.Hvor kan jeg finde en "Dannebrogsmand"

Startet af Anne Larsen, 03 Dec 2010 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej

Det drejer sig om min 3xtipolde far. Peder Høyer(Poulsen) :)
Han er født ca.1764 ,hvor det er ved jeg ikke,men han får en søn Poul Peder Pedersen i København d.14 okt. 1800 i Garnisionskirken.
Så mener jeg, at jeg har fundet ham i FT Kbh. som soldat i Kronprinsens reg. i 1801.
Han er så i FT i Ulsted,Ålborg Amt i 1834.Der har han betegnelsen Dannebrogsmand.Han dør i 1841 i Ulsted 77 år gammel.Hvor kan jeg se hvad han har fået den for?

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Arne Christiansen

Hej Anne

Der er en database over Dannebrogsmænd hos Dansk Data arkiv. Se http://www.ddd.dda.dk/dannebrog/soeg_dannebrog.html
Venlig hilsen
Arne Christiansen
5230 Odense
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse

Hans Poulsen

#2
Hej Anne

"..Det drejer sig om min 3xtipolde far. Peder Høyer(Poulsen)..".

Din 3xtipoldefars og min tipoldefars tilfælde forekommer mig at være så ens, at jeg er overbevist om, at Peder Høyer fik sin dannebrogsorden for deltagelse i de såkaldte Napoleonskrige, der hærgede Europa de første ca. 15 år af 1800-tallet.

Jens Skaarup, født 1783, fik tildelt sin orden i 1816. Han havde ligget ved Altona, som dengang hørte til Danmark, skønt det ligger kun få kilometer fra Hamborgs bymidte. Der lå ikke nogen speciel krigsindsats bag hans dannebrogsorden - jeg tror, at alle, der havde deltaget på lige fod med ham, fik den tildelt.

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Vester Han, Tømmerby, Kjerup Bye, et Huus, 8, FT-1834, C5729
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Nielsen Skaarup 51  Gift  Dannebrogsmand, Huusmand og Pensionist  [Min tipoldefar]
Mariane Mortensdatter 32  Gift  Hans Kone  [Min tipoldemor, Jens Skaarups hustru nummer 2]
Anne Kjerstine Jensdatter 17  Ugift  Deres Børn  
Maren Jensdatter 15  Ugift  Deres Børn  
Niels Christian Jensen 13  Ugift  Deres Børn  
Dorthe Marie Jensdatter 11  Ugift  Deres Børn  
Hendrik Jensen 8  Ugift  Deres Børn  
[Børnene herover var fra Jens Skaarups første ægteskab, så *Deres* er ikke rigtigt]
Lars Christian Jensen 5  Ugift  Deres Børn  
Christen Jensen 1  Ugift  Deres Børn  [Min oldefar]
Maren Sørensdatter 72  Enke  Inderste og Aftægtskone

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Larsen

Hej Arne

Databasen for Dannebrogsmænd har jeg været i,der er han ikke.

Hej Hans. 
Det lyder som om de to måske har været i samme krig. Napoleonskrigen---det lyder helt mærkeligt :-\
har du fundet din tip nogen steder opført?

Venlig hilsen Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Hans Poulsen



Hej Anne

"..har du fundet din tip nogen steder opført..".

I første omgang prøvede jeg at luske udenom, men når du spørger direkte, må jeg naturligvis pænt svare.

For mange, mange år siden skrev jeg til ordenskapitlet og fik et pænt svar om, at der intet skriftligt forelå dér.

Det slog jeg mig i ret mange år til tåls med, men det gnavede alligevel i underbevidstheden. Jeg vaklede mellem en orden på grund af krigsdeltagelse eller på grund af en  eller anden redningsdåd - Tømmerby ligger ikke langt fra hverken hav eller fjord.

Pludselig kom et - skriftligt - gennembrud, men jeg husker ikke, om det var gennem lægdsrullen eller ad anden vej. Og for at det så ikke skal være løgn: Jeg gemte omhyggeligt de kostbare data på min pc, hvor de lå godt og trygt indtil det helt store pc-nedbrud hos mig i november 2009.

Hvis du kan komme på skudhold af lægdsrullen, Anne, så prøv at se, om der står noget om Preben Høyers dannebrogsorden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Larsen

Tak skal du ha´ ,Hans. :) Nu har jeg fundet hvor han er født,så er det vist lidt nemmere at finde hans lægdsrulle.han er fra Øster Hassing,Ålborg Amt.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Karen Graabæk Møller

Hej Anne

Ellers er der en lidt hårdere metode: at gennemlæse Hof og Statskalenderens oversigter. Her på denne side ligger der links til 3 forskellige lister - måske vil du kunne snige dig udenom hvis du har en god idé om hvornår ordnen er uddelt.

http://www.abostergaard.dk/links/slaegtsforskning/diverse

Hilsen
Karen G. Møller

Anne Larsen

Hej Karen

Ja, jeg ved at det må værre i mellem 1801 og 1820.
I FT 1801 har han den ikke,men da han bliver gift i 1821 har han titlen Dannebrogsmand.

Men listerne går ikke så langt tilbage--syntes jeg.

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Hans Poulsen



Hej Anne

For ca. tre uger siden anbefalede jeg dig at se i lægdsrullen. Har du været dér?.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Larsen

Hej Hans

Ja, det er rigtigt,det gjorde du.men jeg har noget langt til et arkiv--så særligt i denne sne ::)---jeg bor i Grenå.
Så jeg ser om der er nogle smutveje :) Men ellers må jeg jo vente.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Hans Poulsen



Hej Anne

"..---jeg bor i Grenå..".

Jeg har ikke spor ondt af dig!

Prøv i første omgang med en bøn i DIS-gruppen *Hjælp til opslag*.

Venlig hilsen og godt nytår til dig og alle gode borgere i Grenaa
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag