Tilbyder hjælp til opslag i begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet i København

Startet af bente lindhardt, 25 Feb 2013 - 13:29

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Hej igen Bente

Mon du har lyst til en lille ekstraopgave - i forlængelse af min grandfætter-historie...?  ;-)

Jeg savner oplysninger om død og begravelse for:

Helge's mor, sygeplejerske Tove Væver (ungpigenavn, aldrig skiftet) *1917 i Løgstør
gift med vognmand Svend Børge Stensrud *1922 (og stadig levende 2004)
Deres sidste kendte adresse var Skelbækgade 38, og det var i 1960, hvor Helge døde.

Venligst
John

bente lindhardt


John Thomsen

Hej igen Bente

Jeg tænkte blot på, at Tove jo godt kunne være død inden 1987; hun var jo trods alt født i 1917, og som familietraditionen vil vide, havde hun "et hårdt liv".

Bl.a. havde hun i årene med Helge, faste nattevagter, og det er blevet hævdet, at hun blev anklaget for at spise af patienternes mad på de fødeafdelinger, hvor hun arbejdede.

Venligst
John

bente lindhardt


Hej Ole

Max Møller, født 24. marts 1882, døbt 18. maj 1882 Skt. Matthæus, København, gift 21. marts 1915 Fredens sogn, København, med Astrid Marie Larsen

Ved Astrids død 16. december 1966 noteres i kirkebogen Skt. Johannes sogn opslag 223 #100, at hun er enke. Sidste fælles bopæl var Guldbergsgade 7B, 4., København.

Max Møller er død 24/3-1962 Skt Johannes sogn
smedemester
begravet 29/3-1962 fra Solbjerg kirke på Solbjerg kirkegård
dødsårsag:uræmia (nyresvigt)


vh
Bente L

Ole Holst Petersen

Hej Bente.

Tusind tak for oplysningerne, som nu gør mig i stand til at lukke jagten på data for Max Møller.

Efter at jeg havde skrevet min anmodning til dig, opdagede jeg ved at læse dit første indlæg på side 1, at du tilbyder at lede +/- 5 år, og jeg må da blankt erkende, at jeg brød denne regel. Derfor er jeg ekstra glad for, at du har ulejliget dig med at søge Max's død i en væsentlig længere årrække.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Ulla Frost

Kære Bente

Kan du mon hjælpe mig med min tantes dødsdato:
Edith Dahl, født Rasmussen i Korsør d. 18-08-1914.
Hun boede på Jernbane Alle´82 i Vanløse.

mvh Ulla Frost

Ole Krog

Hej Bente

Jeg søger hjælp til udfindelse af dødssted og dato for nr. 54 Søren Michelsen og 55 Marie Cathrine Christensdatter

her er lige lidt oplysninger om deres datter, som blev sat i pleje i Jylland hos familie, og dem selv.

Nr. 27:
Dorthea Sophia Sørensdatter, født den 29 03 1824 og døbt 03 04 1824 på Fødselsstiftelsen i København, konfirmeret 22 04 1838 i Nørbæk, gift 19 04 1848 i Sønderbæk, død 30 08 1885 og begravet 0409 1885 i Kvorning
Forældre: Søren Michelsen, Bjerring og Marie Cathrine Christensdatter
Dåb: Den Kongelige Fødselsstiftelse i København 1824 (opslag 80): Børn nr. 297, mødre nr. 295, født 29. marts, døbt 3. april, navn Dorthea.
Ægteskab: C244B-19-1 (Sønderbæk 1848 (opslag 3) (1843-1867)) Ungkarl Peder Vernersen, træskomager i Sønderbæk, 26 år gl, Pigen Dorthea Sophie Sørensdatter, ? i Sønderbæk, 24 år gl. Forlover: gmd. Jacob Chr. Horngaard og husmand Anders Hansen af Sønderbæk. Gift 19. april 1848 i Sønderbek kirke.
Død:  Kvorning 1885 (opslag side 66) død 30 08 1885 og begravet 04 09 1885, Dorthea Sophia Sørensdatter, husmand Peder Vernersens hustru i Kvorning, 61 år. død af Apoplexi (slagtilfælde)
Konfirmation: C244A-2-2 Nørbæk 1838 (opslag 107): 22. april Dorthea Sophie Sørensdatter af Sønderbech, Datter af Spækhøker Søren Michelsen Bjerring i Kjøbenhavn og opdrages hos gaardmand Christen Bech i Sønderbech, fød i Kjøbenhavn 29. marts 1824. Vac. 30. juni 1824 af ? i Kjøbenhavn.
FT 1834: Dorthe Sophie Sørensen ses som 10 årig at være anført som plejebarn og bo hos Christen Pedersen Bak og hans kone Maren Jørgensdatter på en gård i Sønderbæk
(Maren Jørgensdatter er søster til Christen Jørgensen, der er far til Marie Cathrine Christensdatter (Dortheas mor).
FT 1840: Dorthe ses som 16 årig at tjene på en gård i Hammershøj sogn
FT 1845: Dorte ses som 21 årig at være væverske og bo i Sønderbæk. Anført født i Kjøbenhavn.

Den 07. juni 2006 skriftligt forespurgt Rigsarkivet om fuldstændig udskrift om de oplysninger der måtte være m.v.
Barnets navn:    Dorthea
Fødselsdag:    29 marts 1824
Barnets nummer:    297
Moderens nummer:    295

Den 13. juni 2006 svar via e-mail: Rigsarkivet har modtaget Deres forespørgsel af 7. juni vedrørende oplysninger fra Fødselsstiftelsen om Dortheas fødsel 29. 3. 1824. Udsætterprotokollen (233/1824) oplyser følgende:
Udleveret  den 4. april 1824 til Moderen Marie Cathrine Christensdatter, ugivt, ej tilforn født, 21 Aar fra Wiborg, og for omtrent 1 Aar siden kommen her til Staden fra Randers –har tjent i Wibens Huus til sidstafvigte 1. November. Tager i Store Kongensgade No 150 på 3die Sal til Gaden hos Kapitain Netterman, hvor hun har tjeneste. Udsat barnet i Gottersgaden No 5 paa 2den Bagsal hos Skoemager Olsen.

Søren Michelsen Bjerring angives at være spækhøker i København, da Dorthea Sofie Sørensdatter bliver født i København den 29. marts 1824, og spækhøker Søren Michelsen Bjerring angives at være hendes fader, derimod nævnes ikke noget navn på hendes moder.

Nr. 54:
Søren Michelsen Bjerring,
Ægteskab: AO opslag 123: Søren Michelsen og Marie Christensdatter viet 10 10 1832 i Garnison sogn, København, forlovere var høker Paaske og politibetjent Mogensen.
Død: ?
FT 1834: ?
FT 1840: Søren Mickelsen, 43 år og høker, gift med Marie Christensdatter, 39 år, samt Christine Mickelsen på 7, Hansine Mickelsen på 6 og Christian Mickelsen på 1 år, bor København, Christianshavn Kvarter, Prinsensgade, Gaarden no 300, St. etage, 1
FT 1845: Søren Mikkelsen, 44 og arbejdsmand, født i København, Marie Mikkelsen, 45, født i Viborg, Nicoline Christine på 10 år, Hansine på 9 og Christian Martin på 6, alle født i København, bor København, Christianshavn Kvarter, Dronningensgade, 1.ste sal, 210
FT 1850: Søren Mikkelsen, 53 født i Horsens, Marie Sørensen, 50, født i Viborg, Nicoline Mikkelsen på 18, Christian Mikkelsen på 11, begge født i København, København, Christianshavn Kvarter II, Overgaden oven Vandet 200, porthuus, 1772
Deres børn registreret som født i Vor Frelser sogn, København.
Micheline Christiane Mikkelsen, født 1832 før ægteskabet, opslag 422 nr. 90
Hansine Marie Michelsen, født 1834, opslag 469 nr. 31
Christian Martin Mikkelsen, født 1838, opslag 81 nr. 128
Moderen er samtlige steder registeret som Marie f. Christensdatter og faderen som Søren Mikkelsen.
Denne Marie Christensdatter er i 1832 registreret som ugift fruentimmer på Ll. Torvegade 111, netop i FT oplyst født i Viborg.
FS: gift 10 10 1832 Garnisons sogn, København bliver Søren Mikkelsen Sønderbjerg og Marie Christensdatter, 33 år og 31 år.

Nr. 55:
Marie Cathrine Christensdatter, født 17 12 1799 og døbt 30 03 1800 i Viborg Sortebrødre, konfirmeret 02 04 1815 i Viborg Domsogn
Forældre: Christen Jørgensen og Dorthe Mortensdatter
Dåb: C236A-6-3 Viborg Sortebrødre 1800 (opslag 132): Dito 30te  (Martii) Lod Christen Jørgensen og Hustrue Dorethe Mortensdater, deres d. 17.  December forrige Aar hiemdøbte dater Marie Chatrine fremstille til Daaben baaret af Ingeborg Marie Christensdater tiener Inspecteur Eddinger?. Faddere Dorethe Jensdater tiener Mahler Findrup, Laust Pedersen Skoemager Peder Ludvig Giørtlersvend og Christen Christensen. Konen introduceret 9de Februar.
Ægteskab: se under nr. 54
Død: ?
Konfirmation: C234C-A-1-2 Viborg Domsogn 1815 (opslag 104): Den første søndag efter Paaske (2. April) Marie Cathrine Christensdatter, hjemmet (ophold), faderen Christen Jørgensen, hjemmedøbt den 17. December 1799.
Se rigsarkivets skrivelse dateret 13 03 2006 vedr. hendes ophold i København: j.nr. 2003-719-0247-492
Kære Ole Krog
Rigsarkivet har modtaget Deres forespørgsel af 7. juni vedrørende oplysninger fra Fødselsstiftelsen om Dortheas fødsel 29 03 1824. Udsætterprotokollen (233/1824) oplyser følgende:
Udleveret den 4. April 1824 til Moderen Marie Cathrine Christensdatter, ugivt, ej tilforn født, 21 Aar fra Wiborg, og for omtrent 1 Aar siden kommen her til Staden fra Randers – har tjent i Wibens Huus til sidstafvigte 1. November. Tager i Store Kongensgade No 150 paa 3die Sal til Gaden hos Kapitain Netterman, hvor hun har tjeneste. Udsat Barnet i Gottersgaden No 5 paa 2den Bagsal hos Skoemager Olsen.
Med venlig hilsen
Henrik Stissing Jensen
arkivfuldmægtig
Se vedlagt hvordan fremkommet til, at hun er ane 55.
FT 1801: bor som 1 årig hos forældre St. Mathiasgade 12, Viborg Købstad

med venlig hilsen

Ole Krog

bente lindhardt

Hej Ulla

Jeg kan ikke bare lede på må og få. Du må komme med lidt flere oplysninger, såsom hvornår har du sidst set hende? Begravelsesbøgerne slutter i 1987 og gælder kun for Københavns kommune

vh
Bente L

bente lindhardt

Hej Ole

Du må skrive helt eksakt navn og sidst fundne dato for de to personer, jeg bliver forvirret af at læse alle de oplysninger, som du kommer med.

vh
Bente L

Ole Krog

Hej Bente - helt Ok - bare baggrundsviden, hvis du fandt nogen, der kunne passe.

Jeg søger hjælp til udfindelse af dødssted og dato for Søren Michelsen og Marie Cathrine Christensdatter/evt. nævnt som Marie Christensdatter

Sidste Folketælling, hvor jeg har fundet dem, er FT 1850, hvor de ses at bo København, Christianshavns Kvarter II, Overgaden Oven Vandet 200, porthuus, 1272. De er da 53 og 50 år.
Han er ud fra FT født ca. 1797-1801 og hun 17 12 1799.

med venlig hilsen

Ole Krog


Anne Birgitte Torp

Hej
Det vil jeg gerne benytte mig af hvis du kan hjælp med at finde min mors brors død og begravelse, det drejer om Kaj Edvard Julius Nielsen født 9/9 1909 i Sundby sogn boede ved sin død i Gentofte men døde på sygehuset jeg ved ikke hvilket. Jeg har prøvet at finde ham men har opgivet jeg tror han er død ca 1960.

Venlig hilsen
Birgitte Torp


Kaja Voldbæk

Kære Bente Lindhardt, håber du kan hjælpe med min farfars familie. Hans broders navn var Carl Ferdinand Johansen, Maler i København. I 1930 boede han på Øresundsvej 24
Han var født 18 December, 1873, Hyllested, Randers Amt
Han var gift med Ane Cathrine, født Frederiksen,  Nørre Ønslev, Maribo Amt.

Jeg vil sætte stor pris på, hvis du kan finde spor af dem. Mange hilsener, Kaja Voldbæk

Stina Kirkegaard Hansen

Hej Kaja og Bente
Har fundet en dødsannonce i Politikens e-arkiv. Der står han som død d. 23. februar 1956. Desværre ikke noget om hvor.
Venlig hilsen
Stina

Kaja Voldbæk

Mange tak, Stina - jeg vil forsøge St. Johannes eller Rosenvænget som muligheder, nu da jeg har en dato at søge under. De boede på Øresundsgade - og jeg mener det vil være den sognekirke jeg skal kigge på. Mange hilsner, Kaja

Kaja Voldbæk

Hej Stina og Bente - fandt Karl (Carl) Ferdinand Johansen, fhv. Maler - gift med Ane Kathrine, f. Frederiksen, i St. Johannes Kirken (opslag 284) - død 23 February 1956, som du skrev. Nu er jeg ved at gå gennem døde kvinder i samme sogn, men har endnu ikke fundet Ane Cathrine. Vil fortsætte i morgen. Mon der er andre oplysninger i Politikens e-arkiv? Tusind tak for hjælpen - hilsen, Kaja

Lillian Simonsen

Jeg vil meget gerne gøre brug af dit fine tilbud.

Det drejer sig om

Arbejdsmand Christen Simonsen (født 6/8 1841).
Han er sandsynligvis død omkr. 1898.

Med venlig hilsen
Lillian

Stina Kirkegaard Hansen

Hej Lilian

Hjulpet på vej af et opslag i Politikens e-arkiv:
Jeg tror, det er ham, du finder i
Alm. Hospital, 1891-1903, opslag 106.

Hans registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1580863&searchname=polit_simple
- bemærk at der også er adresser på den anden side:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1580863&backside=1&searchname=polit_simple&isbrowsing=&browsetype=

I 1901 findes han således på adressen Tordenskjoldsgade 32:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=24814#24814,2837949

Han står som gift ved sin død, men det ser ud som om, de separerede jf. folketællingen.
Du har sikkert også konens registerblad, men det kommer lige på her:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3393576&searchname=polit_simple

Venlig hilsen
Stina

Lillian Simonsen

Hej Stina

Jeg tror, det er den rigtige, du har fundet i Alm.hospital.
Tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Lillian

Ulla Frost

Kære Bente
Jeg ved ikke om du modtog mit svar ang. min tantes dødsdato.
Det drejer sig om Edith Dahl, født i Korsør d. 18-8-1914, gift med Norman Dahl (fraskilt ved sin død) og død cirka 1975-1980. Bosiddende på Jernbanealle 82 i Vanløse.
Med venlig hilsen
Ulla Frost


Svenn Chr. Trønning

Citat fra: bente lindhardt [1507] Dato 25 Feb 2013 - 13:29
Hvis du med stor sikkerhed ved, at en af dine aner er død i Københavns kommune i tidsrummet 1861-1987 vil jeg prøve at finde dødsfaldet i begravelsesprotokollerne.

Mændene er opført under efternavn, erhverv og initialer for deres fornavne.

Kvinderne er opført under efternavn (gifte kvinder under deres giftenavn), ægteskabelig stilling og initialer for deres fornavne.

Du skal angive fulde navn og husk alle fornavnene i rigtig rækkefølge og et ca. dødsår, så leder jeg plus/minus 5 år

Hilsen
Bente Lindhardt
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Svenn Chr. Trønning

Det vil  jeg da meget gerne gøre brug af  Cheesy

Det drejer sig om Arbejdsmand Vilhelm Frederik Petersen født 03 apr 1842 i 03 apr 1842.
Det sidste jeg har på ham er FT 1925:
Folketælling - 1925.
København, Sokkelund Herred, Krügersgade 4, stuen.
familie 1.
Vilhelm Frederik Petersen 3/4 1842, Gift Husfader. Holbæk, Alderrente.
Ulrikke Marie Christine Petersen,13/6 1847, Gift Hans Kone, Svinninge Sogn, Holbæk Amt.
AO opslag 71.

Hah og hans hustru Ulrikke Marie Christine Petersen,13/6 1847 er væk ved FT 1930.
Jeg har set i kirkebog Hellig Kors og Brosons Kirke uden at finde dem.

Da jeg nu grundet alder og handikap ikke merer kan komme på Københavns Stadsarkiv ville jeg være glad for om du evt ville se efter ham.

På forhånd tak for ulejligheden.

Svenn Chr. Trønning.
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

John Thomsen

Hej Bente

Du har tidligere kigget i protokollerne for mig efter en sygeplejerske Tove Væver, uden held.

Nu viser det sig, at hun allerede i 1960 havde efternavn som sin mand, Stensrud.

Gider du kigge igen efter dette?

Hun er født 4/8 1917...

Venligst
John

PS! Finder du det ikke besværligt eller i hvert fald uhensigtsmæssigt, at alle disse forespørgsler kommer i én og samme optagelse?

Ulla Kristensen

Min morbror døde i København eller Frederiksberg efter 1932. Jeg har været Frederiksberg sogns kirkebog igennem uden at finde ham. Så er der København, men jeg har ingen anelse om, hvilket sogn han evt. er begravet i.

Hans navn er Carl Theodor Larsen
Han er født 21. maj 1895 i Fårevejle sogn
Han arbejdede hos DSB fra 1. august 1920 indtil 1932. Hvornår han døde derefter ved jeg ikke.

Er det tilstrækkelige oplysninger til, at du kan lede efter ham?

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at komme til København og lede i begravelsesprotokollerne.

venlig hilsen
Ulla Kristensen
Venlig hilsen
Ulla Kristensen

Inger Bødker-Jensen

Hej Bente!
Har du til at se efter, hvor Snedkermester Thomas Thomasen døde?
Født 5. September 1870, Mønsted-Fjends-Viborg
Død: 22 Januar 1940
Begravet: 28 Januar 1940 Bispebjerg Nordre Kapel
På forhånd TAK.
Med venlig hilsen
Inger

christian poulsen

Hej Bente

Kunne jeg få din hjælp til at finde Hansine Kathrine Jessen. Jeg ved hun døde på Finsens Instituttet den 24. juli 1965.

Hun var født i Nordby på Fanø 27. okt. 1885. Hun levede en stor del af sin tid forskellige steder i København og omegn, men de sidste tre år inden hun kom på Finsen, havde hun fast adresse i Nordby på Fanø. Her var adressen Lille Slippe.

Jeg vil være meget glad, om du kunne hjælpe. Finsen Instituttet hører til Rosenvænget sogn, men der er kun kirkebøger  til 1964.

Med venlig hilsen
Christian Poulsen

Jytte Klausen

Hej Bente

Jeg vil rigtig gerne have din hjælp til at finde Martha Jacobsen og Knud Waldemar Philip.

Jeg var så heldig at Stina fandt en annonce, som Martha havde indrykket på Knud Waldemar, og han døde d. 5. maj 1948, men der stod desværre ikke i hvilket sogn.

Her de øvrige oplysninger jeg har:

Martha blev født d. 30.04. 1881 og blev gift med Knud Waldemar Philip d. 06.11.1909 Christians sogn. Knud Waldemar Philip blev født 16. marts 1872 i Kbh.

Hvis du samtidig  har mulighed for at kigge på Marthas søster Gudrun Jacobsen (ugift), vil det være dejligt.
Gudrun døde d. 7. juni 1926 Sct, Jacobs, og jeg ved hun blev født d. 7. maj 1875 i Holmens (den sidste oplysning har jeg arvet).
Jeg kan desværre ikke finde hendes dåb i Holmen, så hun må være blevet dødt et andet sted, og det håber jeg, der måske står i begravelsesprotokollen.

På forhånd tak for din hjælp.

mvh
Jytte



Avijaja Albrechtsen

Mon du stadig tilbyder hjælp ;)
Jeg bor i Nuuk på Grønland og søger mine tipoldeforældre der døde i København i 1905 og 1907. Det drejer sig om:

Johann Heinrich Theodor Albrecht, født d. 13/1-1832. Han var bagersven hele sit liv. Døde d. 17/3-1907 i København hvor han boede i Stengade 24.

Caroline Frederikke Albrecht (født Hansen), født d. 16/3-1846 i Frederiksborg. Døde d. 15/7-1905 i København hvor hun boede i Stengade 24.

Tusind tak <3

Teis Sidney Thomsen

Kære Bente,

Der er vel ikke sket dig noget? - det er snart en måned siden du har været her??

Hvis du stadig vil/og stadig kan, ville jeg meget gerne vide hvornår min oldefar døde, han spøger i mit sind, og, som jeg ser det, er du mit sidste håb....

Niels Vilhelm Nielsen, født 16 oktober 1865 i Nykøbing M.
Han er flere steder opført som smed.
- ifølge folketællingerne skulle han have boet Vedbækgade 12 kld, og fungeret som portner i en årrække mellem ca. 1920-1940+

Det er herefter(1940) at alt forsvinder omkring ham....

På forhånd mange tak :)