Hvem var Daniel Andreas TOPP 18 ugift læredreng hos Urmager David Fog, Viborg ?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 31 Okt 2012 - 05:55

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Westergade No. 393,  393 FT-1834, B1956:


Daniel Andreas Topp.

Hvem var han, og hvad skete der senere med DANIEL ANDREAS TOPP ??

HER:
Daniel Andreas Topp, 18 år ugift læredrent hos Urmager David Fog, 42 Uhrmagermester og
Marie Fog fød Schrøder 28 Gift hans kone

Maren Fog 2 ugift deres datter
Peter Østerberg 5 år ugift deres plejebarn
Else Marie Holtegaard 18 ugift Tjenestepige
DANIEL ANDREAS TOPP 18 Ugift læredrengRudolph JERMIIN 19 ugift Discippel Logerende
Hans Helmuth Jensen 13 ugift Dicippel Logerende
Niels de Sehested 16 Ugift Dicippel Logerende

NYT: ER DET HAM HER:

Krogsgaard.name (slægt):
Daniel Andreas Topp. Married Kristine Cecilie HAUERBACH: (ingen datoer)
They had the following children:

Elsigne Marie Topp born on 17.  feb. 1847, died 20. sept. 1885.
Abel Topp was born  4. april 1856.

Elsigne Marie TOPP Married Hother August PALUDAN 10. sep. 1867
Children:
Otto Edvard PALUDAN born 1879, died 1952.

Abel TOPP (ALSO ?) married HOTHER AUGUST PALUDAN but on 5. nov. 1886.

Serene vedr. Marie Louise BULL: født 1884 død 1927. SHE married Julius Gustav Paludan:
Following Children:
Marie Louise Bull Paludan, born 1917 Mag.art.

more info:
Hans Jacob Paludan (Parents) was born1717. Died 1782.  Married Anna Elisabeth LØNBORG
Cand. Theol. sognepræst til Kalundborg, Provst.

Hvem var så/who then was:
Johan Kinapsse Paludan 23.juli 1834 og and
Emma Hansine TORP 08.02.1841 - der mentioned/nævnes på Paludan siden ?

Janus August WORM Paludan born 1920 - Ambassadør - hvor ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#1
....
andre spændende slægtsnavne forbundne med disse slægter på siden er:


Mønsted  Pederstrup, Grenå, and
Anne Marie MØRCH Mønsted, Ingvorstrup Gods, Grenå
Mønsted -(Niels Secher til Lyngbæksgaard - Draaby, Femmøller)

barn:
Charlotte Zacho
endvidere navne:

Schmidt
Kampmann
Øllgaard
Ole Andersen Secher
Ole Anchersen Secher
Maren Budtz SECHER

Caroline WOLFF gift med Jørgen Mørch Secher  Proprietær, Ejer af KVELSRUP , OVERKRIGSKOMMISSÆR.
børn:
Thomas Secher 16. sept, 1800 - død 16. april 1886.
Niels Secher           3.juli 1808 - død 15. maj 1874.

SPØRGSMÅLET er så HVILKEN FORBINDELSE DISSE TOPP´er med slægtning har til Østerbergs plejefar David FOG, Viborg og ANE SCHRØDER (søster til Peters mor ??)


Det er jo 2 gange der er kontakt mellem disse slægter og TOPP slægt.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anne Ravnskjær

Hej Lise

Jeg har fundet Daniel Andreas Top, eller som kirkebogen skriver Thop, i kirkebogen for Sortebrøder sogn 1813-1826. AO opslag 31.

31 Juli 1816. Daniel Andreas. Dåbsdagen 21 Maj hjemmedøbt. (han må være fremstillet i kirken den 31 juli) Forældrene Jørgen Thop Skrædermester Anne Danielsdatter Bojesen. Baaret af Kiøbmann
Sørensens kone Anne Nielsdatter. Fadderne Jacob Handberg Hattemagermester Peder Handberg Falbereder Daniel Bojsen Muremester Niels Handberg ...mager .. alle af Viborg.

Håber du kan bruge dette i den videre udforskning.

mvh

Anne R

Lise Østerberg Bahr

#3
Tak for svaret Anne.


Det er da noget jeg vil efterprøve.

Jeg vender en del "sten" omkring nævnte slægter - især omkring Apotekergrenene - men hattemagere var vel også populære engang, dog der var mange af dem i forhold til Apotekerne tror jeg.

Bojesen slægten har en vis tilknytning til Bahr slægten, så der vil jeg også lige benytte lejligheden engang.

Hvor har du oplysningerne fra ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej

Som Anne anfører - * 20.05.1816 i Viborg (S), død 03.01.1905 (V. St.), borgerskab
som urmager 26.09.1842, søn af skræder Jørgen Topp & Anne Danielsdatter Boisen,
gift i Randers 22.11.1843 med Kirstine Cecilie Haurbach, * i Randers 20.06.1819,
død 29.06.1886 (S), datter af murmester Jens Christensen Haurbach & Apollone Pedersdatter.
(Viborg Borgerbog)
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#5
God formiddag Anne og Regelsen.


Glæder mig, at I vil hjælpe mig. Mange tak.


((Har du selv Rigelsen / RIGGELSEN aner bagude  - som jeg ofte støder på ? Hvad med min henvisning til Helsingør for nylig)) ?

I.ø. koncentrerer jeg mig især p.t. omkring Ringkøbing/Brejning/ og Horne, Lyne, Tarm. Ribe, Esbjerg m.v. og Vadehavsøerne og -egnene, hvorfra vores Bahr slægtsbog jo har fået tilskrevet mange data. (Gotisk) - er endnu ikke færdig med den -desværre.

Jeg kan jo vende tilbage med yderligere spm. hvis jeg har nogle.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

God morgen.

Trækker lige tråden frem, da har jeg via anden tråd og omveje, nu har fået kontakt til efterslægten til en gren af nogle  af de her nævnte personer.

Med venlig hislen
Lise Østerberg Bahr

Anders M. Petersen

Hej Lise!

Jeg er jo efterkommer efter Daniel Andreas Topp, så jeg har en del på ham og noget af hans efterslægt.
Alt ligger online her: http://morup-petersen.dk/stamtavle/512.htm

Men jeg mangler stadig at finde Jørgen Topps dåb (hans far). Jeg er nu 99% sikker på at han blev født som uægte barn af apotekersvend Henrik Paulin Topp i Viborg eller omegn omkring 1788-1789. Jeg har gennempløjet alle kirkebøger for Viborg flere gange, men hans dåb er der ikke!

Til gengæld har jeg fundet "Hr. Topp på Apoteket" som fadder ved en dåb i april 1788 i Viborg Gråbrødre (side 159 - https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17127972#172097,28896127), så han kan sagtens have været i Viborg på "gerningstidspunktet" (han er i Randers i FT 1787).

Ligeledes ved vi at den officielt barnløse Henrik Paulin Topp er udlagt barnefader til et barn der bliver døbt 10. november 1793 i Romlund Kirke (Viborg Amt, Nørlyng Herred) - "blev angiven Fader at være Sr. Top Apotheqver Svend af Wiborg"

Men hvorfor kan vi ikke finde ham?
Jeg har som sagt søgt i alle Viborgs kirkebøger efter hans dåb og/eller konfirmation i flere omgange og over årene 1785-1792. Han står heller ikke i lægdsrullen for Viborg landsogn, hvilket han vel burde, hvis han var født og døbt i et landsogn (som uægte søn)? Tidligste spor er at han får borgerskab i Viborg 26. maj 1812 som skrædder - ud af det blå...

Nå - men her er der da en opgave, der er værd at løbe efter :-)

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej Anders.


Jo og tak for interessante info fra dig - er du ny på forum ? det har du; via den tråd der også er min omkring urmager David Fog, Nørlyng, Viborg og Schrøder familien (Abildgaard Schrøder)

Jeg har forsøgt at kontakte nogle gamle slægtsforskere der har noget om disse også. Måske er de selv ved at få fod på noget af dette. Jeg må vente og se.

Synd i øvrigt, at jeg ikke af din webside, kan se hvorfor Peter Østerberg er i pleje hos urmageren og hustru (husker det enten som bedsteforældre en søstersøn til hustruen - hans far (Andersen ? - hans mor forældrene Niels Andersen (Svendstrup) ?) kom vist i øvrigt via Sverige til Helsingør hvor de havde bopæl) omkom efter ankomsten til Viborg sammen med en medsambo enkemand tømrer fornavn ? og efternavn Lindam  eller Lindum  fra Sverige tii Helsingør. Tømrer Niels Andersen (Svendstrup) omkom i Viborg, ved en Brøndulykke - men må lige checke disse infos.

Tømrersvend Niels Andersen (Svenstrup) (fra Fyn) havde i øvrigt været I CONDITIONS HOS BRUUNS. (vi har Bruun stavet måske med uh - på anetavlen i Flensburg slægten Bahr (med mange andre tyske indgifte slægter)) - Niels Andersen ad. BRUHN/Bruun - (der er i.ø. nuværende ejere af Bahr familiegrene i Von Krogh slægten på bl.a. Aastrupgaard i Haderslev (Adam von Krogh / Elisabeth von Stemann /barnebarn af møller Bahr , Flensburg, de-  hustru levede derefter i Norge - hun døde i Berlin han i Oslo)

flere tråde med disse kan findes frem. BL.a. et barnebarn indgift i slægten der munder ud i, Munthe af Morgenstjerneslægten - også Bækkeskov Gods og Hovedgaard nær Vordingborg, og Lundbygaard også i nærheden. Noget du har noget på og med ?

Har du andre informationer, til disse opl. jeg evt. kan bruge og finde the missing link med ?

Du har i.ø. slet ikke FOG under F i det hele taget - ser jeg  ??? Men du er måske ved at indføre de ting nu .

Har set dine infos andre steder,  jeg har i øvrigt personligt kendskab til nogle af disse fra anetavlen også, men hvor dog Peter Østerberg 5 år IKKE nævnes (også  set i kirkebogen).

Er tidligere gået i Per Schrøder´s fodspor her og det gamle Dis Forum.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Der kan være andre indgangsvinkler til infos jeg beskriver, end her beskrevet.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Glemte at nævne hvor min ane til (indtil) mor til Peter Østerberg står = Ane Marie Abildgaard Schrøder  = ....

aner til Ole Fog, www-olefog.dk/suhrfog/povlsaner/default.html

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jovan Jovanovic

I asked for information about D.A.Topp. Here I found some answers, and to share with you pictures of the pocket watch D.A.Topp. The lid of the engraving of the cathedral in Vjborg. The clock is correct but missing clockhands and glass.
Pozdrav
                        Jovan



[vedhæfting slettet af admin]