Forlovers navn - Ribe Domsogn 1787

Startet af Bente Feldballe, 25 Nov 2012 - 13:07

Forrige emne - Næste emne

Bente Feldballe

I kirkebogen for Ribe Domsogn 1786-1814 på opslag 5 findes vielsen mellem Niels Terkildsen og Anna Catharine Sindkbech/Sinkbech. De to forlovere skriver egenhændigt under. Den første hedder Peder Nielsen Stolmager, hvad hedder den anden?

På forhånd tak!

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Lis Petersen

Hej Bente!

Jeg gætter på, som forbogstaver J.Ph, og beck til sidst, men kan ikke få noget fornuftigt ud af det.

Da det jo foregår i 1787, prøvede jeg at kigge lidt i FT.
Det unge par er registreret hver for sig:

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Korsbrødre Gaards Gade 2, , FT-1787, C4624

Christian von Urne   39    Gift   Huusbonde   Kammerherre og Stifts Amtmand   
Sophia Magdalena Urne fød Baronesse Gyldenkrone   22    Gift   Hans Koun      
Christian Friederich von Urne   2    Ugift   Deris Søn      
Maria Salome von Urne   1    Ugift   Deris Datter      
Magretha Cicillia Giesler   33    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Kounens Jomfru   
Anne Magrethe Basse   40    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Huusholderske   
Jacob Lund   39    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Fuldmægtig   
Peder Øllegaard   22    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Skriverkarl   
Gregers Bøthger   19    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Skriver Dreng   
Kiersten Nielsdatter   34    Gift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Amme   
Kirsten Hansdatter   25    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Stue Pige   
Anna Maria Lauridsdatter   28    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Kiøken Pige   
Mette Pedersdatter   24    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Brygger Pige   
Peder Berendtsen   21    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Tiener   
Anders Pedersen Langballe   32    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Kudsk   
Niels Terkildsen   29    Gift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Forrider   
Jens Christensen   31    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Gaardskarl   
Friderich Demant   28    Ugift   Tienestefolk NB. hos foranførte Familie   Skiøtte   


Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Grønne Gade 26, , FT-1787, C4624

Peder Nielsen   28    Gift   Huusbonde   Stoelemager   
Bodil Pedersdatter   34    Gift   Hans Koun      
Peder Pedersen   3    Ugift   Deris Børn      
Christopher Pedersen   1    Ugift   Deris Børn      
Cathrine Sinbeck   26    Gift   Opholdende hos foranførte Familie   Spinde Koun   
Anders Refschou   21    Ugift   Indqvartered   Gevorben Soldat her ved Regimentet   

Jeg kiggede lidt på hans arbejdskolleger, men ingen navne ligner.

NB! Vil lige fortælle, at jeg har haft utrolig meget glæde af din hjemmeside: www.milloup.dk/bf/stikord-framhjelm.htm
Så tak for den. :)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bente Feldballe

Hej Lis,

Dejligt at høre, at min hjemmeside kan bruges til noget fornuftigt :-)

Tak for indsparket, det falder også i tråd med, hvad jeg får det til. Jeg har fundet begge i FT 1787. Deres ældste søn Terkild blev født i Ribe, hans dåb findes i Ribe Domsogn 1786-1814 på opslag 128, men her er ingen hjælp at hente blandt fadderne.

Jeg har en 'ønskekandidat' til, hvad forloveren helst skulle hedde, og jeg er bange for at lade mig forlede til at tolke teksten i den retning, jeg ønsker. Derfor har jeg meget bevidst IKKE skrevet mit eget halve bud på navnet ind her..

Min 'ønskekandidats' vielse findes i Ribe Sankt Katharine kb 1768-1814 på opslag 47 og hans datters dåb findes i samme sogn kb 1779-1808 på opslag 36. På opslag 45 findes endnu en datter. Han er en mulig bror til Ane Cathrine. Der er også en anden mulig bror, nemlig musketeren, der står fadder til barnet. Begge kan findes i FT 1787, men deres efternavne staves henholdsvis Zinbeck og Seenbeck.

Ane Cathrine kalder sig senere hen i livet udelukkende Henrichsdatter, navnet Sin(dk)bech nævnes ikke en eneste gang i forbindelse med hende i Mårslet og Beder sogne/Ning herred, hvortil hun flytter med sin Niels senest i 1790.

Jeg vil spørge om familien i Aneefterlysning senere, men først kunne det være rart at vide, om forloveren rent faktisk kan være en brik i familiemønsteret :-)

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Lis Petersen

Hej Bente!

Jamen jeg tror da du har helt ret i at det kan være Jeppe Peter Henriksen Sinkbek.

Jeg skrev at de første bogstaver for mig lignede J.Ph. Det kan sagtens være J.P.H...beck.

Har du kigget efter hans underskrift senere? Måske i forbindelse med hans børns trolovelser!

Vh Lis.

Lis Petersen - 3000

Bente Feldballe

Hej Lis,

Jeg har stirret på det navn, og det nærmeste jeg kunne komme var netop J.P.H. ??bek, men jeg var ikke klar over, om det blot var ønsketænkning.. Aldersmæssigt kunne de 3 udmærket være søskende, idet Peder må være født ca. 1755, Jeppe ca. 1758 og Ane Cathrine ca. 1760. Men jeg kan ikke finde dem døbt i Ribe..

Nej, jeg havde ikke tænkt på døtrenes vielser, tak for ideen :-)

Jeppe og familien er i hvert fald i Ribe i 1801 og med ældste datter flyttet. Måske er hun allerede gift?

Vh Bente


Lis Petersen

Hej Bente!

Fandt ud af, at der er et sted ved navn Sinkbek i Ringkøbing amt.
Søgte i Familysearch under navnet Anne Cathrine Henrichsdatter i Ringkøbing.

Mon ikke dette er din Anne Cathrine Sinkbek:

name:   Anne Cathrine Henrichsdatter
gender:   Female
baptism/christening date:   09 Feb 1761
baptism/christening place:   NORLEM, RINGKOBING, DENMARK
birth date:   
birthplace:   
death date:   
name note:   
race:   
father's name:   Henrich Singbek

father's birthplace:   
father's age:   
mother's name:   
mother's birthplace:   
mother's age:   
indexing project (batch) number:   C20967-1

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bente Feldballe

Wow, det kunne da absolut godt være tilfældet..!! Det må undersøges nærmere, tusind tak :-))))

Jeg fandt en vielse, hvor Jep Sinbek skriver under ved datterens trolovelse i 1805, Ribe Sankt Katharine 1768-1814 opslag 130. Jeg kan ikke helt afgøre, om det er samme klo, men især sidste del af navnet 'bek' ser for mig ensartet ud. Der er jo ogås 18 år imellem de to underskrifter.. Datter nr. 2 fandt jeg ikke, men datter 3 bliver viet 1816. Her er der ingen underskrifter, og familienavnet staves Sembek..

Venlig hilsen

Bente

Bente Feldballe

Bingo!! :-) Tusind tak, Henrik Sinkbek får både en Ane Cathrine (i 1760, ikke 61), en Peder i 1756 og en Jep Peiter i 1752. Jep må have husket lidt forkert, da han oplyste sin alder til folketællingen ;-)

Vh Bente

Lis Petersen

Hej Bente!

Tak for tilbagemeldingen!
Dejligt når det fungerer..! ;)

Jeg stødte iøvrigt på endnu en datter i 1753, Johanne Marie, opslag 90.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bente Feldballe

Hej Lis,

Ja, jeg kom forbi Johanne Marie, men jeg var i første omgang fokuseret på at få styr på de to brødre. Der ser ud til at være dejligt meget at gå i gang med, moderen hed Kirsten Jepsdatter (Morkjær), og hendes familie myldrer rundt i sognet og står fadder, så mon ikke de kan pilles fra hinanden? Og så i et sogn med kirkebog tilbage til 1640... Guf!

Dejligt!!

Vh Bente