Aner til Mathias Aarøe (1684-1732), evt far: præst i Tolstrup Niels Iversen

Startet af Anne Messmann, 28 Sep 2012 - 17:09

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Kan nogen hjælpe med Birkeskriver Mathias Aarøes aner? - f. Brønderslev ca. 1694, begr. 14-7-1732 Sorterup, Slagelse, Sorø (hvor han var gift med Karen Bertelsdatter Rosengaard).

Har søgt Mathias dåb i Øster Brønderslev kirkebog 1732-1778, men den er svært læsbar.

Nygårds sedler har en Niels Iversen (1657-1726), præst i Tolstrup, der iflg. sedlen fra 1696 tidl. skulle have brugt efternavnet Årøe. Moderen kunne være Anne Pedersdatter Brøndlund (1654-1696) - men et barn med navn Mathias er ikke fundet.

Håber på hjælp  :)
Venligst Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Søren Juul Mikkelsen

Hej Anne,

ifølge Nygaards sedler (http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=172766&sort=e)
var der ikke noget barn med navnet Mathias ved skiftet efter Anne Pedersdatter Brøndlund.

Mathias Aarøes begravelse 14. juni 1732 findes i Sorterup KB 1720-1775 opslag 57, til højre nr. 7

Han er 38 år, og skulle dermed være født i 1694 (du kom til at skrive 1684 i emnet).

vh Søren

Anne Messmann

Hej Søren - ja, beklager, i overskriften var fødselsåret skrevet forkert (men rigtigt i mit indlæg). Jeg prøver om jeg kan ændre det her. Jeg har hans død, og nej - navnet Mathias er ikke nævnt i nogen af Nygårds sedler.

Jeg håber nogen her i Forum er stødt på navnet!
Vh Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Hej Anne.

Præsten Niels Ifversen Christensen Aarøe er min 6 x tipoldefar. Han Havde 14 børn, men ingen Mathias.
Hans mor Birgitte Nielsdatter (1633-1698) havde 2 ældre brødre, den ene hed Hans Nielsen Aarøe  f.1625 død 1701, Købmand og borgmester i Nyk. Mors. Han havde 2 sønner. Måske er det en af dem, der har en søn Mathias. Den anden bror Iver Nielsen Aarøe død før 1677, Skriver og Ridefoged på Børglum Kloster. Det kan være han har haft et barnebarn, der hed Mathias.
Måske dette kan hjælpe dig.

Venlig hilsen   

Kirsten R.S.Hesselgren (født Ifversen)

Anne Messmann

Hej Kirsten,
Mange tak for dit svar! Det hjælper helt bestemt at kunne udelukke præsten Niels Iv(f)ersen Christensen Aarøe, og nu prøve at søge i hans familie. Så selv om det vist ikke bliver let, er jeg glad for dit kvalificerede svar. :)

De venligste hilsner,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann