En forklaring på Daisy som jeg kan forstå og bruge..

Startet af Hanne Fisker, 11 Jan 2013 - 22:55

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Kære slægtsforsker på Slægt og Data.

Jeg beder om jeres hjælp til at forstå hvordan Daisy arbejder og lad mig sige det som det er..

Skær det ud i pap!

Nu har jeg kigget på Statens Akivers forklaring og fatter altså ikke et pluk, så kiggede jeg andre steder: bøger, google, men fandt heller ikke her en brugbar løsning.

Jeg kan ikke selv komme på et arkiv, men har fået to tilbud om hjælp jeg skal bare bestille det de skal se/hente til mig, problemet er bare at jeg ikke ved hvem der var arkivskaber osv. jeg vil bare gerne finde nogle skifter o. l. så jeg kan få lidt mere info om min slægt.

Jeg har også fået at vide at jeg ikke bare kan tage på arkivet i Viborg og bede personalet om at hjælpe mig, det kunne jeg ellers den ene gang jeg kom afsted for ca. 1½ år siden!

Og nej dette er ikke stedet til at skrive hvorfor det er bleven sådan, jeg har både læst og hørt om tyverierne fra arkiverne.

Men jeg kan ikke forstå at man ikke kan få hjælp på arkivet, kan det virkelig passe?

Det er mine aner i Gjerlev Herred i sognene Sødring, Råby osv. jeg gerne vil vide mere om.

Så sidder der en virkelig tålmodig person herinde som vil prøve at forklare mig det?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Mikkel Eide Eriksen

Hej Hanne,

Her et udklip fra et af mine ældre indlæg der måske kan hjælpe med at finde rette arkivskaber:

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen Dato 04 Apr 2012 - 21:13
Først generelt:

For at finde den rette skiftejurisdiktion (myndighed) skal man kende lidt til den hvis skifte man leder efter - var de fæstebønder på landet, borgere i en købstad, osv. Se nedenfor:

http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Skiftejurisdiktion

For godsskifter kan det være besværligt at finde hvilket gods en person tilhørte, men der findes oversigter hvor man for sogne kan se hvilke godser der havde besiddelser og dermed skiftemyndighed, fx. denne for Jylland:

http://www.sa.dk/media(294,1030)/LAV-Gods-Stedregister.pdf

Endelig sker det fx. at der slet ikke er skiftet, fx. hvis den efterladte blev siddende i uskiftet bo, eller afdøde intet ejede. I nyere tid vil de dog stadig være indført i registreringsprotokollen/dødsanmeldelsesprotokollen, selvom der ikke blev skiftet. Skiftet kan også være gået tabt (mest ældre skifter).

Det er afgjort en fordel at lede i registreringsprotokollen før selve skifteprotokollen, så ved man i det mindste om der blev gjort skifte.

NB: Ikke alle skifteprokoller er endnu på AO.

For Sjælland findes en bog af Axel Nørlit om godser, ligesom Jyllands ovenfor.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Leif Sommerdal

Det er min erfaring, at de normalt er meget hjælpsomme på arkiverne.
Jeg har selv oplevelser fra såvel RA som det hedengangne LAK.

Som udgangpunkt er der 3 felter du kan udfylde i Daisy - ud over årstal.


Arkivskaber eller arkivserie
Arkivskaber
Arkivserie

Det første er en kombination af de 2 andre; dvs. det er et søgekriterie, der dækker bredt.

Arkivskaber er den myndighed der har skabt arkivet. Det kan være en egentlig myndighed (kommune, sogn, retsbetjentkreds, skiftemyndighed osv.) eller en virksomhed, forening eller person.

Arkivserie betyder den type arkiv, som er registreret. Det kan være kirkebøger (som er opdelt i Ministerialbog og Kontraministerialbog, da man ønsker at have 2 eksemplarer aht brand osv), skifter, regnskaber - ja alt, hvad der er arkiveret. Der findes ikke en udtømmende oversigt over, hvilke arkivserier, der findes. Her må man forsøge sig frem.

Prøv fx. at skrive fødsel i 1, felt (Arkivskaber eller arkivserie).
Så få du en liste med
Der blev fundet 956  poster.
Heraf: 28 arkivskaber(e) og 928 arkivserie(r).

Du kan ved at se listen igennem skabe dig et overblik over skabere og serier.
Bemærk, at der dukker ting op, der intet har med selve fødslen at gøre:
1959   1985   Finseninstituttet, Øjenklinikken      Patientkort, fødselsdato

Her er det begrebet "fødselsdato", der får emnet til at dukke op.

Det vil sige, at du bare skal have et begreb om hvad du vil søge, så kan du prøve dig frem.

Når du kommer ind til noget, der kunne interessere dig, så sig til. Så tager vi del 2.

Var det noget i den stil, du havde håbet på?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Bente Holst


Hej Hanne

Hvis du går ind på Daisy, og i det øverste felt skriver Sødring, får du en del frem om Sødring sogn.
Vælger du at skrive Gjerlev Herred øverste felt får du en del frem om herredet.
Prøv at vælge Gjerlev Herredesfoged 1680-1774, eller 1774-1919, alt efter hvad årstal du søger i,
og du får rigtig mange hits, igen alt efter hvad det er du søger.
Ellers gå hele listen igennem og prøv dig frem. Der findes mange spændende arkivalier.
Selv bruger jeg altid den fremgangsmåde, men er det dødsattester eller andet, prøv dig frem
ved at skrive det i øverste felt.

mvh. Bente


Hanne Fisker

Hej

Til Mikkel Eide Eriksen

Tak for de to links som jeg lige skal have læst et par gange, men især linkset til bogen ser ud til måske at kunne hjælpe mig et stykke hen af vejen.

Jeg fik engang at vide at hvis der stod skifteattest og en dato var der en chance for at der også fandtes et skifte.

Til Leif Sommerdal

Du har ret i at din forklaring var noget i den retning jeg havde håbet på.
Daisy arbejder altså nogenlunde på samme måde som google når man søger på et specifikt ord, den finder alt hvori dette ord er? Er det korrekt opfattet?

Det vil sige at da mine aner i flere tilfælde arbejdede ved eller på Sødringholm gods eller boede på hvad jeg formoder var deres jord, er det Sødringholm jeg skal søge i?

Flere af dem var fiskere og lodser, hvordan søger jeg så her?

Tusind tak til jer begge to, nu vil jeg først kaste mig ud i at prøve Daisy, det er for sent til at læse noget lige nu, nok er jeg en natteravn, men.. :D

Hovsa, hej Bente Holst du postede dit indlæg samtidigt med mig.

Tak for rigtig god forklaring, den må jeg også prøve.


Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Leif Sommerdal

#5
Citat fra: Hanne Fisker Dato 12 Jan 2013 - 01:11

Daisy arbejder altså nogenlunde på samme måde som google når man søger på et specifikt ord, den finder alt hvori dette ord er? Er det korrekt opfattet?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Det er en god sammenligning.

Citat fra: Hanne Fisker Dato 12 Jan 2013 - 01:11
Hej

Til Mikkel Eide Eriksen

Det vil sige at da mine aner i flere tilfælde arbejdede ved eller på Sødringholm gods eller boede på hvad jeg formoder var deres jord, er det Sødringholm jeg skal søge i?

Flere af dem var fiskere og lodser, hvordan søger jeg så her?


Godset er et godt udgangspunkt, og der kunne jo være andre kilder, som retsbetjente, sogn, herred, som omhandlede dine aner.

Fiskere og lodser er jeg ikke så stiv i, men måske kunne der være nogle søfartsmyndigheder, der har registreret noget.

Generelt. Start med at søge bredt - og prøv derefter at indskrænke søgningen

Bemærk at Daisy også har en version med Emnesøgning. Link findes i bunden af Daisys startside.
Der er ikke registreret så meget endnu, men det kommer
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Måske... Jeg har fundet de fleste af mine fisker-aner i Gilleleje under det daværende Kronborg amt (senere indlemmet i Frederiksborg amt) - så amtet kan være en mulighed.

Men jeg ville nok starte med godserne, mine jyske aners skifter er næsten udelukkende fundet i godsarkiver.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inge Johansen

Hanne der er en nemmere løsning, skifterne er nu lagt ud på Familysearch, eller de fleste, de er skannet ind i en god kvalitet, du kan både udskrive og down loade. Håber det kan hjælpe ::).
Hilsen Inge
P.s et forsinket tillykke med fødselsdagen :D

Leif Sommerdal

Citat fra: Inge Johansen Dato 12 Jan 2013 - 10:38
Hanne der er en nemmere løsning, skifterne er nu lagt ud på Familysearch, eller de fleste, de er skannet ind i en god kvalitet, du kan både udskrive og down loade. Håber det kan hjælpe ::).
Hilsen Inge
P.s et forsinket tillykke med fødselsdagen :D


Hvordan findes de?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inge Johansen

Når i går ind på Familysearch findes de under Danmark, Probate Records, tryk på Browse, derefter kan du finde dem under de forskellige amter, en guldgrube. Herligt, de blev lagt ud d. 20 december sidste år.
Hilsen Inge

Hanne Fisker

Goddag til jer alle

Og tusind tak for jeres hjælp.

Jeg sad to timer i nat og forsøgte mig med Daisy det gik fint nok, men jeg aner stadigvæk ikke hvad det er jeg kigger efter, mangler en forklaring på hvor skifter ville være at finde og som sagt jeg er altså ret tungnem lige hvad Daisy og det med hvem der havde hvad dengang.
Eller sagt sådan her Arresthuse er lig med fanger, betjente osv.

Men hvem stod for skifterne i årene 1750-1880, var det godserne, amterne el. ?

Tak for jeres hjælp og forslag, men jeg tror bare at jeg opgiver dette her, det virker alt for kompliceret og der er alt for mange variabler til at jeg kan forstå det, suk.

Tak Inge for forklaringen på FS og skifterne.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Leif Sommerdal

#11
Citat fra: Inge Johansen Dato 12 Jan 2013 - 12:11
Når i går ind på Familysearch findes de under Danmark, Probate Records, tryk på Browse, derefter kan du finde dem under de forskellige amter, en guldgrube. Herligt, de blev lagt ud d. 20 december sidste år.
Hilsen Inge

Går du via "Browse by location"?

Jeg får kun disse:

Historical Record Collections

* = Recently added or updated
Title   Records   Last Updated
Denmark Burials, 1640-1917   655,703   10 Jan 2011
Denmark Civil Marriages, 1851-1961   Browse Images   22 Aug 2011
Denmark, Baptisms, 1618-1923   3,163,929   20 Mar 2012
Denmark, Estate Records, 1436-1964   Browse Images   20 Dec 2012
Denmark, Marriages, 1635-1916   1,622,902   12 Mar 2012
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Fisker

Hej igen

Og den kan jeg så heller ikke finde.

Hanne

Leif Sommerdal

Citat fra: Hanne Fisker Dato 12 Jan 2013 - 12:16

Men hvem stod for skifterne i årene 1750-1880, var det godserne, amterne el. ?


Hvis du kigger på http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Skiftejurisdiktion kan du se hvem der var ansvarlig for registrering af skifter i alle perioder.

For folk på ladet er mulighederne:

Godsejeren og godsejende institutioner herunder Kronen (da ridefogeden, senere amtsforvalteren), rytterregimenter (da regimentsskriveren), bispe- og præsteembeder, kirker, hospitaler og lignende
Herredsfoged eller birkedommer
Lensbesidder
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inge Johansen

1) Familysearch.org
2) Continental Europe
3) Denmark
4) Denmark Estate Records 1436-1964
5) Browse through 2,608,645 images
6) Tryk på et af amterne(county)
Nu forsker jeg mest i Randers og Viborg der kommer godserne frem
klik på godset man vil hente skifteprotokoller etc, nogen af dem er der "alt mulig"
God fornøjelse :D
Hvis du stadig ikke kan finde det Hanne finder vi ud af et besøg.
Hilsen Inge


Leif Sommerdal

Jeg havde fundet det - uniddelbart inden din din besked kom.
Underligt at det ligger under Ejendomme - for andre lande ligger det under Probates.

Der er en masse at finde i Sorø amt
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Fisker

Hej igen

Undskyld, men jeg føler mig ret dum hvilket jeg faktisk ikke er, men jeg har denne hjerne der arbejder helt anderledes end de flestes og det er dybt frustrende når jeg så gerne vil forstå tingene.

Hej Leif
Tak for din forklaring, din måde at opstille det på kan jeg da forstå og tak for linket.

Til Inge
Tak for forklaringen, jeg prøver igen, det er iøvrigt de samme amter jeg forsker i.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej Inge

Så lykkedes det tusind tak for tippet.

Mvh
Hanne Fisker

Inge Johansen

Hanne mange af dem har registerne bagerst i bøgerne.
Det tog lidt tid før jeg fandt ud af det, det sparer en masse tid.
Hilsen Inge

Hanne Fisker

Hej Inge

Jeg har opdaget det med registerne, men er glad for at du nævnte det så andre også får gavn af det.

Tak for hjælpen, er der noget jeg kan hjælpe med så send en privat mail til mig.

Mvh
Hanne Fisker


Kate Rossing

Hej

Jeg har fulgt denne tråd med stor interesse, da jeg også har kvaler med at finde rundt i Daisy. Jeg har min 3xtip oldefar som døde i 6 januar 1855 i Bording. Hans skifte kunne jeg vældigt godt tænke mig at se, men på familysearch er der kun opført godser. Så går jeg i stå, for jeg ser intet om et gods hos 3xtip oldefar. Med mindre der står noget ved hans død. Det der står der har jeg ikke kunnet tyde, andet end hvad jeg mener må være navnene på hans forældre.
Han hed Jens Thomsen Skyum og er opført i KB Ringkøbing, Hammerum, Bording 1855-1865 opslag 151 nr 2

Er der noget sted en fortegnelse over godser i området, eller er der kun den hårde måde, at gennemgå hvert enkelt i håb om at finde min ane?

Kate
Hilsen Kate Rossing

Leif Sommerdal

Hej Kate

Prøv at kigge på http://hammerum-herred.dk

Der har vores Webmaster samlet en masse - også skifter - fra området
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Fisker

Hej Leif Sommerdal

Tak for tipset den side må jeg kigge nærmere på.

Mvh
Hanne Fisker

Kate Rossing

Hej Leif

Tak for det link. Fandt faktisk nærmest med det samme Jens Thomsen Skyum i navneregistret. Nu vil jeg se om jeg kan bruge det til at bestille hans skifte i Daisy.

Dejligt at få så meget hjælp, og endda i en andens tråd.

Kate
Hilsen Kate Rossing

Leif Sommerdal

Dejligt at kunne gøre flere kvinder glade med enkle midler  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Skifter hos retsbetjenten?
Ejerlav: Tobøl. sogn: Guldager. herred: Skads. Amt: Ribe.
Pottemager Søren Thomsens kone, Louise Jensdatter døde i 18oo, og Søren blev umidelbart efter gift igen. Der var flere småbørn, yngste født 1795.
Søren Thomsen var fra sit ægteskabs begyndelse fæster af et (næsten) jordløst hus, ejet af en lokal toldembedsmand, som ikke har efterladtr sig noget skiftearkiv.
Jeg kan se at Skads herreds skiftearkiv begyner år 1900. Da det er temmeligt vanskeligt for mig at komme til Viborg, bestilte jeg gennem Daysy denne skifteprotokol til brug på RA, men da netop dette arkivalie er skrøbeligt kan det kun ses ved skranken på LAV.
Er det filmet? ( jeg kan ikke finde filmen i Daysy)
FS nævner kun "Estate". Kan jeg finde retsbetjente der? Hvordan?
Mvh Egon Hansen