"Børnepenge" fra udlagte barnefædre

Startet af Mai-Britt Nielsen, 13 Jul 2012 - 22:23

Forrige emne - Næste emne

Mai-Britt Nielsen

Jeg har siddet og læst loven om "forældres og børns gjensidige pligter" i bondefamilier igennem: http://www.h58.dk/Lovbog/Lovbog_Kap3.pdf

Det er meget spændende læsning, men det fik mig til at tænke på, om der findes oversigter over, hvor meget de udlagte barnefædre skulle betale til barnets mor/forsørger. Det virker til at være meget omfattende, så taget i betragtning af, hvor mange andre registrer, som der blev ført, så var det en mulighed.

Jeg har også et andet spørgsmål til loven, som jeg vil være sikker på, at jeg har læst og forstået korrekt. På side 2 i det kapitel, som starter med "- dersom Moderen er død...", står der, at faderen ikke kan opdrage barnet, hvis moderens forældre gerne vil. Bagefter står der (så vidt jeg læser det), at faderen kan "slippe" for at betale, hvis han gerne vil have barnet til at bo hos sig, men moderens forældre selv vil opfostre barnet. Er det rigtig forstået?

I øvrigt kan jeg varmt anbefale at læse de love, som faktisk er utrolig interessante og slet ikke så svære at forstå, som jeg havde forventet. Det har hjulpet mig med bedre at forstå, hvordan det samfund mine forfædre levede i fungerede.

Hilsen Mai-Britt