Bedste opbevaring af gamle billeder

Startet af Sanne Stengaard, 19 Okt 2012 - 20:13

Forrige emne - Næste emne

Sanne Stengaard

Hej!

Når nu man har været så heldig, at få fat i gamle billeder - og på et tidspunkt nok får flere, så vil jeg gerne vide, hvordan jeg bedst muligt opbevarer dem for fremtiden. Lige nu sidder de i rammer, med små stifter og papirtape henover på bagsiden.

Er det bedst at lade dem sidde i rammerne? Skal jeg tage dem ud af rammerne? Skal de opbevares i fotoalbum? Eller hvad er det bedste for mig at gøre ved dem?

Mange hilsener
Sanne C

Carsten R. Nielsen

#1
Jeg ville forsigtigt tage billederne ud af rammerne, scanne dem i høj opløsning og derefter opbevare billederne i syrefri kuverter og æsker.

Husk i øvrigt altid at scanne i farve: selv om de gamle billeder jo ikke er i farve, som vi forstår det i dag, så går du glip af en mængde nuancer – faktisk selve "sjælen" i billedet – hvis du kun scanner i gråtoner.

Hvis du vil have billederne fremme i stuen, kan du jo så bruge en elektronisk billedramme eller printe nogle af scanningerne på godt fotopapir.

Lader du originalerne hænge på væggen i deres rammer, skal du i hvert fald nok tænke på så vidt muligt at holde dem væk fra direkte sollys.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Sanne Stengaard

Hej Carsten

Tak for dit svar. Jeg skal nok passe på dem!

Hvor kan man få syrefri kuverter og æsker? Er det hos fotohandleren?

Venlig hilsen
Sanne C

Carsten R. Nielsen

Materialer til korrekt opbevaring af dokumenter og fotos kan man bl.a. få hos Museumstjenesten: http://www.museumstjenesten.com/

Jeg glemte i øvrigt lige at nævne en ting:

Hvis du får en samling af fotografier – løse i en æske eller i et fotoalbum – så husk altid at fotografere samlingen/albummet grundigt først, inden du scanner og gemmer billederne væk – og da særligt, hvis du tager billeder ud af et album. På den måde kan du altid gense den sammenhæng, som billederne oprindeligt optrådte i. Det kan vise sig at være vigtigt senere (f.eks. mht. at identificere ukendte personer, tidsfæste billeder m.m.).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Sanne Stengaard

Tusind tak skal du have!!

Venlig hilsen
Sanne C

Thestrup-Bjørn

Ja, syrefri kuverter og/eller æsker er det eneste rigtige.

MEN - husk, at de ikke må opbevares på træhylder og/eller i trææsker, da disse afgiver syre.

Jeg har mine gamle fotos i metalkasser - og selvfølgelig i syrefrit papir.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Sørensen

Carsten, dit sidste råd, kunne jeg have haft enormt meget glæde af.

For et par år siden tog jeg billeder ud af 2 album, og var 200% sikker på, at kunne sætte dem rigtigt ind igen. De lå jo der, i rækkefølge.
"Så kom den lille mand med en slæden", og nu er jeg i den situation du nævner, hvem er hvem, og hvornår.
Venligst Jørgen - 2300

Lis B. Jensen

Hej Sanne

Det kan så med hensyn til billedernes håndtering anbefales at bruge bomuldshandsker for at ungå fedtaflejringer fra hænderne på billederne,

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Flemming Willum Petersen

Må jeg lige have lov at citere Carsten:

"Lader du originalerne hænge på væggen i deres rammer, skal du i hvert fald nok tænke på så vidt muligt at holde dem væk fra direkte sollys"

... og derefter indskyde:

At man hos glarmesteren rent faktisk kan få UV-beskyttende glas til sin billedramme, som sørger for at de stråler fra solen som kan blege billederne, bliver filtreret fra før de rammer!

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Sanne Stengaard

Tusind tak alle sammen for jeres gode svar.  :) Jeg vil gøre mit bedste for at opbevare de gamle billeder på en god måde!  8)

Venlig hilsen
Sanne C