Anna Grubbe Herfordt

Startet af Peer Petersen, 15 Dec 2010 - 15:05

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Anne Gruppe Herfordt blev født 6. maj 1771 i Ferslev. Hun bliver gift 1. gang med Iver Thomsen Torsen (jeg ved ikke hvor og hvornår), og 2. gang 23.august 1799 med præsten Bolle Nielsen Rosenkilde fra Ellidshøj.
I "Nygaard sedler" er der spændende information om: at Erik Grubbe til Tjele 26. november 1673 "fik kvittering på, at han i hans ægtestand avlede datter Anna Eriksdatter skulde holdes for hans ægte datter, føre de Grubbers davn og våben og kaldes Anna Grubbe, nyde privil. og ran g som adel og efter hans død arve lige med hans døtre fru Marie og fru Anna Marie".
Er Anne Grubbe Herfordt mon den samme som Anna Grubbe????

Venlig hilsen
Peer Petersen

Peer Petersen

Mit spørgsmål var desværre for hurtig og forkert. Anna Grubbe Herfordt og Anna Grubbe kan jo af tidsmæssige årsige ikke være samme person. Det jeg søger er sammenhængen med Grubbe navnet. Det er jo påfaldende med 2 Anna Grubbe!

Peer Petersen

Anne Ravnskjær

#2
Hej Peer

Har du prøvet FamilySearch. Der finder man en Erik Grubbe til Gammelgård, Rødby.
Han fik børn med to kvinder - Maren Juel og Anne Jensen. Den yngste datter hedder Anne Grubbe. Hun har en halvsøster, der hedder Marie, og en der hedder Anne Marie.

Jeg ved godt det er i den anden ende af landet, men...

Tilføjelse:

Går du ind på finnholbek.dk, så finder du samme familie. Her er Erik Grubbe dog død den 27 apr 1662 i Tjele, men han får et barn i 1679 - Anne Grubbe.

mvh
Anne R

Kurt Dahl

hej Peer

Jeg kan se at du ønsker oplysninger om Anne Grube Herfordt. Under "Markedspladsen" har jeg omtalt en artikel jeg har skrevet om Bolle Rosenkilde og hans første hustru. Bolle Rosenkilde blev gift anden gang med Anne Grube Herfordt. Men dette ægteskab var Anne Grube Herfordts første. Det efterfølgende er fra min artikel:

Madame Rosenkilde, eller Anne Grubbe Herfordts videre skæbne startede med, at hun som præsteenke var berettiget til at modtage enkepension. I protokollen for Viborg stifts gejstlige enkekasse findes følgende: i 1801 får Madam Rosenkilde 1 rd. 3 mk. og 10 sk, i 1802 får hun 6 rd., hvilket hun også får i 1803, men nu ses det at hun var flyttet til Ulstrup i Aars herred. I Ulstrup blev hun gift med en mand der hed Iver Thorsen, som var ansat som kusk hos den derværende sognepræst. Hvor lang tid de blev boende i Ulstrup vides ikke, men i folketællingen i 1834 var de flyttet til Øster Hassing i Vendsyssel. Her boede de resten af deres dage. Ved folketællingen i 1834 er Iver Thorsen snedker, men i folketællingen i 1845 er Iver Thorsen og Anne Grubbe Herfordt inderste og fattiglem. Unægteligt et socialt fald for Anne Grubbe Herfordt. Hun blev født i en præstegård, blev gift til en præstegård og sluttede af med en fattig fhv. præstegårdskusk.
Anne Grubbe Herfordt døde d. 12. november 1847 i Øster Hassing sogn i Aalborg amt, og blev begravet på Øster Hassing kirkegård d. 21 november.


Venlig hilsen
Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Finn Holbek

Hej i tråden

Forklaringen på Grubbe-navnet ligger et par generationer tilbage hos oldefaderen Diderik Larsen Grubbe, sognepræst til Kviselmark, som var gift med Anne Elisabeth Vind: http://goo.gl/kgUKf

Denne var ikke af den adelige slægt Grubbe, men Søn af Laurits Andersen og Anne Pedersdatter.
Der fandtes flere tyske Grubbe-slægter, måske er det dem han stammer fra?
Herfordt-navnet staves i øvrigt på mange forskellige måder.

Tak til Kurt for den nærmere forklaring om Annes 2. mand, Iver Thorsen.., har ellers set denne blive kaldt Thomsen flere steder, men det er åbenbart en fejl?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Peer Petersen

Tak for de fine besvarelser.

Peer