Katolsk Apostolsk Kirke, Bornholm

Startet af Aase Gilling, 01 Jan 2013 - 11:25

Forrige emne - Næste emne

Aase Gilling

Hvor finder jeg information om denne menighed?
Hilsen
Aase

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis



Arkivskaber(e):  De romersk-katolske menigheder på Bornholm
Arkivserie:  Kontraministerialbog for Sct. Hyacinthus kirke-Rønne & Rosenkranskirken-Åkirkeby  1917-2004
Eksemplar:  Original,  Papir m.m.
Indhold beskrives med:  Emne, køn & år (Emne, Køn, år) 
Antal fysiske enheder:  2

Nr.    Indhold fra    Indhold til     
3/681-1 Døde Kvinder 1920  Døde Kvinder 1990
3/681-1 Døde Mænd 1918  Døde Mænd 1995   
3/681-1 Fødte Kvinder 1917  Fødte Kvinder 1992
3/681-1 Fødte Mænd 1917  Fødte Mænd 1995 
3/681-1 Viede 1917  Viede 1993 
3/681-2 Fødte Kvinder 1986  Fødte Kvinder 1990 
3/681-2 Fødte Mænd 1988  Fødte Mænd 1993 

Finns på Rigsarkivet.

Eva M
Eva M

Aase Gilling

Hej Eva
Tak for dine svar.
Det er ikke romersk katolsk, men katolsk apostolsk kirke jeg søger.
Den eksisterer ikke idag.
Mange hilsner
Aase

Eva Morfiadakis

Jag läste på mera. Det är en protestantisk kyrka som är i det närmaste utdöd, kallas numera den nyapostoliska kyrkan.

Eva M
Eva M

Aase Gilling

Hej Eva
Ja, den er nærmest uddød, men i slutningen af 1800-tallet havde den betydning for en række mennesker. På Bornholm blev den kaldt "svenskekirken". De svenske indvandrere følte sig mere hjemme i denne kirke end i den danske folkekirke.
Hilsen
Aase

Eva Morfiadakis

Jag googlade på "svenskekirken" och såg din efterlysning av Carl Johan Mattsson. Jag tittade på hans dotters dop 1899 och såg att hon blev döpt av Eilertsen i den katolske apostoliske kirke. I FT fann jag detta:


Samtlige personer i husstanden

Bornholm, Vester, Rønne Købstad, , Østergade Matr. nr. 340b, 1678, FT 1890, A7141
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Fredrik Ejlertsen 47 (25.11.1842)  gift Husfader Præst i Rønne Toxverd
Johanne Kristine Ejlertsen 42 (30.11.1847)  gift Husmoder  Holbæk, Holbæk amt
Jens Peter Ejlertsen 21 (2.1.1869)  ugift Barn Maler i Rønne Holbæk, Holbæk amt
Josva Kristian Ejlertsen 12 (22.5.1877)  ugift Barn  København
Johannes Fredrik Ejlertsen 10 (5.5.1879)  ugift Barn  Odense, Odense amt
Ester Kristine Ejlertsen 8 (24.5.1881)  ugift Barn  Rønne Købstad, Bornholms amt
Niels Julius Ejlertsen 7 (12.12.1882)  ugift Barn  Rønne Købstad, Bornholms amt
Marie Elisabet Ejlertsen 5 (11.12.1884)  ugift Barn  Rønne Købstad, Bornholms amt
Sara Sofie Ejlertsen 2 (17.4.1887)  ugift Barn  Rønne Købstad, Bornholms amt
Johanne Rebekka Ejlertsen under 1 år (10.7.1889)  ugift Barn  Rønne Købstad, Bornholms amt
 
Kan det inte vara så att kyrkan låg på Östergade i Rönne? Har inte biblioteket i Rönne info?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Bornholm, Vester, Rønne Købstad, -, Matr. nr. 103a, Østergade, 1250, FT-1880, B2095


Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas P. V. Lindstrøm 32 Gift Husfader, Præst Holbæk
Isabella Lindstrøm 27 Gift Husmoder Herning
Ellen Lindstrøm 4 Ugift Barn Kjøbenhavn
Andreas Lindstrøm 2 Ugift do. [Barn] Do. [Kjøbenhavn]
Inger Lindstrøm 1 Ugift do. [Barn] Do. [Kjøbenhavn]
Marie Petersen 21 Ugift Tjenestepige Sct. Oluf Sogn, Sverrig

En annan präst på Östergade i FT 1880. Idag finns det en metodistkyrka på Östergade.


Har du sett den svenska filmen Utvandrarna? Handlingen utspelar sig på 1850-talet. Morbror Daniel valde att utvandra för att den svenska kyrkan förbjöd folk att ha egna "gudtjänster" i hemmet. Det var straffbart fram till 1858. Sen lättade man på trycket något men många människor var irriterade på statskyrkan och valde därför frikyrkorna.

Eva M
Eva M

Aase Gilling

Tak Eva.
Ja, det er en fantastisk film.
Min oldefar udvandrede fra Sverige til Bornholm. Han blev præst i den Katolsk Apostolske Kirke på Bornholm. Den blev etableret omkring 1880, hvor han kom fra Sverige. Rigtig mange svenskere gik i denne kirke. 
Det har været umuligt at finde materiale om kirken. Jeg har søgt mange steder, men jeg har ikke opgivet.
Aase       

Jim Theilgaard Høyer

Sig endelig til, hvis du finder ud af, hvem der har menighedernes arkivalier. Jeg søger selv oplysninger om et bryllup i 1871, der må være foregået i den katolsk-apostolske menighed i Helsingør. Jeg tror menigheden stort set flyttede til København da de få år senere fik deres egen kirke i Nørresøgade. Men dens arkivalier kan jeg heller ikke finde.
/ Jim

Patrick Larsen

Lå den ikke i skolestræde som lå ved statsskolen, men det var en af de bygninger som blev ødelagt i forbindelse med bombningen af Rønne i 1945...

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,

jeg har en person døbt i den katolsk-apostolske menighed i Thisted år 1900 - hun findes i den "almindelige" kirkebog.

VH Lisbeth Pallesgaard

Helle Høgh Busted

Hej

Uden at være kyndig ud i trosretninger og trossamfund så ved jeg at alle Metodist kirker i DK har sendt deres gamle arkiver til Jerusalems Kirken i København, hvor de bliver arkiveret eller kasseret.

Katolsk Apostolsk Kirke kunne måske også have valgt at samle deres et sted.

Kh.
Helle