Bodil Kristine Mortensdatter - Hans Jørgen Mosers kone - døbt 1767 i Garnison K.

Startet af Gunnar Martensen, 28 Jul 2012 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Martensen

Dat har altid været en knude for mig. Hvor blev Bodel Christina Mortensdatter døbt?
Svaret er: Garnisons Kirke 1746 - 1784 opslag 262.


Gunnar




Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Gunnar

Godt fundet.
Kunne du så ikke lige finde hvor Hans Jørgens forældre, Jacob Samuel Moser rent faktisk er død henne
og hans kone Johanne   ;)

M.v.h.

Karen Haugaard

Gunnar Martensen

Jacob Samuel Moser:
* 4.2. 1734 klokken 4 om eftermiddagen.
Døbt 7.2. 1734 i Odense Garnisonskirke.
+ 17.7. 1789 i Slagelse, Sorø Amt, Danmark i en alder af 55 år.

Johanne Pedersdatter Rosengaardt boede 1801, 65 år gammel hos sin søn af 1. ægteskab, Peder Bech, landvæsenskommissarie, k????mand og ejer til Kragerupgaard og Gods i Ørslev, Løve Herred, Holbæk Amt


kh
Gunnar

Gunnar Martensen

Peder Bech, landvæsenskommissarie, kammerråd og ejer til Kragerupgaard og Gods i Ørslev, Løve Herred, Holbæk Amt

(Jeg har lige slået efter)

Gunnar

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Gunnar

Ja, de oplysninger har jeg også selv, problemet er at han IKKE er at finde i Slagelse (hverken Skt. Morten eller Peter) på den dato. Faktisk er der også en anden dato 17 juni 1789 eller 1798 i Kalundborg.
Jeg har for længe siden været igennem bøgerne for Slagelse og Kalundborg i tidsrummet 1788 og til 1801 uden nogen sinde at finde ham.
Konen bor hos sin søn i på Kragerupgaard 1801, men den sælges samme år.
Sønnen dør allerede i 1818, og er begravet fra Helligåndskirken.
Igen har jeg ledt efter hende i Ørslev og Helligånd sogn, men har ikke fundet hende.

Karen

Gunnar Martensen

Kære Karen.

Jeg har mine oplysninger fra Tom Smidth, som engang vi havde samme emne til debat, kom med følgende indlæg:

Jeg har en kilde som siger at Jacob dør i Slagelse 17 juli 1789, men det kan kirkebøgerne i slagelse ikke bekræfte!


:
Kalundborg arkiv
(Personkort = oplysninger som en tidligere ansat (nu afdød) mand Gotlob, som var her på Kalundborg Lokal arkiv har nedskrevet. - Han har håndskrevet 1000-vis af kort på kendte og ukendte Kalundborggensere), Jacob Samuel Moser (personkort).
Forside: Moser, Jacob Samuelsen skomager. f. ca 1733 død 17/7 1789 Slagelse. Borgerskab i Kalundborg 19/12 1760 som skomager i Cordilgade 99. viet 20/2 1761 Johanne Kirstine Pedersdatter Rosengarth døbt 6/1 1737 (viet 1 gang skomager Lars Hansen Bech)
Hans Jørgen ab 20/6 1761 s.d. (se denne)
Karen dt. 4/12 1765 (død 14/8 1827 61½ i Værlev) overstreget
Anna Margrethe f. 21/2 1769
Anna Kirstine f. 21/7 1771
Anna Marie f. 24/7 1774 viet til Jens Saabye sd (se denne)
Cathrine Marie bt. 4/2 1763
Kirsten dt. 4/12 1865 (skal være 1765) død 19/8 1827 ug (ugift)

OE 1771 - 48-38-34-2
1787 - 17 pige borte mxxx?

Bagside: FT 1787
Jacob Moser 53 år
Johanne Kirstine Pedersdatter 50
Anna Kirstine 16
Anna Marie 12

1760 lærebrev fra skomagerlauget i Odense
Oldermand 1767-68-69-71.

Johanne er i Ørslev sogn på Kragerup hovedgård, som hendes søn Peder Lauritsen Bech af 1. ægteskab med skomager Laurits Hansen Beck af Kalundborg, ejer på dette tidspunkt.


:
FT 1801 Ørslev sogn
Rentekammeret, Tabelvæsen og statistik (1 2 1801), Holbaek, Løve, Ørslev, Kragerup Hovedgaard, 1.
Peder Bech, 44 , Gift, huusbonde, landvæsenskommissarie, k????mand og ejer til Kragerupgaard og Gods,
Susanne Theodora Gotlieb, 44 , Gift, hans kone, ,
Johanne Moser, 65 , Enke, hans moder,.

Peder sælger Kragerupgård senere i 1801 og er i 1805 borgmester i København.

Så har du en ide, eller endnu bedre kender du noget til dem. Så lad mig endelig høre fra dig.

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde  

kh
Gunnar


Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Kære Gunnar

Det er mig selv der har givet oplysninger til Tom engang på Moser slægten. Det er ham som har fundet de mulige dødsdatoer, men...
Jeg har endda gennemgået hele Slagelse herred for de to år, uden resultat. Har ikke haft mod på at gennemse Holbæk amt endnu.
Måske "falder" vi over dem en dag.
Det tog mig over 20 år at finde forbindelsen til Orla Lehmann (Hos min oldemor blev han altid kaldt onkel Orla), men jeg fandt den.

V.h.

Karen

Christine Hardeman


Hej, jeg forsøger at finde forældrene til Hans Jurgen Moser og hans kone Cathrine Moser. Hans Jurgen Moser er min 4. bedstefar. Jeg er Australin og forstår ikke dansk. Jeg bruger Google translater til at skrive dette :)

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Dear Christine


I'm in fact in Australia right now. Flying back home tomorrow. So, if you give me a few days, i will get back to you with details.

Kind regards

Karen



Gunnar Martensen

Hans Jørgen Moser is my 4th great grandfather  as Well.


Gunnar Martensen


Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Gunner

Så vidt jeg har forstået, vil Christine gerne ha' forældrene til vores fælles ældste ane:
Hans Jürgen Mohser og Cathrine (Bötker), hvilke vi ikke ved så meget om.
Har sendt hende mail, men hun har ikke reageret på den.

Karen

Gunnar Martensen