EFTERSØGT FAMILIE-BIBEL til Thrane- og Godtzen-slægt

Startet af Lis Klarskov Jensen, 27 Okt 2012 - 21:51

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Biblen er igenem tiden blevet brugt til at notere vigtige familiebegivenheder igennem generationer - og mange af disse slægts-bibler er forsvundet sporløst igen.

Familiebiblen for de norske familier Thrane og Godtzen i Stavanger og Sokndal-området tilbage til 1600-tallet har længe været eftersøgt i slægtsforskerkredse uden held. Bibelen er ganske unik, da den dækker et langt tidsrum og mange generationer i flere meget kendte familier.

Der er nu dukket en afskrift af denne bibels familie-oplysninger op i Danmark  :).
Materialet et blevet tydet og bearbejdet ved et norsk-dansk samarbejde og er blevet til en web-bog.

Afskriften ejes af Christian Buhelt, Danmark, som har overladt mig fotografierne af hans "Gienpart" af denne bibels indskrifter og desuden 12 "GenealogiskeTavler" og har givet tilladelse til at publicere dette store materiale. Stor tak til ham, til Else B. Rustad, Norge, for at have tydet skriften og til Leif Salicath, Norge, for hans utrættelige samarbejde omkring materialet og med at identificere personerne, der er nævnt i Familiebiblen. Jeg har formidlet kontakt, forsøgt at tyde de latinske tekster og læst korrektur.

Vi takker også Lars Ove Wangensteen, Norge, der har scannet materialet og som velvilligt har produceret en let læselig web-bog af materialet. Bogen kan hentes på http://www.wangensteen.net/Bibliotek/thrane-godtzen/index.html
og på http://www.klarskov.org/humble/thrane-godtzen/.

Læs om Humble-slægtens familieforbindelser til Thrane- og Godtzenslægterne på http://www.klarskov.org/humble/marcus-chr-humble.htm.

Leif Salicath har startet en tråd på http://forum.arkivverket.no/topic/180274-familiebibelen-til-thrane-og-godtzen/

Som Leif Salicath bemærker på sin tråd: "Noen få personer er dessverre ikke identifisert og noen sekvenser i latin er ikke oversatt, derfor håper vi på hjelp med disse."

For os her i Danmark kunne det være interessant, hvis vi kan identificere de dansk/norske slægts-forbindelser eller finde sporene her i Danmark. Er der nogen, der vil hjælpe med det?  :)

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Flot arbejde I har udrettet. Man kan udrette meget, når synergien kommer i spil.

Desværre kan jeg ikke læse Wagensteens scanning af biblen. Jeg kan ikke se, hvad der står. Mit syn er formentligt for dårligt. Skærmbrillerne hjælper ikke. Øv.

Det ser ud til at Christen Christensen Trane den ældre har haft en bror i Norge:

http://www.wangensteen.net/skannede-boker.html
Sorenskrivere i Norge 1591-1814
Særtrykk av Arent Olafsens verk " Våre Sorenskrivere"
side 151
Hardanger  og Voss
1. Peder Christensen Thrane, av en til Stavanger innvandret dansk slekt. Først foged i Ryfolke, senere Sorenskriver i Hadanger og Vos. I 1599 befalingsmann over apostelgodset.


mvh

Anne R





Leif Salicath

Jeg vil gjerne få takke Lis Klarskov Jensen for et fantastisk samarbeide og inspirasjon.  Det har vært en spennende tid og meget lærerikt å bearbeide "gienpartens" opplysninger.

Jeg håper web-boken kan være til nytte for mange.

Angående lesbarheten av de scannede  bilder så vil jeg nevne at man nederst på skjermbildet kan velge forstørrelse (+). 

Anne Ravnskjær

Til Leif

Ja, man kan forstørre billedet, men så bliver det desværre uskarpt - I hvertfald på min skærm og med mine øjne.

Anne R

Christian Buhelt


Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

Tusind tak for "roserne"! Jeg må dele dem med de dygtige norske slægtsforskere og Christian Buhelts store hjælpsomhed og villighed til at dele sin bibel-afskrift med andre slægtsforskere! 

Webbogen har foruden selve familiebibelens slægtsoplysninger en del betydningsfuldt ekstramateriale som de 12 slægtstavler med efterslægt (v. Christian Buhelt) og identificering af de nævnte personer i familiebiblen samt kildehenvisninger (v. Leif Salicath), der sammen med bibelafskriften forhåbentlig vil være en stor hjælp for yderligere studier i slægterne.

Hej Anne
Vedr. læsning af webbogen, kommer bogen først op i en (ulæsbar) diminutiv størrelse. For at få teksten op i en normal læsestørrelse, skal du bare se ned på de forskellige ikoner neden under webbogen i venstre side, hvor du finder ikonet = et forstørrelsesglas. Det klikker du på, og så springer webbogen op i et større format, der kan læses. Håber det virker hos dig også.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne

Du skal have mange tak for din oplysning om den dansk-norske slægtsforbindelse:

"1. Peder Christensen Thrane, av en til Stavanger innvandret dansk slekt. Først foged i Ryfolke, senere Sorenskriver i Hadanger og Vos. I 1599 befalingsmann over apostelgodset."

Jeg håber, der kommer flere oplysninger hertil  :D

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Leif Salicath

#7
Kjøpmann og fogd Christen Thrane c1500-1559 fra Viborg gift 1) c1530 med Kirsten Pallesdatter c1503 i Viborg død 1545 i Stavanger og gift 2) c1547 med Margaretha Pedersdatter født c1523.

Barn i 1. ekteskap:

1. Fogd over Ryfylke, rådmann i Stavanger Christen Christensen Thrane d.e. c1533-1600 gift med Karine Povelsdatter (nevnt i web-boken).

2. Sogneprest til Rennesøy, Palle Christensen Thrane c1537-før 1584 i Rennesøy, Rogaland gift med Gro Jonsdatter Dahl 1546 - etter 1624.

Visstnok 2 barn til i første ekteskap.

Barn i 2. ekteskap:

3.  Else Christensdatter Thrane c1548-

4.  Sorenskriver og fogd, Peder Christensen Thrane c1550-1602 gift c1582 i Stavanger med Karine Michelsdatter c1562-c1630.

Det er noe usikre kilder til dette, men i første rekke Ole M. Kinnapel: Familien Trane fra Viborg.

Regelsen

Hej Lis

Side 45 & 49 er nævnt Lisbeth Jacobsdatter Kirsebom (en der gift Lange), hvem er så
Elisabeth, gift med Jan Hinrichsen, borger i Stavanger!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Du spørger om Elisabeth Jacobsdatter Kirsebom, og her er jeg ikke rigtig den rette til at svare, så jeg har konsulteret Leif Salicath, der er inde i den slags spørgsmål.

Leif svarer, at du "synes å ta feil av Lisbeth Jochumsdatter Kirsebom. Jacob og Jochum er ikke samme person.  Se bl.a. http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~kielland/slekt/per00216.htm og som nevnt i web-boken er gullsmeden Jochum Jacobsen Kielland far til Lisbeth mens prosten Jacob Jochumsen Kirsebom er far til Elisabeth.

Jochum Jacobsen Kirsebom 1590-1654 gift med Maren Willumsdatter er far til både Lisbeth Jochumsdatter Kirsebom -1666 og prost Jacob Jochumsen Kirsebom 1616-1694 - som altså er far til Elisabeth Jacobsdatter Kirsebom gift med Ian Henrichsen."


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Leif

Mange tak for dine oplysninger om "Kjøpmann og fogd Christen Thrane c1500-1559 fra Viborg gift 1) c1530 med Kirsten Pallesdatter c1503 i Viborg død 1545 i Stavanger og gift 2) c1547 med Margaretha Pedersdatter født c1523." samt deres børn.

Det er en stor hjælp i min Trane-forskning!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Svaret er noteret, & Bjarnsdt. er vel Bjørnsdatter.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Trane i Norge.

Jeg ved ikke om du er stødt på denne side, hvis ikke, er det nok en god ide at læse den. Der er meget man kan bruge og/eller bygge videre på.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=15554&sok=trane&nr=22&antinnlegg=183&startnr=&antall=&spraak=n#anker

mvh

Anne

Regelsen

Hej Leif

Vedr. Trane.

"Carsten Hauch", Carl Langholtz har en lidt anden version, i sine tilføgelser!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Jeg håber, Leif kan svare dig på dit spm. om "Bjarnsdt. er vel Bjørnsdatter".


Hej Anne
Det er et rigtig interessant debatforum for Trane-slægt, du har fundet, mange tak skal ud have for det gode tip! Det må jeg efterforske nærmere.

Jeg hæfter mig især ved Arne Kvitruds indlæg fra 5.6.2003 19:47 , der ligesom tråden her stiller et ønske om dansk-norsk forsknings-samarbejde  :):

"Ligger det oppklarende opplysninger gjemt i et dansk arkiv som bare ikke har vært brukt rett?? Har en ikke klart å få engasjert danske slektsforskere til å hjelp?
Det som er publisert om den eldste generasjonen i Stavanger og som vi kan føle oss rimelig trygge (?) på er at Peder Trane hadde en halvbror som het Christen C. Trane og en søster som het Else. Selv med dette utgangspunktet er det flere kombinasjonsmuligheter av 'mine og dine barn'.

Er det mulig at en kan få fram noe nytt om en stiller spørsmål ved det etablerte? Er det mulig å få fram noe fra danske eller norske arkiver? Det meste som er publisert er om Christen C. Trane, men om en f. eks starter med halvbroren Peder Trane - hva vet vi om ham?"

Har vi her i Danmark noget svar på det - eller bare nogle pålidelige spor af den tidlige Trane-slægt?

Bjørn Jonson Dale, Ålesund, 5.6.2003 21:54: "... Randi Rostrup har gjort ein stor innsats for å rydde opp i det rotet som både Kielland og ein god del nordlendingar har stelt i stand m.o.t dei eldste ledda av Peder Christensen Trane-ætta."

Svaret fra Randi Rostrup, Oslo, 7.6.2003 02:10 (13) er meget interessant! Jo det er et godt fund, du her gjorde.

NB: Jeg ser, at tråden nævner en "Hr Mads Olufsen Homble og førstekonen Ane HansDAtter Kruse." Navnet Olufsen tyder på, at denne "Humble/Homle" sandsynligvis tilhører den norske slægt, som ikke har noget at gøre med den danske Humble-præsteslægt fra Langeland at gøre  :).

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

Hej Lis og alle i andre.

Jeg tillader mig at ligge disse to skifter herind i tråden idet at Anne Ravnskær længere oppe i tråden nævner to navne Christen Christensen Trane og Peder Christensen Trane.

De to navne går igen i dette skifte bare med den forskel at Christen hedder Andersen til efternavn, men kan der være en mulig familierelation alligevel?

Horns herred
Gejstlig skifteprotokol

95 Maren Andersdatter i Sindal degnebolig.25.5.1790, side 506.
E: Peder Trane, degn i Sindal og Astrup, der døde 5.6.1790. Hans første ægteskab med [Maren Lauridsdatter Thura, skifte 22.11.1768 lbnr.57]. B:
1) Kirstine Cathrine Pedersdatter
2) Jens Trane.
Hendes A:
1) bror Christen Andersen i Norge, død. 2 børn: en søn og en datter
2) bror Frands Andersen i København, død uden børn
3) bror Jens Andersen i Tværsted på Nørre Elkær gods, død 7B:
a Christen Jensen på Bratskov
b Anders Jensen i Tværsted
c Jens Jensen i Stabæk i Uggerby sogn
d Niels Jensen i Østenkær i Tværsted sogn
e Maren Jensdatter på Bratskov
f Cathrine Jensdatter på Bratskov
g Karen Jensdatter
4) Margrethe Andersdatter, død. 1B:
a Anders Jensen i Vester Tværsted
5) Cathrine Andersdatter.
Afdøde døde 26.4.1790.

Og dette skifte, det er ikke sikkert de har med hinanden at gøre!

Viborg Købstad
Skifteprotokol

1075 Mogens Christian Trane, [skildrer] i Viborg. 12.2.1765, fol.637B.
E: Judith Juliane Buch. LV: Jacob Filstrup, landstingsskriver i Viborg.
Første ægteskab med [Beate Lauridsdatter Laurbjerg, datter af Laurids Sørensen Laurbjerg, præst i Sønderholm og Frejlev, skifte Hornum herred gejstlig 10.4.1740 lbnr.18]. B:
1) Hans Christian Trane, på stedet
2) Ingeborg Trane
3) Jens Trane, skildrer i Skive
4) Laurids Trane, købmand i Helsingør
5) Frederik Trane, underofficer, nu skoleholder på Sjælland
6) Christian Trane, skriverkarl i Arendal i Norge.Afdøde døde 27.8.1764.

Begge skifter er fundet på Erik Brejls hjemmeside.

Mvh
Hanne Fisker

PS: undskyld hvis det er urelevant..

Leif Salicath

Jeg er godt kjent med Trane-navnet i Arendal, men har ikke sett noen forbindelse til de gamle Thrane fra Viborg og i Stavanger.

Christen Mogensen Trane får et "uekte" barn i Arendal med Kirsten Aanonsdatter, nemlig

Jacob Christensen Trane døpt 30.jun.1764 og han begr. 9.aug.1764.

Christen Mogensen Trane gifter seg 10.sep.1766 i Arendal med Anne Magrethe Madsdatter Gran. De får bl.a. barna:

Lars Lauerberg Christensen Trane døpt 25.okt.1766 i Arendal
Mogens Christian Christensen Trane døpt 28. apr. 1772 i Arendal

Hennes far Mads Gran begraves 8.apr.1772 65 år gammel i Arendal.

Ingeborg Kirstine Trane gift 25.apr.1732 med Iver Hanssen Kirskov/Kiersehou og får flere barn i Arendal. Dette kan være søsteren til Christen.

Sidsel Marie Iversen døpt 15.mar.1732 i Arendal
Sissel Malene Iversen døpt 28.jun.1742 i Arendal
Claudius Iversen døpt 19.okt.1744 i Arendal
Beate Helvig Iversen døpt 7. feb. 1746 i Arendal
Amdi Paulinus Iversen døpt 28.mar.1749 i Arendal

Det ser ut til at opplysningen i skiftet etter Mogens om at Christen dør i Arendal i 1764 må være feil.  Han lever trolig i 1772.



Lis Klarskov Jensen

Hej Leif

Tak for dit indlæg med mange vigtige oplysninger, som fører os langt videre i Trane-slægten.

Du skriver også, at "Det ser ut til at opplysningen i skiftet etter Mogens om at Christen dør i Arendal i 1764 må være feil.  Han lever trolig i 1772."

Oplysningen om dødsfaldet ser ud til at gælde Mogens Christian Trane, [skildrer] i Viborg. 12.2.1765, og ikke sønnen Christian Trane, skriverkarl i Arendal i Norge.


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Hanne

Tak skal du have for dit indlæg, der jo var rigtigt relevant og førte til Leif Salicaths mange oplysninger, som jeg aldrig havde fundet selv.  :)

Tusind tak til jer begge!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

Hej igen

Til Leif

Jeg beklager meget, men en linie er røget op hvor den ikke høre til i skiftet om Mogens.

1075 Mogens Christian Trane, [skildrer] i Viborg. 12.2.1765, fol.637B.
E: Judith Juliane Buch. LV: Jacob Filstrup, landstingsskriver i Viborg.
Første ægteskab med [Beate Lauridsdatter Laurbjerg, datter af Laurids Sørensen Laurbjerg, præst i Sønderholm og Frejlev, skifte Hornum herred gejstlig 10.4.1740 lbnr.18]. B:
1) Hans Christian Trane, på stedet
2) Ingeborg Trane
3) Jens Trane, skildrer i Skive
4) Laurids Trane, købmand i Helsingør
5) Frederik Trane, underofficer, nu skoleholder på Sjælland
6) Christian Trane, skriverkarl i Arendal i Norge.
Afdøde døde 27.8.1764.

Jeg tror der henvises til tidspunktet for Mogens Christian Tranes død på sidste linie.

Til Lis

Glæder mig at det kunne bruges jeg er jo stadigvæk grøn når det gælder sådan et projekt her.

Beklager fejlen og håber jeg er tilgivet.

Mvh
Hanne Fisker

Leif Salicath

Hei Hanne,

Takk for dine innlegg. Det ser ellers ut til at de nevnte Trane i Arendal forsvinner sporløst.  Jeg finner ingen av dem døde der.

Jeg benytter også anledningen til å nevne at jeg finner slektsskapet mellom Ingeborg og Christen litt usikkert.  Det finnes visstnok også en annen samtidig Ingeborg Trane i Danmark.

Vennlig hilsen
Leif

Hanne Fisker

Hej Leif

Selv tak.

Jeg vil da godt se om jeg kan finde de nævnte personer i KB så vi kan få det klarlagt om de er i slægt med hinanden.

Så må i der ved lidt mere om disse slægter se om de passer ind.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

#22
Hej Lis og Leif

Her er det jeg har fundet i KB. om Mogens Christian Trane, jeg har forsøgt at holde det i kronologisk orden.

----------------

Mogens Christian Trane

1st ægteskab med Beate Lauridsdatter Laurberg den 25/11 1728
Sønderholm, Hornum, Ålborg: Sønderholm – Frejlev KB 1720-1814 opslag 130

NOTE: Hendes navn er Beatha Laurberg, desværre kan jeg ikke læse ordene lige efter!

----------------

Ålum, Sønderlyng, Viborg: Øster Bjerregrav - Ålum – Tånum: KB 1729-1752 opslag 109.

År 1732
D. 1 .....? blev Mogens Christian Thranis Barn,
Kaldt Lauritz, inddøbt og holdt over daaben
Af Erich Herman Kaasis?, Anne Hedevig Kaas.

Den 30th Marty læst? over Mogens Christian
Thranis Barn i Aalum, Navnl: Lauritz,
Baaren af Jomfruen Johanne Kirstine von
Fussingóe? Fadderne ware Capitain Pas-
Lamon? Laurberg paa Klintgaard, Jens Hans-
Son Rúnkebo, Melchior Nielsson Sommer-
feld, begge Studiosi, Værende i Grunfør Præste-
Gaard: Jomfru Ellen Marie OlufsDatter, Hr/Sr
Oluf Villatssons Datter i Grunfør, Else Jens-
Datter: Christen Oveson Masskovs? Hustru
i Aalum.

-------------

Ålum, Sønderlyng, Viborg: Øster Bjerregrav - Ålum – Tånum: KB 1729-1752 opslag 123.

År 1734
D: 18. .......? Mogens Christen Thranis Barn i Aalum, som blev ind
Døbt D: 27. juni og kald Hans Christian, Baaret af Anne HansDatter
Mossing, Forpagteren Jens Mortensens Hustru ved Foússing.
Fadderne
Forvalter Christen Roed og hans Hustru Anne Cathrine ved
Foússing. Peder Jensen Todbierg fra Aarhus, Johannes Petersen
......? Fra Dræstrup. Ellen KnudsDatter. Christen ............................?
I Aalum.

--------------

Ålum, Sønderlyng, Viborg: Øster Bjerregrav - Ålum – Tånum: KB 1729-1752 opslag 133.

År 1737
Junius
D: 10 Læst over Mogens Christian Thranes Barn i Aalum, som blev
Inddøbt D: 28. april, Kaldet Friderick Danneser, Baaret af Ellen
KnudsDatter; ............? Christen Beckis Hustru ibid. Fadderne Johanne
Petersen Friis fra Drastrup, Ludvig Debler? i Aalum, Anders
Kieldsen Ibid, Fru Lieutenants Anne Hedevig Kaas ibid. Dorothe Nielsd:
Peiter Deblers Hustru.

Barselskone.
Samme dag introducerit Beate LauritsDatter Laurberg, Mogens Christian
Thranes Hustruen I Aalum.

Samme Dag begravet Ingeborg Hansdatter, Mogens Christian Thranes Moder?
I Aalum 79 Aar Gammel.

------------

Ålum, Sønderlyng, Viborg: Øster Bjerregrav - Ålum – Tånum: KB 1729-1752 opslag 142.
År 1739
Maj
D. 31 læst over Mogens Thranis Datter
Som blev inddøbt D: 18 ....?, og kaldt Karen,
Baaret af Else Kirstine, Lars ......? Konen?
I Hobroe, fadderne Christian Cottiin?;
Jørgen Margvadz, Eiler Lind, Appolone
Lars Botteboes Konen, og Anne Sophie ved
Fússingóe.

Juni?
Barselskone.
D: 28 introducerede Beate Laurberg M. C. Tranes
Hustru i Aalum by.

-----------

Sankt Morten, Støvring, Randers: KB 1731-1764 opslag 228 (Øverst).

År 1742.
Februar.
D. 11 blev Mogens Christian
...........? Barn Peiter Severin
Døbt.

Resten kan jeg desværre ikke læse.

------------

Mogens Chr. Trane på Slyngborg
Tager Borgerskab den 11/12 1742
i Randers som Skildrer og Købmand.

Den 13/2 1743 erklærede han, at han ikke mere vilde nyde Borgerskab i Randers Som Købmand men kun som Skildrer.
Tillige vilde han drive avlsbrug ved sin gård Slyngborg.

Kilde: Nygaards Sedler.

------------

Sankt Morten, Støvring, Randers: KB 1731-1764 opslag 263 (næstnederste).

År 1743
December.
D: 29 blev Mogens Thranes Barn
Paa Støvringgaard? Ingeborre
Døbt, Baaren af

Igen, resten kan jeg ikke læse!

------------

Viborg Domsogn, Nørlyng, Viborg: KB 1726-1779 opslag 62

År 1753
Maj
Mogens Christian Thrane og Juditha Juliana
Buch Trolovede af Stiftsprovsten.

NOTE: dette er hans andet ægteskab.
Kilde: Nygaards Sedler. Her er hun er nævnt som enke efter ham og børnenes navne er også nævnt!

-------------

Måske er det også Mogens Christian Trane der tager Borgerskab i Viborg 1756?
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=388122&sort=e

Et testamete? http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=59422&sort=e

-------------

Viborg Gråbrødre, Nørlyng, Viborg: KB 1758-1813 opslag 428 (Øverst i 2den spalte)

År 1764
D: 31. August Mogens Thrane

NOTE: der står intet andet!

------------

Generel Notat:
De to hustruer har jeg ikke fundet mere om.
Sønnerne Jens og Christen har jeg ikke fundet dåben på.

Ved faderens død i 1764 ser det ud til at Hans Chr. Og Ingeborg bor hjemme. Jens, Myndig, i Skive.
Laurits, Købm. I Helsingør.
Frederik, Myndig, på Sjælland.
Og Christian, Myndig, skrivekarl i Arendal, da man lidet hørte fra ham.

Kilde: Nygaards Sedler.
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=388120&sort=e

Mvh
Hanne

Tilføjet: fandt lige denne på Nygaards Sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=387748&sort=e.
Christen/Christian er søn af Mogens og  Beate.

Leif Salicath

CitatVed faderens død i 1764 ser det ud til at Hans Chr. Og Ingeborg bor hjemme. Jens, Myndig, i Skive. Laurits, Købm. I Helsingør.

Det bekrefter det jeg antydet ovenfor om at Ingeborg Kirstine Trane som gifter seg i 1732 i Arendal ikke er bror av Christen Mogensen Trane i Arendal.

Hanne Fisker

Hej Leif

Det ser ud til at kunne bekræftes idet at Ingeborg Trane (Mogens Christians datter) på Nygaards Sedler var gift i 1787 og 1801 med en Mort. Wammen Og bliver viet til ham i 1775. Hun dør som Degneenke den 24/10 1820 i Låstrup Sogn.
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=387866&sort=e
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=387865&sort=e
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=387867&sort=e

Der er også en Ingeborg Kirstine Thrane f. c. 1706
Tjente på Randrup.
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=387870&sort=e

Det kunne være hende som du skriver bliver gift i 1732 i Arendal, desværre er der ingen oplysninger og hendes fødested!

Krabsens Stednavnedatabase har to forekomster på stednavnet Randrup, i Skibsted sogn, Ålborg og Vestervig sogn i Thisted.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej Lis og Leif

Undskyld at i får svar på tråden, men min mail virker ikke lige pt.
Jeg takker for jeres hjælp og de oplysninger jeg har fået.

Skriver til jer når min mail igen virker.

Mvh
Hanne Fisker

Regelsen

Hej

Bemærkning til Boumand:

Viborg - Jens Madsen Bering, ca. 1625; søn af handelsmand i Viborg Mads Jensen Bering;
gift med Kirsten Jensdatter der dør 15.04.1659. Hun var gift 2.g. Laurids Christensen Trane,
* ca. 1612, død 15.10.1666, søn af rådmand i Viborg Christen Lauridsen Trane & Giertrud
Jørgensdatter Hegelund; sognepræst til domkirken. Han gift 1.g. med Marie Justdatter Boumand,
datter af rådmand i Viborg Just Boumand.
Kilder: Kirkehistoriske Samlinger 3Rk, 6, bd,; Krogh: Viborg Bye; Chr. Eriksen.

NB: Bevilling af 17.03.1649 (Kbh) til  indgåelse af ægteskab - Laurids Christensen Thrane &
Kirstine Christensdatter, skønt hendes forrige mand, afd. Jens Madsen Bierring, var LCT beslægtet
i 3. led... (Kancelliets Brevbog 1649)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Laurids Christensen Trane, * ca. 1612, død 15.10.1666, søn af rådmand i Viborg Christen Lauridsen Trane & Giertrud Jørgensdatter Hegelund;´mv. (familie).

Det var da en interessant bemærkning, som jeg vil lade gå videre til Arkivverkets slægtsforum  :)

Tusind tak for oplysningerne!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

??? Kirsten Jensdatter der dør 15.04.1659. Hun var gift 2.g. Laurids Christensen Trane,
* ca. 1612, død 15.10.1666.

.... Bevilling af 17.03.1649 (Kbh) til  indgåelse af ægteskab - Laurids Christensen Thrane &
Kirstine Christensdatter ???

Hvordan hænger det sammen?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Ja - Ja, men det står der faktisk i D.K., der er så en henvisning til Jyske Register JR 11, 173,
& i D.K. - 28.10.1654 (Flensborghus) LCT fik brev på et vikarie i Århus Domkirke (JR 12, 324)

Navne i KD er jo ikke altid  HELT korrekte! Adm. var jo i Kbh.
Ellers er det side 822 i bind 3 i Viborg Købstads Historie (1940), der er flere T(h)ranefolk
Venlig hilsen
regelsen