Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Mai Louise Falsig

Jeg er takket være flere af Jeres hjælp i færd med at søge data i Norge, jeg ved bare ikke, hvordan man søger.

Ganske bestemt, så drejer det sig om:
Aanen Dyrstad og Gunhild Johnsdatter fra Kleven, Mandal, Vest-Agder fylke, Norge

De fik en datter: Gunhild Aanensdatter - døbt den 14. august 1740, i Kleven kirke, Kleven, Mandal, Vest-Agder fylke, Norge.
Hun blev gift med Rasmus Dyrstad (Hans aner har jeg intet om):

De fik bl.a.sønnen Aanen Rasmussen, døbt den 11. marts 1774 i Kleven. Han blev gift med Ingeborg Kjestine Tjellesen:
De fik bl. a. datteren Anne Maria Rasmussen, født 5. nov. 1797 i Kleven:
Link:

https://media.digitalarkivet.no/view/9596/45896/20

SAK Mandal Sokneprestkontor, F, Fa, Faa, L0008: Ministerialbok Nr. A8, 1794 - 1817, s. 39-40

Hun blev den 13. feb. 1823 gift med Hans Nissen Holm.
Link:

https://media.digitalarkivet.no/view/9609/45932/8

Nr. 11

MVH
Mai Louise



Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Litta Olsen

Citat fra: Mai Louise Falsig [17091] Dato 29 Okt 2017 - 07:35
Ganske bestemt, så drejer det sig om:
Aanen Dyrstad og Gunhild Johnsdatter fra Kleven, Mandal, Vest-Agder fylke, Norge

Hej Mai Louise
Du ved jo allerede en hel del, så hvad er dit spørgsmål ? Hvad vil du gerne vide ?
Der er begrænset med tilgængelige kilder så tidligt, men jeg vil da gerne forsøge at hjælpe.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jonna Elise Arnholtz Lerby

Hej Litta.

Kan du prøve, at finde en dødsdato og sted på Ivan Volmer Vergo f. 24/1-1937 i Helligkors Sogn København??

Han er vist kommet til Norge i 1960'erne eller 1970'erne.

Jeg ved desværre ikke mere.

På forhånd tak.

Hilsen
Jonna.
Jonna Elise Arnholtz Lerby
3050 Humlebæk

Litta Olsen

Citat fra: Jonna Elise Arnholtz Lerby [32486] Dato 30 Okt 2017 - 18:10
Kan du prøve, at finde en dødsdato og sted på Ivan Volmer Vergo f. 24/1-1937 i Helligkors Sogn København??

Dette er det eneste, som jeg kan klare: https://digitalarkivet.no/view/15/pa00000000266092
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jonna Elise Arnholtz Lerby

Hej Litta.

1000 tak for hjælpen.

Hilsen
Jonna.
Jonna Elise Arnholtz Lerby
3050 Humlebæk

Kurt Arne Empacher

Hej Litta
Jeg prøver at finde min 3.tipoldefar ,det er et skud med det jeg har han hedder Johan Rudolph Hesler f.1772 ? det er fordi jeg er stødt på en Christian Andreas Hesler f. 26-11-1771 i Vor Frelser Christiania Norge ,tænkte at det var familie?
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Litta Olsen

Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 07 Nov 2017 - 09:40
Hej Litta
Jeg prøver at finde min 3.tipoldefar ,det er et skud med det jeg har han hedder Johan Rudolph Hesler f.1772 ? det er fordi jeg er stødt på en Christian Andreas Hesler f. 26-11-1771 i Vor Frelser Christiania Norge ,tænkte at det var familie?
Mvh
Kurt A Empacher

Hej Kurt

Jeg kan desværre ikke finde noget til dig. Andet end vielsen til Christian Andreas' forældre: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YC-KLD

Ingen Johan Rudolph.

Har du fundet ham i 1801 eller 1834 i Danmark ?

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kurt Arne Empacher

Hej Litta
Han blev gift med Ane Jacobine Struwe og fik en datter Anne Marie Hedevig Hesler født i 1800  i FT 1834 står Ane Jacobine som enke så Johan er død imellem 1801 -1834 ,jeg har været meget igennem for at finde ham og hans datters død kan jeg heller ikke finde  men jeg søger videre ,men du skal have tak for dit forsøg
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Flemming Georg

Hej Litta
Forsøgt at maile til dig. Jeg er lige startet i DIS-Danmark og fandt så en knap med "svar"

Sara Katrine Selmer (Tip4) er i min slægt. Har du fundet mere?

Min tipoldemor hed Caroline Vilhelmine Selmer født 1802 død 1891.

Jeg har hendes forældre. Bedsteforældre, oldeforældre og Tipoldeforældre.

Min oldefar var en af Carolines 3 børn som blev født på Københavns Fødselsstiftelse. Han hed Julius Vilhelm Georg. Deraf mit efternavn.
med venlig hilsen Flemming Georg

Litta Olsen

#1419
Citat fra: Flemming Georg [50489] Dato 15 Nov 2017 - 23:21
Hej Litta
Forsøgt at maile til dig. Jeg er lige startet i DIS-Danmark og fandt så en knap med "svar"

Sara Katrine Selmer (Tip4) er i min slægt. Har du fundet mere?

Min tipoldemor hed Caroline Vilhelmine Selmer født 1802 død 1891.

Jeg har hendes forældre. Bedsteforældre, oldeforældre og Tipoldeforældre.

Min oldefar var en af Carolines 3 børn som blev født på Københavns Fødselsstiftelse. Han hed Julius Vilhelm Georg. Deraf mit efternavn.
med venlig hilsen Flemming Georg

Hej Flemming

Jeg har fået din mail ;-)

Hendes konfirmation: https://digitalarkivet.no/view/279/pk00000001089790

Der er nok ikke så meget at hente. Jeg fortog lige en generel søgning og da fandt jeg hende faktisk i 1801:
https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058232003644

Her står det faktisk noget om hendes afdøde mand. Jeg skal kigge lidt mere på det. Hvem ved om der kan være dukket mere op siden sidst.

Og så skal vi lige have med at det er en fortsættelse af en tidligere tråd: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,515.msg50822.html#msg50822

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ulla Frost

Jeg søger hjælp til at finde min tip-tip-oldemor Maren Oline Olsdatter /Strøm oprindelse og død.
Jeg ved følgende:
Hun bliver viet til Georg Severin Svitzer, (født d. 19.sept. 1793 i Nikolajs Sogn)
d. 2.juni 1826 i Helligåndskirken (opsl.170 i KM eller 215 i HM). De bor Peder Madsens Gang 297.
Der står de begge som 32 år. Og hun som ugift pige.
De  får følgende børn: Marthe Margrethe Dorthea f. 14.jan. 1826, som dør 1/2 år gammelt.  (Helligåndskirken, opsl. 148,414), Severin Pauli Svitzer f. 23.maj 1827 (min Tip-oldefar), Oline Wilhelmine f. 4.jan. 1829 (Trinitatis opsl. 282 KM), Georg Odin f. 11.juli 1831 (Trinitatis opsl. 443 KM), Andrea Kirstine f. 4.juni 1833 (Trinitatis opsl. 10 KM), Peder Christian Odin f. 12.maj 1836 ?og død 17. maj 1836 (Helligånd opsl. 226) og til sidst Petrine Christine f. 10.juli 1836
De bor i mange år i P.M. gang men jeg har FT 1840 fra Grønnegade 260.

Da manden  Georg Severin dør i 1851, bor de i Adelgade 229, står der Trinitatis sogn, lever hun stadig og i hans skifte 5/1144-237 , står hun som enken Maren Oline Svitzer.
Men jeg har gennemsøgt alle begravelsesprotokoller under forskellige efternavne og ikke fundet hende.


Jeg har så fået hjælp og fundet ud af, at hun er født i Kristania, Norge og er datter af Ole Christophersen og Marthe Maria Clausdatter, hvilket stemmer smukt med, at hun ved et af sine børns fødsler står som født Christophersen og at hendes førstefødte er opkaldt efter moderen Marthe.

MEN siden er der i Family Search dukket endnu en Maren Oline Olsdatter op med samme data og samme forældre, men hun er gift med en Bernt Brynildsen  (i 1817 i Akershus) og har også en del børn, hvor en af pigerne sørme også  hedder Marthe.
Men da min Maren Oline  ikke kan leve et dobbeltliv i Norge og i Danmark og ikke få børn samtidig i begge lande, er der selvfølgeligt noget galt.
Kan du hjælpe mig???
Med venlig hilsen Ulla Frost/Svitzer

Litta Olsen

Citat fra: Ulla Frost [34730] Dato 16 Nov 2017 - 11:23
Jeg søger hjælp til at finde min tip-tip-oldemor Maren Oline Olsdatter /Strøm oprindelse og død.
Jeg ved følgende:
Hun bliver viet til Georg Severin Svitzer, (født d. 19.sept. 1793 i Nikolajs Sogn)
d. 2.juni 1826 i Helligåndskirken (opsl.170 i KM eller 215 i HM). De bor Peder Madsens Gang 297.
Der står de begge som 32 år. Og hun som ugift pige.
De  får følgende børn: Marthe Margrethe Dorthea f. 14.jan. 1826, som dør 1/2 år gammelt.  (Helligåndskirken, opsl. 148,414), Severin Pauli Svitzer f. 23.maj 1827 (min Tip-oldefar), Oline Wilhelmine f. 4.jan. 1829 (Trinitatis opsl. 282 KM), Georg Odin f. 11.juli 1831 (Trinitatis opsl. 443 KM), Andrea Kirstine f. 4.juni 1833 (Trinitatis opsl. 10 KM), Peder Christian Odin f. 12.maj 1836 ?og død 17. maj 1836 (Helligånd opsl. 226) og til sidst Petrine Christine f. 10.juli 1836
De bor i mange år i P.M. gang men jeg har FT 1840 fra Grønnegade 260.

Da manden  Georg Severin dør i 1851, bor de i Adelgade 229, står der Trinitatis sogn, lever hun stadig og i hans skifte 5/1144-237 , står hun som enken Maren Oline Svitzer.
Men jeg har gennemsøgt alle begravelsesprotokoller under forskellige efternavne og ikke fundet hende.


Jeg har så fået hjælp og fundet ud af, at hun er født i Kristania, Norge og er datter af Ole Christophersen og Marthe Maria Clausdatter, hvilket stemmer smukt med, at hun ved et af sine børns fødsler står som født Christophersen og at hendes førstefødte er opkaldt efter moderen Marthe.

MEN siden er der i Family Search dukket endnu en Maren Oline Olsdatter op med samme data og samme forældre, men hun er gift med en Bernt Brynildsen  (i 1817 i Akershus) og har også en del børn, hvor en af pigerne sørme også  hedder Marthe.
Men da min Maren Oline  ikke kan leve et dobbeltliv i Norge og i Danmark og ikke få børn samtidig i begge lande, er der selvfølgeligt noget galt.
Kan du hjælpe mig???
Med venlig hilsen Ulla Frost/Svitzer


Hej Ulla

Jeg skal se p det, men kan du sende mig links til de steder, hvor du har fundet den anden Maren Oline ?

Og hvorfor står der Strøm bagved Olines navn ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ulla Frost

Jeg har allerede fået hjælp, så tak for det. Nu søger jeg videre i DK.
mvh Ulla

Ulla Frost

Og dog- jeg vil jo også gerne vide lidt om Maren Oline Christophersens forældre:
Ole Christophersen og Marthe Maria Clausdatter, hvis du orker.
mvh Ulla Svitzer

Litta Olsen

Citat fra: Ulla Frost [34730] Dato 16 Nov 2017 - 21:16
Og dog- jeg vil jo også gerne vide lidt om Maren Oline Christophersens forældre:
Ole Christophersen og Marthe Maria Clausdatter, hvis du orker.
mvh Ulla Svitzer

Marthe havde været gift 1 gang tidligere og her er børn fra det ægteskab:
https://www.familysearch.org/search/record/results?facetType=ON&query=%2Bfather_givenname%3Aiver~%20%2Bmother_givenname%3A%22marthe%20marie%22~%20%2Bmother_surname%3Aclausdatter~&birth_year0=1700&count=20&birth_place2=5%2CNorway%2COslo

Marthe og Oles vielse: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YZ-341

I kirkebogen: https://media.digitalarkivet.no/view/7686/180

Marthe og Oles børn:
https://www.familysearch.org/search/record/results?facetType=ON&query=%2Bfather_givenname%3Aole~%20%2Bfather_surname%3Achristoffersen~%20%2Bmother_givenname%3A%22marthe%20marie%22~%20%2Bmother_surname%3Aclausdatter~&birth_year0=1700&count=20&birth_place2=5%2CNorway%2COslo

Problemet efter 1801 er at næste folketælling først er i 1865. Dermed er man afhængig af kirkebøger og andre kilder for at finde ud af bl.a. hvornår de døde og det tager tid ;-)

Vi får se om der er mere at hente...
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Flemming Georg

#1426
Hej Litta

Tak for oplysningerne.

Saras mand hed Mons Erich Guldbrandsen Trollum født 1721 Nes, Buskerud, Norge. Døbt 1721 i Naes, Hallingdal, Buskerud, Norway og dør i 1769 i Kristiania, Oslo Norge. De bliver gift 07.02.1749 Nes, Buskerud, Norge. De får 11 børn.
Jeg startede i 1980 og har idag 1028 personer i 337 familier. Selmer slægten optager mig meget. PT har jeg 110 selmer i mit slægtskatalog. Men det er både den norske, tyske og lidt den danske.

med venlig hilsen Flemming


Litta Olsen

Citat fra: Flemming Georg [50489] Dato 22 Nov 2017 - 20:37
Saras mand hed Mons Erich Guldbrandsen Trollum født 1721 Nes, Buskerud, Norge. Døbt 1721 i Naes, Hallingdal, Buskerud, Norway og dør i 1769 i Kristiania, Oslo Norge. De bliver gift 07.02.1749 Nes, Buskerud, Norge. De får 11 børn.
Jeg startede i 1980 og har idag 1028 personer i 337 familier. Selmer slægten optager mig meget. PT har jeg 110 selmer i mit slægtskatalog. Men det er både den norske, tyske og lidt den danske.

Hej Flemming
Jeg fik din mail, men ved ikke om jeg kan bidrage med mere. Du ser ud til at være godt i gang.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Flemming Georg

Kære Litta
Jeg har et par løse ender om min tipoldemor: Caroline Wilhelmine Selmer født 26.09.1802 i københavn og døbt 11.10.1802 i Nikolej Kirke i københavn.
Hendes far:Erik Kristian Trollum Selmer (søn af tidligere nævnt Sara Katrine) er født  03.11.1765 i Nes, Buskerud, Norge. og dør i Ostford, Norge som 39 årig?
Caroline rejser til Norge, hvornår, ved jeg ikke, men hun bliver konfirmeret 1818 i Norge. Jeg ved ikke hvornår hun kommer til Danmark igen. Det er før 1824 da hun føder min oldefars storebror på fødselsstiftelsen. Carolines mor hed Abelone Gruner. Født i Odense.
Abelone og Erik bliver gift i Odense 1799 i Skt. Hans Kirke Odense. Caroline er nr. 4 ud af 5 søskende.
Vil blive glad hvis du kan finde Carolines konfirmationsdato.
Mange hilsner fra Flemming

Litta Olsen

Citat fra: Flemming Georg [50489] Dato 22 Nov 2017 - 22:25
Hendes far:Erik Kristian Trollum Selmer (søn af tidligere nævnt Sara Katrine) er født  03.11.1765 i Nes, Buskerud, Norge. og dør i Ostford, Norge som 39 årig?
Caroline rejser til Norge, hvornår, ved jeg ikke, men hun bliver konfirmeret 1818 i Norge. Jeg ved ikke hvornår hun kommer til Danmark igen. Det er før 1824 da hun føder min oldefars storebror på fødselsstiftelsen. Carolines mor hed Abelone Gruner. Født i Odense.
Abelone og Erik bliver gift i Odense 1799 i Skt. Hans Kirke Odense. Caroline er nr. 4 ud af 5 søskende.
Vil blive glad hvis du kan finde Carolines konfirmationsdato.

Hvorfor tror du at han døde i Østfold ? Kan Caroline være rejst derop i forbindelse med det ? Og har du ingen stedsnavne som kan hjælpe ?

Bliver mange bøger at bladre i, hvis jeg skal søge i øst og vest ;-) Jeg har tjekket i Nes, Buskerud, men der fandt jeg hende ikke.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Mathias Beyer

Citat fra: Flemming Georg [50489] Dato 22 Nov 2017 - 22:25
Kære Litta
Jeg har et par løse ender om min tipoldemor: Caroline Wilhelmine Selmer født 26.09.1802 i københavn og døbt 11.10.1802 i Nikolej Kirke i københavn.
Hendes far:Erik Kristian Trollum Selmer (søn af tidligere nævnt Sara Katrine) er født  03.11.1765 i Nes, Buskerud, Norge. og dør i Ostford, Norge som 39 årig?
Caroline rejser til Norge, hvornår, ved jeg ikke, men hun bliver konfirmeret 1818 i Norge. Jeg ved ikke hvornår hun kommer til Danmark igen. Det er før 1824 da hun føder min oldefars storebror på fødselsstiftelsen. Carolines mor hed Abelone Gruner. Født i Odense.
Abelone og Erik bliver gift i Odense 1799 i Skt. Hans Kirke Odense. Caroline er nr. 4 ud af 5 søskende.
Vil blive glad hvis du kan finde Carolines konfirmationsdato.
Mange hilsner fra Flemming


Hei Flemming

Du burde ta en titt her så tenker jeg du får "Selmer sjokk" http://selmer-norway.no/ Riktignok er det masse arbeid igjen men for tiden er det akkurat Trollum/Selmer linjen vi jobber med. Alt som ikke er "kildet" er hentet fra bøker eller nett og vil på sikt bli "kildet".

Jeg ser jo at du nok har masse informasjon til meg også noe jeg vil bli veldig glad for. Er du kjent med programmet jeg bruker er du velkommen til å legge inn data.

Kontaktinformasjon finner du i min profil og vi har en gruppe på facebook https://www.facebook.com/groups/selmer.norway.no/!

Mvh

Mathias beyer
2x etterkommer av Peder Klebo Selmer !!
best regards

Mathias

Mathias Beyer

Citat fra: Litta Olsen [786] Dato 23 Nov 2017 - 18:27
Citat fra: Flemming Georg [50489] Dato 22 Nov 2017 - 22:25
Hendes far:Erik Kristian Trollum Selmer (søn af tidligere nævnt Sara Katrine) er født  03.11.1765 i Nes, Buskerud, Norge. og dør i Ostford, Norge som 39 årig?
Caroline rejser til Norge, hvornår, ved jeg ikke, men hun bliver konfirmeret 1818 i Norge. Jeg ved ikke hvornår hun kommer til Danmark igen. Det er før 1824 da hun føder min oldefars storebror på fødselsstiftelsen. Carolines mor hed Abelone Gruner. Født i Odense.
Abelone og Erik bliver gift i Odense 1799 i Skt. Hans Kirke Odense. Caroline er nr. 4 ud af 5 søskende.
Vil blive glad hvis du kan finde Carolines konfirmationsdato.

Hvorfor tror du at han døde i Østfold ? Kan Caroline være rejst derop i forbindelse med det ? Og har du ingen stedsnavne som kan hjælpe ?

Bliver mange bøger at bladre i, hvis jeg skal søge i øst og vest ;-) Jeg har tjekket i Nes, Buskerud, men der fandt jeg hende ikke.

Har Erich Selmer avgått med døden i Østfold så har det nok vært i Halden der kirkebøkene for døde ikke eksisterer. Via WeB eksisterer det en dødsdato, 16.10.1804 men den er høyst usikker.
best regards

Mathias

Litta Olsen

Citat fra: Mathias Beyer [54124] Dato 08 Dec 2017 - 08:35
Har Erich Selmer avgått med døden i Østfold så har det nok vært i Halden der kirkebøkene for døde ikke eksisterer. Via WeB eksisterer det en dødsdato, 16.10.1804 men den er høyst usikker.

Du kan forsøge Idd og Berg sogn, som Halden er udskilt fra.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=01&list_types%5B%5D=gr&list_types%5B%5D=kr&start_year=1802&end_year=1806&text=

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Mathias Beyer

Citat fra: Litta Olsen [786] Dato 08 Dec 2017 - 16:26
Citat fra: Mathias Beyer [54124] Dato 08 Dec 2017 - 08:35
Har Erich Selmer avgått med døden i Østfold så har det nok vært i Halden der kirkebøkene for døde ikke eksisterer. Via WeB eksisterer det en dødsdato, 16.10.1804 men den er høyst usikker.

Du kan forsøge Idd og Berg sogn, som Halden er udskilt fra.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=01&list_types%5B%5D=gr&list_types%5B%5D=kr&start_year=1802&end_year=1806&text=



Litta, jeg har selvsagt trålet hele Østfold men der er han ikke i kirkebøkene.
best regards

Mathias

Michael Adeler-Bjarnø


Kære Litta Olsen og på forhånd tak for hjælpen.
Skomagermester Anton Andersen, død 16.3. 1905 i Svendborg (Vor Frue sogn), er udfra folketællingen 1860 født i Drammen ca. 1822. Indtil nu har jeg ikke kunnet finde ham i Drammens kirkebøger. Der findes en bog eller tavle med titlen "Familien Solberg fra Drammen", udgivet i Oslo 1952 ved Danckert Krohn Holm. Er muligvis digitaliseret hos det norske DIS.

Ville være taknemmelig hvis du kunne hjælpe mig videre.

Med en venlig slægtsforskerhilsen
Michael Adeler-Bjarnø

Litta Olsen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 04 Feb 2018 - 14:55
Kære Litta Olsen og på forhånd tak for hjælpen.
Skomagermester Anton Andersen, død 16.3. 1905 i Svendborg (Vor Frue sogn), er udfra folketællingen 1860 født i Drammen ca. 1822. Indtil nu har jeg ikke kunnet finde ham i Drammens kirkebøger. Der findes en bog eller tavle med titlen "Familien Solberg fra Drammen", udgivet i Oslo 1952 ved Danckert Krohn Holm. Er muligvis digitaliseret hos det norske DIS.

Hej Michael

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Jeg har kigget i kirkebøger og gjort generelle søgninger, men han var ikke let at få styr på.

Bogen har jeg heller ikke fundet, udover titel og forfatter. Den er ikke på Nasjonalbiblioteket, hvor man ellers kan finde mange slektsbøger.

Hvordan er Anton relateret til Solberg familien ?

Ved du noget om, hvornår han kom til Danmark ? En sidste mulighed kan være at søge i udflyttede.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Michael Adeler-Bjarnø


Kære Litta.
Tak for dit hurtige svar på mit spørgsmål. "Spændende" at Anton ikke kan findes som værende født i Drammen! Folketællingen 1850 oplyser dette og da Anton dør 16.3. 1905 i Svendborg, Vor Frue sogn, oplyser præsten i kirkebogen "født i Drammen, N." Anton er kommet til Svendborg efter folketællingen 1850 og senest, da førstefødte søn, Carl Johan Nicolai døbes i Vor Frue kirke 4. feb. 1855 (født 22. jul. 1854). Folketællingen 1860 oplyser også fødestedet som Drammen. Jeg har gennemgået "tilgangslisterne" indtil 1854 for Svendborg; men med negativt resultat. En foreløbig gennemgang af lægdsrullerne er også negative. Anton ses heller ikke i Svendborg borgerskabsprotokol. Måske har han været "frimester".
Hvis du måske kunne se i eventuelle "afgangslister" for Drammen, ville jeg være dig taknemmelig. Hvis dette også er negativt må jeg gennemgå alle Danmarks folketællinger, der ligge på Dansk Demografisk Database.
Slægtsnavnet Solberg/Soelberg er jo almindeligt i Norge og også i Danmark, indtil nu har jeg ikke kunnet finde nogen forbindelse med andre Solberg'er på Fyn og på Sjælland.

Stor slægtsforskerhilsen og tak
Michael

Litta Olsen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 06 Feb 2018 - 16:22
Anton er kommet til Svendborg efter folketællingen 1850 og senest, da førstefødte søn, Carl Johan Nicolai døbes i Vor Frue kirke 4. feb. 1855 (født 22. jul. 1854). Folketællingen 1860 oplyser også fødestedet som Drammen. Jeg har gennemgået "tilgangslisterne" indtil 1854 for Svendborg; men med negativt resultat. En foreløbig gennemgang af lægdsrullerne er også negative. Anton ses heller ikke i Svendborg borgerskabsprotokol. Måske har han været "frimester".

Hej igen

Jeg har nok ikke læst overskriften godt nok ;-) Derfor spurgte jeg om forbindelse til Solberg-navnet ! I selve teksten stod der kun Andersen og det har jeg så focuseret på.

Jeg har faktisk fundet ham i Odense i 1850. Anthon Soelberg, 29 år og skomagermester fra Drammen. Nu skal jeg lige kigge på det igen, for jeg har jo ledt efter ham i udflyttede efter 1850.

Måske kan du finde noger om ham i Odense ? 
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Michael Adeler-Bjarnø

Hej igen Litta.
Tak for din sidste oplysning vedr. Anton. Utroligt at jeg ikke selv har fundet ham ved blot at stave Solberg som Soelberg. Anton er rigtig nok ved FT. 1850 ansat som skomagersvend hos skomager Niels Berggren på Ramsherred brandtax. mate. nr. 526A i Odense Skt. Hans sogn. Her i Odense har han vel mødt sin tilkommende hustru Sophie Frederikke Hedevig Franck, som fødes i Odense 1822. Til- og afgangslisterne fra kirkesognene i Odense giver ingen oplysninger. Anton er heller ikke opført i Odense skomagerlaugs svendeprotokol. Så nu ved vi i hvert fald, at han rejser fra Odense til Svendborg i tiden mellem FT. 1850 og første barns dåb i Svendborg Vor Frue kirke. Sophie og Anton giftes på samme dag som datteren Julie Petrea (4. barn) døbes 9. maj 1862 (Vor Frue sogn). Præsten har nok kraftigt opfordret dem til at giftes, ikke mindst efter 4. barns fødsel!

Er begyndt at søge i FT. 1840 og 1845 for samtlige danske sogne gennem Dansk Demografisk Database ddd.dda.dk

Nu begynder mulighederne at begrænses; men interessant, at Anton ikke kan findes som døbt i Drammen, når denne oplysning findes både i folketællingerne og i kirkebøgerne.

Stor hilsen
Michael

Litta Olsen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 11 Feb 2018 - 16:01
Er begyndt at søge i FT. 1840 og 1845 for samtlige danske sogne gennem Dansk Demografisk Database ddd.dda.dk

Nu begynder mulighederne at begrænses; men interessant, at Anton ikke kan findes som døbt i Drammen, når denne oplysning findes både i folketællingerne og i kirkebøgerne.

Hej ja.

Jeg synes også at det er lidt mærkeligt at han ikke er til at finde i Drammen.
Jeg kan selvfølgelig have overset ham. Drammen på den tid omfattede Bragernes og Strømsø og jeg har kigget efter ham der.

Der findes et register over norske laug 1843, hvor Drammen også er med. Men han er ikke på listen over skomagere.

Og han står også med Andersen til efternavn ?





Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge