Kiersten Jesdatter i Vejen - hvem var hendes forældre?

Startet af Helle Rau Hartmann, 21 Feb 2013 - 22:30

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg river mig i håret over et par i Holleskou, Vejen/Føvling Sogn.

Ægteparret hedder ifølge folketællingen for 1787 Mathias Jensen og Kiersten Jesdatter.

Ribe, Malt, Føvling, Holleskov bye, En gaard, 2, FT-1787, A1408
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Mathias Jensen           62 år            gift   mand    selvejer og gaardbeboer   
Kirsten Jesdatter   54 år            gift    hans kone   madmoder   
Kirsten Marie Mathiasdatter   11 år     ugift   deres datter      
Karen Mathiasdatter             5 år    ugift   deres datter

Jeg kan ikke finde deres vielse, ejheller med sikkerhed deres fødsel (altså Mathias Jensens og Kiersten Jesdatters).

De får en del børn i Holleskov.
De fleste dør som små.
Kun 2-3 døtre bliver voksne.

Mathias Jensen dør i Holleskov, Føvling Sogn, i oktober 1809.

Kiersten Jesdatter dør samme sted 1798:
December 21de blev Mathias Jensens Hustru, navnlig Kiersten Jesdatter af Holleskou begravet, 68 Aar gl.

Som det ses, hed hun Kiersten JESdatter.
Altså må hendes far have heddet Jes.

Ikke desto mindre har ALLE andre slægtsforskere åbenbart sat hendes forældre til at være en Jens Tegelmand Jepsen (1701-1757) og hustru Anne Hansdatter (1696-1734).

Dette finder jeg ikke synderligt belæg for. Og jeg kan ikke tro at faderen skulle hedde Jens, i stedet for som forventet Jes. Desuden finder jeg ikke navnet Anne blandt Mathias Jensens og Kiersten Jesdatters børn, skønt de får utallige piger. At de så får en søn, der kommer til at hedde Jens, skyldes vel at Mathias' far hed Jens.

Jeg har i Vejen/Føvling sogn fundet følgende børn af parret Mathias Jensen og Kiersten Jesdatter:

1. Berte Maria Mathiasdatter (1764-1764)
2. Berte Maria Mathiasdatter (1765-1835), bliver gift med Ole Pedersen Starup, husmand i Brørup.
3. Jens Mathiasen (1767-dør enten i 1767 eller 1771, eller også har der været 2 Jens'er, der begge døde som små.
4. Maren Mathiasdatter (1768-1769)
5. Maren Mathiasdatter (1770-1773)
6. Kierstine Maria Mathiasdatter (1773-)
7. Karen Mathiasdatter (1775-1775)
8. Karen Mathiasdatter (1776-1776)
9. Karen Mathiasdatter (1778-)
10. Karen Mathiasdatter (født i 1780-1782 og død ?) Hun fik i 1808 som ugift en datter.

Som det ses, har parret været ret insisterende hvad angår døtrenes navne.
Bør man ikke forvente, at moderens (Kiersten Jesdatter)'s forældre hed Berte Maria og Jes?
Og bør man ikke formode, at Mathias Jensens forældre hed Maren og Jens?

Kan nogen hjælpe med at finde forældrene til Mathias og Kiersten?


Med venlig hilsen
Helle Hartmann Nielsen

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Svend Jacobsen

Hej Helle.

Jeg synes, dit lange og meget omhyggelige indlæg fortjener en reaktion, selvom jeg ikke umiddelbart kan løse dit problem.

Du har selvfølgelig set på alle fadderne til de mange børn - er der ingen uden for Hølleskov ? specielt er der ingen uden for Føvling Sogn ?

Alle gårde og huse i Hølleskov hørte vist til Sønderskov Gods, og dèr er bevaret en skifteprotokol 1768-1816. Mon ikke der skulle være et skifte efter Kirsten ? Efter reglerne skulle så faderen være formynder, men som regel mødte også nogle brødre og svogre til moderen, så der kunne måske være noget at hente.

Dine formodninger om bedsteforældrenes navne lyder rimelig - opkaldesreglerne fulgtes som regel strengt i den del af landet.

Føvling Sogn havde mange slægtsforbindelser til de vestlige og nordvestlige sogne i Ribe Amt, og også til Sønderjylland, hvor Jes var et uhyre almindeligt fornavn.

Mange venlige hilsener - og held og lykke!
Svend Jacobsen, Frederiksberg


Helle Rau Hartmann

Tak for svaret, Svend.
Ja jeg synes jeg har kigget på det meste, men jeg vil da lige prøve endnu en gang at gå det igennem.
Dét med skiftet er også bestemt et forsøg værd.

Jeg må se om det giver gevinst.

Mange venlige hilsener
Helle Hartmann Nielsen, Jerlev, Vejle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Kan ikke bidrage med meget, men har fundet denne



groom's name:

Mathias Jensen


bride's name:

Kiesten Jessdr


marriage date:

03 Aug 1762



marriage place:

Vejen,Ribe,Denmark
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Helle Rau Hartmann

Hej Bente, jeg har først set dit svar nu. Tusind tak.
Jeg er ret overbevist om, at det er det rette par du har fundet der.


Hilsen Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg er nu kommet frem til, at bruden Kiersten Jesdatter med sikkerhed HED JESdatter, og ikke Jensdatter.
Hun er med mine øjne med stor sandsynlighed født i Vejen i 1736, som datter af Jes Müller/Møller.

I så fald har jeg fundet en række søskende til hende, også opgivet som børn af Jes Møller i Vejen.
Der var i øvrigt en Kirsten før denne Kirsten, i søskendeflokken.

Da Kiersten bliver døbt, staves hendes navn i øvrigt med TO s'er: Jessdatter.
Heraf kommer nok den hyppige fejllæsning, så hun bliver til Jensdatter, og derved får helt forkerte forældre.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle