Help: Karl Anton Theodor Rethwisch 1824-1904,Flensburg area,taxclark, poet,songs

Startet af Lise Østerberg Bahr, 21 Okt 2012 - 15:36

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr


Wrote songs for the danish soldiers. Amongs thise.

"DIE LÖWE IHM IST DÖD" LOOK here - Det Kongelige Danske Bibliotek - later made fun of from the small boys.

His father was a Music-direkteur in Flensburg Area, and a military musicus. RETHWICH - the is a city named RETHWISCH in Stormarn. and a Castle there too.

Family. = among others also:

Helene Henriette Bahr born in Wanderup / near by Husby Mühle ?? where the family was set, she was born 15.01.1864 (the year of the DYBBØL WAR) Mother Friedrike Dorothea Louise Bahr, born 27.06.1826, maby the went to USA - the father Carsten Christopher Heinrich Bahr, born  27.04.1847, in Sankelmark, Bilschau, Died USA, married Sophia Margaretha ZÜRN von Wanderup born 1845.

Kind regards
I look forward for help with this family:
Thanks in forward.
Lise Østerberg Bahr

Paul Løndahl-Smidt

Hej Lise,

Do you have any information about the family in the USA (dates, places, etc.).  Perhaps with that information we wil be able to help.

mvh
Paul
Fåborg    Barløse

Lise Østerberg Bahr

Hallo Paul.


No, sorry, (but some of other fam.groups went to Wisconsin/Millwaukee ) the last i know of the fam. you can find on Helmut Martensens webside (large website - many infos)
many Familynames..... Carts from the Flensburg city etc. etc. very fine administration and help too.
I can only recomend this side and Helmut Martens kind way to help.


www.ADELBY.com

I hope that I find some new infos very soon. Othervice, 8 years of surch, will be lost.

Kind regards from
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

Hi.

I have some new infosregarding fam. in Flensburg - Louise Rethwisch hat 1 sohn and 1 daughter.

Maby family to Wilhelm Marius Christoph Bahr, 30.5.1861 and Paula Siewers - it depends on, if I can read thi STAMMTAFEL in a prober way. It is very large.

Fam. s regardings at the sidelines are:

Nicolaus Rechtsanwalt (Judge ?) in Oldesloe - and Bahr had also LANDT  relations.

Regards
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr


Hi.

The family Rethwisch has connection Stammtafel to LANDT und Luise LEMMEL, - Kurt Lemmel -and August Gotthold Karl Lemmel, vife charlotte Luise Struve. August - 1846-1912. Apotheker in Hamburg, Wandsbek. (Krone-Apoteke) Übernommen von Karl Keller.

look at:
Dass Lemmel Archiv.
und zurück zu Jean Baptiste Lemmèl and weiter zuruck - Französischer Rew.

More Apotheken sind beigefüght via Lemmel family.

APOTHEKER und Schriststeller family - Germany (USA ?)  at Georg Bahr´s Stammtafel and Book about the Bahr´en in Schleswig Holstein.

Regards
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

hi.

Maby i can find something about Kant/ Lemmel und Landt family from Georg Bahr´s fam. book, in Treshow  (Laurvig) family books also.

Regards
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Trækker lige denne lidt frem igen, da jeg lige checker lidt omkring den.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Cay-Erik Geipel

Hej Lise

Carl Anton Theodor Rethwisch er med i Flensborgs borgerbog. Han er født i Rendsburg 1823 (32 år gammel i ft 1855) og hans erhverv angives som "Gastwirt" i kroen Schäferhaus (hus nr. 500) Han blev borger i Flensborg 3.7.1854 og betalte 13 rigsdaler og 77 skillinge i gebyrer.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej Cay-Erik .


Tusind tak for din info - jeg først ser nu - .... står der ikke hvor han kommer fra  ?

Maria
mon det har noget med (Briesen Kaserne - 1964-1997 efter General Kurt von Briesen ( jf. ancestry.com og geni.com KLEIST slægt -Olga Maria von Kleist)/ + von Wedel  - slægt graf von Wiedersperg + NORTON slægt (USA)) Flugplatz Flensburg-Schäferhaus at gøre og Stiftungsland Schäferland, ad.:

Christian Wolff, og Gartenstadt Weiche/(Handewitt)  / Bundesweer og SS s overtagelse af Jägerhof på (Brisen

Stiftungsland Schäferhaus (ehemals= engang -  Truppenübungsplatz Jägerlust) som var på 415 ha næsten til den danske grænse (det må være Oksbøl lejren nu ?) at gøre ?  -
Fra Jägerluft, og via Danmark fik den jødiske ejer CHRISTIAN WOLFF lejlighed til at flygte til USA, resten af (omdannede der til en Kibutz i 1938 og senere etablerede Kibutz i Israel) familien omkom (1945) i konzentrationslejre i Estland og Polen.


Theodor var indgift sig i min familie i Flensburg og vi har SCHÂFER på anetavlen via Bahr/von Stemann slægten.


Schäferhaus må (have været) en del af vores Schäfer, sjovt nu vi har  et barnebarn fra Schäfer slægten = (Helene) Schäfer slægt, via von Stemann/Bahr slægten.


Der er i øvrigt stadig Hotel Schäfer i Flensburg.
I vores anebog står han som - så vidt jeg husker, kontorist. Hans forbindelse til ZÛRN / DORN  = Torn ? slægten, skal jeg lige have lidt mere styr på også.



Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#9
Hej igen

Har tidligere set - en ca. 10 år gammel Dis Forum tråd - set at EWALD slægten har forbindelse til von Kleist slægten.

Nogle der kender til denne ?

Jesuitten Christian Ewald Kleist, (1715-1759  født i Zeblin, Pomerania, Polen, -  -  digter Poet - ville sikkert have haft det muntert sammen med min slægtning her fra tråden Karl Anton Theodor Retwisch - han skrev poesi for sine dræbte venner, blandt andet til /for Heinrich von Blumentahl

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Cay-Erik Geipel

Hej Lise

"Schäferhaus" har intet med navnet Schäfer at gøre. På det areal som Flensborgs lufthavn befinder sig nu, holdt man tidligere Schafe (får) og Flensborgs fattiganstalter brugte ulden til fremstilling af strikkevarer.
Jägerslust er en gård tæt op ad flyvepladsen som indtil 1939 ejedes af en jødisk familie. Gården blev konfiskeret og den jødiske familie blev indsat i kz. Dette areal har intet med Oksbøl-lejren at gøre.

Jeg skrev jo at han stammer fra Rendsburg ......
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Ok - Tak for uddybningen Cay-Erik.

MVh
Lise Øszterberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Vores aner i Bahr (von Stemann + via en datter = et af svigerbørnene = Helene Schäfer) slægten, Flensburg bl.a., lægger sig dog op ad von Krogh + Wedel slægten (ad Kirkebogsudskrift) - så derfor mit indlæg tidligere.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr