Opsummering(2): Sommer-folk i Danmark

Startet af Karin Andersen, 18 Dec 2010 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej Lis

F. L. F. Sommer, * i Lyngby 11.02.1813, død 20.07.1878, søofficer, søn af reg.kirrurg
Joachim Otto Sommer & Christiane Caroline Fiedler. Blev sekondløjtnant 1830, premierløjtnant
1840, kaptajnløjtnant 1848, kaptajn 1856, orlogskaptjan 1858, kommandør 1868, admiral
1874.

Var en af vore første postdampskibsførere og førte postdamper 1840-48, benyttedes derfor
848-50 som chef for marinens første dampkrigsskibe. Senere havde han en del chefskommandoer,
1864 for fregatterne Thetis & Jylland. 1866 eskorterede han som chef for panserfregatten
Peder Skram daværende prinsesse Dagmar til Rusland til hendes formæling.
1873, 1874 & 1875 var han chef for øvelseseskadrerne og døde som tjenestegørende admiral.
Var en velvillig og afholdt officer med en meget beskeden optræden. Død i Kbh., ~ 1841 med
Margrethe Oline Leopoldine Redsted, død 1879.

Litt.: Nekrologer i Tidsskrift f. Søvæsen 1879 & Berl. Tid. 22.07.1878. 
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#31
Tak Regelsen for dine oplysninger  :D Så har vi lidt mere til Jytte Skåning.

Jeg vil kigge efter hans dåbsdata i kirkebøgerne - hvis der ikke lige er nogen, der har dem liggende ...

Det kunne jo være fint, hvis vi kan hjælpe med flere detailoplysninger.

Venlige hilsner
lis

(Indredigeret:
Kirkebogen for Skt. Petri sogn, København, 1807-13, AO opslag 100, højre side, dåb nr. 63:

den 24. Martii [1813] von Feldprediger Petersen getauft, Friderich Laurentius, geb. d. 12. Febr:

Eltern: Hr. Joachim Otto Sommer, Reg. Chirurgus bey dem Leiteng: Knudsen.
Fraue: Christiane Caroline geb. Fiedler.
Pate?: 1. Mad: Abel Christine Fiedler. 2. Mad. Læth: Sophie Petit. 3. Hr. Amtsprost Richter Hammond. 4. Hr. Justitse Rhe: Frid: Fiedler. 5. Hr. Kammerjunker Frd. Sporon. 6. Hr. Capit. Lieut. Gotfr. Hagerup. 7. Hr. xxxxlæge?: Jens Schioen. 8. Hr. Rittmeister Friderich von Schirach. 9. Hr. xxxx Hans Rabe Hagen. 10. Hr. xxx Wilhelm Løbel. 11. Hr. Reserve xxx? Ove Sommer og 12. Hr. Reg. Quart. M. Ude Løvenhertz Sommer.

Efterfølgende en tekst på tysk, som er svær at læse - jeg forsøger at få hjælp til tydningen!)
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#32
Hej Lis

Hvis vi inddrager Richter, må vi udlede at da Christiane Fiedler dør som enke 19.01.1858 (B 17),
er der anført: søn -Kaptajn i Søetaten,  Fr. S. (Hun var enke efter J.O.S)

NB. Se også D.B.L. hvor Frederik er anført, & hans ophav er benævnt i oversigten "Sommer)
(Bjørn Sommer`s slægt)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Fint, tak for henvisningen.  :D

Jeg syntes nok, det var Bjørns. Jeg kontakter ham.
Bjørn Sommer er nok den nærmeste til at hjælpe Korsør Lokalarkiv  :D videre med detaljer om slægten.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#34
Hej på tråden

Jeg har nu fået svar på tydningen af Fiedler Sommer-dåben:

Den 24. Martii [1813] von dH Feldprediger Petersen getauft,
Friderich Laurentius, geb. d. 12. Febr:

Eltern: Hr. Joachim Otto Sommer, Reg. Chirurgus bey dem Leibreg. Knudsen.
Frau Christiane Caroline geb. Fiedler.
Gev. 1. Mad: Abel Christine Fiedler. 2. Mad.Cath: Sophie Petit. 3. Hr. Amtsprobst Richter Hammond. 4. Hr. Justitzr.
Chr. Frid: Fiedler. 5. Hr. Kammerjunker Fred. Sporon. 6. Hr. Capit. Lieut. Gotfr. Hagerup. 7. Hr.
Canzeleyr. Jens Schiöen. 8. Hr. Rittmeister Fridrich von Schirach. 9. Hr. Grossierer Hans Rabe
Hagen. 10. Hr. Grossierer Wilhelm Löbel. 11. Hr. Reservemedicus Ove Sommer. 12 Reg. Quart.M.
Ude Löwenhertz Sommer.
Diese Nummer ist auf auf Verlangen des Feldprediger Petersen hier hier eingetragen worden, weil es in der
Königl. Dänischen Canzelley den Feldpredigern am 8 May h.a. befohlen worden, dafür zu sorgen
daß die von ihren gesammten getauften Kinder in das Ministerialprotocoll der Gemeine wo die Handlung
verrichtet worden, eingetragen werden sollen.


Jeg er taknemlig for hjælp af Inger Buchard og Thomas Kryhlmand og for det store arbejde, de har lagt i tydningen af Fridrich L F Sommers dåb i 1813. Den tyske teksts mange blækklatter gjorde det ikke nemmere.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Studehandler Niels Sommer på Tødbøl. (Thy 1776)
Venlig hilsen
regelsen

#36
Hej Lis og Karin,

Jeg fandt en enkelt Sommer i Århus Borgerskabsregister på Erhvervsarkivet i Aarhus:

Søren Joh. Sommer, f. i Randers, kornhandler, borgerskab 14.12.1711

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Regelsen

Hej

Udbyhøj pr. Ørsted (Randers).

Lods Jens Henrik Sommer, søn Peter Quist Sommer * 23.09.1876, søn Asger Julius
Sommer
* 12.08.1906.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit og Regelsen  :)

Tak for jeres oplysninger om Sommer-folk. De ligger netop i den interessante periode før 1755!! Randers og Århus er også interessante områder!

Jeg kigger på dem.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Palle Buch Carlsen

#39

slettet fejllæsning
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Regelsen

Hej

Dagbog - notesbog, 30 sider for Jesper Bartholin Sommer.

"Dagbog for for Kjettrupgård 1814", Erhversarkivet, Århus, 316/8/g
Venlig hilsen
regelsen

Hej Torben,

Hvis det har interesse, vil jeg godt prøve at kigge på bogen på Erhvervsarkivet. Det ser ud til at være en regnskabsbog. Hvor har du oplysningen fra, at den skulle befinde sig på Erhvervsarkivet?

Regnskabsbog for Kiettrupgård  1864155
Statens Arkiver 
Materiale: Arkivalier
Arkivskaber: Sommer, Jesper Bartholin 1814-1815

Emneord: E-11-10-1 Landbrug 
Datering: (1814 - 1815)
Sted: Pandrup kommune, Nordjyllands amt
Beskrivelse: Jesper Bartholin Sommer ejede Kiettrupgård 1768-1831

Link: http://www.sa.dk/daisy/he?id=1864155


Arkivserie:
Kladde  1814 - 1815

Navn(e):
Kladde (officielt)
Dagbog for Kiettrupgård 1814 (kaldenavn)


Dateringer:
Arkivserien er dannet i perioden: 1814 - 1815

Afventer registrering. Bestilling af disse arkivalier i Daisy er derfor ikke mulig.

Bemærkninger:
Jesper Bartholin Sommer ejede Kiettrupgård 1768-1831. Se vendsysselske årbøger 1915-16, side 343.

Fra Til Arkivskaber(e)
1814 1815 Jesper Bartholin Sommer

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Hvor er det bare dejligt med al denne aktivitet. Tusind tak for alle bidrag  :)

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Birgit

I "Bondedagbøger - kilder til dagliglivets historie", Etnologisk Forum 1980,
ved Karen Schousboe (Top. nr. 1271- teksten er vanskelig at læse)!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit
Tak for buddet  :) Jeg tror ikke, at denne Sommer er en af vores, men god at få frem i lyset.

Og tak Regelsen for endnu en interessant og nyttig bogoplysning!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Gitte
Noget nyt om Lorents Lohmann og efterslægt?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej,

Jeg har nu været på Erhvervsarkivet og kigget i Jesper Bartholin Sommers regnskabsbog (Dagbog). Ordet dagbog er streget over, oven over står kladde. Men det er først og fremmest en regnskabsbog. Det er en meget fin lille bog, med læderindbinding og tykt "hjemmelavet" papir.

Jeg har prøvet at tyde enkelte navne, men det er svært, da meget er streget over, da det formentlig er sket i forbindelse med, at en indtægt eller gæld er ok. Så det er med alle mulige forbehold:

Junge, Peder Borup, Henckler, Christen Mulles, Niels Jensen (?oneberg), Ole? Nicolaj Jensen, J.H.Bartels, Anders Poulsen (Palgaard), W.Hiermested/Hiermslev?, Niels Kieldsen, N.? Schiøtz, N.C. Frøstrup, Madame Haurslev. Disse navne er forbundet med regnskabstal.

Der er et par enkelte personlige notater:
Peder Holmen død d. 27. maj 1814
1818- 24.Maj, gudstjeneste med gm. M?? g?? Fram???   ??lbrel?kjer

Bagerst i bogen står i en lille "lomme": Formodentlig ført af den daværende ejer af Kettrupgaard, Jesper Bartholin Sommer (1768-1831).

Som nævnt tidligere henvises til Vendsysselske Aarbøger 1915-16, p.343, hvis det har interesse, vil jeg gerne prøve at låne bogen på Statsbiblioteket for at se, hvad der står.

Der står i øvrigt på indersiden af omslaget, at bogen er udtaget af Hvetbo Herreds arkiv og altså overdraget til Erhvervsarkivet.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit  :)

Dejligt med lidt kildemateriale, som er svært tilgængelig. Tusind tak for din forskning omkring Jesper Bartholin Sommers "Dagbog for for Kjettrupgård 1814", jf. ovenfor.

Gad vidst, hvem denne Jesper Bartholin Sommer kan være?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Bjørn Sommer

#48
JEPPE eller JEP BARTHOLIN SOMMER på Kettrupgård i Ingstrup Sogn (døbt 4/12 1768 i Storring Kirke, død 28/4 1831 på Kettrupgård i Ingstrup Sogn) var søn af MATHIAS SEJERSEN SOMMER og første hustru INGER JEPSDATTER BERTELSEN og opkaldt efter sin morfar, forpagter JEPPE BERTELSEN, der døde som forpagter på Tjele og Vingegård. "JESPER" BARTHOLIN SOMMER var derfor ikke hans rigtige navn. -
Morfaderen, JEPPE BERTELSEN, havde ikke høje tanker om sin svigersøn. Blandt andet oprettede han et testamente, vedr. hvorledes arven til datteren INGER JEPSDATTER skulle bestyres indtil hendes ægtemands død. Men nu gik det desværre således, at datteren INGER døde før sin mand og sin mor. JEPPE BERTELSENs enke METTE NIELSDATTER (Se bl. a. S. Nygårds Samlinger).
JEPPE BARTHOLIN SOMMER blev gift 18/1 1805 i Ingstrup Kirke med ANNE FRØSTRUP (ca. 1773-1848 - Samfrændeskifte Hvetbo Herred, Ålborg Amt 1848 25/1 og 25/2), der var enke efter MATHIAS WAGAARD YDE til Kettrupgård. -

I "Aalborg Stifttidende og AdresseAvis" 1831, no. 68 Løverdagen den 30 April - samt i nr. 69 Mandagen den 2. Maj - og i nr. 70 Tirsdagen d. 3. Maj - lod ANNE FRØSTRUP indrykke følgende dødsannonce:
"Sørgeligst bekjendtgjøres,  at min gode Mand JEPPE BARTHOLIN SOMMER, Forligelsescommissair og Eier af Kjettrupgaard igaar ved en blid Død omskiftede Tiden med Evigheden i sin Allders 64de Aar. I 26 Aar var han mig en kjerlig og god Mand, derfor føler jeg saameget dybere Savnet af ham, og frabeder mig Condolence, som ikkun vilde forøge min Sorg. Kjettrupgaard, den 29de April 1831 ANNE salig SOMMER fød FRØSTRUP."

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Bent Vifert Larsen

Jeg ved ikke om dette er interessant i denne tråd, men min 4 x tipoldemor, hed Anne Sørensen Sommer, (1719-1793) hun var g.m. Thomas Yde (1709-1778) begge f. og døde i Sønder Tranders, Fleskum, Aalborg.
Annes forældre: Søren Christensen Sommer(1685-1763) og Kirsten Jensdatter (1693-1768), begge ligeledes f. og død i Sønder Tranders.

hilsen Bent Vifert

Lis Klarskov Jensen

Hej Bjørn

Dejligt du kunne identificere denne Jesper/Jep Bartholin Sommer. Tak skal du have ! :D

Hej Bent
Jeg kender desværre ikke din ane Anne Sørensen Sommer, (1719-1793), men det vil måske vise sig en dag, om der er nogen, der googler denne tråd og kender denne Sommer  :D
Tak for input!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Fortegnelse over de i slaget ved Helsingborg faldne, sårede & fangne danske officerer.
(Oberstlt. J. C. W. Hirsch)

Vestsjæll. nationale inf. regiment (Bippen)

Fangne: Christopher Sommer, kapt. for Arts herreds komp. 04.11.1709,
(ref. sag. 03.07.1711,  § 7) 
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Denne Christopher Sommer var kaptajn for Arts herreds kompagni i 1709. Ved du tilfældigvis hvor "Arts herred" lå i landet?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Ars Herred = Holbæk amt, det vestligste: Røsnæs, Raklev, Tømmerup, Årby,
Rørby, Ubby, Svallerup, Store Fuglede, Lille Fuglede & ByenKalundborg.
(Sjællands Vestersyssel, senere Kalundborg len, 1660 Kalundborg amt,
1671 forenedes med Sæbygd.s & Dragsholms amter)
Venlig hilsen
regelsen

Hej på tråden,

Et par fund

Knud Andreas Sommer gift med Sophie Amalie Collin juni 1788 Vor Frue København, Sokkelund, København, 1775-1813, opslag 53

Peder Sommers enke død april 1805, Skt. Nikolaj København, Sokkelund, København, 1797-1805, opslag 135

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit

Du skal have tak for dit indlæg  :D  Det var dejligt med et par nye Sommer-navne til vores samling. De er der jo aldrig, når man får brug for dem! Vi håber også, at det kan komme andre til nytte, når de googler efter deres slægter.

Jeg har set Knud Andreas Sommer før, men kender ikke mere til ham og hans slægt. Desværre er der flere u-beslægtede Sommer-familier her i Danmark.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej på tråden,

Her er par Sommer-folk mere.

Fra Danske, norske og islandske studenter, der i Aarene 1649 til 1814 ere jordede i Kjøbenhavn, samle ved J.C.L.Lengnich, Kjøbenhavn 1847:

Jens Sommer (20 - år, formoder jeg), død 1766, Trinitatis
                              -------------------------------------------

Peder Sommer døber sin datter 4.1.1744, Skt.Nikolaj i Kbh., 1735-1746, jeg har desværre ikke fået skrevet opslagsnummeret ned.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Christian Konstmann Autzen

I bogen "Anetavler for berømte danskere" af Carl Langholz er der nogle Sommer-folk. Findes via navneregisteret bagerst i bogen.

Og det interessante kunne nok være, at en Sommer bliver til Bang - på Fyn forstås.

Jeg har "blot" set det, men læs gerne mere herom i bogen, såfremt det kunne have interesse.

Mange sommerlige hilsener - i 25 grader

Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gustav Norup

Jeg har et par Sommer folk i mine slægtsnotater. Jeg ved ikke om de har været nævnt i de mange tidligere indlæg - det er vanskeligt at overskue, da jeg kun har fulgt Sommer indlæggene af og til.
Peder Pedersen Sommer, født ca. 1594 og død 1629, sognepræst i Hornslet, gift med Anne Olufsdatter.

Deres søn: Peder Pedersen Sommer født 1596, død 1680, sognepræst i Mørke og Hvilsager. Gift med Margrethe Sørensdatter.

Deres søn: Søren Pedersen Sommer, født 1631 og død 1695. Sognepræst i Mørke og Hvilsager. Gift med Margrethe Christensdatter Basballe.

Deres søn: Peder Sørennsen Sommer. Gift med Else Frandsdatter Raarup.

Deres søn: Niels Pedersen Sommer, født 1705 i Mørke, død 1769 i Gosmer, hvor han var præst. Gift med Else Lauritsdatter Udsen, født 1717.

De har 3 børn: Laurits Nielsen Sommer, 1738-1792, Abelone Sommer og Elisabeth Marie Sommer, 1742-1796.

Gustav Norup
















Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit, Christian og Gustav  :D  :D  :D

Tusind tak for jeres spændende indlæg!!! Jeg vender tilbage.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291