Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Michael Adeler-Bjarnø

Hej.
Tak for svaret Litta og ja, han er med få undtagelser noteret som Anton Andersen Solberg. Kun i FT. 1850/Odense staves slægtsnavnet som Soelberg. Besynderligt han ikke kan findes i sogne i Drammen som født/døbt. Da han bliver gift og ved andre tilfælde har han vel fremlagt sin dåbsattest for bl. a. præsten.
Jeg håber der stadig er "bid" i Drammen !

Stor hilsen
Michael

Litta Olsen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 13 Feb 2018 - 10:22
Jeg håber der stadig er "bid" i Drammen !

Til din information, så har jeg sendt problemet videre til Digitalarkivets forum. Men ikke noget nyt endnu. Jeg har jo lidt svært ved at acceptere at jeg ikke kan finde ud af det, haha.
Har været gennem dåbsindførslerne igen og også set på konfirmationer.

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 13 Feb 2018 - 10:22
slægtsnavnet som Soelberg. Besynderligt han ikke kan findes i sogne i Drammen som født/døbt. Da han bliver gift og ved andre tilfælde har han vel fremlagt sin dåbsattest for bl. a. præsten.

Jeg giver altså ikke op !

Vi fandt ham i 1850 og 1860, men hvad med 1855 ??

Her skal du se: https://www.danishfamilysearch.dk/cid8209534

Hvad skal det betyde ? Jeg forsøgte at finde originaldokumentet for at tjekke, men uden held.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Michael Adeler-Bjarnø

Hej igen Litta.
Tak for dit sidste input, som absolut er meget interessant! Jeg må blankt indrømme, at jeg har koncentreret mig om personer med navnet Solberg og ikke Soelberg.

Jeg har været inde på "arkivalier-on-line" og set FT. 1855 for "Svendborg 3, Kedelsmedestrædet, liste 121, opslag 3, fa. 497".

Her bor husejeren Peter Carl Flohr og familie i stuen. På 1. sal. finder vi Hendrich Soelberg, 34 år, ugift, født i Norge, skomagermester!
Bortset fra fornavnet og efternavnet Soelberg, stemmer oplysningerne fint overens med Anton ! Oplysningerne er indrammet, så han bor altså alene !
Den næste familie er enken Sophie Hansen, 32 år og født i Odense, lever af håndarbejde. Datteren Cecilia Hansen, 5 år og født i Svendborg. Herefter "en Søn er død - 1 år. Enken kan kun være Sophie Frederikke Hedevig Franck, født i Odense 17. aug. 1822 i Skt. Knuds sogn. Hun bliver jo senere gift med Anton Andersen Solberg, efter de har fået 2 døtre og 2 sønner, fødte inden de giftes i Vor Frue kirke, Svendborg 9. maj 1862. Yngste barn, datteren Julie døbes samme dag forældrene giftes.
Sophie F. H. er i sit første ægteskab gift med slagtermester Niels Hansen i Svendborg. De giftes i Vor Frue kirke 28. sep. 1849, hvor hun er ankommet til Svendborg 1836, samme år hun konfirmeres i Vor Frue kirke i Odense. Hun kommer allerede 1836 til byen; men må være rejst væk, da hun kommer tilbage til Svendborg 1. aug. 1849, gravid i 5. måned med datteren Cecilia. Niels dør allerede 29 1/2 år gammel d. 23. jan. 1851.

Hvad også interessant er, at "den døde søn" kan kun være Carl Johan Nicolai Solberg, født 22. juli 1854 og først døbt 4. feb. 1855. Derfor nævnes han heller ikke i FT., da børn under 1 år ikke registreres.

Hvad har mon fået notaren til at registrere forkerte oplysninger i folketællingen ? Anton bliver til Hendrich og den levende søn noteres som død! Har Sophie og Anton (Hendrich) overtalt notaren til at ændre på oplysningerne ??? En enke som føder et barn udenfor ægteskabet er ikke velset i familien og af myndighederne og absolut ej heller af kirken! Måske ydermere fordi Sophie som allerede nævnt, er højgravid da hun giftes første gang. Noget tyder på at de forsøger at skjule deres "skam", på trods af at de "fortsætter", m.a.o., at få endnu 3 "uægte" børn inden de giftes.

Ovennævnte bragte desværre ikke mere klarhed over Antons familieforhold i Norge. Jeg vil igen gennemgå lægdsrullerne og forsøge at finde frem til om han allerede er i Svendborg ved FT. 1850.

Med en venlig slægtsforskerhilsen
Michael


 

Litta Olsen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 20 Feb 2018 - 18:57
Jeg har været inde på "arkivalier-on-line" og set FT. 1855 for "Svendborg 3, Kedelsmedestrædet, liste 121, opslag 3, fa. 497".

Tak for opdatering. Desværre så er der ikke bid i Digitalarkivet, så nu ved jeg ikke hvor jeg skal søge mere.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kurt Arne Empacher

Hej Litta
Jeg havde et indlæg for længe siden hvor jeg ville finde forældre til Maren Knudsdatter født i 1785 i Øster Risør hun var gift med Gunder Olesen Hedegaard født i 1781 i Øster Risør og død d.22 marts 1856 i Vor Frue Kirke i Aalborg
På forhånd tak for din hjælp
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Litta Olsen

Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 13 Mar 2018 - 10:54
Hej Litta
Jeg havde et indlæg for længe siden hvor jeg ville finde forældre til Maren Knudsdatter født i 1785 i Øster Risør hun var gift med Gunder Olesen Hedegaard født i 1781 i Øster Risør og død d.22 marts 1856 i Vor Frue Kirke i Aalborg
På forhånd tak for din hjælp
Mvh
Kurt A Empacher

Hej Kurt

Jeg håber da ikke at det er mig der ikke har svaret på dit spørgsmål ! ;-)

Jeg har fundet en pige som er døbt januar 1786, øverst på venstre side: https://media.digitalarkivet.no/kb20070614630012

Faderen er Knud Olsen.

Der findes slægtsbøger for området, men siden jeg lige nu sidder i Grenaa, så kan jeg ikke læse dem, for det er kun for norske IP adresser. Jeg rejser hjem i morgen, så i løbet af nogle dage skal jeg tjekke om der er noget at finde der.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kurt Arne Empacher

Hej Litta
Jo jeg havde en del aner jeg spurgte dig om i samme tråd,og jeg fik kun den første slægt og dem her er den anden slægt men det er ok jeg har selv været på Digitalarkivet for at finde dem men er ikke dygtig og sikker nok
Du må gerne kigge efter dem når du er tilbage i Norge,nå du er i Grenå det er jo der min Oldefar og Farfar startede  så det er da morsomt
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Litta Olsen

Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 14 Mar 2018 - 06:39
Hej Litta
Jo jeg havde en del aner jeg spurgte dig om i samme tråd,og jeg fik kun den første slægt og dem her er den anden slægt men det er ok jeg har selv været på Digitalarkivet for at finde dem men er ikke dygtig og sikker nok
Du må gerne kigge efter dem når du er tilbage i Norge,nå du er i Grenå det er jo der min Oldefar og Farfar startede  så det er da morsomt
Mvh
Kurt A Empacher

Hej igen Kurt

Jeg har ikke kunnet finde ud af noget i gårdshistorien for Søndeled (Risør) og så har jeg et spørgsmål til dig: Hvorfor siger du at hun er født 1785, når hun i folketællingerne er ført op med 1790-1792 ? Jeg kan lægge en forespørgsel ind på Digitalarkivet, men ville lige høre hva det var med fødselstidspunktet. Gunder står også med Arendal som fødested. Har du styr på hans forældre og hvor han var i 1801 ?

Mht. Grenaa: Jeg har også forfædre der. Måske er vi i slægt ;-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kurt Arne Empacher

Hej Litta
Tak for at du undersøger disse aner for mig,det er på min mormors side og der er andre der har lavet lidt slægtstavler og jeg e rikke sikker på rigtigheden af data derfra slægten er Overgaard fra Hillerslev i Thisted amt
Ja det kunne da godt være vi er i slægt langt ude der er jo en del Efternavne men det kunne da være en mulighed
Mvh
Kurt A Empacher
PS nej jeg har ikke styr på Gunders forældre heller
Hilsen
Kurt A Empacher

Litta Olsen

Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 21 Mar 2018 - 21:30
Hej Litta
Tak for at du undersøger disse aner for mig,det er på min mormors side og der er andre der har lavet lidt slægtstavler og jeg e rikke sikker på rigtigheden af data derfra slægten er Overgaard fra Hillerslev i Thisted amt
Ja det kunne da godt være vi er i slægt langt ude der er jo en del Efternavne men det kunne da være en mulighed
Mvh
Kurt A Empacher
PS nej jeg har ikke styr på Gunders forældre heller

Det kan godt være at det tager lidt tid, for jeg har gang i lidt andet også :-) Men jeg skal se på det. Det er jo irriterende at man ikke kan finde ud af det !
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kurt Arne Empacher

Tak skal du have Litta,jeg venter gerne
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Ulla Frost

Vil du hjælpe mig med at undersøge ovenstående dato, da FamilySearch angiver fødselsdatoen som 12. september 1809.
Han er søn af skolelærer Peder Jacobsen og hustru Emilie (Mille) Cathrine Bierck.
Kan du også give mig datoen for faderens ankomst til Norge? (Han er født i Danmark, Odense Amt, Gelsted sogn)?
og til sidst : Er moderen døbt Emilie eller Mille?
på forhånd tak!
mvh Ulla Frost

Litta Olsen

#1453
Citat fra: Ulla Frost [34730] Dato 16 Apr 2018 - 22:42
Vil du hjælpe mig med at undersøge ovenstående dato, da FamilySearch angiver fødselsdatoen som 12. september 1809.
Han er søn af skolelærer Peder Jacobsen og hustru Emilie (Mille) Cathrine Bierck.
Kan du også give mig datoen for faderens ankomst til Norge? (Han er født i Danmark, Odense Amt, Gelsted sogn)?
og til sidst : Er moderen døbt Emilie eller Mille?
på forhånd tak!
mvh Ulla Frost

Hej Ulla

Her er link til dåben: https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000010786764 (Født 12. september)

En bror døbes i 1811: https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000010787517

Begge i Domkirken. Du finder også link til scannet version og sidenummer etc. der.

Her er Mille i 1801: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058434000400

Deres vielse: https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000002238097

Hun er døbt Mille Catharina 16. januar 1791: https://media.digitalarkivet.no/view/16327/95


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ulla Frost

Tusinde tak for den fine hjælp.
mvh Ulla

Ulla Frost

Mine tiptipoldeforældre : Peder Jacobsen og Mille Katrine Bierck fik i alt 11 børn, hvoraf jeg har godt styr på de 9 af dem.

Peder Jacobsen var skolelærer i Fjelsted, Odense Amt det meste af sit liv og her blev de fleste af deres børn født.

De to, jeg savner at vide mere om, er:

1) Barn nr.4. Niels Olivarius Jacobsen, født 13/3-1815 i Fjelsted sogn og konfirmeret i 1829 (ingen dato) i Fjelsted. Han er ikke med på FT 1834.
og
2) Barn nr. 6. Anna Jacoba Jacobsen, født 31/8-1818 i Fjelsted sogn og konfirmeret 14/4 -1833. Hun er med i FT1834. Og jeg har fundet hende som husjomfru i Brenderup ved FT1845.

Jeg har set på afgangslister og under døde, men det er ikke lykkedes mig at finde mere om disse to "børn". ej heller med hjælp.

Da moderen er norsk og de to ældste børn er født i Norge, kunne du måske undersøge, om de er taget til Norge?

mvh Ulla Frost

Litta Olsen

Citat fra: Ulla Frost [34730] Dato 01 Maj 2018 - 13:00

Da moderen er norsk og de to ældste børn er født i Norge, kunne du måske undersøge, om de er taget til Norge?

mvh Ulla Frost


Desværre, Ulla - ikke noget at finde.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ulla Frost


Line Bergman Vittrup

Hej Litta,

Jeg ved ikke om du kan hjælpe mig, men jeg søger fødselsoplysninger og evt. fader på en dreng Kato Vittrup som er født d. 21. nov. 1913 af en dansk kvinde Jensine Vittrup i Kristiania i Norge. Jeg tror hun er sendt derop for at føde sit barn. Han blev i øvrigt døbt samme sted 4. januar 1914.

Tror du det er muligt at slå det op i de norske arkiver?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Line Bergman Vittrup
Danmark

Litta Olsen

Citat fra: Line Bergman Vittrup [26301] Dato 05 Aug 2018 - 10:02
Jeg ved ikke om du kan hjælpe mig, men jeg søger fødselsoplysninger og evt. fader på en dreng Kato Vittrup som er født d. 21. nov. 1913 af en dansk kvinde Jensine Vittrup i Kristiania i Norge. Jeg tror hun er sendt derop for at føde sit barn. Han blev i øvrigt døbt samme sted 4. januar 1914.

Hej Line

Det tog lidt tid, for jeg måtte gennemse en del kirkebøger ;-)

Men her har du ham: https://www.digitalarkivet.no/kb20050103010474

Faderen er en Wilhelm Honore, montør, født 1882. Jeg har endnu ikke fundet ham her.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Line Bergman Vittrup

Hej Litta,

Tusind tusind tak for dit svar, det har jeg søgt efter i mange år!

Du skriver, at du 'har endnu ikke fundet ham her' - mener du i de norske arkiver? Navnet kan jo både være dansk og norsk...
Kan du evt. læse hvad der står ud for moderens adresse? Og muligvis under anmærkninger?

Tak fordi du ville bruge din tid på det!

Vh Line B V.

Litta Olsen

Citat fra: Line Bergman Vittrup [26301] Dato 08 Aug 2018 - 22:51
Du skriver, at du 'har endnu ikke fundet ham her' - mener du i de norske arkiver? Navnet kan jo både være dansk og norsk...
Kan du evt. læse hvad der står ud for moderens adresse? Og muligvis under anmærkninger?

Mht. til faderen, så ville jeg bare tjekke de norske kilder. Men han er nok dansk, ja.

Adressen er Hausmannsgaten 38 i Kristiania. Anmærkninger siger bare at det er anmeldt av barnets moder.

Du ser også at den ene fadder er enke Lovise Vittrup. Jensines moder ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Erling Agesen

Godaften Litta,

Jeg har længe ledt efter oplysninger om Hilda S. Ness (Nass?), født i Norge omkring 1885/86,
og vil være taknemlig for enhver hjælp.

Erling Agesen


Jeg søger 1) fødsel, dato og sted, 2) immigration 1906 ell. 1907, og død i USA efter 1940

Følgende kilder er fundet:
US Census 1910 (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MPXX-FT7)
Carthage, Miner, South Dakota, United States :  Hilda Ness    Roomer    F    24    Norway       imm. 1906    Milk Tester, at Creamery

South Dakota, Marriages, 1905-2013 (Ancestry Library Ed.)
Vielse til John Nelson (* 1883 i Danmark) den 14 Sep 1911 i Beadle, South Dakota, USA
John Nelsen, 28 - Hilda Nass, 26

US Census 1920 (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M6N2-N2V)
Huron Ward 2, Beadle, South Dakota
John W Nelson    Head M    37    Denmark  -  imm. 1904, Nat. 1909, Buttermaker, Dairy Depot
Hilda S Nelson    Wife    F    36    Norway   -  imm. 1906, Nat. 1909, Saleswoman, Dairy Depot

