Østerberg slægten ,hjælp/råd søges .

Startet af christina østerberg, 28 Okt 2012 - 18:11

Forrige emne - Næste emne

christina østerberg

Hej
Jeg tænkte om der er andre her der forsker i Østerberg slægten ,eller andre der kan hjælpe mig .
Har for mange år siden søgt på en anden siden og fik hjælp ,men er efter det, ikke kommet vidre med denne gren af slægten.

Hvilken gode steder kan man søge henne ,når det drejer sig om Sverige og det er betalte hjemmesider ?

Det er disse informationer jeg har  selv fundet ud af  :

Anders Persson Østerberg
Født 7-4-1863 i Sverige
Gift  7-10-1888 i Sverige  med Dagmar Anine Østerberg(f.Rasmussen)
Flyttet til Danmark  efter de er blevet gift(anders flytter vist tilbage til Sverige alene igen,på et senere tidspunkt)
Børn :Ernst-Oda-Frits-Henry(har fundet derers børn og dåbsdato osv)
Der bliver oplyst at børnene ikke har legalt fødehjem i Kbh.
Jeg har mange gode folketællinger hvor familien er på ,ligeledes er der en del i politiregisterbladende.

Har derefter informationer fra ukendt person fra nettet :
Anders er søn til Per Olsson ,östra Torp og Kjersti Månsdotter ,og han har en del søskenden Per-lars-Elna -Ola-Magnus-Jöns.
Jeg kan bare ikke forstå hvordan kan Anders få efternavnet Østerberg når/hvis hans far hedder Per Olsson.

Else Skovbo Jensen

hej


har du prøvet disse 2
http://www.g-gruppen.net/

http://www.ddss.nu/(S(i3yppi455fe3223as3t00snl))/swedish/default.aspx

Østerberg er formentlig hans soldaternavn, altså fra en lokalitet

med venlig hilsen
Else

Lise Østerberg Bahr

#2
Hej Christina og Else.

Jeg har i mange år søgt ØSTERBERG slægten efter søskende til min oldemor. OG kender da også til de forskellige grene.

Hvilken gren tilhører I ?

Måske jeg har infos. du kan bruge - men det er nok mest omvendt, jeg er gået i stå i dennen ØSTERBERG slægt (soldaternavn - det har jeg aldrig hørt om tidligere) nok nærmere BELIGGENHED - gård - eller BERG) mon der har været et sted fra hans fødeegn, med navnet "ÖSTRA BERGET" el. lign. ??

NB. vores Bahr slægt er fra henholdsvis Haderslev/Apenrade området og ADELBY.com - slægt Flensburg men også andre byer, og p.t. søger jeg i VADEHAVs - områderne, men med en stor slægtsbog om DIE BAHR´en von Schleswig-Holstein.

Nogle af vores Østerbergere blev døbt i Frederiksborg Slotskirke, da der var smede med tilknytning til Slottet der en gang for ca. 100 år siden. Alle drengene fik CHRISTIAN som ét af navnene de havde 3 - 4 stykker af fornavne dengang.

Vores Østerberg slægt har i hvert fald haft bopæl i Guldbergsgade 43, 5., vist også på en anden etage - men også Øster Farimagsgade hvor tipoldemor Marie Cecilie Louise BAHR fra Flensburg (sygeplejerske) blev gift med min oldefar - tipoldefar Niels André ØSTERBERG, og fik bolig ca. 1890´erne.

Jeg har ind imellem blandet Øjenlægen, karrikaturtegneren Gustav Østerberg sammen med hans far - Shakespearoversætteren Valdemar Østerberg fra HORSENS. se "en stor mand i en lille by".

I Bahr slægten er indgift også fædlandssangskriver Rethwich, (mon de har samme omgangskreds ?) noget af slægten tog til USA - og der er Fehring, Zepelin, Böhl, Walsleben på sidelinierne. Bahr findes også i Sverige. Ligesom vi har haft en arvesag omkring Sverige i fam. engang.

DET KUNNE VÆRE RIGTIG DEJLIGT at få styr på DISSE ØSTERBERGERE der er jo jf. Danmarks Statistik "KUN" 250 Rene Østerbergere, og 145 RENE Bahr´er - så det burde have kunnet klares.

P.S. ANDERS og ANDERSEN navnet, KAN jeg forbinde til HELSINGØR, Ane Østerberg, Niels ANDERSEN (SVENDSTRUP)  fik en (uægteskabelig søn) JOHAN PETER EGVAD ØSTERBERG der senere som 5-årig kom i pleje hos anes urmagermesterfamilie i VIBORG, Lyshøj - sorte Brødre, (se mine indlæg ved at google disse fra det gamle Dis Forum) hvor adressen står. FOG / SCHRØDER slægt. Endvidere har et par af tip oldeforældrene HJORT navn.

Niels Andersen omkom ved en brøndulykke i Viborg. måske er der forbindelse til øvrig Østerberg slægt via ham ??

Med venlig hils
Lise Østerberg Bahr
(både Østerberg og Bahr er fra egen slægt)

Bahr med tilknytning til mange andre slægtsnavne, så derfor ikke så nemt at identificere, hvor TRÅDEN egentlig ligger.

Eva Morfiadakis

Hej Christina!

Namnet Österberg är ett taget namn. Det var vanligt att t ex hantverkare tog ett annat efternamn än sitt patronym. Det är inte så i Sverige att alla som heter Österberg är en släkt. Någon vill heta Österberg i Norrland, fine då tog han det namnet. Någon ville heta Österberg i Skåne, fine så tog han det namnet osv.

Det var nästan bara adelsmännen som man kunde säga hade släktnamn. I Sverige är det inte förrän på 1900-talet som vi fick en namnlag enl. vilken man inte kunde ta ett namn som redan bars av någon annan.

Även soldater i Sverige fick nya namn istället för patronymet.

Sverige skiljer sig från många av Västeuropas länder genom att vi fick vår första egentliga
namnlag så sent som 1901. Motsvarande lag i Danmark kom redan 1828 och Danmark har
varit det land man oftast hänvisat till när man i Sverige velat införa en namnlag eller ändra eller
ersätta en sådan. Det kan då kanske vara intressant att veta att, när en namnlag i Frankrike
diskuterades 1803, anfördes som "en historisk antikvitet" det i de skandinaviska länderna
rådande bruket att nöja sig med sitt blotta dopnamn i förening med faderns namn, dvs faderns
namn följt av -son eller -dotter, s k patronymikon, som ju användes av den i jordbruket
sysselsatta befolkningsmajoriteten.
Vad som fanns före 1901 i fråga om namnlagstiftning i vårt land inskränker sig fram till 1880
till ett visst rudimentärt namnskydd för adliga namn och vissa regler gällande copvaerdie
sjömäns namn. Några exempel är 1626 års förordning om att adelsman icke fick antaga annan
adelsman namn eller vapen och en förordning från 1707 om att kända missdådare inte fick
lägga sig till med adliga namn. 1880 tillkom en förordning "på förekommen anledning" att
underofficer
och deras vederlikar för namnbyte skulle ha tillstånd av överordnad militär
myndighet.


http://www.riksarkivet.se/Sve/Arkivhistorier/dokbilder/2003/surnames.pdf

Eva M
Eva M

Lise Østerberg Bahr

Hej Igen.

Uden at have læst de 7 sider på svensk (endnu) Eva, vil jeg lige tilføje :

Adressen i Helsingør MÅ have været betydningsfuld, inden for det er 10 min. fra Malmø med båden, ligesom Dragør (Bahr slægtens fam.medlem se Tante Anna Bahr, Tulipanhuset, Zytfensgade) og gamle historier fra lokalarkivet med Birte Hjort - indtil for nylig). Og slægterne der, også Peder Østerberg -

Jeg sammenholder altid min søgen. HELHEDSBILLEDER er vigtige for mig.

Til Christina.

Ad.: Skolemesterslægten Østerberg fra Malmø hus len. står der de endte i Bregninge Jylland. MEN at hans vej gik via Sverige fra TYSKLAND !

Han og fam. havde haft planer om udvandring (til søskende i USA ?) men fik ikke pengehjælp af kommunen. SÅ de blev i Danmark.

Jeg har senere fået nys omkring en svensk slægtsforsker i kontakt med en dansk Østerberg (Volden) der fik meget ud af kommunikationen omkring Østerbergerne, men jeg fik aldrig nogle kopier tilsendt som lovet dengang. Der var vist sygdom til hinder dengang.

Håber virkelig snart SELV at kunne få styr på disse ØSTERBERGERE .... der synes meget "svære" at få connectet til TRÆET !

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Eva Morfiadakis

Anders Persson Österberg var skräddare, alltså hantverkare.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Om Anders Persson kom från Östra Torp är det kanske en förklaring till att han valde Österberg. Jag kan då säga att det inte finns något berg vid Östra Torp. Det ligger inte så långt från Trelleborg i Skåne.

I Sverige finns det folk som heter Västerberg/Westerberg, Söderberg och Nordberg. Den första delen av namnet är ordet för ett väderstreck.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Det tar ca 15-20 min idag att åka färja från Helsingborg till Helsingör. Malmö ligger söder om Helsingborg.

För att ta sig från Malmö till Köpenhamn tar det ca 15-20 min på Öresundsbron.

Med båt från Malmö till Dragör tog det ca 50-60 min innan det fanns en bro år 2000.

Att ta sig från Malmö till Köpenhamn tog säkert betydligt längre i gamla dar. När färjan slutade gå på 1970/1980-talet tog det ca 90 minuter.


Eva M
Eva M

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej Eva og Christina.


Tak for hjælpen Eva. Dejligt at nogen har lyst at hjælpe de andre !


En lille historie fra egen verden:
Når man står i Helsingør og småfiskerbyerne langs kysten, kan man altså se til Sverige.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

(har boet på Amager en del af mit liv) Dragør-Limham jo det tog vist 30 min med båden - men Helsingør-Helsingborg er dog meget meget kort afstand), netop så kort, at man kan se til Sverige - og når man tager færgen over, kan man ikke regne med at kunne NÅ at handle i den toldfrie kiosk !)

Nu om dage henviser vejskiltene på Motorvejene, allerede omkring Roskilde/Tåstrup - udenfor København - til Sverige lang lang tid før man når KASTRUP hvor en flyver med pil er aftegnet på VEJTAVLEN - og Øresundsbroen mellem Kastrup og Malmø er vist bare 17 km lang.

Når man bor på Midtsjælland tager det i dag, længere tid med det offentlige og sommetider på motorvej, at nå centrum end det tager at tage på job i Sverige. OG så er det vist ovenikøbet billigere.

Og og og, så skal man lige huske at Sverige var connectet til POMMERN for nogle hundreder år siden. DET kan også have fået overordentlig stor betydning på navne vil jeg tro. OG flytning til div. områder vil jeg også tro.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Else Skovbo Jensen

Til Lisa


Du har aldrig hørt om soldaternavne. Når du får læst hele Evas indlæg på svensk læser du :

Även soldater i Sverige fick nya namn istället för patronymet.

I den nedennævnte  lange artikel findes  ordet soldaternavne mange gange . Læs den selv !!
http://runeberg.org/display.pl?mode=makechapter&work=dagligt/8&pages=0199-0228


mvh
Else


Eva Morfiadakis


Hej!

Det är riktigt att Pommern var i svensk ägo. Den sista biten av, området runt Stralsund, släppte vi 1813. Jag tror vi gjorde det mot att få hjälp att ta Norge från Danmark.

Jag är själv ättling till en tysk dreng (19 år) som var född på Rügen och som tog värvning i den svenska amén 1813 och som sen efter kriget mot Norge stannade kvar i Sverige.

Om din Österberg är en tysk från t ex Pommern (eller från Bremen- Verden som var svenskt till 1719) som kommit till Sverige,  kan han ha hetat Osterberg, ett namn som förekommer i Tyskland, och sen har namnet blivit Österberg.

Eva M
Eva M

Lise Østerberg Bahr

Hej Eva m.flere.


Vores slægtsbog er trykt i Bremen for ca. 70 år siden. Hauschild trykkeriet ligger i Paul Bredo Strasse. OG i Danmark var det ved hjælp af en Paul/Poul Bredo der blev formidlet et eller nogle eksemplarer til Rigsarkivet/Det Kgl. Bibliotek.

Men BREMEN var det altså selv om Georg Bahr, ophavsmanden til slægtsbogen med en gående Bjørn på forsiden - valgte at trykke sin bog - oplysninger til bogen hentede han ved selv at vandre /tage rundt på egnene og i DITMARSKEN (flere slægter) for oplysninger til bogen, og i Højer fik en af præsterne til Højer kirke også et eksemplar. Dette er af stor vidensmæssig betydning. Haderslev betød også væsentligt til dette, og ja naturligvis GENFORENINGEN 1920 og folks tilhørsforhold til Danmark og Tyskland.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

christina østerberg

Hej
Tusind tak for jeres svar...det giver stof til eftertanke.

Jeg ved ikke hvad gren jeg tilhøre ....(ved faktisk ikke helt hvad det menes med det ?)

Jeg kan komme med flere oplysninger omkring hvor Anders persson østerberg og hans hustru boede henne .
De boede i Kbh Ovengaden Ovenvande 34 B  i mange år ,der boede de med deres børn ernst-oda-frits-albert.
Anders persson Østerberg er skrædder .
Borgergade og adelsgade har han også boede på .

De oplysninger som jeg har fået fra en ande kilde fra nettet ,som jeg ikke selv har set sort på hvidt er :
Anders persson Østerberg udvandred 10-11-1886. Hvilket jeg ikke helt forstå ,da jeg selv har set at de blir gift i Sverige i 1888 og derefter flytter til Danmark.

Eva Morfiadakis


Hej Christina!

Jag vet inte om uppgiften 1886 kommer från den svenska utvandrardatabasen. Det är möjligt att han varit i Danmark en tid, återvänt till Sverige och gift sig för att sen med sin fru återvända till Danmark.

För en skåning var det inte så svårt att åka till Köpenhamn. Jag vet inte var han bodde när han gifte
sig.

Eva M
Eva M

Lise Østerberg Bahr

#14
Hej Christina.

VI/ vores Østerberg slægt har haft bopæl i ADELGADE ! Jeg skal lige finde nummeret. MEN det er da lidt bemærkelsesværdigt.

Et eller andet i min hukommelse siger mig, at der ved en begivenhed var vidner Winther, og en anden. Siger Winther navnet dig noget ?

N.B.  Har i KIESBY (Pedersen) på sidelinien ?

Min Østerberg gren havde en pige i slægten, og hun og manden fik en TRÆVAREBUTIK på Amagerbrogade på hjørnet overfor Kirken ved Tingvej mener jeg den hed.

Kender du denne familie, jeg husker nemlig ikke hvilket efternavn manden havde, hun blev gift med ??

obs. Overgaden/Over vandet er CHRISTIANSHAVN på Amager lige over Knippels Bro. Efter Udenrigsministeriet og Eigtveds Pakhus m.v. sådan omtrent overfor Det nye Kongelige Bibliotek i København over ministerierne i Slotsholmsgade.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Eva Morfiadakis

#15
Anders Persson Österberg finns i FT 1901 på Borgergade 51 (opslag 6 - ulige nummer). Enl. denna kom han 1883 till Kbh. Det står inte var han kom från. Hans hustru är född i Köpenhamn. Är du säker på att han blev gift i Sverige? Barnet Oda Margrete Christine är född 1889 i Köpenhamn.

På samma etage bor en annan svensk Lustig från Malmö.

Eva M

Äldsta barnets födelse finns i Skt Paul (opslag 410 1883-1891).


Du finner deras vigsel i Skt Paul 1888 (opslag 137 - 1880-1891).
Eva M

Lise Østerberg Bahr

Hej Christina og andre - jer på denne tråd .


Jeg venter spændt på dit næste indlæg Christina Østerberg ?

Jeg vil ikke fremlægge alle mine infos her, for jeg vil gerne bygge lidt på den viden du kommer med - først - venter som sagt - spændt spændt !!


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis


Min erfarenhet av efternamn i Sverige är att Anders Persson Österberg förmodligen är den som har tagit det nya namnet. Anledningen är att han har kvar sitt patronym. Min mormors far hette Hansson (eg. Hansen eftersom han var dansk men namnet försvenskades). Mormors bror fick namnet Ekstrand som soldat. Han hette alltid Hansson Ekstrand, men hans son f. 1908 hette bara Ekstrand.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#19
1906 finns familjen på Christianshavns Torv 2 (opslag 19) men Ander P Ö finns inte med familjen. Dagmar står fortfarande som gift. De flyttade dit 1904. Skilde de sig?

1911 finns familjen på Overgaden o/v 34 (opslag 85). Anders saknas fortfarande men Dagmar är inte "enke".

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=73624&searchname=polit_simple

Här är ett registerblad på Dagmar från 1904. Har du sett att det står P.E. Reg 6/11 1920? Något har hon gjort så att hon hamnat i Politiets Efterretninger. Den här boken kan du finna på Stadsarkivet i Köpenhamn.

Köpenhamns politi skickade boken till Malmö så att Malmöpolisen kunde kolla upp personer. I polisprotokoll här hänvisar man ibland till P.E.

Eva M

Eva M

christina østerberg

Citat fra: Lise Østerberg Bahr Dato 29 Okt 2012 - 19:55
Hej Christina.

VI/ vores Østerberg slægt har haft bopæl i ADELGADE ! Jeg skal lige finde nummeret. MEN det er da lidt bemærkelsesværdigt.

Et eller andet i min hukommelse siger mig, at der ved en begivenhed var vidner Winther, og en anden. Siger Winther navnet dig noget ?

N.B.  Har i KIESBY (Pedersen) på sidelinien ?

Min Østerberg gren havde en pige i slægten, og hun og manden fik en TRÆVAREBUTIK på Amagerbrogade på hjørnet overfor Kirken ved Tingvej mener jeg den hed.

Kender du denne familie, jeg husker nemlig ikke hvilket efternavn manden havde, hun blev gift med ??

obs. Overgaden/Over vandet er CHRISTIANSHAVN på Amager lige over Knippels Bro. Efter Udenrigsministeriet og Eigtveds Pakhus m.v. sådan omtrent overfor Det nye Kongelige Bibliotek i København over ministerierne i Slotsholmsgade.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hej
Jeg vil prøve at besvar dine spørgsmål ,har desværre bare ikke så mange svar .Måske dukker der noget op senere hen ...

Vedr. Adelgade ,denne adresse har jeg fundet igennem politiregisterbladede 16-11-1892,der bor de to steder .Altså Anders Persson Østerberg.Adelgade nr 56 1-5-1904 og bagefter 1-11-1904 på Adelgade nr 67 i baghuset.
Jeg kan desværre ikke komme med flere svar pt ...men er nu spændt på om du er noget nyt omkring den adresse.Hilsen Christina

christina østerberg

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 30 Okt 2012 - 06:36
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=73624&searchname=polit_simple

Här är ett registerblad på Dagmar från 1904. Har du sett att det står P.E. Reg 6/11 1920? Något har hon gjort så att hon hamnat i Politiets Efterretninger. Den här boken kan du finna på Stadsarkivet i Köpenhamn.

Köpenhamns politi skickade boken till Malmö så att Malmöpolisen kunde kolla upp personer. I polisprotokoll här hänvisar man ibland till P.E.

Eva M


Hej
Ih tusind tak for hjælpen ,jeg har slet ikke set at der stod dette,det vil jeg da helt sikkert gå igang med at få undersøgt hvad hun har lavet .
hilsen Christina

christina østerberg

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 30 Okt 2012 - 06:19
1906 finns familjen på Christianshavns Torv 2 (opslag 19) men Ander P Ö finns inte med familjen. Dagmar står fortfarande som gift. De flyttade dit 1904. Skilde de sig?

1911 finns familjen på Overgaden o/v 34 (opslag 85). Anders saknas fortfarande men Dagmar är inte "enke".

Eva M

Hej
Jeg har læst i kirkebog (christian) 1909-1922 konfirm drenge ,at da Ernst Frederik Østerberg blir konfirmerde(31-3-1912) så er forældrene spareret ,og at Anders Persson Østerberg opholder sig i Sverige .

Hilsen Christina

Eva Morfiadakis


Har sökt honom in den svenska FT 1910 men finner honom inte.

Eva M
Eva M

christina østerberg

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 30 Okt 2012 - 08:32


Har sökt honom in den svenska FT 1910 men finner honom inte.

Eva M
[/quote
Hvor er det dejlig at du gider også at hjælpe mig.
Der hvor du har søgt på svensk FT ...er det også et sted jeg kan søge ...eller kræver det specielt adgang kode.
Hilsen Christina

Lise Østerberg Bahr

#26
Tak for svar begge.

Jeg glæder mig også over at nogle gider rode lidt op i den ØSTERBERG slægt, som jeg på Dis Forum og Slægt og Data samt flere, har søgt rødderne fra i over 8 år nu - og også fundet nogle grene på

www.ANBYTARFORUM.SE

Har dog ikke fået noget svar fra LARS I SVERIGE, der vist har en hel del viden omkring disse.

Sjovt nok, var der en ØSTERBERG der ringede mig op i går aftes, omkring SVERIGE.

Var det en af dine Østerberg´ere - Christina - så I måske er flere der søger?

Prøv at skrive på google - både Dis Forum og prøv også SLÆGT OG DATA samme teknik:

REGELSEN, Østerberg 4 grene....  

jeg fandt dem lige - er nemlig ikke så god til dette forums søgeteknik og får også tit 0 ved søgning på DDD !!

1)   Smedeslægten fra Bounum pr. Gårde, Ribe A.

2)   Marskendiserslægten fra Horsens.

3)    Fyrmesterslægten (Læsø)

4)    Politislægten

MON IKKE DER K U N N E   være forbindelse til ØSTERBERG med disse 4 grene ?? de må jo også alle have haft FORÆLDRE engang - komme af noget = afkom !

Der er mange ligheder og samlingspunkter - mellem disse som jeg har forsket i "bag kulisserne" gennem disse år.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#27
Hej Christina.


Der gemmer sig blandt Falck og Lauritsen slægter i disse Østerberg slægter - og ligeledes Mærsk/Mersch slægter.

Jeg er nået til Vestkysten og Vadehavsområdet omkring min forskning.

Hvis du skriver din e-mail adresse kan jeg notere den ned, så jeg evt. kan få fat i dig, hvis jeg får afgørende nyt.

Ligeledes vil jeg naturligvis blive meget glad hvis du vil gøre ligeså.

Jeg har netop hørt om en BOG omkring Østerberg slægten.

Skrevet af Hans Smidt Nielsen - ca. 20 sider - ? Dyrlægen Johannes LUND fra Varde egnen, (en museumsmand nu om dage) og Svend Aage Østerberg, der sælger Winther cyklen, har også kendskab til viden omkring slægten.

Kender du til den bog - ca. 20 sider ? Men en kendt slægtsforsker - Svend Jacobsen - har også skrevet 1 hyldemeter omkring slægten. Jeg har dog ikke set disse - måske står de stadig på Frederiksberg Bibliotek - det burde de nok - og Åbenrå Udgaven af Anders Smidt - 10 generationer med ROD I MARSKEN -.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Adelgade (lige numre), no. 96, Forhus, 4. Sal, 432, FT-1885, C0763
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Pehr Malmqvist 39  Gift Husfader Skrædersvend Sverige
Marie Malmqvist 34  Gift Husmoder  Viborg
Morten Gøranson 30  Ugift Logerende Skrædersvend Sverige
Anders Pehrson 21  Ugift Logerende Skrædersvend Sverige
Hjalmar Malmqvist 13  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Johane Malmqvist 10  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Ida Martine Malmqvist 8  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Thorvald Malmqvist 5  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Henning Malmqvist 3  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Lauritz Malmqvist 2  Ugift Barn  Kjøbenhavn

I en av FT stod det att han kom till Köpenhamn 1883. Den som jag markerat med fetstil kan vara han. Yrket och åldern stämmer, men namnet Anders Pehrsson/Persson är ett vanligt namn. Anders kan ha varit hemma en tur till Sverige och fått namnet då.

I kväll ska jag se om det stämmer att han är född i Östra Torp. Har han skött sig och anmält sin utflytt som man skulle,  bör man kunna följa honom fram till utvandringen. Om han har tagit namnet Österberg bör man kunna  se när han gjorde det.

Eva M
Eva M

Lise Østerberg Bahr

#29
Hej.

Jeg har også efterlyst PEHRSON - da en gren hos os, sammen med en PEHRSON, havde sølv og eller guldsmedie i PUSTERVIG,  Københavns midtby, nærheden af Nørre Port Station, ved gågaden, tæt på der hvor SURHS seminarium ligger - (og et lille børneteater) nu om dage, helt op til 1975 mener jeg.

DOG kan man se sølvmærket som Villy Østerberg arbejdede med.

Jeg har tit undret mig over, hvorfor de 2 havde smedeværksted sammen - kendte de hinanden fra tidligere ? - var de fætre ? - eller på anden måde i familie ?? jo, men sikkert er det, at de jo KENDTE hinanden - ellers var de jo ikke blevet kompagnoner.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr