Kirkebog - præst vil ikke oplyse

Startet af Karin Eva Hansen, 16 Dec 2010 - 15:34

Forrige emne - Næste emne

Karin Eva Hansen

Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle smide dette oplæg, så prøver herinde

Sagen er at jeg ringede til en kirke for at få oplyst fødte i 1935, præsten siger at det ikke er noget problem og at han vil ringe tilbage..

En uge efter ringer han for der at fortælle mig at det må han ikke oplyse mig... Tror jeg så sådan ud i hovedet ??? ??? ???

Havde i samme forbindelse ringet til en anden kirke som gladeligt fortalte hva der stod i kirkebogen..

Hvis det er et problem at oplyse hvorfor sagde han det så ikke med det samme

Jeg ved at jeg bare kan tage på landsarkivet og læse det, men hvis nu det kunne ha sparet mig for den tur..

Mvh Karin Hansen

Jørgen Sørensen

Hvis begge KB er afleveret, kan præsten jo ikke se i dem.
Har de kun afleveret 1. er der den begrænsning, at Kirkerne (efter hukommelsen) har en tilgængeligheds regel på 110 år.
Nogle holder stædigt på denne regel, andre er lidt mere medgørlige.
Venligst Jørgen - 2300

Leif Sommerdal

Reglen på 110 år gælder.
Men i den bekendtgørelse, der regulerer dette (jeg kan finde en henvisning, hvis det har interesse), findes der en undtagelse, hvis man er beslægtet med afdøde.

Den kræver dog at man legitimerer sig, men det behøver ikke ske i den kirkebogsførende kirke.
Det kan sagtens ske i din lokale kirke, men en del kordegne/præster vil kræve en form for dokumentation for, hvem du er og dit slægtsforhold.

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Som udgangspunkt har præsten / kordegnekontoret ingen pligt til at besvare den type spørgsmål. Det er kun af ren og skær venlighed når de alligevel ofte gør det.

Hertil kommer, at så længe bogen ligger hos præsten / kordegnen er den undergivet en 110 års klausul for alle andre end nært beslægtede. Først når den er afleveret til arkiverne gælder arkivlovens almindelige bestemmelser.

Idag burde alle kopibøger, frem til indførelsen af den elektroniske kirkebog, være afleverede til arkiverne, så det er der man skal søge den slags oplysninger.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Det var vel stort set, hvad jeg sagde  ;)
Dog er der nogle kirkebøger, som er afleveret, men endnu ikke registreret

CitatArkivserie:
Dåbsregister, kontraministerialbog  1906 - 1959

Navn(e):
Dåbsregister, kontraministerialbog (officielt)
Kirkebog (kaldenavn)


Dateringer:
Arkivserien er dannet i perioden: 1906 - 1959

Afventer registrering. Bestilling af disse arkivalier i Daisy er derfor ikke mulig.

Fra Til Arkivskaber(e)
1906 1959 Broager Vestre distrikt Sogn 

Så de kan ikke bestilles via Daisy!! Kan man mon alligevel få dem at se?

Reglerne om adgang til oplysningerne er i øvrigt reguleret her:
Cirkulære om førelse af folkekirkens ministerialbøger i den elektroniske kirkebog og om udfærdigelse af attester og udskrifter m. v. https://www.retsinfo.dk/Forms/R0710.aspx?id=11628

Specielt skal følgende bemærkes:
CitatKapitel 3

Rekvisition af attester og udskrifter

§ 8. Der er ikke offentlig adgang til ministerialbogen hos ministerialbogsføreren.

§ 9. Enhver kan rekvirere attester eller udskrifter af tilførsler vedrørende personer, som på tidspunktet for rekvisitionen er eller ville være fyldt 110 år. For så vidt angår tilførsler om vielser, regnes fristen fra den yngste af parternes fødsel.

§ 10. Den, der ved personlig henvendelse fremsætter begæring om attester eller udskrifter, skal legitimere sig, medmindre vedkommende er ministerialbogsføreren personlig bekendt. Legitimering skal ske ved forevisning af billedlegitimation. Såfremt en sådan ikke haves, eller såfremt ministerialbogsføreren i øvrigt skønner det nødvendigt, skal ministerialbogsføreren forinden udlevering af oplysningerne stille opklarende spørgsmål, der godtgør den pågældendes identitet.

Stk. 2. Attester eller udskrifter af tilførsler vedrørende personer, som ikke er eller ville være fyldt 110 år, må kun udstedes, når begæring herom er fremsat af:

1) En offentlig myndighed.

2) Den, hvem tilførslen angår.

For ugifte personer under 18 år skal begæringen fremsættes af en af forældrene.

For personer, der er under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, skal begæringen fremsættes af værgen.

Er den pågældende afgået ved døden, kan begæringen fremsættes af ægtefælle, forældre eller efterkommere, der er over 18 år, samt af den, der som indehaver af forældremyndigheden over eller værge for efterkommere.  
Attest eller udskrift vedrørende et barn, der er bortadopteret, kan ikke rekvireres af barnets biologiske forældre.

Bemærk i øvrigt følgende:

Citat§ 11. Ministerialbogsføreren kan give skriftlig eller mundtlig oplysning om indholdet af en tilførsel, som den pågældende rekvirent har ret til at få attest efter eller udskrift af, jf. §§ 9 og 10.


Dvs. man har en ret - det er ikke en venlighed fra præsten/kordegnen.

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen

P.S.Men det er selvfølgelig nemmere at gå på arkivet (eller bede en anden om det), da nogle degne kan være ret argumentsresistente
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 16 Dec 2010 - 18:44
Dvs. man har en ret
Ja, forudsat man er direkte efterkommer, eller 110 års reglen er opfyldt, ellers ikke.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kim Melchior

Hej,

Jeg har en faetter der forsogte at faa oplysninger vedrorende hans mors fodsel og daab  (et barn fodt uden for aegteskab.) Hans mor var afdod paa det tidspunkt) Han talte med sognepraesten en ene dag ude i byen og fik at vide at han kunne bare komme over, saa kunne han faa oplysningerne. Da han kom over paa kirkekontoret fandt praesten kirkebogen frem og fandt indforslen, hvorefter bogen blev lukket og han fik at vide at han ikke kunne faa nogen oplysninger vedrorende denne daabs indforelse . Han sogte i flere aar at faa oplysningerne, men uden held.

En dag  talte vi om det og jeg fik de oplysninger han havde. Jeg ringede her fra USA og talte med en ferie afloser paa kirkekontoret og fik alle oplysningerne over telefonen. Indforslen blev laest til mig og jeg skrev det hele ned.

Dette viser bare at vi ikke skal give op.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Leif Sommerdal

Citat fra: Arne Feldborg Dato 16 Dec 2010 - 20:11
Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 16 Dec 2010 - 18:44
Dvs. man har en ret
Ja, forudsat man er direkte efterkommer, eller 110 års reglen er opfyldt, ellers ikke.




Jaja - det var jo derfor jeg referedede det præcise regler, som dækker lidt mere end direkte efterkommere ;) - men lad os ikke skændes om det. Vi kan sagtens findes væsentligere emner  ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Citat fra: Kim Melchior Dato 16 Dec 2010 - 20:14
Hej,

Jeg har en faetter der forsogte at faa oplysninger vedrorende hans mors fodsel og daab  (et barn fodt uden for aegteskab.) Hans mor var afdod paa det tidspunkt) Han talte med sognepraesten en ene dag ude i byen og fik at vide at han kunne bare komme over, saa kunne han faa oplysningerne. Da han kom over paa kirkekontoret fandt praesten kirkebogen frem og fandt indforslen, hvorefter bogen blev lukket og han fik at vide at han ikke kunne faa nogen oplysninger vedrorende denne daabs indforelse . Han sogte i flere aar at faa oplysningerne, men uden held.

En dag  talte vi om det og jeg fik de oplysninger han havde. Jeg ringede her fra USA og talte med en ferie afloser paa kirkekontoret og fik alle oplysningerne over telefonen. Indforslen blev laest til mig og jeg skrev det hele ned.

Dette viser bare at vi ikke skal give op.

mvh,

Kim Melchior (USA)


Godt eksempel! Det var præcis det jeg mente med, at de var argumentsresistente - umulige at overtale - uden at udarbejde en formel klage til biskoppen.

Mvh
Leif

P.S. Og dejligt at vi kan hjælpe hinanden
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karin Eva Hansen

Mange tak for jeres svar alle sammen.. Det er min fars oplysninger jeg søgte, da ingen ved hvem hans rigtig far er (blev bortadopteret kort efter fødslen) jeg har dog få oplysninger om hans mor..

Men kan ikke forstå venligheden fra præsten første gang jeg ringer, og han så skifter indstilling da han ringer tilbage.. Hvorfor så ikke sige det med det samme? Jeg undres...


Jeg ved at den ene kirkebog er sendt videre til indscanning, så der går jo nok noget tid endnu..


Mvh Karin

Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 16 Dec 2010 - 20:34
Godt eksempel! Det var præcis det jeg mente med, at de var argumentsresistente - umulige at overtale - uden at udarbejde en formel klage til biskoppen.

Det sete afhænger åbenbart af de øjne der ser.

Man kunne også vælge at se det som et eksempel på en feriafløser der ikke bare viser sin venlighed, men faktisk også overtræder sine beføjelser, for at hjælpe Kim.
(medmindre da den pågældendes mor på det tidspunkt var født for mere end 110 år siden).
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

#11
Citat fra: Arne Feldborg Dato 17 Dec 2010 - 00:53
Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 16 Dec 2010 - 20:34
Godt eksempel! Det var præcis det jeg mente med, at de var argumentsresistente - umulige at overtale - uden at udarbejde en formel klage til biskoppen.

Det sete afhænger åbenbart af de øjne der ser.

Man kunne også vælge at se det som et eksempel på en feriafløser der ikke bare viser sin venlighed, men faktisk også overtræder sine beføjelser, for at hjælpe Kim.
(medmindre da den pågældendes mor på det tidspunkt var født for mere end 110 år siden).


Det kunne jo også bare være en afløser, der kunne læse og forstå intentionerne i lovgivningen - se §10. Det er jo utroligt, som kirkens folk kan stirre sig blind på en urimelig 110 års regel. Der er jo ikke nogen fornuft, der tilsiger, at oplysningerne skal være mere konfidentielle hos en kirkemyndighed end hos et arkiv.

Men jeg kan jo næsten gætte mig til dit erhverv nu  :D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kim Melchior

Citat fra: Arne Feldborg Dato 16 Dec 2010 - 20:11
Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 16 Dec 2010 - 18:44
Dvs. man har en ret
Ja, forudsat man er direkte efterkommer, eller 110 års reglen er opfyldt, ellers ikke.




Jeg vil mene at min faetter var en direkte efterkommer og derfor skulle have ret til oplysningen om sin mor, jaevnfor Arne Feldborgs kommentar skrevet ovenfor.

mvh
Kim Melchior

Leif Sommerdal

Bare en detajle. Din fætter havde en ret, hvis han var fyldt 18 år jf. §10 stk 2

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Kim Melchior Dato 17 Dec 2010 - 08:10
min faetter var en direkte efterkommer og derfor skulle have ret til oplysningen om sin mor
Men du har ingen krav på at få dem, det var det jeg gav udtryk for.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

#15
Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 17 Dec 2010 - 07:36
Det er jo utroligt, som kirkens folk kan stirre sig blind på en urimelig 110 års regel.
Det kan du du da godt have ret i, men nu er den regel der altså. Og det er faktisk kirkeministeriet, ikke præsterne, de holder så hårdt fast i den. Og derfor har du ingen grund til generelt at klandre præsterne i den grad du gør.

CitatMan jo næsten gætte mig til dit erhverv nu  :D
Sludder og vrøvl. Jeg er ikke præst eller det der ligner, og har iøvrigt ikke nogen speciel sympati for disse fremfor andre. Den slags uvedkommende bemærkninger, og antydninger af at jeg skulle tage stilling til tingene udfra mit eget erhverv, må du godt holde for dig selv fremover.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Citat fra: Arne Feldborg Dato 17 Dec 2010 - 09:56
Citat fra: Kim Melchior Dato 17 Dec 2010 - 08:10
min faetter var en direkte efterkommer og derfor skulle have ret til oplysningen om sin mor
Men du har ingen krav på at få dem, det var det jeg gav udtryk for.


Her er vi ganske enige  ;)

Og det er nu mere kordegnene jeg klandrer. De er ofte dem, der træffer afgørelserne.
Men den pågældende præst kan nu godt klandres, idet han er underlagt love, hvor han skal begrunde sine afslag og henvise til ankemulighed. At "klappe bogen i" er for mig et udtryk for dårlig forvaltning og medmenneskelig forståelse.

Og - ja - jeg havde sat en smiley - der var lidt sarkasme i min - i øvrigt ikke velovervejede - kommentar. Jeg giver gerne en undskyldning, og vil i øvrigt samtidig udtrykke min respekt for det store arbejde du gør her.

Med venlig hilsen
og god jul
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 16 Dec 2010 - 18:44
Dog er der nogle kirkebøger, som er afleveret, men endnu ikke registreret
Så de kan ikke bestilles via Daisy!! Kan man mon alligevel få dem at se?
For nu lige at besvare det også:

Det korte svar: Som udgangspunkt, Ja.

Der er masser af arkivalier der endnu ikke er registeret i Daisy. Det har ikke noget at gøre med hvorvidt de er tilgængelige eller  ej.

For de nyeste kirkebøger gælder det dog, at der kan være bøger der er afleverede så sent at de endnu ikke er registreret på selve arkivet, men det er undtagelser. Og endelig kan der være bøger der, som omtalt i et andet indlæg, lige netop nu er til scanning / affotografering.

 
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Endnu engang tak - og en ny reference til mit forrig indlæg - sidste komma.

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Bjarne Lund Andersen

Har selv oplevet en præst svare: "Jeg er ikke slægtsforsker!" og derpå et pålagt telefonrør. Og det på en venlig forespørgsel om dødsdatoer tilbage i 1950'erne på min farfar og farmor, som jeg aldrig har kendt, men fundet til deres sidste bopæl. - Joh der findes skam sure præster, såvel som det modsatte!
mvh
Bjarne

Kim Melchior

Jeg var inde hos en praest og sogte oplysninger om min farbrors kones dodsfald.

Praesten var venlig nok, og lod mig faa de oplysninger jeg sogte, men paa et tidspunkt under vores samtale pegede han paa en stak breve der laa i en vindueskarm, jeg vil regne med der var 30-40 breve,  og naevnte at det var breve han havde faaet fra USA, Canada, Australien og andre lande og at de fleste sikkert havde med slaegtsforskning at gore. Han sagde han havde andr ting at gore end at svare paa den slags breve, saa han havde ingen gang aabnet dem.

Kim Melchior USA

Arne Feldborg

Selvfølgelig er der da forskel på præster. Men der er så sandelig også forskel på spørgsmål.

Når man ser her i Forum hvor upræcist selv folk med en vis erfaring inden for slægtsforskning kan finde på at spørge, så kan man jo kun gisne om kvaliteten af de spørgsmål præsterne får, og om måden de bliver stillet på. Men der er da faktisk også præster der prøver at besvare selv 'umulige' spørgsmål.

Jeg er mere end een gang blevet ringet op af præster (jeg iøvrigt ikke har noget personligt bekendtskab med) som efter at de har brugt en del tid på at bladre rundet i kirkebøgerne uden at finde svaret har ringet til mig og bedt om hjælp til at komme videre med et spørgsmål de har modtaget.

Noget andet er så, at præster helt generelt er meget forsigtige netop når det gælder adoptionssager, og sådan bør det efter min mening også være. De folk der har et lovmæssigt krav skal naturligvis have de faktuelle oplysninger de har krav på, men så heller ikke mere.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bjarne Lund Andersen

Selvfølgelig skal et spørgsmål være præcist, hvilket det vist er, når man kan opgive fuldt navn plus dato og sted for fødsel, dåb, konfirmation, vielse, dato for tilflytning til sognet, antallet af børn og disses fødselsdata og navne! - Det var såmænd blot dødsdatoerne der manglede!!

MANGE af disse oplysninger savnes meget ofte i her stillede spørgsmål!

mvh
Bjarne

Seidi Albertsen

Hej Karin

Er der et lokalarkiv i sognet? Det er maaske en mulighed.

Engang jeg var i Danmark fik jeg selv lov til at bladre i deres kopi af kirkebogen,
og det var i nyere tid end 1945...

Har ogsaa for nylig faaet svar fra et lokalarkiv om, hvad der staar i kirkebogen
om en død i 1960erne.

Med venlig hilsen
Seidi Albertsen
Arizona

Arne Feldborg

Citat fra: Seidi Albertsen Dato 19 Dec 2010 - 02:28
Har ogsaa for nylig faaet svar fra et lokalarkiv om, hvad der staar i kirkebogen
om en død i 1960erne.
Disse oplysninger er som udgangspunkt frit tilgængelige efter 10 års forløb.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.