Søger oplysninger om skovrider Jens Astrups ophav.

Startet af Henning Grøndahl Andersen, 11 Feb 2013 - 09:08

Forrige emne - Næste emne

Henning Grøndahl Andersen

Jens Astrup døde  i Mårslet sogn 03.- 08.- 1830, 64 år gammel og må så være født ca. 1766. Troede han måske kom fra det nærliggende Astrup sogn, men det synes ikke tilfældet.

Jeg har oplysninger om ham, fra han i 1801 blev indskrevet med sine forlovere Overkrigskommissær Ingerslev til Ruugaard og forvalter Møller sammesteds i Hyllested kirkebog forud for sit bryllup med jomfru Ane Marie Svendsen fra Ruugaard. På det tidspunkt var han skovrider på Moesgaard, men senere var han skovrider på Vilhemsborg og bosat i Mårslet sogn, hvor også deres tre børn blev født.

Kan nogen hjælpe med oplysninger eller ideer til videre søgning af hans ophav?

Henning Grøndahl Andersen
7323 Give

Jette Nielsen

#1
Hej

Iflg Familysearch hedder han Jens Jensen,så Astrup er formentlig et kaldenavn.

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/M7FH-H59

Der er ingen dato på deres vielse,men kunne det være dem her?
Tjener begge hos en Ingerslev.

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Dynkarken, 158, 143, FT-1801, B3333
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peter Ingerslev 39  Gift husbond overkrigscommissær, vejermester  
Severine Elisabeth Rohte 28  Gift hans kone  
Casper Peter Rothe Ingerslev 1  Ugift deres søn  
Edle Scharlotte Ingerslev 6  Ugift deres datter  
Christine Abel Ingerslev 2  Ugift deres datter  
(...)
Anne Marie Svendsen 26  Ugift husjomfru  
---------------

Aarhus, Ning, Maarslet, Skovmølle, , 1, FT-1801, B3427
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Alheed Ingerslev 62  Enke Madmoder Fæster af Møllen  
Povel Povelsen 65  Ugift tjenestekarl  
Jens Jensen 38  Ugift tjenestekarl  
Kristiane Kristensdatter 24  Ugift tjenestepige  
Søren Rasmusen 16  Ugift tjenestekarl    
--------------------------------------------------------------------------------

Der er også et Astrup i Aalborg amt,der er et par her i passende alder??

https://familysearch.org/search/tree/results#count=20&query=%2Bgivenname%3AJens~%20%2Bsurname%3AJensen~%20%2Bbirth_place%3AAstrup~%20%2Bbirth_year%3A1760-1770~&collection_id=(2 3)

Mvh
Jette Nielsen

Henning Grøndahl Andersen

Hej Jette.

Tak for din tilbagemelding.

Umiddelbart ser det ud til at være Jens Astrups kommende kone du har fundet i Ft. 1801, og det kan jo tænkes, at samlingspunktet for Jens astrup og hende er Ingerslev-familiemedlemmerne.

Jeg arbejder videre med dine forslag.

Tak og venlig hilsen
Henning

Henning Grøndahl Andersen

Hej.
Henter lige den gamle tråd frem igen.

Mener efterfølgende at have fundet hans dåb i Astrup sogn, Århus amt. - Jens Jensen f. 1765 i Astrup som søn af Jens Clausen.

Jens Clausen ses fra 1757 i Astrup kirkebog til sin død i 1775, men konens navn er ikke nævnt.
Hans børn:
Dødfødt barn begravet 1757 - fol. 70b.
Johanne f. 1763 - fol. 66.
Jens f. 1765 - fol. 7b.
To døtre begravet 1768 - fol. 72a.
Rasmus f. 1772 - fol.12a.
Søren f. 1774 - fol. 13b.
Mange af fadderne med Rasmus-relaterede navne.

Har undersøgt, om der efter 1775 var en enke, der kunne være hans, som blev gift. Det kunne være Giertrud Rasmusdatter i Astrup, der sidst på året 1775 blev viet til Søren Mikkelsen. Hendes efternavn kunne passe med de mange Rasmussen-faddere til Jens Clausens børn.

Ved ft. 1787 (Danish Family Search) optræder hos Søren Michelsen og Giertrud Rasmusdatter en datter Johanne Jensdatter, 24 år gammel - f. 1763. Hun kunne være identisk med Jens Clausens datter f. 1763.

Har senere fundet en vielse mellem en Jens Jensen og Giertrud Rasmusdatter i Astrup 1760, hvilket får mig til at tænke på, om Jens Jensen og Jens Clausen kunne være én og samme person?

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen

   

Bente Aaris

Har du set efter ham i lægdsrullerne fra Mårslet?
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Henning Grøndahl Andersen

Hej Bente Aaris.

Tak for din tilbagemelding.

Nej, det har jeg ikke, men det er selvfølgelig en mulighed, selv om jeg ikke "er gode venner med lægdsrullerne)!

V. h.
Henning


Henning Grøndahl Andersen

Hej.

Har nu søgt at finde Jens Jensen Astrup i Lægdsrullerne fra Mårslet, men synes ikke, jeg finder ham der. Tidligere lægdsruller, fra tidligere i Astrup sogn synes jeg heller ikke at kunne finde.

Har fundet ud af, at den tidligere Jens Jensen fra Astrup g. 1760 med Giertrud Rasmusdatter får børn til 1766 i Astrup, og at Jens Clausen får børn sammesteds fra 1758, så der er tale om to personer!

Tror stadig , at Jens Jensen Astrup f. ca. 1766 kan være s. a. Jens Clausen i Astrup, der får sin Jens døbt 1765.
Jens Clausens datter Johanne f. 1763 (AO.opsl. 07 i Astrup kb.) ser ud til at bo hos Søren Michelsen og Giertrud Rasmusdatter i Astrup ved ft. 1787, hvor hun benævnes som barn. Der er kun en Johanne Jensdatter der er født i 1763 og årene deromkring i Astrup.
Derfor har jeg en stærk antagelse om, at Giertrud Rasmusdatter tidligere har været gift med Jens Clausen.

Giertrud Rasmusdatter finder jeg død i Astrup sogn 1823 (AO.opsll.174) som enke efter Søren Mikkelsen i Astrup, hun var 84 år gammel. Dvs. f, ca. 1741.
Det kan passe med den Giertrud Rasmusdatter, der blev født 1740 i Ask, Astrup sogn (AO.opsl.30). ---------
MEN, jeg kan ikke få oplysningerne til at hænge sammen, mangler bl.a. oplysninger om Jens Clausen og hans (eventuelle) bryllup med Giertrud Rasmusdatter

Er der nogen der har yderligere oplysninger eller bud på sammenhænge?

Venlig hilsen
Henning