Kristoffer Mulvad, præst i Ejsing og Handbjerg, hans forfædre ?

Startet af Kristensen, 09 Aug 2012 - 23:56

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Jeg har fundet ud af, at sognepræst Kristoffer Mulvads meget fornemme søn, Michael Grimstrup Mulvad besover en af mine fatttige forfædre (eller -mødre, må det jo være, for hun hedder Johanne Kierstine Ovesdatter).

Hun føder en uægte søn, og der er tilsyneladende ingen opbakning fra præstefamilien. Se kb 1769-1804, opslag 93 nederst, Sevel Sogn, Ringkøbing Amt.

Jeg har forsøgt at finde oplysninger om Kristoffer Mulvads forældre, men der dukker ikke uden videre noget op. Staver jeg navnet forkert, eller er der en anden forklaring?

Det var vel rimeligt med børnepenge inklusive renter til de efterladte ? ;D
jhk

Jesper Skov

Ifl. Wiberg

Christopher Berntsen Mulvad født 24. juni 1729. Student fra Viborg.


Med venlig hilsen

Jesper Skov


Kristensen

Ok - der er forældrene.

Jeg undrer mig bare over, at der ikke vælter en længere anerække op, når man søger på et præstenavn, for det plejer der da at gøre - uanset om man søger herinde eller om man søger via Google.
jhk

Mette R Francke

#4
Hei

http://www.kejlberg.info/per04653.htm


Christopher Berntsen Mulvad født 24. juni 1729 Brøndum
Far : Bernt Rosenmejer Mulvad   Født :   1697   Ringgive sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt
Mor : Karen Christophersdatter Stub Født :   1697   Nibe

Du finner flere ledd bakover på denne siden

Mette
Mette R Francke


Mette R Francke

Hei

Her er også far til Kristoffer B Mulvad

http://nielsmartinussen.dk/nsl1858.htm#aner

   Jes Hansen Kjærgaard (ca 1561 - 1641)
                        |
Maren Jesdatter Kjærgaard Mulvad (ca 1620 - 1693)
                        |
    Peder Christensen Mulvad (ca 1665 - 1718)
                        |
      Bernt Rosenmejer Mulvad (1697 - 1762)
                        |
  Hans Christian Berntsen Mulvad (1731 - 1801) ( en bror av Kristoffer )
                        |
        Søren Lunge Mulvad (1765 - 1812)
                        |
    HenrietteChristiane Mulvad (1804 - 1870)
                        |
Rudolf Wilhelm Valdemar Bertelsen (1828 - 1921)
                        |
         Nelly Bertelsen (1876 - 1949)
                        |
         Anna Marie Mørch (1915 - 1992)
                        |
        Nulevende ( ved å klikke på linken finner du navnet )

Mette

Mette R Francke

Egon Hansen

Gården Mulvad, eller Molvad, som det også skrives omkring år 1600, lå i Hunderup sogn ved Ribe.
På biblioteket kan du låne en bog "Mulvad slægten" udgivet i 1989 af Viggo Mulvad.
Der er et meget fint register over slægten på "Molvad" tilbage fra først i 1500 tallet, og hele gårdens ejerrækker af slægten, og også nogle led andre steder.
Bogen er meget seriøst skrevet, bl a. afstår den fra at føre slægten yderligere tilbage ved hjælp af gamle damiliesagn , som ikke kan bevises
Mvh Egon Hansen

Kristensen

I er bare herlige...

Nu må vi i familien så overveje, om vi officielt vil have den slags umoralske præste-gener ind i en ellers fornuftig og velfungerende bondeslægt..
´
Jeg kan levende forestille mig, at den fine præstesøn har sneget sig ind på min fattige 3xtipoldemor langt ude på heden og i mørke, så hun ikke kunne se hvem det var - og at præstekollegaen i Sevel så har forsøgt at skjule "den skyldige" ved at kalde ham Michael Christoffersen istedet for Mulvad..
jhk

Hanne Fisker


Ifølge den slægtsbog jeg har liggende står der følgende:

Michael Grimstrup Mulvad født 11 secember 1783.
Ejsing Præstegaard, søn af Christopher Berntsen Mulvad og hustru Anne Margrethe Billeschou.

Der er intet nævnt om en vielse eller hvornår han evt. døde!

Slægtsbogen hedder:
Dørken, Havbo, Mulvad, Slægterne.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Kristensen

Beklager - det andet link kræver betaling.

Jeg må nok også for god ordens skyld tage forbehold for fejl i det første link...
jhk

Hanne Fisker

Hej Jørgen

Det er ok, jeg har ikke selv nogen Mulvad pt. i slægten, men samler på slægtsbøger da jeg på den måde evt. kan hjælpe andre. Kunne bare ikke se i denne slægtsbog om Michael Grimstrup Mulvad blev gift osv.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Kristensen

#13
Er din slægtsbog den samme, som Egon Hansen nævner - for den har jeg bestilt på biblioteket?


Til eventuelle interesserede:

Jeg har iøvrigt fundet ud af, at min "formoder" Johanne Kierstine Ovesdatter er tjenestepige for sognepræsten i Ejsing i 1801, da præstens søn "forgriber sig på hende". Hun er 26 og han 18 (-den unge lømmel..).

Hun mister i en meget ung alder sin mor. Faderen ernærer sig som daglejer. Hun kommer meget tidligt ud at tjene - findes i ft som 12 årig under betegnelsen: "vogter kreaturerne" - som 12-årig !!
Hun ender tilsyneladende sine dage ugift og som fattig væverske.
jhk

Egon Hansen

Det ser ud til at der er visse lighedspunkter mellem Viggo Mulvads bog og "Bedstefars slægtsbog" med hensyn til de ældste led.
Niels Mulvad, som iflg Viggo er den første af slægten som nævnes i officielle papirer med navnet Mulvad. Han skulle være gift med en datter af Hans Karlsen , selvejergårdmand i Darum, og herredsskriver i Gjørding herred
I 1602 sælger Niels Mulvad en gård i Darum, som han formentligt har arvet fra sin far, Hans Tygesen, til sin kones bror Carl Hansen.
Denne Carl Hansen nævnes i 1636 som herredsfoge i Gjørding herred.
Efter sognepræst i Vilslev og Hunderup sogne, Knud Lange skulle Niels Mulvad og hans kone, som Viggo mener hedder Maren! og ikke Johanne som "Bedstefar" skriver, begravet i Hunderup Kirke i 1630, og samme år overtaget deres søn Hans Nielsen Mulvad den store gård "Mulvad"
Når jeg er kommet i forbindelse med "Mulvadslægten" er det på grund af, at den gård som Carl køber i 1602, måske er den jord kaldet "Molvad gods" idet een af mine aner siden 1627 har haft " 2 skar jord, overalt i Darum Mark" i fæste, og som hans enke efter Søfren Ifvarsens død i 1660 ligger i proces med den gård som ejer jorden, men som hans enke,Johanne Søfrens, mener at have ret til at købe.
Sagen løber i mange år, men hun når at få "sin" jord, inden hun overdrager ejendommen til den yngste søn, Iver Sørensen. Johanne, der er født på Bennedgaarden i Jerne i 1615, dør i 1682.
Søfren Ifversen, med tilnavnet Vejrup, har formentligt giftet sig til ejendommen, idet vi formoder at hans første kone var enke efter den tidligere ejer, Hans Nielsen.
Men læs selv hele bogen, og døm selv om lighederne med "Bedstefar"
Mvh Egon






Sofie Petersen

Ang. pastor Mulvad.
Jeg har selv aner i Ejsing (Møgeltoft) og blev ganske optaget af Mulvads kirkebogsføring- også det der ikke havde med min slægt at gøre- det er utroligt, hvad den mand har overkommet- med afløsning i andre sogne, strabadserende rejser og korte bemærkninger om hvad der ellers skete i hans eget sogn.
Prøv at læse i den og se om I ikke bliver ligeså optaget som jeg var!
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Hanne Fisker

Hej Jørgen

Nej det er ikke samme slægtsbog så vidt jeg kan læse af Egons indslag.

Den jeg har hedder:
Dørken, Havbo, Mulvad Slægterne.
Og den er trykt i 1978 på foranledning af familien Dørken. Bilstrupgaard. Skive.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Kristensen

#17
Til Hanne: Jeg har nu også bestilt din slægtsbog hjem - tak for henvisningen.
jhk

Egon Hansen

Ufgangspunket er då vidt jeg kan se den samme "Niels Hansen Molvad" i begge slægtsbøger. Viggo Mulvad er død, men på det tidspunkt bogen udkom havde han en søn Hans Mulvad i Lenvig, en søn Arne Mulvad i Sabro ved Aarhus og en datter, Lisbeth, gift Lind Pedersen i Bræstrup.
også lederen af Seem lokalarkiv ved Ribe, ( da havde fat i slægtsbogen omkring 1998) Søren Mulvad er nævnt blandt  Niels Hansens efterkommere. Han ha<r nr N15a- M11a-L7a- K8c. medens Viggos nr ender med L52c - K36d.
Mvh Egon

Hanne Fisker

Hej Jørgen

Det var så lidt.  :D
Håber du finder hvad du søger!

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Kristensen

Sidste nyt i efterforskningen:

Jeg har muligvis ikke behandlet præstesønnen særlig pænt...

Det viser sig, at min tiptip-oldefar Ole Mikkelsen (resultatet af præstesønnens besøg på pigeværelset på præstegården i Ejsing) i FT 1834 er gårdmand i Kreilgård, Estvad Sevel sogn - og godt gift med en gårdmandsdatter fra Bersholm af mølleslægt fra Flyndersø Mølle. Senere i Ft benævnes han tømrer og gårdmand.

Man kan så spekulere på, hvordan det lykkes ham som 33-årig at nå så vidt som uægte barn og søn af en fattig enlig mor. Det kunne tyde på, at præstefamilien har en finger med i spillet for at skaffe ham den position.

Som relativ nybegynder som slægtsforsker (og mest via internet)  må jeg nu spørge de mere erfarne herinde: Er der en mulighed for at finde ud af, om præsten støtter min tiptip-oldefar enten med uddannelse eller måske især økonomisk ved køb af ejendommen ?
jhk

Naja Dagmar Schrøder Skovlund

Hej

Hold da op sikke en masse data :D Jeg ved så ikke helt om det er nu jeg skal sige at min 4 x tip oldefar var Christopher Berntsen Mulvad ;) ( rødmer) Nå jeg kan trøste med at der hvor denne del af træet er nu, er hjertet mere med :) Men det er super spændende læsning. Har først i denne uge fundet ud af jeg var i slægt med dem, så alt data og fortællinger er kærkommen også selv dem man ikke er helt så stolte af :(