US Census 1930 (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X3ZN-KQB)
Minneapolis (Districts 1-250), Hennepin, Minnesota:
John W Nelson    Head    M    47    Denmark  -  age at marriage 28, imm. 1904, Na.,  wholesaler
Hilda S Nelson    Wife              F    45    Norway    -  age at marriage 26, imm. 1907, Na.
Gladys L Nelson    Daughter    F    8    South Dakota

US Census 1940 (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KSVR-6VP)
Ward 3, Minneapolis, Minneapolis City, Hennepin, Minnesota:
John Nelson    Head    M    55    Denmark  -  laborer, Park Maintanance
Hilda Nelson    Wife             F    54    Norway
Gladys Nelson    Daughter    F    18    South Dakota

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Litta Olsen

Citat fra: Erling Agesen [270] Dato 15 Aug 2018 - 23:20
Jeg har længe ledt efter oplysninger om Hilda S. Ness (Nass?), født i Norge omkring 1885/86,
og vil være taknemlig for enhver hjælp.
Jeg søger 1) fødsel, dato og sted, 2) immigration 1906 ell. 1907, og død i USA efter 1940

Hej Erling
Det var ikke så let, det her ! Jeg kan bare ikke finde nogen med det navn i de norske kilder. Derfor prøvede jeg lidt forskelligt. Måske boede hun et sted som hed Næss eller Ness, men det gav ikke rigtig noget. Så var det den 'S' efter Hilda. Kunne det være Sofie, måske ?

Der var flere Hilda Sofie født 1885/86 (ingen Ness eller lignende).

Efter at have forkastet et par stykker, da de stadig er i Norge i 1910, så sidder jeg tilbage med en kandidat. Men hun hedder altså ikke Ness !

Hilda Sofie Isaksdatter, født 1886 i Ibestad i Troms fylke. Uægte datter af Isak Gustavsen. Rejste ud 5. juli 1905. Rejsemål Lisbon, North Dakota. Det viser sig at hendes far også var en tur i Amerika, men du kan selv se på det.

Hilda Sofie Isaksens dåp
https://www.digitalarkivet.no/kb20050311010588

Hilda i 1900
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037552001576

Flytter fra Ibestad til Sørflåten i Bardu
https://media.digitalarkivet.no/view/203/426

Konfirmeres i Målselv
https://media.digitalarkivet.no/view/3733/71

Emigration
https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000164788

Isak Gustavsen 1910
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036950001178

Det er mit bedste skud, desværre. Jeg ved at der var nogle som tog helt andre efternavne, fordi det blev svært med de norske, men jeg skulle gerne have fundet ordet Ness eller Næss inde i det her !
Så det er kun en mulighed.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Erling Agesen

Litta,

Tak for dit hurtige svar.
Jeg er enig i, at Hilda Sofie Isaksdatter er en mulighed, som ikke kan afvises
- men synes ikke, den er helt overbevisende.

Jeg har søgt indrejse i EllisIsland, både som Ness og Isaksdatter, men ikke fundet noget.
Der er andre indrejseruter, som jeg endnu ikke har checket.

Jeg bemærkede, at hendes billet er betalt i Amerika, men da faderen først tager derover året efter, må der være andre slægtninge eller bekendte, hun rejser over til.

Foreløbig stor tak for assistancen.

Erling
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Anders M. Petersen

Hej Litta!

Har du nogen idé om, hvad de små krydser betyder i denne norske kirkebog (Gausdal sogn, 1833)?

https://media.digitalarkivet.no/view/9290/45012/44

Jeg har hjulpet en person, der sandsynligvis kan spore sin slægt tilbage til Ole (#52), men hvis krydset betyder død som barn eller død i sognet, så er det næppe ham!

Alle data passer ellers fint på lige netop denne "Ole"...

På forhånd tak!
Anders



Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Litta Olsen

Citat fra: Anders M. Petersen [15495] Dato 19 Sep 2018 - 21:21
Har du nogen idé om, hvad de små krydser betyder i denne norske kirkebog (Gausdal sogn, 1833)?

https://media.digitalarkivet.no/view/9290/45012/44

Jeg har hjulpet en person, der sandsynligvis kan spore sin slægt tilbage til Ole (#52), men hvis krydset betyder død som barn eller død i sognet, så er det næppe ham!

Hej Anders

Kryds betyder ikke nødvendigvis at barnet er dødt. Det KAN gøre det, men præsterne brugte også kryds, når de f. eks. skulle lavce lister og ved udstedelse af attester. Den side, du sendte link til, tror jeg nok er et sådant tilfælde. Læg mærke til at der kun er kryds ved drenge. Måske har det at gøre med militære ruller ?

Men 'din' Ole behøver altså ikke at være død :-) Har du fundet hans konfirmation ?



Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Anders M. Petersen

Hej Litta!

Mange tak for svaret!

Jeg har mange data på personen efterfølgende, men hvis den Ole der står i kirkebogen i 1833 var død som spæd, så var det ikke den rette dåb jeg havde fundet.

Men jeg tror du har helt ret - og dermed er det den rette dåb.

Mange tak for hjælpen!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Arne E. Pedersen

Hej Litta
Jeg leder efter fødsel på: Maria/e Eliesabeth Bachmann født i Norge den 12. maj 1962 i Drammen.
Forældre: Svend Olsen Bach(k)mann og Christine Voght. Maria blev konfirmeret da hun var 15 år.
Hun rejste til Danmark den 7. september 1782 og kom til Brødremenigheden i Christiansfeld.
Den 23. oktober 1792 blev hun gift med min 4 x tip-oldefar Peter Jensen i Danmark.
Oplysninger har jeg fra Marias "Lebenslauf" og gravstenen i Christiansfeld.
Jeg har ledt i kirkebøger fra Buskerud; men ikke kunnet finde hende.
Jeg har læst mig til at der også var Herrnhutter i Norge, bl.a i Bragernes. Jeg ved ikke om familien var medlem af menigheden; men i følge Lebenslauf tyder det på at familien havde tilknytning.

På forhånd tak
Arne E. Pedersen, Danmark
Venlig hilsen
Arne E. Pedersen
Frederiksværk

Litta Olsen

#1469
Citat fra: Arne E. Pedersen [3516] Dato 24 Sep 2018 - 09:57
Jeg leder efter fødsel på: Maria/e Eliesabeth Bachmann født i Norge den 12. maj 1962 i Drammen.
Forældre: Svend Olsen Bach(k)mann og Christine Voght. Maria blev konfirmeret da hun var 15 år.
Hun rejste til Danmark den 7. september 1782 og kom til Brødremenigheden i Christiansfeld.
Den 23. oktober 1792 blev hun gift med min 4 x tip-oldefar Peter Jensen i Danmark.
Oplysninger har jeg fra Marias "Lebenslauf" og gravstenen i Christiansfeld.
Jeg har ledt i kirkebøger fra Buskerud; men ikke kunnet finde hende.

Hej Arne

Nu skal du se :-)

Jeg tror måske at jeg har hende, men navnene på forældrene er lidt anderledes.

Her først på FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NH3P-WZN
Så i kirkebogen: https://www.digitalarkivet.no/kb20061219650716
En bror: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4P7-1VT

Hendes mor i 1801 (og det siger vel en del): https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058285000535

Forældrenes vielse i 1758 (nederst på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20061219660040
Her står der Svend Olsen Tolgen og Kristine Magnusdatter Vogt :-)

Lidt til:
Kristines dåb: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW7D-454
Måske Svends: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHRH-BL4

Hvorfor navnene er ændret så meget kan jeg ikke svare på, men jeg har observeret at man i Norge var mindre tro mod navne end i Danmark. Derfor er man nødt til at søge mere bredt og acceptere afvig.

Tolgen kommer nok fra et sted i Hedmark: https://lokalhistoriewiki.no/Tolga_kommune
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge