Baruch og Østerberg slægt via evt. Nørrebrogade, Kbh. ? Var de indgifte?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 05 Okt 2012 - 10:35

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Ny søgning omkring slægterne:

Slægten Baruch / Østerberg - Baruch med oprindelse fra Tyskland/evt. Østrig m.v. - - til Danmark. Var der indgifte i Østerberg slægten via Nørrebrogade kvarteret København - hvor de ses på samme adresser en overgang.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg

Lise Østerberg Bahr

#1
Navnene kan ses div. steder.

Div. historie tilbage til 1700-tallet - skal læses før man når til denne:

Tidl. Finansminister (bankier og folketingsmand det år han blev finansminister David Baruch Adler.

Han overtog finansministerposten efter Nathan David.

Adler slægten har forbindelse til (Niels og Harald Bohr slægt) og do. har Østerberg og Bahr slægten - se historie fra Fyn, Vallekilde, Sverige/Wisconsin, Det Kongelige Teater, ung skuespillerinde Østerberg, og Hermann Bahrs operadivahustru Anna Bahr Mildenburg - (Vien - Jung Vien) - Emma født Braun, (ad Heinrich Adopf Braun, socialdemokratisk politiker i Weimar Republik) gift med Victor Adler - 1887 (DIE BERÜMTEN FRAUEN DER FRANZÖSISCHEN REVOLUTION 1789-1795) - ad Hermann Bahr, Gustav Mahler, Sigmund Freud-Museum, Goethe.

Endvidere shakespearoversætter Valdemar ØSTERBERG og Lembke - Ad Teater. Om Valdemar Østerberg kan læses:

En stor mand i en lille by (Horsens).

Dertil kommer flere andre slægts og eller (do. ovenfor nævnt) sammenfald senere.

Nogle fra slægten Bohr i USA kalder sig Bahr.

Baruch og Østerberg slægt ses på samme adresse på Nørrebrogade i et af mine andre indlæg her på forum.

Endvidere om Østerberg, øjenlæge og karikaturtegninger (under 2. verdenskrig, og se Folketinget /Plakater / aviser - forbindelser til begge dvs. Østerberg via f.eks. Olrik/tegner.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#2
God morgen igen.

i.ø. Emma Adler 1855-1912, bliver gift med Hermann Martin Trier, (Hermann Triers Plads er opkaldt efter ham) dansk pædagog og politiker (først Venstre - senere radikal) Senere Landstingsmedlem, og medlem af Københavns Borgerrepræsentation.

Forstander for Studentersamfundet. Forstander for Dansk Sløjdlærerforening sammen med G.F. Krog Clausen. Senere udnævnt til æresmedlem af denne, sammen med Aksel  Mikkelsen, der fik en søn, polarforskeren Ejnar Mikkelsen. (her er jeg over polarforskning ligesom vedr.: Henning August Østerberg Bistrup var - ) Grønlandsekspeditionen 1908. (samme kredse igen) !

Aksel Mikkelsen kom fra Hjørring, blev ridder af Dannebrog søn af jernstøberformand  Jørgen  Mikkelsen og hustru  Ane Margrethe Pedersdatter,  Han bliver gift med Maren Nielsen fra RYSLINGE: p.s. Akskov sløjdskole blev i øvrigt grundlagt af  Søren Meldgaard. 1850-1894.

Ad højskoler se Askov Højskole, Ludwig SCHRØDER gift med Ingeborg Appel  - (som jeg tidl. har efterlyst slægt i forbindelse med). Igen disse kredse, hvor Eva von Bahr fra Uppsala var nede og imponere med sin dans (folkedans).

Vores ane musiklærerinde ANNA BAHR (fra slægten i Flensburg  indgift i NISSEN slægten der og på Frederiksberg se historien om tante Anna,  se historien om Anna Bahrs beretning om sin veninde Jane BUCHA (familie) og den rige tante Herzog, www.adelby.com) boede i Zytfensgade, Dragør og malerinden Emma Grubb, bevægede sig i disse kredse. Se Tulipanhuset, Dragør, (fonden)

Der må da efterhånden være nogle der forsker i disse slægter, der kan verificere div. forbindelser også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#3
p.s. Beretningen om Anna Bahr´s beretning om Veninden Jane Bucha er i.ø. skrevet af Anna Bahr 12.2.1945 - og videreleveret af Ruth Nissen og Annette Wium. se også skrifter om slægterne Nissen/Jensen slægten.


og ad Schrøder og Appel slægt, Ingeborg Schrøder datter af Jacop Appel Højskoleforstander

(man kan vist komme omkring alle de kendte højskoler i disse slægter, for man rejste rundt og besøgte hinanden, - Vallekilde, Krogerup osv)...

