DigDag.dk

Startet af Karsten Damén, 25 Okt 2012 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Karsten Damén

Ja så er den længe ventede portal i luften (dog med trængselsproblemer i starten).

Læs mere her:http://videnskab.dk/kultur-samfund/nyt-danmarkskort-rejser-tilbage-i-tiden

Karsten

Lis B. Jensen

Hej

Mit første indtryk er at det bliver et godt redskab til at genfinde steder - kort og anden info.

Men som skrevet - der er trængselsproblemer lige p.t.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Flemming Willum Petersen

Jeg er ikke imponeret ved en kort afprøvning.

"Søg på Stednavne" virker ikke lige så godt som Kort- og Matrikelstyrelsens "Søg på Stednavn" under "Se på kort - Historiske Kort". Fx. kan gården Vildhøjgaard i Lundforlund Sogn findes på KMS's stednavne, men ikke på Digdag.

Andet problem er, at jeg vælger "Amtslig / Regional Inddeling" i 1660, og den viser kun inddelingen for Sønderjylland, mens resten af Danmark er "tomt" for inddeling.

Det er dog meget smart, at man kan se præcis ved hvilken matrikel et sogn stopper før/nu, men egentlig bryder jeg mig bedre om at bruge KMS' dobbeltkort, hvor man med musen kan bestemme hvor meget af kortet man vil se som gammelt/nyt. Desuden er der ikke navn på Digdags sognekort, så hvis man ikke er stedkendt, kan man ikke se hvilket sogn der stopper / begynder hvor.

Der er selvfølgelig ikke sogneinddeling på KMS' kort, men de er langt mere overskuelige end Digdags, hvor man skal zoome ret langt ind for, at det hele ikke er rodet sammen i én pærevælling.

Det ville være langt mere overskueligt hvis man, som på KMS, kunne "skifte" mellem kortene ved at trække det ene hen over det andet, i stedet for at smelte dem sammen som her.

Jeg tvivler på at jeg vil bruge Digdag, men vil nok i stedet blive ved med at bruge KMS.

Mvh. Flemming Willum Petersen

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Egon Hansen

Jeg har matrikkelskort fra et sjællandsk landsogn,med matrikkelsnumre, og afgrænsning af de enkelte gårdes marker.i 1804,svarende til brandforsikringens bygningsbeskrivelse . Men landsbyen var på dette tidspunkt udskiftet og flere gårde udflyttet!
Da jeg kan følge brugerne af de enkelte gårde tilbage til matriklen 1688, og har flere aner i området, vil det interesere mig at de gårdenes indbyrdes beliggenhed før udflytningen.
Vil dette være muligt med Dig-Dag eller andre steder på nettet?
Mvh Egon

Christian Grøndberg

#4
Citat fra: Flemming Willum Petersen Dato 25 Okt 2012 - 18:25
Jeg er ikke imponeret ved en kort afprøvning.

"Søg på Stednavne" virker ikke lige så godt som Kort- og Matrikelstyrelsens "Søg på Stednavn" under "Se på kort - Historiske Kort". Fx. kan gården Vildhøjgaard i Lundforlund Sogn findes på KMS's stednavne, men ikke på Digdag.

Andet problem er, at jeg vælger "Amtslig / Regional Inddeling" i 1660, og den viser kun inddelingen for Sønderjylland, mens resten af Danmark er "tomt" for inddeling.

Det er dog meget smart, at man kan se præcis ved hvilken matrikel et sogn stopper før/nu, men egentlig bryder jeg mig bedre om at bruge KMS' dobbeltkort, hvor man med musen kan bestemme hvor meget af kortet man vil se som gammelt/nyt. Desuden er der ikke navn på Digdags sognekort, så hvis man ikke er stedkendt, kan man ikke se hvilket sogn der stopper / begynder hvor.

Der er selvfølgelig ikke sogneinddeling på KMS' kort, men de er langt mere overskuelige end Digdags, hvor man skal zoome ret langt ind for, at det hele ikke er rodet sammen i én pærevælling.

Det ville være langt mere overskueligt hvis man, som på KMS, kunne "skifte" mellem kortene ved at trække det ene hen over det andet, i stedet for at smelte dem sammen som her.

Jeg tvivler på at jeg vil bruge Digdag, men vil nok i stedet blive ved med at bruge KMS.

Mvh. Flemming Willum Petersen



Se: Vildhøjgård

Desuden kom amtsinddelingen først til kongeriget i feb. 1662, hvor den i hertugdømmerne allerede eksisterede før dette. Prøv at vælge len i stedet eller vælg evt. 1662!

Med venlig hilsen
Christian

Flemming Willum Petersen

Hej Christian

At amterne først blev introduceret i 1662, havde lige forladt min hukommelse et kort øjeblik.
Det er virkelig supergodt at kunne se denne inddeling detaljeret på zoombart kort på digdag.

Dog vil jeg stadig foreslå holdet bag digdag.dk at sætte navn på amterne, da jeg ved inddelingen 1662 ikke ved hvad amterne hedder, udover i mit lokalområde - hvorfor har man mon undladt navne?

Og man kunne måske også implementere aa = å i søgningsfunktionen ved samme lejlighed!

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Man kan trykke på et område, så kommer navnet ude til venstre. Men jeg er enig i at det ikke er ideelt at navnene ikke kan ses på selve kortet.

Det lyder dog som om de er åbne for forslag, og har vist allerede en liste over mulige forbedringer: http://www.facebook.com/projektdigdag/posts/450858491627647

Så det er nok bare med at give dem en masse feedback så de ved hvad virker/ikke virker.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Flemming Willum Petersen

Det giver i hvert fald grundlag for en masse tvivl, hvis man ikke lige ved, at man skal klikke.

Men tak for oplysningen Mikkel
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Mikkel Eide Eriksen

En idé til digdag.dk ville nok være om de lavede musepilen om til den lille pegende hånd/handske (som ved andre links) når man peger på et område der kan klikkes på; det giver et klart billede til brugeren om at der kan klikkes.

Jeg vil i hvert fald om et par dage/en uges tid samle mine erfaringer i en mail til digdag-holdet - synes der er et stort potentiale for en fremragende ressource, de skal bare ha' de værste børnesygdomme overstået.

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Dorte L-L Jensen

Hej Forum.

Jeg kan finde mange interessante informationer på DigDag, men er der mon nogen som ved om man kan gemme eller printe kortudsnit på DigDag? - og hvordan?

mvh Dorte