Når en familie får et plejebarn.

Startet af Poul Erik Edsen-Johansen, 23 Dec 2010 - 22:58

Forrige emne - Næste emne

Poul Erik Edsen-Johansen

 
hej
Hvad er formalia når en familie får et plejebarn,i dette tilfælde i 1801
Er der nogen steder man kan finde dokumentation for handlingen,navne på barnets forældre ex.
Er der på det tidspunkt en offentlig myndighed der tager sig af dette?
mvh
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Egon Hansen

Ja, det kunne jeg også godt lide at høre mere om!
Et fattigt barn kunne af fattigvæsnet gives til opfostring hos den familie som ville tage barnet til den laveste pris.
Så vidt jeg ved var det præsten, der sammen med sine "medhjælpere" udgjorde fattigbestyrelsen i sognet, og som havde besværet med at anvende de alt for små midler som kassen rådede over (fattigloven af 1708) men hvor meget af papirerne fra dengang der er bevaret og hvor befinder de sig?
Efter 1803 kom der love som gav fattigkommisionen (det var stadig præsten der var formand) mulighed for at udskrive fattigskat blandt de besiddende.
Læs bogen "forsørget og forfulgt".
Mvh Egon Hansen   

Ralph Rasmussen

Det er meget vel en sjældenhed, men i kirkebøgerne findes sommetider lister over plejebørn, især fra hovedstaden.  De er gerne i bøger fra før 1814, selv om placering skete senere.  Hvad jeg mener jeg har set var i nord Sjælland.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Egon Hansen

 I folketællingerne angives i den enkelte familie at et barn i antaget til opfostring, og i Københavns fattigvæsents protokoller angives , i hvert fald når der er tale om en opløsr familie, hvor børnene er anbragt, og i folketællinger fra 1880 angives hvor plejebarnet kommer fra og hvornår det er kommet til sognet, som oftest fra København( her på Sjælland!).
Mit , og starteren af denne tråds problem er når vi ser et plejebarn i folketælling 1801, om der ikke er nogen oplysning om, hvorvidt det er et lokalt født barn eller et fra storbyen anbragt barn.
Hvor finder vi noget om den anbringelse når vi er før fattigloven af 1804, og hvad er bevaret, og hvor?
For mit vedkommende for Herfølge sogn.
Mvh Egon

Susanne Andersen

hej

ja og jeg leder stadig efter min mors fasters barn som blev enten bortadopteret eller kom i pleje. Men det er som om at finde en nål i en høstak. Det tager pokkers lang tid. For det kan være at hun blev kaldt noget andet, end da hun blev døbt. Det eneste jeg har at gå efter, er at finde hende via FT vha. fødselstidspunkt og sted, for det ændrede man da vel ikke på???

mvh. Susanne, Randers

Eva Morfiadakis

Hej Susanne!

Jag har en gång frågat på familiestyrelsen.dk efter ett barn som blev bortadopterat i Danmark. Familiestyrelsen har ett kortregister som jag tror börjar antingen i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet. Jag hade barnets födelsedatum och barnets födelsenamn. Jag fick adoptionens sagnummer på Rigsarkivet.

Eva M
Eva M

Poul Erik Edsen-Johansen


  hej

Jeg har fundet mit Plejebarn Thomas adoptivforældre i FT 1801,heldigvis var han født i 1800
dvs jeg tror jo det er ham.
For hvormange plejebørn på samme alder og med samme navn findes der i en lille landsby?

Rigsarkivet lyder som det rigtige sted at finde sagen,med de oplysninger jeg har.Jeg vil i hvert fald
forsøge.
mvh


Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde


Egon Hansen

Hej Lis.
Tak for mailen. Jeg har haft flere tråde igang om geworbne soldat Peder Larsen som i 1799 fik døbt en søn,Niels, født i Aashøje døbt i Herfølge. Hverken Peder Larsen  eller hans søn kunne kjeg umiddelbart finde i Folketællingen da jeg arbejdede med den del af familien for en del år siden. Men ved eftersøgning af Niels Pedersen på 2 år i DDA fandt jeg een, ganske vist omtalt som uægte, der var opfostringsbarn hos en husmand i Svanstrup, og da der ikke er andre som opfylder kreterierne i Bjæverskov herred, ja i hele Præstæ og Roskilde amter, mangler jeg bare bevis på at det er Peder Larsens barn som er sat i pleje. (og hvorfor?).
Endelig kommer svaret på mit afgørende spørgsmål: Hvor finder jeg bevises, hvis det er bevaret!
Mange mange tak.
Mvh  Egon

Lis Holm

Hej Egon,
Held og lykke med eftersøgningen!
Håber, du finder noget!

vh
Lis Holm 2730 :)

Ralph Rasmussen

Måske fundet af omvejen?  Den Niels Pedersen konfirmeret 1814, opslag 45 #13 af konfirmationsbogen 1736-1814 skal være Peder Larsens søn døbt Alhelgensdag 1799.  Er han i tjeneste hos den samme, når han engang bliver gift?

mvh
-Ralph

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Susanne Andersen

hej til Eva M.

Tak for det gode tips, som jeg vil undersøge nærmere efter i det nye år.

Godt nytår!

mvh. Susanne, Randers

Egon Hansen

Hej Ralph.
Tak for mailen. Jens Hendriksen som Niels tjener hos ved sin konfirmation i 1814. er måske i familie med Peder Henriksen, hvis 16 årige datter Bodil var hans gudmor i 1799 (AO 47 - Herfølge 1793 - 1814)
Ved vielsen(AO 282 # 8) anføres Niels som ungkarl. intet opholdssted, men skal vi gætte er det måske hos hans forlover ?
Problemet er "bare" om det er den samme Niels der er givet til opfostring i Svanstrup, som Niels der bliver konfirmeret i 1814 ? eller hvor han så opholdt sig i 1801.
Lægdsrullen ? ja selvfølgelig. men hvis den står på øverste hylde! op at balancere med en tung bog på en vinerstige!- Jeg er efterhånden blevet 80 år og har fået to nye hofter så det er jo ikke lige sagen. gid de ruller var blevet filmet så jeg kunne blive ved gulvet.
Mvh Egon

Susanne Andersen

Til Eva M.

Mht. Familiestyrelsen, taler du om den i Danmark eller Sverige

mvh. Susanne, Randers

Eva Morfiadakis

Eva M

Ralph Rasmussen

Til Egon

Hvor han så boede i 1801, det er jo den samme dreng konfirmeret i 1814.  Hvis han fx manden gift  her er med i FT 1845 som født i det rigtige sogn, hænger det godt sammen.

Du får dog også kød på benen hvis du finder  ham og plejefaderen i den samme sag.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Jørgen Sørensen

Lidt om Lægdsruller.

Ja den alder ;)
Men hvis den står på øverste hylde! op at balancere med en tung bog på en vinerstige!
Reolerne er ikke så høje på LAK, og Wienerstige er de vist ingen af.
Link til Lægdsrulle folder
Kan du pege nogenlunde ud, hvornår og hvor du mener han er i lægdsrullen, er der den mulighed, at du kan prøve Hjælp til opslag.
Venligst Jørgen - 2300

Egon Hansen

Til Ralph.
Jo alt passer. Niels Pedersen er 46 år i 1845,født her i sognet, og den eneste Niels som er døbt l Herfølge omkring 1799 er ham som er søn af soldaten. men hvor pokker bliver soldaten Peder Larsen af og (hvis plejebarnet i 1801 altså er den rigtige!)hvorfor sættes lille Niels til opfostring af sognet? Dewr er dog Aashøjes "førende familier" som er faddere
Til Jørgen.
Ja det er ganske vist 6 år siden jeg sidst var på LAK,jeg bruger mest RA. men jeg må se at komme derud Det ville glæde mig hvis der ikke var så højt til hylderne med lægdsruller og nogle mere "menneskelige" trapper var til rådighed, for tro mig eller ej, jeg har prøvet at hente tunge bøger ned med en vinerstige, jeg kunne simpelthen ikke nå fre den mindre trappestige er også var til rådighed!  Jeg er ganske vist kun lidr over 170 cm høj, men jeg har kørt meget med trillebør!
Jeg skal bare vide om Niels Pedersen på 2 år iflg folketællingen 1801 i pleje hos Casper Mathiesen  i Svanstrup,Herfølge sogn, er født i sognet, og søn af geworbne soldat Peder Larsen og født 30 oktober 1799
Mvh Egon Hansen

Ole Sylvester-Nielsen

Til Egon Hansen
Jeg var på Landsarkivet i dag og arbejde med forskellig lægsrulle.
Da du er bekymret med at hente bøger fra de øverste hylder
har jeg undersøgt Herfølge læg 1
Fra Tillægsrullen i 1792 og alle hovedrullerne frem til
1799 Peder Larsens søn Niels fødested Aashøje 31 Oktober
Fra 1800 til 1813 bliver opholdsted ikke noteret
Fra 1816 og frem er opholdsted altid Aashøje
1819 19 år 63 tommer noget kalveknæet skaden bedømmes ubetydelig
1825 25 år 64 tommer S 1826 2 L R  4/1 gift
1834 34 år   Gaardmand + noget jeg ikke kunde læse jeg havde glemt min lup.
1843 43 år   Gdmd. 1835   opholdsted Aashøje   afsked 1849

Du kan godt få alt hvad jeg har noteret hvis du er interesseret

Med venlig hilsen Ole Sylvester
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Egon Hansen

Tak for ulejligheden. Jeg går ud fra at det stadig er i Herfølge lægdsrullen du finder Niels,søn af Peder Larsen i årene 1800 til 1813 selv der ikke står noget opholdssted.Han tjrnrt i hvertfald i Aashøje da han bliver konfirmeret, og der er kun det samme barn, Niels Pedersen, 2 år i Herfølge sogn i 1801.
Men hvorfor p.... står der uægte og hvor er Peder Larsen i 1801, jeg har søgt i hele amtet nu hvor vi har DDD.
Du så vel ikke Peder Larsen i Lægdsrullen?
Alle de nyere data for Niels, fra hans konfirmation til hans ægteskab har jeg fra dengang vi bare bestilte lægdsrullerne på RA.
Mvh  Egon