Opsummering(2): Sommer-folk i Danmark

Startet af Karin Andersen, 18 Dec 2010 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Hej igen!

:o Ops Jeg glemt vist at skrev ind link...Karin, tak for hjälp! :D

Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden
Man kan da heller ikke være væk fra computeren et øjeblik, så er der masser af spændende spor og hypoteser  :) Mange tak for dem!!!

Ja, Kirsten - dejligt at se dig her igen! :D  :D Hvis du synes, at oplysninger i mængder kommer rullende ind på ingen tid, så giver jeg dig helt ret.

Det er fantastisk som det ruller frem. Godt at se gamle problemstillinger og resultater blive taget frem igen og vendt fra nye vinkler.

Lige i øjeblikket koncentrerer jeg mig om Humblerne og hjemmesiden, så jeg nøjes med at kigge med her på tråden.  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Karin

Kbh. 18xx skibskaptajn Lohmann, der var gift med en søster til J.F.Hansen, Lohmann`s søn, der oprindelig var urmager - opfinder af bødkermatr. Hvem var de?
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jeg har desværre ikke et bud regelsen. Vi har haft en urmager oppe at vende. Lorens - tror jeg, men så vidt jeg husker er han af ældre dato end 18xx.

Jeg ser endnu ikke en Skibskaptajn Lohmann, formegentlig gift med en Hansdatter i vores kendte efterslægt.

Hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Christian Konstmann Autzen

En Sommer fra Bov sogn, Aabenraa amt:

Hans Martin Sommer død 27. august 1801, Bov sogn 1763 - 1810, opslag 438, 57 år gammel. Gift med Clara Magdalena Jensen, 5 børn.

Søn af Andreas Sommer og Lucia i Duborg.

Jeg har ikke tjekket, om I allerede har ham i jeres kartotek !

PS: Længere nede på siden er der en Johann Andreas Autzen, men det er ikke min ane, men nok lidt i familien, fra en afgrening lidt længere tilbage ;)

Hilsen - og godt nytår

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Heinrich Christian Sommer fra Sydslesvig, født 1730.

Se denne hjemmeside:

http://clausen.0391web.de/individual.php?pid=I51&ged=Clausen.ged&tab=-1

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

Hej Christian :)

Tusind tak for dine indlæg.

Når du finder spændende Sommer-oplysninger "sydfra" så kan de på sigt gå hen og blive rigtig interessante for Sommer - folket :D

Den ældst kendte Sommermand vi kender er Johan Friderich Ernst Sommer født d. 28. nov. 1744 på Hitler Schantze. Han er far til sønnen med samme navn Johan Friderich Ernst Sommer gift med Sophie Amalia Lohmann.

Johan Friderich Ernst Sommer MÅ jo have familie et eller andet sted og Slesvig - Holsten er et godt bud.

Vi MÅ jo være heldige at finde et eller andet, på et eller andet tidspunkt - specielt fordi vi er så mange der kikker :D

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Anders Andersen Heede
Født: 21 mar 1770 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 27 maj 1770 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: 9 jun 1812 i Kristiansand, Norge - Stilling: Urmagerdreng (1787)
Familier: Ane Dorthea Sommer jf.:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,56187.0.html
Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

#159
En gammel Sommer - Peder Sommer:

Danmarks Riges Breve

369    1408. 25. juli.    Kalundborg.
Kong Erik 7. af Pommern erklærer, at Peder Sommer på rettertinget har skødet al sin arveret til Gedsted til dronning Margrete.
Original i rigsarkivet.
Erik, af Guds nåde konge af Danmark, Sverige og Norge, de venders og goters og hertug af Pommern, til alle, som ser dette brev, hilsen i Herren.
I skal vide, at i det Herrens år 1408 på selve den hellige apostel Jacobs dag fremstod Peder Sommer på vort retterting i Kalundborg i nærværelse af de velbyrdige og gode mænd Lars Jensen, dekan i Roskilde, Zabel Kerkendorp, Henrik Då, Lyder Kabel, riddere, Jens Gyrstinge, Niels Skinkel, Jens Krøpelin, Morten Jensen, Jens Nielsen, væbnere, og flere andre troværdige i stor mængde og skødede, tilskødede og overdrog til evig og retmæssig ejendom for fuld og tilfredsstillende pris og pengesum, som han allerede havde virkeligt modtaget efter sit ønske, og hvoraf intet stod tilbage, nærværende brevviser, den højbårne fyrstinde og frue, fru Margrete, af Guds nåde dronning af Danmark, Sverige og Norge, de venders og goters, vor allerkæreste frue og moder, al sin arvedel og ret i ejendommen i Gedsted i Rinds herred i Jylland tillige med alle og ethvert af disse ejendommes tilliggender, marker, enge, græsgange, skove, fiskevande, vådt og tørt, rørligt og urørligt, uden nogen undtagelse, med hvilket navn de end kan nævnes, idet han til samme fru dronning Margrete, hendes arvinger og efterfølgere overførte al ejendomsret, besiddelse, ret og herredømme, som hidtil er tilkommet ham eller hans arvinger eller nogensinde vil kunne tilkomme dem i forannævnte. Desuden forpligtede førnævnte Peder Sommer sig og sine arvinger til at hjemle og fritage nævnte fru dronning Margrete, hendes arvinger og efterfølgere alle og enhver af nævnte ejendomme tillige med alle deres tilliggender fri for påkrav fra hvem som helst. Givet år, dag og sted som ovenfor under vort rettertingssegl med Jens Svendsen Brims, vor justitiar, som vidne.
© Copyright 2003, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab

376    1408. 11. august.   
Brødrene Peder Sommer, Peder og Thomas Gedsted sælger og skøder til dronning Margrete det gods i Gedsted sogn i Rinds herred, som de havde arvet efter deres fader.
Original på dansk i rigsarkivet.
Vi Peder Sommer, Peder Gedsted og Thomas Gedsted, der er brødre, bekendtgør for alle, der ser eller hører dette brev, at vi med dette vort åbne brev anerkender, at vi med vort jaord og vor vilje og med vore frænders samtykke råd og billigelse har solgt, afhændet og skødet bort fra os og vore arvinger alt vort gods, hvert for sig, som vi har i Gedsted sogn i Rinds herred, og som vi arvede efter vor kære fader Troels Gedsted, hvis sjæl Gud have, og med dette vort åbne brev sælger, afhænder og skøder vi til den højbårne og mægtige fyrstinde, dronning Margrete, af Guds nåde kong Valdemar Danekonges datter, samt til hendes efterkommere og arvinger eller hvem, hendes nåde vil indrømme dette ovenfor omtalte gods, til evig besiddelse alt vort gods, nemlig for det første en bebygget gård i Gedsted, hvor Niels Jakobsen nu bor, fremdeles en bebygget gård sammesteds, hvor Niels Evensen nu bor, en bebygget gård sammesteds, som Mads Pedersen nu bor på, en bebygget gård sammesteds, som Jens Fænd nu bor på, fremdeles Gedstedgård, som Bratse boede på, en ødegård sammesteds, der kaldes Brændegård, en ødegård sammesteds, som Mikkel Suder boede på, og et ødebol sammesteds, som Keld boede på med alle det fornævnte gods' tilliggender og alt hvad, der hører dertil af ager, eng, skov, græsgang og fiskevand, vådt og tørt, rørligt og urørligt uden undtagelse, hvad det end kan være eller hvad det end kaldes, når blot det ligger til dette føromtalte og hører dertil eller har gjort det fra gammel tid. Fremdeles anerkender vi offentligt med dette vort brev, at vi af denne fornævnte frue og fyrstinde, dronning Margrete, har oppebåret betaling og fuld værdi for alt dette fornævnte gods, så at vi er fuldt ud og vel tilfredse. Vi takker hende for god betaling og erkender, at vi ikke herudover ingen rettighed har i dette føromtalte gods og ikke vil kunne få det mod dette vort åbne brev. Vi forpligter os og vore arvinger til at hjemle, fri og frigøre den fornævnte højbårne fyrstinde og frue, dronning Margrete, samt hendes efterkommere eller hvem, hun nu vil overlade det, alt dette gods hver især med alle tilliggender og alt hvad, der hører dertil uden undtagelse, for tiltale fra hvemsomhelst. Til yderligere forsikring om og stadfæstelse af alle disse føromtalte punkter har vi Peder Sommer, Peder Gedsted og Thomas Gedsted, brødre, med vort jaord og vor vilje hængt vore segl under dette åbne brev tillige med segl tilhørende de velbyrdige mænd, nemlig hr. Svend Udsen, hr. Kristian Nielsen riddere, Jakob Kirt, Jens Nielsen, Mads Nielsen af Beg, Henrik Prip, Jens Iverrsen og Jens Gris, væbnere. Givet i det Herrens år 1408 lørdagen inden den hellige jomfru Marias himmelfart.
© Copyright 2003, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab


388    1408. 1. september.    Viborg landsting.
Landstingsvidne, udstedt af Jens Thodersen m.fl. på Viborg landsting, at brødrene Peder Sommer, Peder Gedsted og Thomas Gedsted solgte deres gods i Gedsted sogn i Rinds herred til dronning Margrete.
Original på dansk i rigsarkivet.
Jeg Jens Thodersen, som i dag forestod landstinget i Viborg, Svend Udsen, Kristian Nielsen, riddere, Jakob Kirt, Jens Nielsen, Mads Nielsen af Beg, Henrik Prip, Klaus Munk, Torben Esgersen, Jens Iversen og Jens Gris, væbnere, vi erkender med dette vort åbne brev, at år 1408 efter vor Herres fødsel lørdagen inden vor frues fødselsdag fremstod de forstandige mænd, Peder Sommer, Peder Gedsted og Thomas Gedsted, for os og flere andre gode mænd på landstinget i Viborg og solgte, skødede og afhændede bort fra dem og deres arvinger det gods, som de havde i Gedsted sogn i Rinds herred til vor nådige frue, dronning Margrete, hendes arvinger og efterkommere eller hvem, hun vil indrømme dette gods, hvilket de arvede efter deres fader Troels Gedsted, og alt deres gods hver især, nemlig for det første en bebygget gård sammesteds, hvor Niels Ovesen nu bor, en bebygget gård sammesteds, som Mads Pedersen nu bor i, en bebygget gård sammesteds, som Jens Fant nu bor på, fremdeles Gedstedgård, som Bratse boede på, en ødegård sammesteds, som kaldes Brændegård, en ødegård sammesteds, som Mikkel Suder boede på, og et ødebol sammesteds, som Keld boede på, tillige med alt dette føromtalte gods' tilliggender, nemlig ager, eng, skov, græsgang og fiskevand, vådt og tørt, rørligt og urørligt uden undtagelse, hvad det end kan kaldes eller hvad det end er, til evig besiddelse. Fremdeles forpligter de sig selv og deres arvinger til at hjemle og frigøre vor fornævnte nådige frue, dronning Margrete, hendes efterkommere og arvinger eller hvem, hun vil indrømme det, alt dette føromtalte gods hver især med alle tilliggender uden undtagelse for tiltale fra hvemsomhelst. Til bevis på og vidnesbyrd om, at vi så og hørte alle de foranskrevne punkter, således som står skrevet ovenfor, har vi hængt vore segl under dette brev. Givet år og dag som før sagt.
© Copyright 2003, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab


574    1409. 15. september.    Kolding.
Kong Erik 7. af Pommern erklærer, at Anders Hopp har oppebåret fuld bod for drabet på sin fader Esger Hopp af Niels Sommer og svoret denne orfejde.
Afskrift i det kongelige bibliotek.
Erik, af Guds nåde rigerne Danmark, Sverige, Norge, de Venders og Goters konge og hertug af Pommern, til alle, der ser dette brev, hilsen med Gud.
Vi gør vitterligt for alle nulevende og fremtidige, at en Anders, kaldet Hopp, personligt var til stede for os og adskillige andre råder, riddermæssige mænd og vore trofaste på vor borg Kolding i tronsalen i det Herrens år 1409 dagen efter det hellige kors' og opløftelsesdag og offentligt erkendte, at han i overensstemmelse med sit og sine andre slægtninges bifald og tilfredshed fuldt og helt havde oppebåret fuld og fyldestgørende bod for sin fader Esger, kaldet Hopps død - salig ihukommelse - af nærværende brevviser Niels, kaldet Sommer, hvem samme Niels Sommer - o ve - har dræbt, hvorfor nævnte Anders Hopp har ydet og lovet fornævnte Niels Sommer samt alle hans slægtninge, fædrene og mødrene, fødte og dem, der skal fødes, fuldt tilsagn om fred, kaldet orfejde, urokkelig landefred og sikkert og varigt venskab på sine og alle sine slægtninges og venners vegne, fædrene og mødrene, ligeledes både fødte og dem, der skal fødes, trofast og uopløseligt at overholde til evige tider. Til klart vidnesbyrd herom har vi ladet vort sekret hænge under dette brev. Givet ovennævnte år, dag og sted, i nærværelse af de ærværdige fædre i Kristus og herrer, nemlig Peder, Bo, Peder, Lave og Peder, biskopper af Roskilde, Århus, Børglum, Viborg og Ribe, samt Jens Dyre, Niels Ivarsen, Anders Jakobsen, Mogens Munk, Johan Skarpenberg, Jakob Troelsen, Hartvig Limbæk og Erik Nielsen, riddere, vore råder og trofaste mænd.
© Copyright 2003, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Se bogen

"Gejstligheden i Slesvig og Holsten, Fra reformationen til 1864" af Otto Fr. Arends bind 2, side 276.

om Sommer, f.eks. sognepræst Paul Sommer i Holbøl sogn i Sydslesvig 1664 - 4. oktober 1702.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Willi Matthiesen

Paul Sommer, sognepræst i Holbøl, * 15.03.1633 i Slesvig.
Han var den 1. gang gift med Magdalena Pahlen og har med hun 9 børn.
Den 2. gang gift med Anna Christina Strauch og har med hun 7 børn.
Hans far var Hans Sommer, bager i Slesvig  og hans bestefar Paul Sommer, Kaufmann in Goldberg in Schlesien.

Willi

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen, Christian, og Willi

I skal have så mange tak for jeres spændende input om sommerslægt. Det ser rigtig interessant ud og bringer nye horisonter i Sommerforskningen! Det er jo ikke så nemt med den ældste del af denne Sommerslægt  :(

Det må ses efter og her er kilder jo særdeles velkomne.

Igen mange tak for jeres arbejde og store hjælpsomhed!

Bedste julehilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

#163
Hej Karin

Jeg faldt lige over denne Sommer, jeg ved dog ikke hvor han høre til så for at han ikke forsvinder ligger jeg lige hans vielse herind, håber det er ok? Kunne jo være andre leder efter ham!

Mariager, Onsild, Randers: KB 1794-1813 opslag 27

År 1796

D. 24 april?

Ungkarl Niels Nielsen Sommer i Glenstrup? og Pigen Bodel Christensdatter.

Vielsen er ret utydelig så det var hvad jeg kunne læse.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Tilføjet: se også opslag 30, kan ikke se om det er vielsen eller den ovenover er trolovelsen.

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Så skinner solen så dejligt i dag og straks myldrer Sommer-folket frem igen ;D

Tusind tak Hanne. Der er mere tekst, som jeg ikke lige pt. "gider" tyde, dog lige lidt forlovere mv.
Mariager Købstad, Onsild, Randers: KB 1794-1813. Opslag 27.

Mariager Købstad, Onsild, Randers: KB 1794-1813. Opslag 27.
År 1796
Trolovet D. 24d. April
Ungkarl Niels Nielsen Sommer i Glenstrup og Pigen Bodel Chrestensdatter.Haures i Haurerhuuset.
Forlovere: Chresten Pedersen og Sørren Haurxxxr?
(mere tekst)

Mariager Købstad, Onsild, Randers: KB 1794-1813. Opslag 30.
1796
D. 19. juli
Blev Niels Sommer og Pigen Bodel Chrestensdatter Haurn i Haurnhuuset viet? I Mariager kirke. Xxx Proust Balrig?/Balvig?


...og når vi nu har tråden fremme så også lige ham her:


AO: Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue sogn. 1657-1678. Opsl. 67. Dåb nr. 4. 1657. Fadder: Jørgen Lohmand Soldat i Carl Bruns Compagni.

Jørgen...det er jo sådan et godt navn i Lis` og min gren ;)

Tak også for andre indkomne indlæg :D

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej.
Lige et lille forsigtigt forårspip herfra.
Jeg har flere aner der hedder Sommer på Bornholm. Bl.a en Mogens Hansen Sommer, født Ca. 1647  og gravlagt i Poulsker, Bornholm April 10, 1695. Nogen link hertil?
Mange hilsner og tak for en spændende og levende tråd
Katharina Jensen.

Karin Andersen

Hej Catharina :)

Mange tak for din søde forårshilsen  :D

Vi har i vores Sommer - aner desværre ikke været i stand til at komme så langt tilbage i tiden som du er (endnu!). Jeg kan derfor ikke fastslå om der er nogen forbindelse.

Vi er så heldige på denne tråd, at rigtig mange har delt deres oplysninger om Sommerfolk med os, derfor kan der jo gemme sig oplysninger om dine Sommerfolk i denne tråd.

Du kunne måske finde noget ved at bruge søgefunktionen på denne side?

Du er mere end velkommen til evt. at dele dine Sommeroplysninger med os, og rigtig gerne med kildeangivelser.
Har du Sommerfolk der ikke p.t. er "vores", så er der muligvis andre Sommerfolk der kan bruge dem, og i den sidste ende så hænger Sommerfoket nok mere eller mindre sammen.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Rasmus Engelbret-Pedersen

Nogle der ved eller kan finde ud af, om han kunne stamme fra Sommer-slægten..?

Ernst Johan Christoffer Lohmann (Smed og indsidder) født d. 28. Apr. 1815 i Holsten, død 16. Apr. 1890 i Gjesten s., Andst h., Ribe a.
Med Venlig Hilsen
Rasmus Engelbret-Pedersen

Karin Andersen

Hej Rasmus :)

Tak for dit spørgsmål.

Umiddelbart skulle "din" Ernst Johan Christoffer Lohmann vel være af Lohamnn-slægten og ikke af Sommerslægten? 

Vores Sommer-folk har forbindelse med en Lohmann-slægt gennem ægteskabet mellem Johan Heinric Ernst Sommer ( f. ca. 1755i Holsten - d.1824 i Horsens) der i 1784 bliver gift med Sophie Amalia Lohmann (f. 1767 i Horsens – d. 1824 i Horsens).

Jeg har ikke pt. kendskab til at Ernst Johan Christoffer Lohmann skulle være i slægt med "vores" Lohmann –folk, men man kan jo aldrig vide.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Lige et lille Sommer-fund:

Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue. 1724-1760. Opsl. 122.
D. 16. Lørdag, August 1749. Marie Cathrine Sommers 1 aar gl. uægte Barn Lisbeth, fra Peter Sommer kieldermand, Ved Gl. Strand.

Med venlig hilsen ;)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Lige lidt mere Peter Sommer:

Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue. 1724-1760. Opsl. 166.
D. 12. Onsd. April 1758. Peter Sommer Visiterer gl. 66 aar fra Vester Vold NB. Han var ved en ulyckel. hændelseaf et fartøj ved toldboden , hvor han havde sin post, udfaldet og druknet.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Willi Matthiesen

Jeg har en Stamtavle for Peter Johann Sommer, Chirurg i København.
Født 16.04.1676 i Holbøl.

Mvh
Willi

Lis Klarskov Jensen


Hej Willi

Du skal have tak for dit indlæg. Er det en stamtavle, du vil dele med os andre, for så ville den være interessant at se  :)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Willi Matthiesen

De er en spændende Familie med mange oplysninger, som Paul Sommer har skrevet.
Her er den første indlæg:

Sommer Paul, Pastor in Holbøl 1664-1702
* 15.03.1633 in Schleswig., † 04.10.1702 in Holbøl,
oo 1/1 05.09.1664 mit Pahlen Magdalena, * 05.09.1639 in Stade a.d. Elbe, † 28.04.1676 in Holbøl.
oo 2/1 12.06.1677 in Holbøl mit Strauch Anna Christiana, * 24.12.1651, † 04.10.1715 in Hokkerup b. Holbøl.

Forældre til Paul  Sommer:
Hans Sommer, priviligierter Los- und Kuchenbäcker in Schleswig
<Paul Sommer, Kaufmann in Goldberg i. Schlesien og Ursula Krügerin>
oo Elsabe Moller,
<Hans Moller, Schiffszimmermeister in Hamburg og Elisabeth Schultz, datter af Claus Schutz

Forældre til Magdalena Pahlen:
Georg Pahl, Practici (Arzt) in Stade a.d. Elbe

Forældre til Anna Christina Strauch:
Petri Strauch, von 1642 bis 1689 Pastor in Quern, + 24.07.1689 in Quern og
Elisabeth, + 03.01.1675 in Quern

Deres børn skriver jeg en anden gang.


Mvh
Willi

Hej på tråden,

Tilfældige Sommer-fund:


Nicolai Sommers Rytters søn Johan ? i Krogerup/Krøgerup/Krøjerup? døbes Dom. 6. Trin. 1708, Sønder Jernløse kb 1645-1733, opslag 158, 2. kolonne. Merløse Herred, Holbæk Amt.

August Carl Heinrich Sommer, død 14. marts 1854, begravet 18. marts, Sct.Mariæ, Helsingør, kb 1838-1885, opslag 34, Lynge Kronborg Herred, Frederiksborg Amt, 3½ år, søn af ?betjent Sommer

Carl Sommer, død 21. september 1855, begravet 24. september 1855, Nyborg, kb 1852-1856, opslag 85, Vindinge Herred, Svendborg amt, søn af ?, midterste kolonne ?, 40 år, fra Svendborg.

Johannes Viggo Sommer, død 12. maj 1894, begravet Hjulby kgd., Vindinge, 16. maj 1894, kb 1892-1896, opslag 354, Vindinge Herred, Svendborg amt.  Postexpedient, søn af arbejdsmand Herman Sommer og hustru Johanne Pedersen. Gift med Caroline Emilie Georgina Jørgensen, f. Sibbernsen. Jernbanegade 1, Nyborg.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Willi Matthiesen

Her er Børn til Paul Sommer:

Kinder mit Pahlen Magdalena:
1) Sommer Elsabe
* 10.01.1666 in Holbøl
† 28.12.1738 in Okseøe b. Holbøl, Alter: 72 J 11 M 18 T
oo ... mit Clausen Peter, * (err) 02.1664 in Okseøe b. Holbøl, † 27.08.1719 in Okseøe b. Holbøl.
Taufregister Holböl 1666
1666 d. 10. Jan. des morgends zwischen 8 undt 9 sind meine Frau ihrer weiblichen Bürde aller gnädigst erlöset, undt von dem Lieben Gott mit einer Tochter begabet, war frei seiner almacht Gnaden. Und weile Sie die erste in unserem Ehestand ist hab ich sie vom, Herrn: M: ___ Plißen hie zu Holböl lasse taufen und nach meiner Mutter Elsabe benahmen lassen, Ihre Gevatten waren 1. Fr. Dorothea Mollers, Meine Schwester 2. Maria Sommer an stad derer Anna Mollers, Michael Mollers ehe Frav, anderseits 3. Michael Moller, Müntzmeister zu Schleswig. 4. Herr Johannes Lundig. (_ non adfuit?) Ihr gevatter Geldt war  4 Rthl.
NB. Gebohren im Zeichen des Krebs, da die Sonne im Waßermann  gestand und des morgends der folgenden volle Mond drauf ein getreten
-----------------------
Beerdigungsregister Holböl 1738, Montag nach Weihnachten d. 28. Dec., Elsche sehl. Peter Clausens Fr. f. Oxenöe 72 Jahr
2) Sommer Ida Catharina
* 26.08.1667 in Holbøl
Paten: Frau Doctoris zu Tondern, H. Nicolai Frau zu Rinkenis; die Frau Ambtsschreiberin in Apenrade an deren statt die Schwester zu __stadt H Adolph.
† 1732,
oo ... mit Möller Hans.
3) Sommer Johannes, Chirurgus in Gravenstein/Gråsten
* 25.03.1669 in Holbøl
oo 09.11.1704 in Holbøl mit Detlevsen Magdalena <Detlev, Hegereiter in Kluus b. Flensburg>.
4) Sommer Georg Andreas (kalde sig i Flensborg Jürgen), Bäcker in Flensburg
* 11.01.1671 in Holbøl, ~ 18.01.1671 in Holbøl
† 08.06.1739 in Flensburg,
oo 1/1 ... mit Martini Botilla.
oo 2/1 ... mit Detlevsen Christiana Magdalena <Detlevsen Detlev, Schiffer in Flensburg>.
ANNO 1671 am Mittwoch war der 11. January des abends ohngefehr zwischen 9 undt 10 da darauf des andern Morgen der Donnerstag folgete gab mir Gott abermahl einen jungen Sohn wohrbei getauft des folgenden Mittwoch von Herrn Nicolav zu Rinkeniß genandt Georg: Andreas.
Seine gevattern waren. 1. Andreas Andersen prediger zu Burkahl gab gevatter Geldt 2Rth.; 2. Heindrig Probst mein Schwager in Colding bittes bleib aus weg ungestühmes Gewitter; 3. Elsabe Nißes, Nis Clausens Frau gab gevatter Geldt 1 Rth.
NB. dieser Sohn wardt gebohren da alle meine drey Kinder in den Pocken lagen. Gott hatte ihm aber wunderbahrlich bey Gesundheit erhalten undt für solchem Bösen bewahret
Eintrag am linken Seitenrand: Geboren ein Zwilling des andren tages ___ ____ zum __ _ __ __ d. 18. Jan.
5) Sommer N.N., ev.
* 12.01.1671 in Holbøl, ~ 18.01.1671 in Holbøl
† 12.01.1671 in Holbøl, wahrscheinlich Totgeburt
6) Sommer Metta Dorothea
* 21.11.1672 in Holbøl
Paten: Dorothea Probsten; Anna Röpsens Tochter zu Kollund; Maren Bindert oder Taysen; H. Adolph Lunding zu __; H. Nicolai zu Rinkenis.
† 02.12.1726 in Bov b. Padborg
oo 1/1 ... mit Tank Wilhelm, † vor 11.1708.
oo 2/1 26.11.1708 in Bov b. Padborg mit Henningsen Asmuß.
7) Sommer Stephan Paul, Chirurgus in Flensburg
* 15.11.1674 in Holbøl
Paten: Stephany Kenckel, anstatt deßen H. Joh. Nic. Brodersen, Pastor zu Rinkenis; Dethlef Nissen zu Lydersholm;.
† 24.09.1728 in Flensburg,
oo ... mit Boysen (Witwe) Emerentia.
Beerdigungsregister Flensburg St. Marien 1729: Ist Stephanus Sommer frey Meister Chirurgus begraben worden. (lt. BB 1728).
Quellen: 9
8) Sommer Georg Heindrich
* 16.04.1676 in Holbøl
9) Sommer Peter Johann, Chirurgus in København
* 16.04.1676 in Holbøl
† 1700, Alter: 24 J
Quellen: Q085

Kinder mit Strauch Anna Christiana:
1) Sommer Elisabeth
* 31.03.1678 in Holbøl
† 29.09.1749 in Holbøl,
oo ... mit Nissen Samuel, Pastor in Holbøl, * 27.04.1673 in Oksbøl a. Als, † 1730 in Holbøl.
2) Sommer Magdalena
* 17.11.1679 in Holbøl
oo 1/2 06.12.1713 in Holbøl mit Jessen (Küster) Jes, * (err) 1665, † 22.12.1734 in Holbøl.
3) Sommer Nicolai, Chirurgus in Schweden
* 15.03.1682 in Holbøl
4) Sommer Sophia Catharina
* 13.12.1683 in Holbøl
† 25.04.1684 in Holbøl,
5) Sommer Paul, Goldschmied in Tønder, Eid 27.06.1710
(O. H. Moller skriver han var Bager, men jeg tror at jeg har rigtig læse på Landsarkivet)
* 22.03.1685 in Holbøl
† 07.10.1736 in Tønder,
oo ... mit Christophersen Catharina <Christoph, fürstl. Gärtner und Metta>.
6) Sommer Hans Christian, Bäcker in Tønder
* 01.02.1687 in Holbøl
† 11.04.1730 in Tønder,
oo ... mit Jürgensen (Witwe) Christina.
7) Sommer Anna Christine
* um 1689
† 14.02.1740 in Holbøl
Konfirmation Holböl 1703.


Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tak Birgit og Willi for indlæg på tråden.

Dejligt at se at Sommer-folket myldrer frem her i hedebølgen :D

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen


Hej Birgit og Willi

Ja, det er meget spændende, hvad I har fundet og det er en stor hjælp, at I vil dele det med os. Det er jo ikke så nemt at finde spor over hele Danmark og især ikke fra Sønderjylland så langt tilbage.

Karins og min Sommer-slægt stammer tilbage til kirurgen i Horsens http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/johan-heinrich-ernst.htm der blev født et sted i det gamle Holsten mellem 1751 og 1755. Han var gift med Sophie Amalie Sommer og de døde begge i 1824 i Horsens.

Vi har stadig ikke fundet de Holstenske rødder.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Willi Matthiesen

Efterkomme til Paul Sommer, Præst i Holbøl

Familie 1
Sommer Georg Andreas (Jürgen), ev., Bäcker in Flensburg
* 11.01.1671 in Holbøl, ~ 18.01.1671 in Holbøl.
† 08.06.1739 in Flensburg, Alter: 68 J 4 M 28 T.
oo 1/1 ... mit Martini Botilla.
oo 2/1 ... mit Detlevsen Christiana Magdalena.

Kind mit Martini Botilla:
Sommer Catharina, ev.
oo ... mit Wiede Valentin.

Kinder mit Detlevsen Christiana Magdalena:
1) Sommer Botilla, ev.
2) Sommer Dorothea, ev.
oo ... mit Moost Christian.
3) Sommer Dethlev, ev., Bäcker in Flensburg
† nach 1760
oo 1/1 ... mit N.N..
oo 2/1 ... mit Jessen Maren <Jessen Hans, ev., Krüger in Gelau? und Petersen Catharina, ev.>.
4) Sommer Ida, ev.
oo ... mit Brandt.
5) Sommer Christina Magdalena, ev.

Familie1-3
Sommer Dethlev, ev., Bäcker in Flensburg.
† nach 1760.
oo 1/1 ... mit N.N..
oo 2/1 ... mit Jessen Maren.

Kind mit N.N.:
Sommer Georg Andreas, ev.

Kinder mit Jessen Maren:
1) Sommer Hans Jessen, ev.
2) Sommer Dethlev, ev.
3) Sommer Catharina, ev.
--------------------------------------

Familie 2
Sommer Paul, Goldschmied in Tønder, Eid 27.06.1710
* 22.03.1685 in Holbøl.
† 07.10.1736 in Tønder, Alter: 51 J 6 M 16 T.
oo ... mit Christophersen Catharina.

Kinder:
1) Sommer Paul, Grobbäcker in Flensburg
* 18.11.1711 in Tønder
oo ... mit Schwelund Sophia Catharina.
2) Sommer Christoph, Kannengießer in Hamburg
* 10.09.1713 in Tønder
3) Sommer Anna Christina
* 27.06.1716 in Tønder
Paten: Mett Christophers; hans Christ. Sommer; Marinke Jacobs.
4) Sommer Metta
* 18.06.1719 in Tønder

Familie 2-1
Sommer Paul, Grobbäcker in Flensburg
* 18.11.1711 in Tønder.
oo ... mit Schwelund Sophia Catharina.
Kinder: Alle børn må være født i Flensborg
1) Sommer Paul
2) Sommer Martin
3) Sommer Nicolai


Mvh
Willi

Lis Klarskov Jensen


Hej Willi

Det ser spændende ud - tak for det! Håber på en fortsættelse  :D

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291