenfeldt Nielsen

Jeg bruger både online-backup og backup på ekstern harddisk (det er trods alt uvurderlige data).

Mit online-abonnement er hos Carbonite. Har altid fungeret perfekt, og 25-30 kr. pr. måned er billigt sluppet for så god sikkerhed, synes jeg.

VH
Jesper Nielsen, Odense

Leif Bærtelsen

Mit bud på sikker opbevaring er e-boks, som giver 25 Mb plads til egne filer ganske gratis.

Oplægningen er enkel. Åbn e-boks og træk din fil fra din pc til e-boks.

Ved online backup skal man overveje om man er sikker på at udbyderen eksisterer når man ønsker at hente sin backup.
Et familiemedlem har købt adgang til en server for 350 kr. - 1 måned senere var firmaet lukket og pengene og filerne er spildt.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Morten Hovedskov Nielsen

Et andet bud kunne være google

en google mailkonto kan have ca. 7Gb data. Så hvis man opretter en mailkonto hos google og giver familien (eller en anden), adgangskoden så har man et sted hvor ens data kan ligge og familien kan komme til dem, hvis man pludselig bliver kørt over af en sporvogn.

Hvis 7Gb ikke er nok (hvis man ikke vil oprette et par konti) så kan man købe ekstra plads f.eks. så koster 20Gb, 5$ om året hvilket må siges at være billigt.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup