Karen Hansdatter, 13.10.1781, Bryndum sogn

Startet af Krista Lauridsen, 03 Feb 2013 - 15:34

Forrige emne - Næste emne

Krista Lauridsen

Hej

I 2007 lagde jeg nedenstående besked på dis forum og jeg håber der er nogen der i mellemtiden måske har arbejdet med Karen Hansdatter eller ved noget om hende.

Mon der er nogen der kan låne mig lidt friske øjne til Karen Hansdatter som jeg hverken har fundet gift eller død?

Karen er døbt den 13. oktober 1781 i Bryndum sogn, Skast herred, Ribe amt.
Forældrene er Hans Christensen og Ingeborg Nielsdatter. Jeg finder hende sammen med forældrene i både FT 1787 og 1801(se nedenunder) men ikke senere.
Jeg har fundet at hun bære 2 børn til dåb:

Christen Nielsen i Bryndum sogn i 1810 som Karen Hansdatter af Brøndum.(storebror Niels Hansen og Anna Hansdatters barn)
Christen Sørensen i Skast sogn i 1804 som Karen Hansdatter af Brøndum.(storesøsteren Johanne Hansdatter og Søren Hansen Midtgaards barn)

I 1812 får storesøster Johanne en datter døbt Karen, hvilket foranlediger mig til at tro Karen måske er død og derfor opkaldes - men hvor er indførelsen? Kan præsten have glemt hende?

Mvh Krista L

ribe, Skast, Bryndum, Brøndum Bye, , 21de Familie, FT-1801, B7780

Hans Christensen 57 Gift Huusbonde Bonde og Gaard Beboer
Ingeborg Nielsdatter 50 Gift Hans Kone
Niels Hansen 25 Ugift Deres Børn
Karen Hansdatter 22 Ugift Deres Børn
Morten Hansen 17 Ugift Deres Børn

ribe, Skast, Bryndum, Bryndom bye, , 13, FT-1787, C4263

Hans Christensen 45 Gift Mand Ligeledes [Bonde og gaardbeboer]
Ingeborg Nielsdatter 35 Gift Kone
Christen 13 Deres Børn
Niels 10 Deres Børn
Johanne 8 Deres Børn
Karen 5 Deres Børn
Morten 3 Deres Børn
Christen Nielsen 84 Enkemand Mandens Fader
Mvh Krista L

Christian Grøndberg

Hej Krista,

I hvilke andre sogne har du søgt hende død?

Med venlig hilsen
Christian

Krista Lauridsen

#2
Hej Christian

Sognene omkring Bryndum er jeg ret velbevandrede i, så hun er ikke fundet i Guldager, Vester Nebel, Jerne eller Skast.

Den bror, der overtager den fædrende gård bliver gift med den den lokale præstedatters svigerinde og derfor vil det undre mig, hvis præsten havde glemt at skrive Karens død i kirkebogen(men man kan selvfølgelig aldrig vide) Jeg synes også det ville være underligt, hvis Karen blev sendt væk fra gården som ugift, hun var vel sikret en aftægt som sin arv efter forældrene, når nu broderen har fået gården? Desværre er der jo et langt spring i folketællingerne fra 1801 til 1834, hvor hun ikke kan spores og som sagt er det sidste spor af hende fra 1810.

Men egentligt er det mærkeligt, at broderen ikke opkalder en datter efter hende, han får nemlig 4 døtre, men ingen af dem bliver døbt Karen....

Karen og søskende og forældre kan ses på denne slægtstavle http://www.sm1.dk/schmidt/fam29540.htm

Hilsen Krista

Mvh Krista L

Christian Grøndberg

Følgende er måske ikke til så megen hjælp, men snarere et forslag, hvis du ikke finder hende død inden 1834:

Du kunne søge [karen hans%] på DDD i FT-1834 for Ribe Amt. Her skulle hun være omkring 53 år gammel. Du kunne søge +/- 5 års aldersdifference.

Der er 3 angivet til 48 år, 2x49, 1x50, 1x51, 3x52, 2x53 år, 4x54, 2x55, 3x56 og 1x57. Det er 22 Karen'er. Af dem kan du sandsynligvis finde nogle, der stadig lever ved FT-1845, hvor fødesogn er angivet, og du kan sortere dem fra, som ikke er fra Bryndum. Resten kunne du eventuelt prøve at finde vielsen på.

Med venlig hilsen
Christian