Folketællinger i 1840 og 1845 - hvorfor ikke alle data herfra på ddd.dda.dk

Startet af Christian Konstmann Autzen, 07 Jan 2013 - 12:33

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

I sidste uge var min hustru og jeg på landsarkivet i Aabenraa - og hvor vi bl.a. tjekkede i de folketællinger for 1840 og 1845, som findes i papirudgave for Tønder Landsogn på arkivet.

- Men hvorfor findes disse oplysninger ikke på nettet via ddd.dda.dk ????

Arkivbetjenten oplyste iøvrigt, at han selv tit ikke fik de oplysninger frem via søgning på ddd.dda.dk, som han søgte efter -men som rent faktisk findes i databasen. Hvorfor er der så ringe søgemulighed ???

Det er faktisk ikke så lidt træls - og som gør, at vi vel ikke kan være helt sikre, når vi søger på ddd.dda.dk.

Hilsen
Christian
 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bent Mortensen

Ja det er et godt spørgsmål

i 1840 er der 2 Herreder og 2 sogne
i 1845 er der 3 Herreder og 21 sogne
i Folketællingerne
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Bent Mortensen

i 1845 er der Aabenraa Købstad
og Aabenraa Landsogn der for 21
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Ole Laursen-W.

Hej Christian,

Det er et godt spørgsmål, især da det strider imod oplysningerne på KIP-kortet http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php.

Prøv at kontakte dem og skriv gerne tilbagemeldingen her i gruppen:

Dansk Data Arkiv
Islandsgade 10
5000 Odense C

Telefon: 66 11 30 10
Telefax: 66 11 30 60
E-mail: mailbox@dda.sa.dk

Åbningstider:
Mandag - fredag: 9 - 14.30
Weekend samt helligdage: Lukket.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Lauge Jensen

Hej

Drejer det sig om de slesvigske eller de kongeriske dele af Sønderjylland?
Bortset fra årgang 1803 og 1845 er de slesvigske tællinger kun meget sparsomt indtastet, og det fremgår også af oversigtskortet.

Hilsen

Lauge

Christian Konstmann Autzen

Hej Lauge

Som jeg ser det, så er det nok hip som hap, om det er kongerigske eller slesvigske, men det er da nok rigtigt, at det er mest slesvigske som mangler.

Men når det drejer sig om søgninger, så er det jo på de navne, som allerede findes i systemet (altså indtastet), og så er det jo ligegyldigt, om det er slesvigske eller kongerigske.

Og desværre, så orker jeg ikke at fortælle statens arkiver om mit problem - de har givet allerede fået denne oplysning, så de har nok ikke ressourcer til at optimere i søgningen. Men ærgerligt er det.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Kære kommentatorer til sønderjyske folketællinger!
Der er ingenting vi indtastere til folketællingerne i Sønderjylland hellere vil (sådan da..) end at kunne begynde på de slesvigske 1860. Men det trækker ud år efter år.
Vi rykker, når vi træffer nogen der er noget ved musikken, og jeg ved heller ikke hvorfor det er lettere at finansiere alle andre perioder og områder end netop Sønderjylland 1860. Jeg kan kun sige: spørg og protestér hvor I kan!
Og meld jer som indtastere!
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Mikkel Eide Eriksen

Hej alle,

Til orientering skrev jeg til dem for nylig ang. lignende problem og fik svar dagen efter:

Citat
Emne: Fejlmelding: FT mangler online, findes i FT1880.zip

Hej,

FT; 1880; Amt: København; Herred: København (Staden); Vinstrupvej; Indtaster: Karen Lis Andersen; 663 poster; Afleveret; DDA-24975; Korrekturlæst: nej; D5043;

Den findes i "reserveret/afleveret" og FT1880.zip, men ikke i "hvad kan jeg søge" eller "søg personer".

mvh
Mikkel

Citat
Kære Mikkel Eide Eriksen

Mange tak for din e-mail. Et eller andet er galt siden man ikke kan få noget frem ved søgning i databasen - det beklager jeg. Jeg vil derfor give besked videre til vores projektleder og webmaster for at få det ordnet så det kan blive søgebar.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Tusind tak for dit indlæg.

- Det som gjorde at jeg lavede dette indlæg var, at jeg i forbindelse med en søgning efter en Peter Dethlefsen (en ane til min svigerfar) i Tønder amt ikke kunne få ham frem, og mine kone og jeg søgte ham så i papirudgaverne af folketællinger på landsarkivet i Aabenraa i sidste uge.

Det var så her, arkivbetjenten kom med de nævnte oplysninger.

Egentlig burde statens arkiver vel få sat et arbejde igang med at få verificeret, om nu alle folketællinger i hertugdømmet Slesvig er indtastet.

Og så ville det da være af meget stor værdi, hvis vi kunne få de tællinger fra 1860 indtastet også - som du her nævner. Ikke mindst folketællingerne for Sydslesvig vil være af meget stor værdi, idet vi jo ikke har internetadgang til de sydslesvigske kirkebøger.

I sidste uge fik jeg "de sidste" data for mine aner i Sydslesvig fundet ved besøget på landsarkivet i Aabenraa, både på min farfars side og min mormors side. Men besværligt og langsommeligt har det været.

Mange venlige hilsener til dig

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Hej igen, Christian
Jeg har lige netop siddet og indtastet en Peter Thaysen Dethlefsen, 1 år, på Hemgaard i Emmerlev Sogn. Ejendommen var kongerigsk, og han er også født på gården, og født i sognet, Ribe amt.
Det er folketællingen, kongerigsk 1860.
Kan det være den familie, du søger?
Forældrene er Carl Dethlefsen, 33 år, også født i sognet, Ribe Amt og Karen Mikkelsen, 24 år, født i Nør Fardrup, Ribe Amt
På gården er der også en Agathe Cathrine Dethlefsen, enke, 60 år, født i Slesvig. Hun er CDs moder og har aftægt ved gården.
En søster til CD er Christine Elisabeth Dethlefsen, 25, ugift, født i sognet, Ribe Amt

Det er selvfølgelig et skud i tågen, men du skrev ikke andre oplysninger
Venlig hilsen,Sofie
Jeg tør jo snart ikke begynde på en ny tråd...
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Tusind tak for din opmærksomhed - men det er ikke denne Peter Dethlefsen.

Den Peter Dethlefsen, som jeg søger, er en, som var soldat i Tønder i 1849/50 altså nok født i 1820'erne. Barnet, han er fader til, er født i 1850 - født i Emmerlev sogn.

Der findes faktisk en soldat Peter Lorenzen Dethlefsen, men han falder i 1848 i et område lige syd for Slesvig by; nævnt i listen over faldne her - og skulle være begravet i Haddeby.

Men her er så det besværlige, at de menige faldne soldater ikke er nævnt ved navn - så spørgsmålet er faktisk, om han er faldet her eller har overlevet, og så er kommet tilbage til Tønder området ????

Den Peter Lorenzen Dethlefsen, som kunne være interessant, er født 6. maj 1825 i Ubjerg sogn - men han kan ikke følges i nogen folketælling efter 1845.

Dethlefsen er  ikke et ualmindeligt navn i Tønder amt på den tid, så der kan være andre. Men nu er du så igang med 1860, så det kunne da være han dukkede op  :)

Mange hilsener tilbage

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Georg Brandt Christensen

Hej Christian
Du skriver:

Citat fra: Christian Konstmann Autzen Dato 08 Jan 2013 - 20:04
......
Og desværre, så orker jeg ikke at fortælle statens arkiver om mit problem - de har givet allerede fået denne oplysning, så de har nok ikke ressourcer til at optimere i søgningen. Men ærgerligt er det.


Jer er ikke enig i at der ikke sker noget når man skriver til DDA - tværtimod. De har ofte svaret allerede dagen efter og de er hurtige til at løse problemerne hvis det drejer sig om at man ikke kan fremfinde data der skulle være i databasen.

Det er noget andet med systemrettelser, det kan godt tage lang tid at få svar, og forbedringer tager endnu længere tid.

For mig lyder det som et data-problem snarere end løsning via søgeoptimering. Jeg foreslår derfor at du skriver til DDA og fortæller dem præcist hvad dit problem er. Så tror jeg også at du vil få svar, og måske vil vi andre, der også har aner I området, også få glæde af eventuelle rettelser som følge af din henvendelse.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Christian Konstmann Autzen

Hej Georg

Tak for din interesse for mit indlæg.

Andre har tidligere - og gentagne gange - anket over, at der mangler indtastninger af folketællinger for de slesvigske områder i det vestlige Sønderjylland; og intet er mig bekendt sket i den/disse anledninger.

- Så ....

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis B. Jensen

Hej Christian

Hvis der mangler indtastninger er det fordi der ikke er nogen af de frivillige indtaster der har valgt netop disse - måske var det noget for dig at deltage i. Du skal blot have et indtastningnr. hos DDA og hente programmer til indtastning her:
http://www.kiip.dk/
Det er frivilligt arbejde - og giver ingen løn - men du hjælper både dig selv og en masse andre.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis

Tak for din opfordring - og jeg har dårlig samvittighed  :'(

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Kære Lis og andre!
Jeg kan endnu en gang kun deltage i opfordringen til at blive indtaster af folketællinger, men det hjælper jo ikke på, at de slesvigske 1860 stadig ikke er tllgængelige for os, der gerne vil i gang med dem. Og det har ikke noget med manglende indtastere at gøre.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Lis B. Jensen

Hej Sofie

I nogle tilfælde kan man låne oplæg hos DDA - ved ikke om det også gælder for de slesviske.
Jeg aner ikke noget om hvor mange af de kongeriske og slevisker der er på nettet hverken det enne eller det andet sted - men vedr. selve Indtastningen er det ikke en opgave DDA tager sig af - uden der er frivillige til at taste dem.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Inger Buchard

Til Sofie

I AO FT 1860 finder du de kongerigske enklaver og en del af Haderslev amt under Ribe amt (!); herredet kaldes *I FT 1845 finder du også dele af Slesvig under Ribe amt; herredet hedder 'kongerigske'

I FT 1803 finder du en del af Slesvig under Ribe amt; herredet hedder 'kongerigske'

Ikke alle sogne er 'kongerigske', men sognene fra Haderslev Vesteramt har det tilfælles med enklaverne, at de blev forvaltet under Ribe amt.

Der arbejdes på sagen, kan jeg hilse og sige; dvs. det kan ikke betale sig at bruge tid på at skrive til AO, at man har lagt sogne fra Tønder og Haderslev amt (og de 8 kirkesogne syd for Kolding fjord, nu i Vejle amt) under Ribe amt.

De slesvigske FT kan man låne på DDA som mikrofiches, hvis man melder sig som indtaster

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Sofie Petersen

Kære Inger!
Tak for oplysningerne om at de slesvigske FT 1860 ligger hos DDA- hidtil har jeg fået at vide, at de ikke var tilgængelige for indtastning endnu. Så vil jeg da håbe, at jeg kan gå i gang med dem, når jeg har de sidste kongerigske! DEt glæder jeg mig til!
venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk