Konfirmation i gamle dage/over flere dage?

Startet af Christina Jaenicke, 14 Dec 2010 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Christina Jaenicke

Jeg er så super heldig at jeg har en poesie bog (staves sådan uden på) fra min farfar,.
men det der forvirre mig er at alle medkonfirmanterne har skrevet forskellige dato på deres lille digt og lykønskninger i bogen..

3-7-1922 + 31-7-1922 + 21-7-1922 +16-7-1922 + 10-7-1922 + 5-7-1922 osv .. holdt man ikke konfirmation samme dag, eller har I et bud på hvad der er grunden til forskellige datoér ??

En anden lille "sød" ting, ved mange at digtene ligger gamle glansbilleder - virkelig gamle glansbilleder  :) var det en skik?

Knud Madsen

Hej
Medkonfirmanderne har nok haft andet at lave på selve konfirmationsdagen end at skrive i poesibøger. Den er nok gået på omgang, deraf de forskellige datoer.
V.h. Knud Madsen

Christina Jaenicke

åhh ja, det kan selvfølgelig være det er grunden..

mon så jeg kan gå ud fra at den dato der står i stemplet på den første side er konfirmations dagen?

Knud Madsen

Det ved jeg ikke. Ved du hvor din farfar boede, da han blev konfirmeret? Så burde det være muligt at finde hans konfirmation i kirkebogen.

Mht de gamle glansbilleder: Det var meget almindeligt at lægge glansbilleder, skriftsteder, pressede firkløvere mm i poesibøger og bibler.

V.h. Knud Madsen 

Christina Jaenicke


Christina Jaenicke

jeg tror ikke datoérne i kirkebøgerne er opdateret til 1922, jeg kan ikke finde det