Marie Herman - fødselsdata..?

Startet af Ole Bregnedal, 16 Jul 2012 - 16:02

Forrige emne - Næste emne

Ole Bregnedal

Hvor, hvornår og af hvem er MARIE HERMAN født?

Jeg har nogle oplysninger men er kørt fast også fordi personernes aldersangivelser differerer - nok fordi man ikke var sikker på hvor gammel man var.

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Riddergade 285, 271, FT-1801
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Hermann   67   Gift   Hosbonde   Tobaksplantør   

Susane   50   Gift   Hans kone      

Hans   13   Ugift   Deres søn      

Friderich   11   Ugift   Do [deres søn]      

Maria   9   Ugift   Deres datter      

Lothe   7   Ugift   Do [deres datter

Maria på 9 er vistnok "min" Marie.


KB 1764-1815 opslag 675 øverst, Sct. Michaelis, Fredericia, Vejle amt:
Den 21. maj 1814 blev artillerist Hans Sørensen Erritzøe og pige Marie Pedersen Hermann -------,,,,, viede i Kirken.


Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Norgesgade No 544, 2den Familie, 690, FT-1834
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Sørensen Eritzøe   52   Gift      Dagleier   

Marie Herman   43   Gift      hans Kone   

Anne Sørensen   13   Ugift      Børn   

Hans Sørensen   11   Ugift      Børn


Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Sundegaden Nordre Deel, No 620b, 478, FT-1840
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans S. Erritzøe   64   Gift      Dagleier   

Marie Hermann   49   Gift      Hans Kone   

Hans Hansen   17   Ugift      Hans Søn   

Lispet Hermann   80   Ugift      Lever af sine Midler   

Christian Bender   32   Gift      Skipper   

Ane M. Pedersen   30   Gift      Hans Kone   

Lars P. Bender   5   Ugift      Hans Børn   

Chathrine Bender   1   Ugift      Hans Børn


Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Sundegade, , 620, FT-1845
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Sørensen   68   Gift      Dagleier   Erritzøe

Marie Hermandsen   57   Gift      Hans kone   Fredericia


KB 1831-1850 opslag 335 nr. 14 Sct. Michaelis, Fredericia, Elbo, Vejle:
død 23. nov. 1846, Marie Pedersen Hermann, alder 51

Af en "Devantier-hjemmeside" fremgår det at Marie er født 1972 i Ullerup, Sønderjylland. Såvidt jeg kan se er der også et Ullerup ved Fredericia. Data for dette Ullerup skulle være lagt ind under Trinitatis sogn, Fredericia... Jeg har gennemtravlet fødsler både i Ullerup, Sønderjylland og Fredericia uden held.

Såvidt jeg kan se tilhører hendes forældre "De Reformerte" men Marie bliver alligevel gift i en almindelig kirke (Michaelis med sin soldat) og ikke i Den Reformerte.

Jeg har været langt rundt og vil være taknemmelig for hjælp fra nogle af "De Lærde".

TAK på forhånd.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Mari-Ann Herløv

Hej Ole...

Puha.. Det var vel nok en svær én..
Jeg har heller ikke fundet hendes fødselsdata, selvom jeg har kigget, søgt her og der med sagen i flere timer.. (Så dog mærke til at, der er flere familier med efternavnet Hermann)

Men jeg vil blot fortælle at, jeg selv har oplevet oplysningerne fra folketællingerne skal tages med et gran salt...I dit tilfælde er det dog besværligt, fordi oplysningerne ikke kan efterprøves i kirkebøgerne..

Fremtil FT-1840, se det ud til at hun skulle være født i 1791-92 +/-.
Men har du forøvrigt lagt mærke til at, Hans Sørensens alder også hoppe volsomt fra 1834 til 1840.

Har kigget på Marie´s død...Syntes det er svært at afgører om der stå 51 ell. 57.. Men et kan jeg da tyde, hun er enke.

Hvis du ikke selv har fundet det, så døde Hans d. 24 okt. 1846. Han står i samme KB som Marie, opslag 319 nr. 23..
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ole Bregnedal

hej Mari-Ann,

JA, der er svær; jeg er glad for at du forsøger at hjælpe mig. TAK.

De oplysninger du nævner har jeg også fundet.

Af FT-1801 fremgår det at faren er "Peder Hermann" - et andet sted har jeg set at han benævnes "Pierre Herman" og jeg er ret sikker på at han er een af de franske reformerte i Fredericia. Undervejs har han vist opholdt sig i Tyskland - han er vistnok født i Tyskland og hans forældre er franske.

På såvel vielsesoplysningerne som dødsoplysninger for Marie er indskudt navnet Pedersen: Marie Pedersen Herman. I h.t. de af mig angivne KB-oplysninger.

Jeg tror at det er farens franske navn Pierre der er lagt ind som Pedersen.

