32 bit program på 64 bit maskine

Startet af Niels Jørgen Engel, 26 Feb 2013 - 22:04

Forrige emne - Næste emne

Niels Jørgen Engel

Jeg har i rigtig mange år benyttet Brothers Keeper - og pga mange dejlige genvejstaster og mulighed for at klare sig helt uden mus, taster jeg oplysninger ind i den helt gamle DOS-version. Ja, frygtelig gammeldags, men det er rigtig godt for mig. Selv om det er et meget gammelt DOS-program kører det fint på et helt ny maskine vha programmet DOSBox.
Udskrifter er dog elendige i DOS-versionen, så derfor konverteres data i Brothers Keeper Windows version 5.2G. Tager lidt tid - men fungerer også fint i Windows 7 32-bit.
Nu har jeg imidlertid fået en 64-bit maskine og installeret Windows 7 64-bit styresystem.
Desværre kan jeg så ikke installere 32-bit programmet. ØV.

Er der nogen der har forslag til en måde (udover at installere 32-bit styresystem eller gå over til helt andre versioner af slægtsforskningsprogrammer) hvorpå jeg kan klare det?

Venlig hilsen

Niels Jørgen Engel

Leif Sommerdal

Hvad sker der, når du installerer 32 bits programmet.
64 bits windows kan normalt håndtere 32 bit programmer
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Hej

Det er nok et 16 bit program...  ;)
Det kan 64 bit ikke (umiddelbart) køre.

32 bit kører fint på 64 bit.

Jørgen

Niels Jørgen Engel

Når jeg prøver at installere programmet får jeg fejlmeddelelsen:
Versionen af denne fil er ikke kompatibel med den version af Windows, du kører. Kontroller computerens systemoplysninger for at se, om du skal bruge en x86 - (32-bit) eller x64 - (64-bit) version af programmet, og kontakt derefter softwareudgiveren.

Venlig hilsen

Niels Engel

Karsten Damén

#4
Dit gamle BK kunne være en 16-bit version.  Hvis det er tilfældet gælder følgende:

Jeg gætter på, at dit Windows 7 styresystem ikke er Professional udgaven.  Der ville du nemlig kunne afvikle "gamle" programmer i XP mode.

Jeg kender til følgende (gratis) muligheder:

1) DOSBox (DOSBox er en ren DOS emulator og kan kun afvikle 16-bit MS-DOS programmer og ikke 16-bit Windows programmer).

2) VirtualBox.

3) VMware Player.

De sidstnævnte er noget besværlige (=jysk underdrivelse) at håndtere, så dem vil jeg ikke anbefale dig.

En længere forklaring findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_on_Windows

hilsen Karsten

Leif Sommerdal

#5
Når Karsten siger at de 2 sidstnævnte er lidt besværlige, så kan det sagtens være rigtigt.

Hvad værre er, er at du skal installere et ældre Windows system i dem, så du skal principielt have licens til dem.

Og det er nok lidt dyrere.

Men som du selv skriver - det er et gammelt DOS-program, så mon ikke DOSBox kan klare sagen for dig.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karsten Damén

#6
Jeg kommer pludselig i tvivl, om vi nu har svaret på dit problem ?

Når du skriver: "Desværre kan jeg så ikke installere 32-bit programmet", mener du så Brothers Keeper Windows version 5.2G ?

Hvis det er det, som er problemet, så kan det skyldes, at v. 5.2G måske er et 16-bit program eller evt. bare kommer med en 16-bit installer.  Men så er det jo en anden sag, og det kan som et Windows program ikke køre i DOSBox.

Opdatering:  Hentede BK 5.2G og kan se, at det i hvert fald er en 16-bit installer.  Du har så to muligheder for fortsat brug:

Lav en dual boot opsætning med et ældre 32-bit operativsystem på din PC (hvis du har en original installations-disk med XP eller Windows 7-32).

Eller brug VirtualBox eller VMware Player som tidligere nævnt.

Karsten