hvad gør man før 1787?

Startet af Ann Seiffert, 05 Dec 2010 - 21:27

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hej

Jeg er kommet tilbage til 1787, men skulle jo gerne længere tilbage ;-) ..... jeg har jo brugt DDD rigtig meget for at finde ud af hvor mange børn hver familie har fået..... hvad gør man nu hvor man ikke kan det?... er der nogle andre fif?

takker!
Ann
Ann Seiffert

Hans Poulsen

#1

Hej Ann

Der er gudskelov masser af muligheder for dig på den anden side af 1787 - først og fremmest kirkebøgerne og med FamilySearch som en god hjælpekilde, hvis den benyttes med en vis forsigtighed på grund af de notorisk mange fejl, som  den kilde indeholder.

Fra et helt tilfældigt valgt sogn, Nørresundby - Hvorup sogn, kan du se, at kirkebøgerne går tilbage til 1687:

AO
Aalborg amt
Kær herred
Nørresundby - Hvorup sogn
1687 - 1815

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

Hej Hans

Jeg ved godt at kirkebøgerne går længere tilbage end 1787, men så skal jeg jo kige alle bøgerne igennem i deres sogn for at finde deres evt. børn og når vi er i København er det jo en hel del.... jeg kan jo ikke søge på dem online i kirkebøgerne... vel?

Familyseach giver desværre ikke flere svar end dem jeg har pt. ... den har ikke mine ældste aner registeret (eller jeg kan ikke finde dem!)
jeg har en ane Adam Seiffert og ville gerne se om han har søskende i danmark + evt. forældre.... eller han virkelig er den "første" der kommer hertil.... det har jeg troet, men er kommet i tvivl da der findes en Anthon og Carl Seiffert på samme alder.... måske er de slet ikke kommet direkte op fra Tyskland, men fra Nakskov / Maribo hvor slægten findes tidligere..... men nu hvor de ikke eks. i familyseach og DDD.... hvad kan jeg så gøre???

Håber du kan komme med nogle fif  ;)

På forhånd tak!

Ann
Ann Seiffert

Niels Bjøreng

Jeg skal da hilse og sige, at der også før ddd, FS, AO er blevet drevet seriøs slægtsforskning.

Dengang var der ikke nogle specielle fif. Der var kun den hårde rugbrødsmetode.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng  9400

Hans Poulsen

#4

Hej Ann

Lad os sige, at du på FS har fundet

Maren Nielsdatter
Døbt 24. maj 1732
Forældre. Niels Jensen og Marie Rasmusdatter

- og du er så så heldig, at der på foden af FS-udskriften står et batch-nummer, trykker du på det, og den nye formular, der da kommer frem, udfylder du med et eneste ord, nemlig *Nielsdatter* , og straks ryger du ind på en side, hvor mange dåb i det pågældende sogn er registreret.

Da undersøger du i første omgang de dåb, der ligger 15 år FØR og 15 år EFTER den 24. maj 1732 og med forældrepar Niels Jensen og Marie Rasmusdatter - og på den måde får du et overblik over Marens søskende - døde eller levende.

Der er andre fiduser, men prøvekør denne her og se, om den opfylder - omend ikke dine allerhedeste - så dog dine varme ønsker.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

Hej Hans

Den kendte jeg ikke  ;D ;D ;D .... fedt... glæder mig til at se hvad det kan give af nye udflugter.

1000 tak ;-)

Ann
Ann Seiffert

Anne Mortensen

??

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Adam Feiffer Mandens erhverv:  Kongens tieniste Skræder
Mandens alder:  35 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  30
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Rosenborg Kvarter Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  14a
Indtastningsnr:  C6841 Løbenr.:  107
---------------------
Søgt på Adam %%
http://www.ddd.dda.dk/
Andre kilder
Oeders Eftr. 1771


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Seiffert

Hej Anne

ham har jeg ikke støt på og heller ikke den stavemåde.... gade vide om det virkelig kan være en rigtig Seiffert?

Hvad er OE... ? ... ved godt det er usmart at spørge, men jeg ved det altså ikke ;-)

Ann
Ann Seiffert

Anne Mortensen

Jeg har skrevet hvor det er søgt.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Peter Bøjesen Jensen

Hej Ann

Du kan læse om Oeders i denne tråd fra det gamle DIS-forum http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,291700,292816 og du kan søge her: http://ddd.dda.dk/soeg_oeders.html
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Anne Mortensen

Her har jeg kopieret hvad jeg har svaret og vist i mit indlæg kl. 12.54

Søgt på Adam %%
http://www.ddd.dda.dk/
Andre kilder
Oeders Eftr. 1771


Det burde være til at finde og læse hvad det drejer sig om.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Seiffert

Hej Anne

Jeg ved du har skrevet det og også tydeligt, det er bare mig der ikke helt kan finde ud af det, men tror den er fanget nu. tak.

Peter: fine links... tak skal du have, man bliver jo nød til at prøve og lære/spørge sig frem ;-)

Ann
Ann Seiffert

Egon Hansen

Oeders kan du finde under DDD.DDA  slå op under andre kilder,derefter Oeders.
Som du har set giver den kun mandens navn  alder og beskæftigelse og antal ægteskaber,samt kones alder og antal ægteskaber, årgang 1771, og kun Sjællands stift.
Oeder var een af Struenses embedsmænd og formålet var at finde ud af hvad det ville koste at lave en almindelig pensionsordning! Tænk om Struense havde faret lidt langsommere frem med sine reformer, og så holdt sig fra Dronningen! Så kunne Danmark allerede sidst i 1700tallet have haft verdens første sociallov!
Mvh Egon Hansen