Jeg har fundet "The Devantier Family Tree":

http://devantie.net/getperson.php?personID=I5353&tree=hugo

hvori Marie og hendes familie er anført ligesom ægtemanden, Hans Sørensen Erritzøe, er nævnt. Blot er disse oplysninger for sparsomme/unøjagtige til at jeg kan få fastlagt data for Marie (og også meget gerne for hendes ægtemand) nøjagtigt.

Jeg har lagt hendes data ind på "MyHeritage" for at kunne fiske lidt der. De anførte søskende i Devantier-siden er også nævnt i "MyHeritage" - men blot er Marie IKKE nævnt der.....

Ja det er noget af en historie, som jeg gerne ville have lidt mere has på....

HJÆLP ØNSKES GERNE. Tak-tak.

mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

Jeg har fundet en søster til Marie. Det er Lotte som efter denne FT er født 1791 eller 92.

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Kongensgade No 96, 1ste Familie, 130, FT-1834
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Hoff   50   Gift      Dreiermester   

Lotte Hermann   42   Gift      hans Kone   

Christian Hoff   17   Ugift      deres Børn   

Mariane Hoff   3   Ugift      deres Børn


Søster Lotte (eller måske Charlotte) bliver i h.t. Devantier-slægtside viet i den Reformerte Kirke i Fredericia den 8. nov. 1829 til Niels Christensen Hoff - ovenfor blot Hoff.

Det er ikke sådan ligetil at se i den Reformerte Kirkebog...sååå.....

DETTE er en SVÆR nød at knække - jeg ønsker at der blandt Jer er et klogt, hjælpsomt hoved ;)
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

KB for Reformert Kirke i Fredericia...?

Efter at gennemtravlet alle fødsler i perioden 1788-1792 for såvel Trinitatis samt Sct. Michaelis - begge Fredericia, har jeg stadig ikke kunnet finde Marie Herman.

Hendes forældre tilhørte begge Reformert Kirke - derfor er hun nok indskrevet der ved fødslen/dåben.

Jeg ved blot ikke hvordan jeg kan se i KB for Den Reformerte - og om man overhovedet kan...?

NOGLE GODE BUD..?
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Mari-Ann Herløv

Hej Ole..

Ja, som jeg skrev tidligere er det en svær nød at knække...

Måske du skal kontakte Den reformeret kirke??

Se link: http://www.reformert.dk/fredericia/Dansk/velkommen.htm

Hvis du er heldig kan de måske hjælpe dig med opslag eller i de mindste guide dig videre...
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ole Bregnedal

hej Mari-Ann

1.001 TAK.

Dete er jeg vel nok glad for.  :) :) :)

Jeg er næsten ny her og er stadig lidt rørt over al den venlighed og hjælpsomhed jeg har mødt her i DIS. TAK til alle.

(Al den positivitet skyldes nok at det hele er frivilligt og ikke kommercielt = lysten driver værket)
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Mari-Ann Herløv

Hej igen...

Her du se denne gamle tråd :
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,25637.msg136488.html#msg136488

Hvis det er rigtigt, så kan man måske snart finde det du søger på AO??
Det kan være du "bare" skal parkere dit spørgsmål et stykke tid.
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ole Bregnedal

Det ville jo være perfekt.

Indtil da vil jeg kontakte Den Reformerte Menighed i Fredericia.

I alle tilfælde vil jeg fortsætte tråden her i DIS; så andre med samme "opgave" kan få glæde af det.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

Den Reformerte Menighed i Fredericia har svaret mig. De er meget hjælpsomme og har gjort hvad de kunne. Blot har de ikke meget på min Marie.

På side 11 og 12 i "Stamtavler over slægter i den fransk-reformerte coloni og menighed i Fredericia, samlede af pastor J. Ludwig 2. udgave 1896" (kan findes via Internettet) fremgår Maries forældre: Pierre Armand (Herman på tysk) og Susanne Killemond som Pierre blev gift med ved sit andet ægteskab dec. 1773 i hvilket ægteskab de fik David, Susanne, Jean, Friedrich og Charlotte. Marie nævnes dog ikke der - selvom hun er medtaget i folketællingen 1801.....

I en mappe på arkivet i Fredericia er "Marie anført som barn af Pierre Aemand og Susanne Killemond, og der står Marie Armand (Herman på tysk) f. ca. 1789 i Ullerup oo daglejer Hans Sørensen Erritzøe" (ægteskab).

Armand-familien kom fra Frankrig og flygter til Tyskland og kaldes nu Herman og rejser senere til Fredericia som Herman og Armand.

Ullerup sogn er nedlagt forlængst og er lagt ind under Trinitatis i Fredericia. Bloit har jeg ikke kunnet finde hende der ligesom De Reformerte ejheller har hende i deres kirkebøger....

Mystisk/svært..........

Hvem kan løse denne opgave???


mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Carsten Hansen Eeg

#10
Hej Ole.
jeg har selv haft problemer med:Stamtavler over slægter i den fransk-reformerte coloni og menighed i Fredericia, samlede af pastor J. Ludwig, vedrørende Laugier familien, der heller ikke i mit tilfælde er fyldestgørende.

Nu blev hun(min ane) netop også gift i den danske(trinitatis fredericia) med en dansker(og en anden af hendes søstre ligeså) og jeg tror simpelthen at den gode pastor Ludwig har "glemt" at skrive dem i bogen, som blev gift ud af menigheden.

Min teori er at han har fjernet dem, da de ligesom ikke  var "rene" calvanister mere, ellers er det ekstreme tilfælde. Calvanisterne var jo meget bekymret over dette frafald fra troen og så selvfølgelig helst at slægten vedblev calvanistisk for at holde sammen på det lille samfund og dyderne. og mange blev indgift med hinanden.

moderen til min forsvundne ane hed forøvrigt Jeanne Armand og en pierre Herman har da også været fadder til en af mine aner i 1763

kender du denne side? 
http://www.koudal.eu/

vh Carsten

Carsten Hansen Eeg

der finder du bla:



Susanne KILLEMOND1,2 was born on 7 April 1752 in Ref. Kirke, Fredericia, Vejle, Danmark. She died on 25 February 1821 at the age of 68 in Ref. Kirke, Fredericia, Vejle, Danmark. Parents: Jean (Hans) KILLEMOND-5708 and Marie DESMARETS-5715.

Spouse: Pierre (Peter) ARMAND-5726. Susanne KILLEMOND and Pierre (Peter) ARMAND were married on 2 December 1773 in Ref. Kirke, Fredericia, Vejle, Danmark.

og videre:Jean (Hans) KILLEMOND1,2,30 was born about 1718/9 in Brandenburg, Deutschland. He died on 28 July 1778 at the age of 59 in Ref. Kirke, Fredericia, Vejle, Danmark. He was buried on 1 August 1778 in Fredericia, Fredericia, Vejle, Danmark. Jean was a smed. Parents: Pierre (Killemond) GUINEMOND-5705 and Marie DEHON-5706.

og videre:Pierre (Killemond) GUINEMOND1,2,30 was born about 1688 in Lambrecht, Pfalz, Bayern, Deutschland. He died on 8 February 1772 at the age of 84 in Ref. Kirke, Fredericia, Vejle, Danmark. He was buried on 12 February 1772 in Ref Kirke, Fredericia, Vejle, Danmark. Pierre was a brandevinier smed. Parents: nn KILLEMOND-9875 and nn NN-9876. Parents: Jean QUINEMOND-31421 and Judith TUTIN-31422.

og videre:Jean QUINEMOND was born in 1660 in Alterode, Sachsen-Anhalt, Deutschland. He died between 1689 and 1701 at the age of 29 in Schmölln, Battin, Brandenburg, Deutschland. He was a bager. Parents: nn QUINEMOND-38304 and nn NN-38305.


men kig selv efter resten der er meget mere :D


vh Carsten

Ole Bregnedal

hej Carsten,

TAK for din hjælpsomhed. Det er venligt af dig.

Det ser ud som om at vi er "lidelselsesfæller" og er ramt af den gode Calvins efterkommeres renhed:) Idet man blot bliver slettet hvis man blander sig med "andre"..... :(

Vor gode pastor Ludwigs optegnelser har jeg styr på ligesom Koudal-siden. Men tak alligevel. Det ku´jo være....

Min Marie skal åbenbart glemmes - blot ikke for mig.

Hun ER født i Ullerup ved Fredericia - uden tvivl. Ullerup sogn er nedlagt og kirken nedrevet. Hvorfor alt skulle være overfært til Trinitatis kirke/bog. Blot kan jeg ikke finde hende der. Ifølge FT 1801 skulle hun være født 1789. Men det hjælper jo fedt at hun er startet hos de Reformerte hvis hun senere bliver slettet af den StoreKogebog som følge af at hun gifter sig med en af de "vantro".

Hvem er skrap til at hjæpe med at knække denne nød?



mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

Marie spøger stadig og jeg har svært ved at opgive at finde hendes fødselsdata.

Derfor tilføjer jeg lidt extra om hende:

VIELSE:
Kilde: KB Fredericia Michaelis sogn, Elbo herred, Vejle amt
Detaljer for citat: 1764-1815, opslag 675 øverst

Note: Den 20de Mai bleve Artillerist Hans Sørensen Erritzøe
og Pige Marie Pedersen Hermann
sidste af den reformerte Kolonie
– viede i Kirken af Hr Provsten.
Lysene vare antændte.


BEGRAVELSE:
KB Fredericia Michaelis sogn, Elbo herred, Vejle amt
Detaljer for citat: 1831-1850, opslag 335, post 14 nederst

Note: død 23 Novber, begravet 27 Novber.  Marie Pedersen Hermann    Enke

Enke efter afg. Kapt: Hans Sørensen i Erritzøe

51

478
Bemærkninger:
Apolexie /: i beruset tilstand :/
Begraven uden Jordpaa-
kastelse .............
mvh. Ole
ole@bregnedal.net