Hjælp til at finde Jens Christensen Kurup's forfædre

Startet af Lene Borregaard Andersen, 21 Aug 2012 - 20:05

Forrige emne - Næste emne

Lene Borregaard Andersen

Jeg har fundet flg.:

Jens Christensen Kurup 1719-1811, Ramsing

Ramsing kirkebog 1701-1814

Opsl  155  20 s. e. trin døbt Chresten Kurups barn Jens.
Esper Nielsens hustru bar det.

Faddere: Chresten Kurup i Håsum, Laurits Christensen hustru i Nittrup ( en lokalitet der ligger i nabobyen  Balling)
Niels Smed i Visholm (en lokalitet i det sydlige Ramsing)
Chresten Kurups datter i Håsum


Jens skulle være gift i 1761 med Helle Christensdatter 1723-1800, hvilket jeg har fundet ved at google navnet. Men om det er rigtigt er jeg ikke helt sikker på.

I Familysearch har jeg søgt på navnet Kurup og finder en Mads Nielsen Kurup født 1683 i Lime, men om det er en bror til Chresten Kurup, ja det kan jeg ikke finde ud af.

Så måske er der hjælp at hente her :-)

Hilsen
Lene Borregaard Andersen

Else Skovbo Jensen

Ifølge denne folketælling fra 1787 stemmer det, at Jens  er gift med Helle.


Viborg, Rødding, Ramsing, Ramsing by, , 5, FT-1787, C2719
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen 70  Gift Hosbonde Bonde og gaardbeboer 
Helle Christensdatter 68  Gift Hans Kone   
Anders Jensen 28  Ugift Deres Børn   
Else Jensdatter 21  Ugift Deres Børn   
Else Jensdatter 13  Ugift Hyrde Pige


Har du søgt i Ramsing efter faderen Chresten Kurups død. Han kan meget vel være opført med et patronym( et sen-navn)

Helle Christensdatter er altså død mellem 1787 og 1801


Samtlige personer i husstanden

Viborg, Rødding, Ramsing, Ramsing Bye, , 5. Familie, FT-1801, B8452
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen 82  Enkemand Huusbonde Bonde og Gaardbeb. 
Anders Jensen 41  Ugift hans Søn   
Else Nielsdatter 17  Ugift Tjenestefolk   
Anne Jacobsdatter 14  - Tjenestefolk


med venlig hilsen
Else

Lene Borregaard Andersen

Hej Else og tak for hjælpen. Grunden til at jeg er i tvivl om det er den rigtige Jens Christensen Kurup er gift med er at jeg på Familysearch fandt flg.:

Jens Christensen Kurup
Denmark, Marriages, 1635-1916
marriage:   27 Dec 1742   Sønder Nissum,​ Ringkøbing,​ Denmark
spouse:   Maren Christensdatter

Ang. Chresten Kurup har jeg prøvet at kigge i kirkebogen for at finde hvornår han er født, men jeg kan slet ikke læse hvad der står og jeg har ikke fundet nogen afskrifter på nettet.

Mvh
Lene Borregaard Andersen

Sofie Petersen

Kære Lene!
På en eller anden måde må vi have fælles aner, når vi kommer langt nok tilbage, men jeg har ikke arbejdet med den gren i en del år.
Prøv om du kan få fat i et lille skrift, som Spøttrup Lokalhistoriske Arkiv udgave i 1978, "Mølposen", hvor en lokalhistoriker har fortalt om en lokal bondeopstand i 1771, som også Jeppe Aakjær har beskæftiget sig med. Forfatteren hed Jens Peter Hansen og var fra Ramsing.
Heri omtales bl.a. en Maren Jensdatter Kurup, hvis morbror var min forfader Jens Christensen Ladefoged.
Jeg ved jo ikke, om det er til så meget hjælp, men historien er spændende nok i sig selv.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Lene Borregaard Andersen

Hej Sofie

Tak for oplysningen, jeg har skrevet til arkivet, så må vi se om jeg hører fra dem.

Hilsen

Lene Borregaard Andersen

Laila Irene Dencker

Hej Lene....
Faldt lige over din forespørgsel, da jeg var herinde på forummet...som dig, så nedstammer jeg også fra Jens Christensen Kurup og Helle Christensdatter. De var ganske rigtigt gift med hinanden, men de blev dog gift 2/5 1751 i Ramsing kirke, så det er lige 10 år før det du havde fundet. Du kan finde det på opslag 131 i Ramsing sogn (1701-1814).
De fik seks børn sammen: Christen (1751-1753), Maren (1753-1824 - det er min 4xtipoldemor), Christen (1756-1840), Anders (1759-1820), Sidsel (1762-) og Else (1765-1810).
Jens er, som du jo også har fundet det, døbt 22/10 1719 i Ramsing kirke (opslag 155), som søn af Christen Jensen Kurup og dennes hustru Maren Christensdatter. Christen og Maren er gift 11/12 1718 i Ramsing kirke (opslag 130); Christen begraves 19/5 1739 i Ramsing (opslag 196), 46 år gammel (= 1693), og Maren 20/12 1750 (opslag 197), 71 år gammel (= 1679). Så er de fødte i Ramsing, så ligger deres fødsler nok før det vi kan finde i Ramsing kirkebog, som jo først starter i 1701.
Det samme gør sig gældende med Helles forældre....hun døbes 22/5 1723 i Ramsing kirke (opslag 175), som, da uægte, datter af Christen Najbjerg og Else Jensdatter. Hendes forældre gifter sig dog fem år senere, 6/6 1728 i Ramsing kirke (opslag 130). Christen begraves 3/11 1771 i Ramsing (opslag 199), da 90 år gammel ( =1681), og Else begraves 18/2 1768 (opslag 199), 81 år gammel (= 1687). Så de findes som sagt nok heller ikke at finde som født i Ramsing kirkebog heller....
Det står forresten ikke ved Helles dåb, at Christen Najbjerg, da kusk på Bustrup, er hendes far - men det kan man se under de absolverede, på opslag 206, da de to "syndere" skal i kirke for at bekende at de har brudt det sjette bud. Udover Helle, så får Christen og Else også datteren Sidsel i 1728 og i 1732 sønnen Jens (der er ane til Sofie). Denne Jens, kaldet Jens Christensen Ladefoged, var i øvrigt hovedmanden bag et oprør mod herremanden på Bustrup som han i 1771 idømmes et halvt års fæstningsarbejde i Rendsburg. De øvrige deltagere - herunder min ane Lars Larsen Brand, der var gift med Maren Jensdatter Kurup, kommer nogle måneder i tugthuset i Viborg. Det har Jeppe Aakjær, som Sofie jo også er inde på det, skrevet om i "Af Min Hjemstavns Saga".

Håber du kunne bruge noget af alt dette....

Mange hilsner fra Laila i Frederikshavn

Sofie Petersen

Hej allesammen!
Tak for yderligere oplysninger om familien- og hyggeligt at høre fra dig, Laila, efter flere års forløb, hvor jeg mest har arbejdet med folketællinger.
Venlig hilsen, Sofie!
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Laila Irene Dencker

Det var da så lidt, Sofie....det er kun rart, når man kan hjælpe andre "medforskere" :)

Hilsen Laila

Lene Borregaard Andersen

Hej Laila


Tusind tak for dit svar. Jeg har ikke været herinde længe, da jeg ikke har beskæftiget mig så meget med slægstræet i et stykke tid. Men efter en pludselig indskydelse googlede jeg lidt efter Christen Kurup, Håsum og endte herinde ved min egen forespørgsel  ;)

Så nu har jeg printet dit svar ud og vil tjekke mine egne oplysninger inden så længe. Så endnu engang tusind tak!

Hilsen Lene