Jacob Appel søn af Cornelius Appel, Rødding Højskole og dennes hustru Anne Kjestine Lorentzen. GIft i Vejen Kirke. Han var også tilknyttet i.ø. også  HEDESELSKABET, og  Trodhede-Kolding-Vejen Jernbaneselskabet,  Ridder af Dannebrog, Repræsentant i Foreningen  Norden, og H. C. Andersensamfundet, formand for Dansk Sønderjyske Fond og Skibelundforeningen. Undervisnings- og Kulturminister.


Han gennemførte de "de frisindede Appelske skolelove".
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Du mangler perioder i dine fremførte data.

Gustav Østerberg, * 26.11.1899 i Horsens, søn af Lektor J. Valdemar Østerberg & Karen N. Qvist,
gift 23.07.1928 i Aalborg med Ragnhild Larsen (* 10.08.1905), tandlæge, de blev skilt.
Gustav, praktiserende øjenlæge i Kbh. (Tegner ved Dag-Ugeblade).

Gift 2.  16.07.1938 i Kbh. med Grethe Gyda Antoinette Kryger, * 26.04.1910, dt. af købmand Georg K. & Kirsten Bülow.

Han død 12.02.1974.
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

God morgen Regelsen.


Tak for info, og ja jeg manglede dataene - undskyld. Men du fik da bibragt mig noget informativt omkring deres færden alligevel. Tak for det.

..............

Jeg ville have sendt dig en e-mail for nylig - er din e-mail ikke synlig ?

En forespørgsel til dig omkring person (Byskriver ?) af slægten Regelsen i Sct. Olai, Helsingør 17?? jeg så ved gennemgangen af nogle andre personlister - som jeg sikkert kan finde frem til igen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Til Regelsen.

Det jeg ville sende til dig (hvis du ikke har det i forvejen) var via:
www.Skinnerup.org/pdf/hbm.pdf vedrørende Helsingørs fortids Embeds og Bestillingsmænd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Tak for henvisningen, evt. Regelsen øst for  fynv. ses i tråden om Humble.

Din henvisning til højskolefolkende som indgifte- har du navnet på en Bahr? 


Din Marie Cecilie Bahr, * ca. 1859 i Flensborg & gift med Niels Andre Østerberg,
hvor havner sønnen Heinrich Andre?
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Hej Regelsen.

Måske tager oldemors broder Heinrich ud at sejle...? jeg mener - for et par år siden, tilfældigt ved anden søgning, at have set hans navn knyttet til BALTICA som maskinmester - men hvor han forsvandt hen ville JEG også gerne vide - han må da have haft et opholdssted på land ??

Ja, det har jeg jo prøvet i årevis nu at få klarhed hans og andre børn fra slægt via søskende - osv.

Har netop set noget omkring Ahorngade 8B som var et svar idag, på en af mine tråde, Ahorngade, hvor der faktisk stadig bor en ved det navn tegneren / øjenlægen / modstandsmanden Gustav Østerberg senere giftede sig med.


Der bor sjovt nok en (med stor sansynlighed) efterkommer af en nr. 2 hustru til en af Østerbergerne - som jeg stadig mangler at "hægte" sammen.

De er nogle drøje nogle disse Østerbergere.

Har netop fundet noget Hans Poulsen kan bruge i en nyere slægtsbog fra en af efterkommerne - en pottemagerslægt der var vidne ved en barnedåb i slægten hvor indgifte hed SPRINGBORG (+ BRIX) slægt som han vist har efterlyst på Ullstrup Mølle engang. Må se efter hans e-mailadresse. eller måske ser han det her.

En anesøger på det gamle Dis Forum. Man kan ikke skrive på disse mere !!

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr



Regelsen

Hej Lise

Du henviser altid til en hel masse slægter, hvis jeg må give dig et godt råd:

Fremlæg fødselsdata på dine bedsteforældre! - så er der mange flere muligheder
for at hjælpe dig.
Venlig hilsen
regelsen


Lise Østerberg Bahr

#11
God eftermiddag.


Tak for svaret Regelsen.

Har nu set, at slægten QVIST har forbindelse til BAHR slægten fra Assens og også Maribo egnen og her igen til BOAS, STORM - KNUDSEN, og KILDERUP, HAUGSTED - nogle af dem, som jeg har søgt i årevis!

QVIST har jeg jo for mange år siden, forbundet med Østerberg, dvs. der må være mange dobbelt? sammenfald.

SÅ HVOR MON hustruen KAREN N. QVIST stammer fra ? i ø KRYGER har også med Bahr slægten fælles historie, derfor mit svar her nu.

ad.:
www.MyHeritage.com


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Godmorgen.

Ser lige lidt omkring i disse info, måske har andre noget nyt ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Godmorgen-

Mon der er ny info omkring disse inputs ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr