Østerberg slægten ,hjælp/råd søges .

Startet af christina østerberg, 28 Okt 2012 - 18:11

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Hej Keld!

Christina har fått sidorna i kyrkböckerna av mig.

Anders Persson far hette Per Olsson och var född i Gustafs församling (Börringe) någon gång på 1820 talet. Helt plötsligt har Anders tagit namnet Österberg. Ingen i familjen heter Österberg, bara Anders.

Han kan ha varit soldat men tror inte det. Antagligen tar han namnet för att han är skräddare. Hantverkare brukade byta ut sitt patronym. Innan han flyttar till Danmark mer permanent är han gesäll en tid hos en skräddare i Malmö men under den tiden står det att också att han varit i Danmark. Sen flyttar han hem till föräldrarna för att kort därefter flytta till Danmark.

Jag vet inte varför han tar namnet Österberg. Man kunde ta namn lite hur som helst för 1900 ca. En liten tanke är att han tagit namnet efter huvudgatan i området där han bodde redan på 1880-talet: Östergatan. Östergatan går precis utanför Caroli kyrka.

Han dör ju i Sverige 1937 så han har kommit tillbaka, men när kan jag inte säga för Arkivdigital har inte scannat så nya församlingsböcker för Caroli. På Svar är kvarteret Bethlehem bara scannat till 1933. På s. 90 i församlingsboken för Bethlehem finns han 1937.


Jag har lovat Christina att jag ska gå till Stadsarkivet i Malmö och kolla upp. Någon med Svar kan kanske finna honom i församlingsboken för Bethlehem 1933. Inflyttningslängderna är scannade men det är ett jättejobb att gå genom dessa.

Eva M
Eva M

Keld Vinther

Hej Eva.

Jamen det ser ud til, at I har helt styr på og gang i søgningerne i arkiverne derovre.
Tak for det.

Og noget lader til, at "min kones" Østerberg-slægt er en anden.
Godt vi får det spor lukket.

mvh
Keld Vinther


Lise Østerberg Bahr

#62
God aften.

Så vidt jeg kan se har en anden her på siden en anden tråd omkring ØSTERBERG som den kalder sig slægten,

se under Vagn Nedergårds indlæg.

Jeg har også kommunikeret med den tidligere slægtsforsker for en del år siden omkring Østerberg slægten - og med en 3. slægtsforsker også.

"alle vegne fører til Rom"  - som ordsproget siger.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#63
Hej.


Rykker denne lidt frem ad min aneefterlysning på Niels Johannes Persson, Guldsmed, Brødrene Persson, Brønshøj ? (se handelsregistre og min tråd her på siderne for 1-2 dage siden)  -

sammen med min ane i min fars slægt: Carl Christian Willly Østerberg (Hansen) senere uden Hansen- slægten... (har i Majbom/Meibom) på slægtslinien også -  ad disse steder.:::de havde værksted i Pustervig, nær Købmagergade jeg vil tro sammen, helt indtil 1975´erne.

Jeg nåede desværre ikke at få Kirsten Østerberg Voldens data, men havde også for ca. 10 år siden og nogle år frem - kontakt med hende og en af hendes andre slægtning.


se bl.a. denne gamle tråd,
Barbara Østerberg Født Kjærsgaard, (barnefaders navn ?) (navneforandring i 1937 til Østerberg). Oldfrue ..

skrev bøger, Rim vers, én af disse omtaler hun sig som Barbara Østerberg FLITTNER.


Vi har en Nielsen og Winther som vidner ved en kirkelig handling, fam.(Fog)/Schrøder)/Hjorth ? Østerberg, boede i Adelgade 245 ? dengang. (mangler lige dok.erne lige her) Der var forbindelse til Helsingør og til Viborg, Nørlyng, Sortebrødre herigennem.

Har i Andersen i forbindelse med slægtsnavanene ?..?

I.ø. havde vi også en fædrelands- og sangsskriver til krigene indgift i Flensburg, Bahr møllerslægten.
vist "der löwe ist död) i forb. med slaget ved Istedt, hvor en af von Krogh slægtens medle. (fra Haderslev) var officer).

Vi har i vores gren af Østerberg slægten - von Stemann+von Krogh via Haderslev, Norge, Tyskland, von Krogh Munthe af Morgenstjerne og de Finn, de Neeergaard m.fl., slægter på anetræet via vores Bahr flensburg slægt.

Se Krogsgaard anetræer, via Norge.

sjovt nok kan man se på
www.ellisisland.org/FormatTripPass.asp?...

at Carl Bahr fra Hamburg 30 years og Anna Fittner, 17 years Hamburg tager til USA FREE PORT OF NEW YORK - den ? må have hjælp til at læse det.... sjovt nok.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#64
...
stod på samme liste, fra Hamburg med ankomst til New York - 16 oktober = Carl Bahr - Anna Fittner var fra Moersch, Germany.


Rettelse.

Barbara Østerberg  FLITTNER
MVh
lise

Lise Østerberg Bahr

#65
Hej

jfr. Natasha. anesiden er der tale om tvillinger Barbara og Søren Peder Østerberg, (som minder utrolig meget om den ene af vores Østerberg slægtninge).

far og mor til
Barbara Østerberg, der har været gift med Jørgen Seebach og Johannes Flittner.

forældrene til Barbara og Søren var:
Laurids Jensen Kiersgaard og Johanne Østerberg

Spm. Er der også Vestergaard og Nielsen grene i slægten ?

MVH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej

Hej Christina; jeg forsøger igen at se lidt på din tråd - kan du svare mig på om der var der flere ægteskaber, bl.a. personer i slægten tandlæge i Gentofte Helga Larsen, død i Malmø ? - en anden person (3. ægteskab Pålsson ? ) med øjenlægen Gustav Østerberg ?

Og ja, Østerberg slægten og Vinther slægten kan sagtens være et der kan forbinde nogle af mine data i hvert fald - men man skal vidt omkring for at finde hoved og hale i sammenhængen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

christina østerberg

Har ikke  noget  nyt om østerberg slægten desværre.

Lise Østerberg Bahr

Hej.



Trækker lige tråden frem, har selv nyt selv, at arbejde videre med nu, langt om længe.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Spørgsmål - mon navnet med dansk Å Måns .... er blevet til aa  i Danmark ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

har i Andersen et sted i slægten også ?
Vh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej Christina.


Hvis du sender mig en e-mail kan jeg sætte dig i forbindelse til en der kender noget til dem du efterlyser - men det kræver jo at du svarer mig, og ikke ignorerer mine inputs.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#72
God aften.

Denne tråd må vel også dreje sig om skolemesteren Ola  (Malmøhus len)der fik 19 børn med 3 forskellige koner, kom fra Tyskland, tog efter Sverige ophold i Ringkøbing og ville via kommunentil USA - men fik afslag på sin ansøgning om tilskud til rejsen ??)


Til Keld, Vinther har vel Schmidt efter ?

En af Østerberg slægtens medlemmer har sjovt nok ejet Vinther/Vinter cykler (fra Horne ved Varde mener jeg) . og det startede vel med den lille røde 3-hjulede børne model med vippelad.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr