Sindssygehospitalet i Risskov

Startet af Eva Sørensen, 15 Jan 2013 - 07:00

Forrige emne - Næste emne

Eva Sørensen

Jeg er gået i stå i min slægtsforskning.

Jeg har en slægtning, som i 1919 fødte en søn, der var resultatet af hendes lillebrors "ugerning". Hun rejste til Århus for at føde sit barn, men blev nogle år senere sindssyg af oplevelsen, og indlagt på Risskov Sindssygehospital.
Her er hun indskrevet som patient i 1925 og 1930, men ifølge min farfars oplysninger levede hun på Risskov mindst 20 år.

Jeg er derfor gået ud fra den antagelse at hun ikke er udskrevet til et "normalt" liv igen, men jeg kan ikke finde oplysninger om hende hverken i Christians Sogn eller Risskov sogn i Århus.

1) Er der nogen som har et forslag til, hvor jeg kan søge??????   

2) Hendes søn er jeg lidt i vildrede med.
Han er resultatet af blodskam, og jeg kan se, at ingen af hans forældres søskende har taget sig af ham, efter at hans mor blev indlagt på Risskov.

Kan man søge på børnehjem (og hvordan griber man det an)? 
Eller var det normalt på den tid (ca. 1920), at man slet og ret bortadopterede børnene?

Jeg håber, jeg kan få nogle gode forslag til, hvordan jeg kommer videre.

Med venlig hilsen
Eva


Annette Damgaard Hansen

#2
Hej Eva.

Hun kan måske være begravet på Kirkegården ved Jydske Asyl, som blev indviet den 20. november 1857, fem år efter Hospitalets (eller Asylets) åbning. Den var i brug til 1962.

http://ovartaci.dk/artikler/Kirkegaarden.htm

Du kan prøve at kontakte Mia Lejsted, der er leder af Museum Ovartaci på Psykiatrisk Hospital og spørge, hvor de begravede er registreret. Jeg tror de havde egen kirkebog.

http://ovartaci.dk/artikler/medarbejdere.htm

Mvh.
Annette Damgaard


Gitte Johansen

Hej Eva

Har du kigget i Vejlby, Hasle,Århus.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens Fabritius

Goddag... Der er mange muligheder både for moderen og barnet... F.eks. er der en afd. på Djursland for kvinder, der er også egen kirkegård på stedet, hun kan være begravet både i Vejlby eller Risskov. Måske har familien fået hende hjem lokalt. Det er meget sansynligt at hun har været "anbragt" uden for hospitalet.
Barnet kan være kommet til verden på Fødselsanstalten Jylland, sct Johannes sogn, Aarhus. men der er flere mulige steder bl.a. Bethesta, også under sct. Johannes sogn....
Det med Statshospitalet er et stor rod... Mange af journalerne mangler, nogle er taget ud til forskning, nogle ligger på museet, og de fleste ligger i Viborg... Mænd og kvinder er indskrevet fortløbende, men så hører ligheden op og del op i mands- og kvinde afd.
Nu er der her så gammelt at man "plejer" at kunne få lov til at se indlæggelses journalerne på Museets kontor for disse ting... eller skrive dertil for oplysninger... Og så kommer det vigtigste nemlig et navn og fødsels dato... Der fra kan man så finde indlæggels/journal nummeret og et væld af oplysninger kommer frem... Hvis hun føret er død i 1950erne kan det være svært at få lov, men er hun udskrevet der omkring 1935 så går det måske, men selve dødsfaldet kender de, hvis hun er død under behandling/indlæggelse. Så lige en spøjs (?) kommentar. Der dør ingen på hospitalet... de udskrives... Hospitalet har egne journaler over døde, (ikke levende udskrvene) som ikke kommer kirkebøgerne ved...
Hvis du løber imod besvær, kan du give mig et navn og dato i en privat mail, så kan jeg prøve at se efter...
mvh Mogens Fabritius...

Jytte Rauh


Hej Eva!

Den afdeling for kvinder, der er omtalt på Djursland, hed Raamosegaard, og jeg kan ved et kort opslag på Tirstrup sogn, Randers amt, se, at der i deres kirkebog figurerer døde kvinder fra Raamosegaard først i '50erne. Du kan jo eventuelt gennemgå disse for at se, om den omtalte kvinde skulle være deriblandt.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Susanne Schønberg Lindstrøm

Hej Eva

Raamosegaard er i dag en højskole for handicappet  :)

På området findes en lille kirkegård med mange gravsten.

Jeg skal derop på fredag og jeg vil gerne se efter om din slægtning er begravet der  :)

Mvh
Susanne

Annette Damgaard Hansen

Her et link med info om de psykiatriske plejeanstalter Dalstrup og Råmosegård på Djursland:

http://museum-psyk.dk/boeger/dalstrup.htm

Annette