Hans Svanning og Svane-slægten - hvem var de?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 04 Mar 2013 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen


"Den 20de Septbr. 1584 døde en ret mærkelig, lærd Mand i Ribe, M. Hans Svanning. Han var født 1503 i Svanninge i Fyn af fattige Bønderfolk; men en slægtning af ham, som var Kansler hos Biskoppen i Fyn, hjalp ham frem. Han studerede først ved Kjøbenhavns Universitet, derpå i Wittenberg, hvor han 1533 tog Magistergraden. I et par år var han Professor ved Universitetet, men blev 1541 Tugtemester for Prinds Frederik (senere Frederik den Anden)." 

Sådan indleder Ribe-historikeren Kinch sin beretning om en mand, der nåede vidt i sin samtid og som er beskrevet vidt og bredt og efterforsket lige så meget.

Og alligevel er der stadig nyt at udforske, bl.a. hans omdiskuterede Danmarkshistorie - eller resterne af den - som er et af Det danske sprog-og litteraturselskab DSL's igangværende historiske udgivelsesprojekter: "et bredt fortællende historieværk i den klassiske retoriske tradition og med sans for den rammende anekdote."
(http://dsl.dk/historie/historieskrivning/hans-svanings-danmarkshistorie/hans-svanings-danmarkshistorie.html)

Hans Svanning og Marine Sørensdatter Stage fik 15 børn og en stor Svane-efterslægt. Der dukker hele tiden nye oplysninger op sammen med spændende spor om kendte og mindre kendte "svaner". Her giver Anthony Svanes omfattende hjemmeside aner.svaner.com bud på evt. nye spor.

Jeg håber, at der er andre, der vil være med her på tråden til at kaste nyt lys over Svane-slægt og de mange indgiftede slægter  :).


Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :)

...den er jeg da også med på :D

Jeg prøver lige at aktivere dit link: aner.svaner.com

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lis Klarskov Jensen

#3
Hej Karin og Peter

Tak for jeres indlæg. Det er dejligt at have jer med "ombord"  :D!

For en god ordens skyld lister jeg lige Hans Svannings/Svanings og Marine S Stages børn op - så har vi dem.

Historikeren Kinch har oplysninger om 13 børn og nævner, at 2 døtre "synes at være døde som Börn" (Kinch II, s. 191). Han henviser også til Terpagers Inscr. Rip., s. 56.

Iflg. Kinch nævner Hegelund i sin Almanak for 1573, at "Frederik var den ældste, Jacob den næstældste og Dorthe rimeligvis den tredje-ældste."

Kinch har oplysninger om de 13 børn og nævner dem i denne rækkefølge (mine parenteser):
1. Frederik f. 7. maj 1557
2. Jacob f. 17. august 1558
3. Dorthe f. 2. marts 1561, trolovet 1576, 15 år gl.
4. Marine f. 20. februar 1562, blev trolovet 1576, næsten 15 år gl.
5. Hans [f. anslået 1564?], rejste til Tübingen 1578
6. Niels [f. anslået 1566?], deponerede ved Københavns Universitet 1586 (Peder Kristensens Alm.)
7. Jens Svane [f. anslået 15??]
8. Søren "skal være födt 1576"
9. Abel [f. anslået 1570?], blev gift 1586
10. Karine [f. anslået 1572?], blev gift 1588
11. Anna [f. anslået 1574?], blev gift 1590
12. Kirstine [f. anslået 1580?], blev gift 1595
13. Marine [f. anslået 1582?], blev gift 1604

Anthony Svane har en anden rækkefølge.

Børnenes anslåede f.år kan jo diskuteres (og Søren skulle være født 1576, men står alligevel som barn nr. 8 ???), men faktum er, at forældrene blev gift den 30. september 1554 i Ribe - og faderen døde d. 20. september 1584.

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Marie Hvid

Jeg har ikke i de foregående indlæg set nævnt følgende bog ( - vist desværre udsolgt men til udlån på mange biblioteker):

Ole Degn: "Livet i Ribe 1560-1700 i samtidiges optegnelser".

Både Hans Svanning og mange fremtrædende medborgere i Ribe bliver her indgående omtalt.

mvh
Anne Marie Hvid



Lis Klarskov Jensen

Hej Anne Marie

Mange tak for dit indlæg, som rammer ned i noget vigtigt i Svane-slægtens udforskning  :)!

Du har helt ret i at, at Ole Degns bog om livet i Ribe 1560-1700 er en betydningsfuld bog for Svane-slægten og centrale Ribe-borgere. Den kan fås lige nu på www.antikvariat.net for 150 kr.

Her er lidt andre bøger, som er gode i denne sammenhæng:

J. Kinchs "Ribe Bys Historie og Beskrivelse", 1884
• Ole Degn: Rig og fattig i Ribe, 1981 (doktordisputats)
• Bue Kaae: Familieliv på "Liljebjerget" i Ribe omkring 1600 belyst gennem breve
• Bue Kaae: Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613
• Vejle Bys Historie, 1927


Jeg har fundet interessante spor i Ole Degns bøger "Rig og fattig i Ribe" ud fra orig. kildemateriale om bl.a. Jens Svane (den fredløse søn). Her er der også et fantastisk afsnit om bl.a. rådmænd og borgmestre med uundværlige bidrag til deres personalhistorie og deres indbyrdes familieforhold.

Heldigvis kan man låne de 2 bøger på biblioteket.

Jeg har lige googlet endnu en bog, jeg må læse: Søren Bitsch Christensen (red.): Ribe Bys Historie 2 - 1520-1850, Udg. af Dansk Center for Byhistorie og Esbjerg Kommune, 381 sider, ill., 399 kr. pr. bd. Ved køb af alle tre bind, er samlet pris 999 kr.

Det ser ikke ud til at man kan bestille dem på bibliotek.dk
Man kan læse om bøgerne på http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/021101_byhist_ribe2.htm

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Den første Marine blev jo ikke gammel. hun blev gift i Ribe 30. juni, Tycho Brahe var med som gæst.
Marine døde i sit barndomshjem i Skolegade den 29. juli 1578. Hun blev [Vedel] 16 år, 6 måneder,
8 dage og 13 timer gammel.
Venlig hilsen
regelsen

Peter Berényi

Kilde; Poul Koch, Köbenhavn 1978.

De fik 15 børn, hvoraf 2 døde som små:

1)     Frederik Svaning (1557-87) Kannik i Ribe.

2)     Jacob Svaning (1558-1610) Kannik i Lund.

3)     Dorthe Svaning (1561-1602) Gift med rådmand i Ribe Jens Laugesen.

4)     Marine Svaning (1562-78). Gift 1577 (15 år.gl.) med kgl. historiograf, magister Anders Sørensen Vedel (1542-1616).

5)     Hans Svane (1563-1604). Købmand i Ribe.

6)     Niels Svaning (død 1592) Magister.

7)     Jens Svane (død ca.1601) Landsflygtig, Vådedrab.

8.)     Søren Svaning (1576-1607) Ordineret Sognepræst i Guldager, men døde inden tiltrædelse.

9)     Abele Svaning (død 1625) Gift 1.gang med professor medicinae og forstander for Sorø skole, apoteker i Sorø Anders Christensen (1551-1606), 2.gang med tolder i Helsingør Hans Me­ckelborg (død 1623).

10)     Karine Svaning (død 1603) Gift 1.gang med professor ved Københavns universitet Peder Aagesen(1546-91) og 2.gang med provst, sognepræst i Nyborg, magister Christen Bli­mester (død 1603). Begge døde af pest.

11)     Kirstine Svaning (død ca.1610) Gift med sognepræst til Holstebro og Maabjerg Bertel Madsen Bloch (død 1602).

12)     Anna Svaning (død 1637) Gift med borgmester i Horsens Hans Olufsen Riber (død 1615). Deres søn var den fra krigstiden og enevældens påfølgende indførelse bekendte ærkebiskop Hans Svane.

13)     Marine Svaning.



SØREN CHRISTENSEN FRIIS.

Født i Ribe ca.1575. Død sammesteds 1611.

Havde i sin ungdom tjent hos lensmanden på Riber­hus. Tog 1606 borgerskab i Ribe og blev slotsskriver på Riberhus. Fra 22/7 1603 var han tillige hospitals­forstander.

  Gift i Ribe 5/2 1604 med:

MARINE HANSDATTER SVANING.

Død ca.1630. Hun var gift 2.gang med foged på Turebygård Oluf Jenssøn.

  Datter: Ingeborg (25-6).



INGEBORG SØRENSDATTER FRIIS.

Født 1606 i Ribe. Død i Bergen 16/2 1654. Bisat i domkirken.

De havde 15 børn, hvoraf 3 døde som børn eller unge:

1) Frederik Munthe (1627-76) Kapellan i Gadstrup.

2) Abel Munthe (1628-76) Var i sit ægteskab med lektor theol. i Bergen Peder Nielsen Lem (1617-63) mormor til Ludvig Holberg.

3) Catharina Munthe (1629-74). Gift 1. gang med sognepræst ved Nykirken i Bergen Otto Rasmussen Stoud (1620-57) og 2.gang med borgmester i Bergen Søren    Jensen (1595-1665), endelig 3.gang med mnagistrats-præsident og kommercedirektør i Bergen Herman Johan­sen Garmann (1612-74)

4) Elisabeth Munthe (1630-65) Gift med rådmand i Bergen Christen Hansen Paus (død 1663).

5) Birgitte Munthe (25-2).

6) Maren Munthe (1635-1715) Gift med sognepræst i Holmedal Anders Johansen Grytten (død 1685).

7) Anne Munthe (1639-88) Gift med foged Iver Andersen (1630-88), dattersøn af 55/1.

8) Helvig Munthe (1642-ca.1700) Gift med købmand i Bergen Herman Schultz (død 1689).

9) Ludvig Munthe (1644-88) Hører ved Bergen latinskole.

10)  Søren Hunthe (1646-87) Sognepræst i Jølster.

11)  Ingeborg Munthe (1648-87) Gift med sognepræst til Grytten og provst over Romsdalens provsti Anders Christophersen Lem (død 1723), brorsøn til søsteren Abels mand.

12)  Hans Munthe (1625-1706) - skulle have været opført som nr. 1 (beklager). Borgmester i Bergen.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Mange tak for oplysningerne  :) Denne Marine Hansdatter Svaning/Svane blev gift med Anders Sørensen Vedel. Hvad er din kilde til Thyge Brahe-oplysningen? Thyge Brahe var med til brylluppet med Mette Laursøn (!) i 1581 iflg. Degns Livet i Ribe 2, s. 140.

Ved du noget om Vedels uddannelses-rejse med Tyge Brahe?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Peter

Du skal have mange tak for dine oplysninger! Jeg har været så heldig at finde Poul Kochs slægtsforskning (tavler) på http://www.androkles.dk/Koch/Bog%201%20pdf.pdf. Det må jeg også kigge nærmere på!

Jeg ser, at du også tager Friis-Svaner i Norge med. Det ser rigtig interessant ud og må undersøges nærmere.



Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#10
Hej Lis

Kilden er: "Fire store ripenesere", af Torben Bramming, Ribe 2008.

Vedel eller TH?
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jeg har disse 2 husstande fra min "Københavnerdatabase Anno 1645".

Jeg sætter dem ind på tråden og håber, at der kommer mange supplerende oplysninger  :D

Adr. Lille Kannikestræde
(HIDNR.01.819) Mester Hans Svane  Professor ved Akademiet og hans hustru (1641) Marianne Jørgensdatter.
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 253. 1641. Dåb. M. Hans Svane og Marianne Jørgensdatter. En søn Jørgen Hansen.]
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 54. OBS! 1648. Dåb: Doktor Hans Svanning med sin hustru Marie Fÿrings. En datter Søster. Ham?]
Kilde: H. U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Ejnar Munksgaards Forlag. 1. Øster Kvarter. Karré nr. 13.
Matr. Nr. 92-97. 175. 184. 225 B. (Skvaldergade 2-6, Vingaardsstræde 23-27, Admiralsgade 1- 7, Dybensgade 20-26). S. 102. Matr. nr. ejes 1645 af Jørgen Koch og i 1653 af Jørgen Jørgensen Koch. Matriklen ejes senere af Jørgen Fuirens enke Margrethe Fincke. 21. jan. 1665 er det gået over til svigersønnen Biskop Hans Svane og efter hans død d. 22. juli. 1668 tilhører det hans enke Maria Fuiren.
Kilde: H. U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Ejnar Munksgaards Forlag. VIII. Købmager Kvarter. Matr. nr. 1-22, 59-65, 98-107. (Klareboderne 2-18, Pilestræde 19-37, Silkegade 1-15, Købmagergade 22-40, Kronprinsensgade 1-16).  S. 21. Matr. nr. 60 blev ved Kgl. Skøde d. 17. april 1629 solgt til Maler Willum Hornbalt. Han ejede huset til 1668. 1669 tilhørte det Mathias Svendsen og senere (1680) hans enke Lisabet. 7. juli 1690 fik Anne Margrethe Svane, sl. Kancellliråd Jens Foss til Svansøs enke skøde på huset som hun videresolgte til sin mor Maria Fuiren, sl. Ærkebiskop Hans Svanes enke.
[AO: Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 27. 1650. Begravet: D. Hans Swannings stedmor? fra Lille Cannickestræde.]


Adr. Færgestræde
(HIDNR.00.550) Mester Peder Svan (Swanov?)  Bartskær og hans hustru Cathrina. (-før 1648)
Kilde: H. U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Ejnar Munksgaards Forlag. 2. Strand Kvarter.
Matr. Nr. 76. (Udlagt til Højbro plads). 20. maj 1632 tilskødet M. Peder Swanow Bartskær.
En Mester Peter Bardsker er nævnt i 1640 på adressen Østergade. (Taxering af Boder og Skur samt udenbys Jordskyld).
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 57. 1650. Fadder: Cathrina Peiter Bardskær i Færgestræde.]
http://www.eremit.dk/ebog/kd/1/kd1_362.html
1581: Jordskylldt inden portene. Østre Gade.
Benedicts Krøger aff en gaard vthi store Fergestrede xvi marck 12).
12) 1656: Afg. Hendrick Berner och hans børnn, huilcken gaard Hans Mønter siden [lod] bygge imod Amager torff, huorfore byens kiemner for samme jordskyld af 8 borgere anno 1638 den 31 julii effter befalning vdi denne eyendom, som nu er 5 waaninger och 3 fag huuss, er blefuen forsickred och saaledis jordskylden fordeelt och henlagt paa bemelte 5 waaninger och 3 fag: Jochim Fridrick Jaan aff den gaard, Jost Steemann tilforne eyede, liggendis paa det østre hiørne af Høybroestræde, sønden tor Amager torff och norden for Jacob Hois gaard 4 marck. Jacob Hooe af vngefehr 3 fag grundmured huuss, hans formand Peter Gagelmand den 20 may 1632 effter kiøbebrefs indhold af Elisabet s. Detlef Berners sig tilforhandled hafuer, liggende twert ofuer fra Læderstrædits Øster ænde och imellom Jacob Hoois gaard, hand iboer, och Jochim Fridrick Jaans huus paa den norder sijde, och brugis nu samme 3 fag huus af Jacob Hooe til hans kramboe, 2 marck. Rassmus Nielsen Kock af den waaning, hand nu eyer och bewaaner, liggende sønden for Amager torf imellom Jochim Fridrick Jaans, som ligger paa Høybroestrædits østre och mellom M. Fridrick Bardskiers, som ligger paa det store Færgestrædits wæster hiørne, huuse och waaninger 3 marck. M. Friderick Tomas, bardskier, aff fordom m. Peter Swanow, bardskærs, waaning, liggende paa det wæster hiørne af store Færgestræde och sønden for Amager torf, 4 marck. Claus Willde, lærritz kræmer, haffuer fordom Jens Pedersen, wrtekræmers, waaning, liggende wæsten for Store Færgestræde, norden for Jacob Hoois baghus och søndenn for M. Fredrik Tomas bardskærs waaning, 3 mark. 1745: Højbrostræde Nr. 73 og 74, Amagertorv Nr. 75, Store Færgestræde Nr. 76 og 77.

Det er de eneste Svaner jeg pt. har set i København (Staden) som skatteydere i 1645.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Bente Aaris

Jeg kan også være med, da jeg har en Maren Hansdatter Guldberg (1664-1739) gift ca. 1687 med Forpagter på Langholt Hans Eliasen Svane død ca. 1703, Maren var en søster til min ane Dines Hansen Guldberg - jeg har lidt materiale fra min salige moders gemmer.

De fik børnene født på Langholt døbt Horsens sogn Kær Herred Ålborg Amt:

Helvig Marie dbt. 27/11 1689 (AO opslagnr:67) begr.17/7 1690 ( AO opslagnr:304)

Elias dbt. 12/12 1690 (AO opslagnr:68) døde 1/10 1761 i Sorterup Sorø Amt..

De flyttede åbenbart til Løgsted Slet Herred Ålborg Amt hvor de fik børnene:

Hans Christian dbt. 2/3 1694 (opslagnr:21 ret utydelig) døde 28/2 1732 i Albæk Randers Amt.

Dines dbt. 12/7 1696 (opslagnr:29) begr. 13/9 1696.

Forinden må de ha fået en søn Hans f. ca. august 1688 han blev begr. i Løgsted 17/12 1691 3 år 4 mndr. og 1 dag gml. (opslagnr:306)

og en Maria Helvig 1693 blev begr. 3.april 1693 3 måneder 2 dage gml. (opslagnr.308)

Hans f. 1703 død 1776.

Svaneslægten findes også omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind II, 1930, side 200:

Var Kjøbmand i Bergen Jan Svane en sønnesøns sønnesøn av biskop Hans Svane?

                                                  Av grosserer TH. BULL

Kommer tilbage med mere for her er der noget som skurrer:

http://aner.svaner.com/Svane_om/Svanebogen/Svanehist/AnthonySkrev/Holstebro/ma_Langholt.htm

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Både og  :)

Mange tak for den fine henvisning til Brammings "Fire store ripensere" - bogen er bestilt på biblioteket!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#14
Hej Karin

Det er godt med lidt lokal-kilder - mange tak skal du have for dine oplysninger! Det er jordens salt.  :)  
Lille Kannikestræde ligger ved universitetet. Nu er det så at finde ud af personernes historie.

Jeg er ved at strikke en Svane-hjemmeside sammen, så jeg har et sted at organisere oplysningerne på.


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Bente

Det var dejligt at høre glædelige nyheder fra Norge! Mange tak for dine oplysninger om Maren Hansdatter Guldberg (1664-1739) gift ca. 1687 med Forpagter på Langholt Hans Eliasen Svane! Disse personer er helt ukendte for mig, så jeg vil være meget taknemlig for oplysninger fra din moders gemmer  :).

Jeg ser, at der står noget om parret på DIS-tråden http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,420761,421751, så det studerer jeg lige lidt imens.

Og tak for henvisningen. Ved du mon, hvor man kan læse "Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind II, 1930, side 200:
Var Kjøbmand i Bergen Jan Svane en sønnesøns sønnesøn av biskop Hans Svane? Av grosserer TH. BULL"  ???. Det ser ikke ud til, at man kan låne tidsskriftet her i Danmark?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Blanchenborg/Clemendsen/Svane & en enkelt afstikker til Norge [Peder Ottesen] der var ~ med
11. Magdalene Clemendsdatter

6. Laurids Clemendsen,* 1595 - død 1623, sgpr. i Vejle, ~ 1622 med Else Hansdatter Svane, * 1601.
hun ~~ 2 & 3.g
Venlig hilsen
regelsen

Bente Aaris

Ja, så er jeg her igen:

CitatVed du mon, hvor man kan læse "Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind II, 1930, side 200

Nej, jeg ved ikke egentlig hvor i Danmark, men synes jo det er lidt underligt hvis ikke et eller andet bibliotek/arkiv har dem  :( - Deichmanske Hovedbibliotek her i Oslo har da Tidsskrifter fra Danmark.

Nå, men jeg har en maskinafskrevet kopi det udgør 6 sider - så hvis du ikke får fat i det -
kan jeg scanne og sende til din mailboks senere!

Holder på med en udredning af det jeg har og en begrundelse med dokumentation og tilbagevisning,
hvorfor jeg ikke er enig med det som står i Svanebogen, når det gælder spekulationerne om Hans Eliasen Svane gift med Maren Hansdatter G. var søn af en Elias Lauridsen Svane ?

Desuden er der heller ikke undersøgt - eller de har noget som helst om i den Svanebog, at flere af Maren Hansdatter G. og Hans Elisasens børn blev begr. i Løgsted og de også fik børn døbt der bl.a. Hans Christian som blev degn i Albæk som jeg skrev om i mit forrige indlæg - så det er direkte fejl.

Kommer tilbage når jeg er færdig - nu er det madtid!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Regelsen

Hej

I en ledig stund - hvor DIS var nede!

Brejl: Svane-skifter:
Viborg-G.
91 Anne Marie Andersdatter i Balling degnebolig. 22.2.1775, side 605.
E: [Johan] Christian Svane, degn i Balling og Volling. B:
1) Jochum Svane 30, smed i Hem
2) Dorthe Marie Svane 28 i Hem
3) Else Kirstine Svane 26
4) Maren Svane 24 i Holmgård i Hvidbjerg sogn
5) Christian Svane 22 i Brøndum
6) Anne Cathrine Svane 21 i Hvidbjerg sogn
7) Anders Svane 19 i Hem
8) Laurids Svane 13.
Afdøde døde 23.1.1775.

98 Johan Christian [Pedersen] Svane, degn i Balling og Volling. 10.9.1790, side 678, 693, 722.
E: Inger Jepsdatter. LV: Jens Nielsen i Vrå. B:
9) Anne Marie Svane 12
10) Anne Margrethe Svane 10
11) Anne Sofie Svane 7
12) Mathias Svane 4.
Første ægteskab med [Anne Marie Andersdatter, skifte 22.2.1775 lbnr.91]. B:
1) Jochum Svane 40, i Bysted i Nautrup sogn
2) Dorthe Marie Svane 39 i Balling
3) Else Kirstine Svane g.m. Christen Pedersen, smed i Hindborg
4) Maren Svane 37 i Næstild i Oddense sogn
5) Christian Svane 36 i København
6) Anne Cathrine Svane 36
7) Anders Svane 35 i København
8) Laurids Svane 28 i Vestindien
Afdøde døde 11.8.1790.

23 Just [Kjeldsen] Bøgh, præst i Viborg Sortebrødre. 8.7.1707, side 333, 392, 405, næste protokol.
E: Mette Cathrine [Thomasdatter] Svane. LV: Johannes Svane til Visborggård [i Visborg sogn].
Første ægteskab med Anne Torup, [skifte 15.11.1700 lbnr.12]. B:
1) Kjeld Bøgh 10.
FM: Just Arctander, købmand i Viborg, som beslægtet.
Afdøde døde 8.6.1707.
65 Margrethe Clausdatter Rose i Viborg. 11.9.1737, fol.39.
Enke efter Christen Jacobsen Ullits, præst i Vester Hornum, Hyllebjerg og Flejsborg, død 17.1.1709, [skifte Års herred gejstlig 15.2.1709 lbnr.4].
Testamente af 10.5.1700. A:
1) Jacob Ullits, der er opkaldt efter afdødes mands far.
Desuden nævnes afdødes svoger Thomas Svane, borgmester i Viborg.
Afdøde døde 13.8.1737.

40 Hans Svane, skoleholder i Vejrum. 25.5.1742, fol.246B.
E: Rebekka i Vejle.
Børn, hvis navne ikke angives.
Afdøde der var borger i Vejle og nykaldet skoleholder i Vejrum, [blev begravet i Vejrum 2.5.1742].


Århus:
212 Clemen Sørensen, guldsmed i Århus. 11.4.1687, fol.86.
E: Inger Nielsdatter. LV: Peder Sørensen Svane sst. A: søster, død. 2B: Dorthe Mikkelsdatter g.m. Jens Rasmussen i Mellem Mølle?, Maren Mikkelsdatter g.m. Anders Jensen i Terp.

237 Anne Dinesdatter i Århus. 3.9.1688, fol.201.
E: Søren Pedersen Svane, skipper. B: Dines 4, Else 2. FM: Rasmus Værn i Århus.
545 Jens Nielsen Fløjstrup, skipper og hustru Anne Jensdatter i Århus. 6.10.1704, fol.424B.
Hans A:
1) søster Kirsten Nielsdatter g.m. Søren Sørensen i Langballe
2) søster Johanne Nielsdatter, død, var g.m. Daniel Pedersen i Ingerslev. 2B: Karen, Anne
3) halvbror Jens Nielsen i Lillenor, død. 3B: Anders i Beder, Kirsten i Århus, Maren sst
4) Peder Jensen i Mårslet, død. 2B: Jens, Karen
5) halvbror Peder Nielsen i Beder
6) halvsøster Bodil Nielsdatter g.m. Mads Nielsen i Synnedrup
7) halvsøster Maren Nielsdatter g.m. Elias Pedersen Svane i Beder.
Hendes A:
8) mor Anne Jensdatter g.m. Rasmus Olufsen
9) halvbror Mikkel Hansen
10) halvbror Hans Rasmussen 18
11) halvsøster Mette Rasmusdatter 16. FM: Poul Nielsen i Århus.

711 Thomas Carlsen, bådsmand i Århus. 28.5.1714, fol.318B.
E: Ingeborg Jensdatter. LV: Søren Svane i Århus. Arvinger angives ikke. Afdøde var født i Kristiansand i Norge

801 Maren Jensdatter Hvas i Århus. 17.7.1719, fol.604B.
E: Hans Pedersen Svane. B: Jens 22. FM: Laurids Thomsen, bedemand i Århus, morbror Jens Jensen Hvas, forpagter på Vinderslevgård, morbror Anders [Jensen] Hvas, præst i Serup [og Lemming].

856 Søren Pedersen Svane og hustru Marie Thomasdatter Lindenberg i Århus. 9.10.1722, fol.187.
Hans første ægteskab med Anne Dinesdatter, [skifte 3.9.1688 lbnr.237]. 2B:
1) Dines Sørensen Svane, købmand i Århus
2) Else Sørensdatter Svane g.m. Terkild Nielsen.
Hendes A:
1) bror Laurids Thomsen Lindenberg i Ebeltoft
2) søster Dorthe Thomasdatter Lindenberg g.m. Christen Lauridsen Begtrup, degn i Odder
3) søster Elisabeth Thomasdatter, død, var g.m. Peder Mathiasen, skipper i Ebeltoft. 2B: Mathias 19, Else 17.
Desuden nævnes Hans Pedersen Svane.

873 Jesper Andersen i Århus. 15.11.1723, fol.233.
A: mor Dorthe Eriksdatter g.m. Dines Sørensen Svane, søskende Erik Andersen 15, Maren Andersdatter 11, Laurids Andersen 9, halvsøskende Anders Dinesen 3, Anne Dinesdatter 1. [Afdødes far var Anders Jespersen, skifte 29.1.1720 lbnr.813].

1022 Marie Rasmusdatter Bagge i Århus. 3.3.1731, fol.356.
E: Peder Albertsen. A:
1) bror Søren Rasmussen Bagge, [skifte 8.11.1724 lbnr.901]. 4B:
a Christen Sørensen Bagge, præst i Tved på Mols
b Margrethe Sørensdatter Bagge g.m. Hans Høst forpagter på Hagsholm
c Rasmus Sørensen Bagge, student
d Anne Dorthe Sørensdatter Bagge. FM: Jens Olufsen Skødstrup i Århus
2) søster Kirsten Rasmusdatter Bagge, [skifte 26.8.1706 lbnr.579], var g.m. Jørgen Rasmussen, skrædder. 2B:
a Mikkel Jørgensen Malling, degn i Torrild og Vedslet
b Anne Margrethe Jørgensdatter
3) søster Maren Rasmusdatter Bagge g.m. Niels Nielsen, snedker i Århus
4) søster Johanne Rasmusdatter Bagge, enke efter Hans Pedersen Svane
5) søster Maren Rasmusdatter Bagge g.m. Peder Mikkelsen, skipper i Århus.

1071 Hans Pedersen Svane, havnefoged i Århus. 7.11.1731, fol.627.
E: Johanne Rasmusdatter Bagge. LV: Jørgen Rasmussen, skrædder i Århus. B: Laurids 9. FM: farbrors søn Dines Sørensen Svane i Århus, Christen Nielsen, kobbersmed. Første ægteskab med Maren Jensdatter Hvas, skifte 17.7.1719 lbnr.801. B: Jens 32, skoleholder i Ebeltoft

1234 Dorthe Eriksdatter i Århus. 1.7.1741, fol.355B.
E: Dines Sørensen Svane. Første ægteskab med Anders Jespersen Borum, skifte 29.1.1720 lbnr.813. B: Erik Møller, præst i Elling [og Tolne], Laurids til søs, Maren. FM: Søren Knudsen Tørslev, Peder Olufsen Borum.

1332 Dines Sørensen Svane, skipper i Århus. 16.3.1745, fol.769.
[Enkemand efter Dorthe Eriksdatter], skifte 1.7.1741 lbnr.1234. A: søskende Else Sørensdatter Svane, enke efter Terkild Nielsen i Frederikshald i Norge. LV: Niels Lauridsen Rømer i Århus. Arv til afdødes steddatter Maren Andersdatter med FM: bror Erik Andersen, præst i Elling [og Tolne].

1597 Johanne Rasmusdatter i Århus. 26.8.1755, fol.223.
Enke efter Hans Svane, [skifte 7.11.1731 lbnr.1071]. B:
1) Laurids Hansen Svane i København, overstyrmand som ostindienfarer
Af første ægteskab B:
2) Kirsten Lauridsdatter i Helsingør, død. 1B:
a Hans Johansen Svane 4 hos mors [halv]bror i København
3) Mette Kirstine Lauridsdatter, [skifte 24.1.1752 lbnr.1471], var g.m. Peder Hansen Holm, sejllægger i Århus. 5B:
a Hans 25, sejllægger i København
b Laurids 23, student i København
c Rasmus 17 i Århus
d Johanne Marie 15
e Cathrine Marie 11.
FM: Peder Jensen, sejlmager.

2025 Kirsten Jacobsdatter i Århus. 12.2.1768, fol.203B.
Enke efter Peder Lauridsen Københavner, tømrer. B:
1) Lorents Christian Pedersen, [skifte 30.12.1767 lbnr.2009], var g.m. Kirsten Nielsdatter, nu g.m. Rasmus Rasmussen. 2B: Marie 9, Peder 4. FM: Frands Henriksen Kruse, Søren Vissing, købmand i Århus
2) Louise Pedersdatter g.m. Johan Johansen Svane, karetmagersvend i København.

2808 Karen Rasmusdatter i Århus. 15.2.1792, fol.55B.
E: Jacob Jørgensen Svane, handskemager. B: Anne Kirstine 1. FM: Johannes Mørk, skipper i Århus

3104 Anne Kirstine Sabro i Århus. 3.1.1806, fol.491B.
E: Rasmus Svane, bager. B: Anne Marie 5. FM: morfar Jens Thomsen Sabro, bager.
Bevilling til uskiftet bo af 24.10.1805.

3115 Jens Thomsen Sabro, bager i Århus. 2.3.1807, fol.507.
B: [Anne Kirstine Sabro, skifte 3.1.1806 lbnr.3104], var g.m. Rasmus Svane, bager i Århus. 1B: Anne Marie.


Horsens:
83 Else Eliasdatter i Horsens. 8.6.1686, fol.673.
Enke efter Peder Hansen Benzon, borgmester i Horsens, [skifte 15.10.1684 lbnr.9]. [Af første ægteskab] B: Maren Olufsdatter, Elias Olufsen, Frederik Olufsen Svane.

353 Peder Jørgensen Flensborg, købmand i Horsens. 19.10.1714, fol.149.
E: Gertrud Nielsdatter. LV: Thomas Panck i Horsens. B: Barbara Pedersdatter Høgh 16. FM: Niels Jensen Munk i Horsens. Første ægteskab med [Barbara Nielsdatter Høgh, skifte 27.9.1697 lbnr.120]. B: Maren Pedersdatter Høgh g.m. Hans Svane i Vejle, Niels Pedersen Høgh i Horsens, Jørgen Pedersen Høgh sst.

406 Mourids Rasmussen, købmand i Horsens. 20.8.1717, fol.495.
E: Bodil Lyderiksdatter. LV: Steffen Jacobsen i Horsens. B: Anne Cathrine 8, Dorthe 7, Karen 6, Bodil 2. FM: farbror Oluf Rasmussen, skipper i Horsens, Jens Pedersen sst, fars svoger Hans Svane sst.

453 Ernst Olufsen Svane, kontrollør i Horsens. 14.9.1719, fol.30B.
E: Mette Knudsdatter. LV: Jens Pedersen sst. B: Elise Marie 24, Karen 22, Anne Margrethe 13, Marie Kirstine 9. FM: farbror Elias Olufsen Svane, præst i Horsens Hospital og Torsted, farbror Frederik Olufsen Svane i Bisgård i Tamdrup sogn, Rasmus Pedersen Snedker i Horsens, Christoffer Eriksen Hoved i Horsens. Enken havde en søn i København, der døde omkring Fastelavn 1719.

594 Mette Jensdatter i Horsens. 25.1.1726, fol.32.
E: Iver Sørensen, farver. A: søster Barbara Jensdatter g.m. Mikkel Mikkelsen, Maren Pedersdatter, død, var g.m. Hans Svane i Vejle. 3B: Jens 13, Peder 12, Margrethe 8.

621 Hans Hansen Svane, skipper i Horsens. 8.8.1727, fol.135B.
E: Cathrine Lyderiksdatter. LV: Oluf Pedersen Dahl sst. A:
1) bror Hans Hansen Svane i Bergen i Norge, død. Hans enke Gertrud
2) bror Jens Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
3) bror Elias Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
Søren Svane i Brundby på Samsø underskriver

1139 Peder Svane, farversvend i Horsens. 18.6.1755, fol.401B.
A: arvinger i Vejle, hvis navne ikke angives.

83 Else Eliasdatter i Horsens. 8.6.1686, fol.673.
Enke efter Peder Hansen Benzon, borgmester i Horsens, [skifte 15.10.1684 lbnr.9]. [Af første ægteskab] B: Maren Olufsdatter, Elias Olufsen, Frederik Olufsen Svane.
.

Vejle:
4 Maren Hansdatter Svane i Jelling. 6.7.1687, fol.24B, 65.
E: Laurids [Andersen] Gonsager, præst i Jelling og Hover. B:
2) Søren Lauridsen Gonsager
3) Hans Svane Gonsager
4) Johanne Lauridsdatter Gonsager. Ved afkald 11.3.1700 g.m. Frederik Christian [Jensen] Bircherod, præst i Birkerød
5) Anne Else Lauridsdatter Gonsager. Ved afkald 11.3.1700 g.m. Jens Bredal på Skovgård [i Kollerup sogn]
6) Dorthe Lauridsdatter Gonsager.
Første ægteskab med [Søren Jørgensen Jelling, død 1678]. B:
1) Jørgen Sørensen Jelling, tjener til hove i København.
FM: farbror Hans Jørgensen Jelling, [præst i Øster Nykirke og Give].
Børnene har arv efter mors forældre Hans [Knudsen] Svane, borgmester i Vejle, [død 20.3.1675] og Johanne Jensdatter, [død 21.3.1689].
Ved afkald 11.3.1700 gave fra enkemandens søster Dorthe [Andersdatter] Gonsager, enke i Birkerød efter Søren [Christensen] Lemvig, [præst i Borup og Kimmerslev] til brordatters søn Anders Gonsager, søn af Jens Bredal på Skovgård..
7 Laurids Gonsager, præst i Jelling og Hover. 8.3.[1703], fol.75, 137B.
E: Anne Jørgensdatter Faaborg. LV: Morten Henriksen Evendorf, økonom på Ribe Kloster.
Første ægteskab med [Maren Hansdatter Svane, skifte 6.7.1687 lbnr.4]. B:
1) Søren Lauridsen Gonsager i udlandet
2) Hans Lauridsen Svane Gonsager, informator på Donnerup[lund]
3) Johanne Lauridsdatter Gonsager, enke efter Frederik Christian Bircherod, præst i Birkerød
4) Anne Else Lauridsdatter Gonsager g.m. Jens Mikkelsen Bredal, forvalter på Skovgård [i Kollerup sogn]
5) Dorthe Lauridsdatter Gonsager hos halvbror Jørgen Sørensen [Jelling], tolder i Ringkøbing. Ved brors dødsfald 1708 g.m. [Claus Bertramsen] From [i Nykøbing Mors].


Lunde:
25 Anmodning om udbetaling af arv. 8.6.1717, fol.151, 284.
Anmodning om udbetaling af arv til Christian Danielsen efter skifte i Vegen Mølle 16.10.1711 efter mor Else Christensdatter Skov af stedfar Jacob Torlund, nu i Holstebro. (Sml. lbnr.2). 1724 nævnes B: Christian Danielsen på Allinggård, Else Danielsdatter g.m. Niels Svane på Gammelgård ved skive

80 Kirsten Schwichtenberg, der døde på Avsumgård. 31.3.1727, fol.211B.
Enke efter Thomas Svane, borgmester i Viborg. B:
1) Johannes Svane til Visborggård og Havnø, død, var g.m. Anne Kjærulf, der nu er enke efter [Severin] Benzon. 2B: Thomas 16, Johannes 11. FM: morfar Laurids Kjærulf til Viffertsholm, Lukas Kjærulf i Viborg
2) Jens Svane, præst i Nibe og Vokslev, død [15.3.1711], var g.m. Abigael Kirstine Tancke, nu g.m. Christian Henrik Qveccius, løjtnant. 2B: Kirsten 18, Mette Marie 17. FM: morfar Jørgen Hansen Tancke, morbror Hans Tancke i København
3) Mette Cathrine Svane g.m Jens Jermiin til Avsumgård, præst i Hjerm, Gimsing og Venø. Første ægteskab med Just Bøgh, præst i Viborg Sortebrødre
4) Oluf Svane, nævnes 1701 i Viborg Latinskole, men ikke som arving ved dette skifte.
Desuden nævnes afdødes mor Mette Olufsdatter i 1702, enke efter Henrik Jørgensen [Schwichtenberg] til Visborggård.
1020 Henrik Møller på Kvistrup. 18.7.1786, fol.83B.
A:
1) faster Johanne [Pedersdatter] Møller, enke efter Thomas [Pedersen] Baadsted i Grenå. Hun har ophold hos [datter Else Thomasdatter g.m. Jens Jespersen Galten Friis], degn i Albøge
2) faster Cathrine Møller, enke efter Svane. 1B:
a Susanne Svane i København
3) fars halvsøster Anne Margrethe Møller, enke efter Suhr. 2B:
a [Niels Erik] Behr, byfoged i Grenå
b Ellen Margrethe Suhr g.m. Kjeld Lime, degn i Knebel
4) morbror Mads Lauridsen i Skovmølle
5) morbror Jens Lauridsen, død. 2B:
a Hans Jensen i Søby
b datter gift på Århusegnen
6) morbror, født i København, død. Hans børn
7) morbror, født i København, død. Hans børn
8) mors halvbror Laurids Smed i Horsted?
Med blyant tilføjet: afdøde født 1752 i Skramsø Mølle [af forældre Anders Pedersen og Inger Lauridsdatter].
Randers:
96 Cathrine Pedersdatter Svane i Nimtofte. 25.7.1785, side 299, 332.
Enke efter Koed, degn. B:
1) Engel Malene Svane i København
2) Susanne Magdalene Svane g.m. en auditør i Det nordenfjeldske regiment i Norge.
FM
1 Frands Sørensen, i Sjørup, som beslægtet
2 afdødes svoger [Jens Friis] Galten, degn i Lyngby og Albøge.
Afdøde døde 18.6.1785.

115 Anders Pedersen Møller, degn i Kolind, Ebdrup og Skarresø. 7.7.1783, fol.750.
E: Sidsel Hansdatter [Buxen Lindenfeld] Svane. FM: Lund, skoleholder i Nødager. B:
2) Hans Christensen i Kolind.
Af hans første ægteskab B:
1) Hans Henrik Møller, tjener på Kvistrup [i Gimsing sogn].
Afdøde døde 6.6.1783.

121 Sidsel Hansdatter Svane i Albøge. 13.5.1789, fol.64B.
Enke efter Anders [Pedersen] Møller, degn i Kolind, Ebdrup og Skarresø, [skifte 7.7.1783 lbnr.115]. A:
1) bror Steffen Buxen Hansen Svane, degn i Nimtofte g Koed, død. 1B:
a Engel Malene Svane.
Afdøde døde 14.4.1789.

Ringkø:
18 Anne Margrethe Svane i Bølling præstegård. 15.9.1705, fol.197B.
E: Lambert [Andersen] Guldager, præst i Bølling og Sædding. B: Anders

49 Afkald i Hjerm præstegård. 9.4.1743, fol.390, 392B.
Afkald fra Charlotte Pedersdatter Lyngby i København for arv efter
1) far Peder Jensen Lyngby, præst i Borbjerg og Ryde, [skifte 30.7.1721 lbnr.35]
2) mor Bodil Mikkelsdatter Lund, [skifte 8.3.1708 lbnr.29]
3) søster Susanne Pedersdatter Lyngby
4) faster Else Jensdatter Lyngby, enke efter Jens Hadsten
til Mette Cathrine [Thomasdatter] Svane, enke efter Jens [Henriksen] Jermiin, præst i Hjerm Gimsing og Venø.

73 Margrethe Dorthe Hansdatter Guldberg i Bøvling. 2.8.1783, fol.451B.
Enke efter Hans [Hansen] Svane, degn i Bøvling. B:
1) Laurids Hansen Svane, begravet Sorterup 6.4.1739, hvor hans farbror Elias [Hansen] Svane var præst i Sorterup og Ottestrup
2) Hans Svane i Nyborg, tidligere 3. lektiehører i Nyborg skole, nu pensioneret
3) Ingeborg Svane i Slagelse hospital.


Bjerre:
61 Hans Christensen Smed i Ravnholt. 9.3.1716, fol.154.
E: Maren Rasmusdatter. LV: Hans Jørgensen Svane i Ravnholt. B: Rasmus 26, Kirsten g.m. Enevold Olufsen sst. Af første ægteskab B: Maren 27. FM: farbror Christen Christensen i Klakring på Palsgård gods.

1843 Oluf Christian Svane i Lystrup. 10.12.1849, fol.6B.
E: Birthe Kirstine Jensdatter. LV: Jørgen Raarup i Lystrup. B: Jens på Ølsted Mark, Christian 39 på stedet, Knud Christian 32 sst, Kirsten g.m. Jørgen Thomsen i Boring, Christiane g.m. Jørgen Nielsen på Ølsted Mark, Cathrine g.m. Knud Andersen på Rugballegård, Birthe Kirstine 27. FM: Erhard Jørgensen i Lystrup.

48 Jørgen Pedersen Svane i Klakring. 21.9.1757, side 210.
E: Maren Holgersdatter. LV: Rasmus Lauridsen sst. B: Peder 8, Margrethe Cathrine 3. FM: Søren Rasmussen, smed sst.

149 Maren Holgersdatter i Klakring. 5.2.1776, side 614.
Enke efter Jørgen Dahl, [skifte 28.5.1773 lbnr.126]. Første ægteskab med [Oluf Jørgensen Bur, skifte 8.7.1747 lbnr.6]. B: Kirsten g.m. Niels Hansen i Klakring, Anne Marie g.m. Jens Hansen i Hosby. Andet ægteskab med [Jørgen Pedersen Svane, skifte 21.9.1757 lbnr.48]. B: Peder 27, Margrethe 21. FM: Hans Vendelbo.

219 Maren Mortensdatter i Klakring. 7.5.1788, side 841.
E: Peder Jørgensen Svane. A: søster Karen Mortensdatter 42 i Horsens, halvsøskende Mads Mortensen Bur 37, skytte på Palsgård, Jørgen Mortensen Bur i Overby




Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Claus Hansen Mule til Nislevgård (1575-1647) ~ 2. med Ingeborg Jensdatter Svane, dt. af Jens Lagensen
& Dorothea Hansdatter Svane i Ribe.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Rod i Odense:

Thestrup/Riegelsen/Swane:

35. Johanne Marie Swane,* 08.09.1816, Kbh. (F)
70. Lars Swane, * 30.03.1790 i Kbh. (F)

574. Frantz Thestrup
575. Margrethe Riegelsen

Venlig hilsen
regelsen

Bente Aaris

Maren Hans datter Guldberg f. 19/9 1666 i Kolshave Præstegaard Guldberg Sogn Skovby herred Odense Amt datter af Hans Olufsen Fangel 1626-1672 og Hedvig Hansdatter Guldberg 1639-1672, hun døde i Sorterup Præstegaard Sorø Amt 3.maj 1739 min gode moder døde om eftermiddagen kl. 10 hendes jordiske levninger nedsat på kirkegaarden fredagen 8. maj af hendes søn Elias Hansen Svane som var sognepræst der (opslagnr: 61)

Maren blev gift ant. 1687/1688 vides ikke hvor med Hans Eliasen Svane f. ca. 1666 død ant. før 1705.
Det kan være ham der bliver forpagter på Aggersborggård i Hjørring Amt 1688  og den første søn Hans kan være født der:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=368080&sort=e

Hans Eliasen Svane f. 1666 var søn af Handelsmand og Raadmand i Kalundborg Elias Hansen Svanen og Maren Jørgensdatter

Der er skifte efter Maren Jørgensdatter Kalundborg byfoged:

Maren Jorgensdtr matrone    24 Jan 1687    pg 191
2HUSB:   Erik Christensen handelsmand raadmand
1HUSB:   (Elias Hansen Svane)
CH:      Hans Eliasen Suane       21
BRO:     Ole Jorgensen sognepraest i Vbye menninghed
SIS:     ... = Poul Pedersen fuldmaechtig ridefoged til Sandbyegaard
1HUSB.BRO: Hans Hansen Suane i Vadstrup, Samsoe
1HUSB.FADER: Hans ... i Samsoe (dod - 1622?)
[Kalundborg Byfoged; Book 1 1682-1695; film 49349]

Skiftet kan læses i sin helhed på AO Holbæk Amt Kalundborg byfoged opslagnr:190.
Hvor Hans Eliasen Svane også skal få sin fædrene arv.

I skiftet fremkommer også tydeligt denne farbroder Hans Hansen Svane i Vadstrup på Samsø og farfars navn  = Hans i Samsøe

Så spekulationer om faderen hed Laurids i Svanebogen er hermed tilbagevist!

Elias Hansen Svane ant. f. 1637/1638 ant. død 1676(desværre begynder Kalundborg kirkebog først 1706).
Svane, Elias Hansen (o. 1638-1676), rådmand, handelsmand, Kalundborg, 3205, 3230

http://danmarkskirker.natmus.dk/fileadmin/user_upload/temasites/danmarks_kirker/DIGITALISERING_-_Holbaek/Holbaek_3563-3659.pdf

Forældre:

Præst og Historiker Mag. Hans Jensen Svane f. 28/5 1600 i Ribe død 27/9 1676 på Bisgaard (de gamle Aarhusbispers residens på øen Samsø) han var søn af Jens Laugesen Raadmand og Tolder i Ribe gift 1577 med moderen Dorothea/Dorthe Hansdatter Svanning en datter af den berømte Historiker Hans Svanning 1503-1584 og Marine Sørensdatter Stage .
Hans Jensen Svane var Student i Lund og Udenlands i årene 1624-1630, blev Magister 21/6 1630 og Kontrollør i Sorø 21/7 1630 kaldet til Sognepræst i Besser-Onsbjerg 28/3 1635 provst samme sted.
Gift 31/7 1636 med Forgængeren i embedet Provst Elias Eisenbergs enke Anne Jensdatter hun døde 16/9 1671.

Th. Bull skriver hun må ha bragt med 4 børn nemlig:

1. Elias Eisenberg der blev sognepræst til Kalundborg
2. Thale Eisenberg der blev gift med Stephen Hansen Stephanius, med hvem hun fik en søn Hans Stephansen, som døde 1669 som sognepræst i Kjøng. (se længere ned).
3. Elise Eisenberg der blev gift med borgmester i Horsens Oluf Hansen Svane.
4. Der menes at være en datter mere som var gift med fogden Jeremias Spleth på Norupgaard på Fyn.

Magister Hans Jensen Svane får 2 sønner med Anne Jensdatter nemlig:

Elias Hansen Svane, der blev Rådmand i Kalundborg og
Hans Hansen Svane.

Om denne Hans Hansen Svane fra Bisgaard på Samsø kan følgende oplysninger gives. Ifølge Samsø Herreds tingbog 8/4 1657 - 23/3 1661 dømmes han i 1660 "at miste sin fred for at have taget livet af Mette Jørgensdatter Alvøe. Dr. Holger Rørdam opgir i sine "Historiske Samlinger og Sudier" bind II s. 155, at han i Sjællandske  Indlæg for 1660 i det danske rigsarkiv har set en memorial af Mag. Hans Svane på Samsø i anledning af hans søn Hans, hvem et drab var oversvoret. Imidlertid har der nok været stærke kræfter i gære for at redde drabsmanden; og kongen, der ved så mange anledninger viste slægten Svane sin bevågenhed, svigter heller ikke denne gang, men benåder ham i brev dateret 11/8 1660, "eftersom bemeldte kvinde skal have været et foragteligt menneske og ingen trygge vidnesbyrd hannem det skjælligen overbevist skal have".
I Landsarkivet i København findes nogen pakker påtegnet "Viborg Landsting, kopier af protokolerede breve", hvoraf sees at Jakob Arenfeld 28/2 1681 har solgt til Hans Hansen Svane for 200 Rdlr. 2 gadehus i Klakring som han sælger igen 15/1 1682 til Morten Sørensen. Begge overdragelserne er protokollert som nr. 2 den 12/9 1683. Den 22/11 1681 findes endvidere protokollert som nr. 14 et skøde, dateret 20/10 1681, hvorved Hans Hansen Svane, barnefødt på Samsø og nu boende i Klakring, tilskøder Jørgen Hansen, borgmester i Horsens, en gård i Klakring "som min kære svoger Jeremias Spleth på Norupgaard i Fyen mig solgt haver". Jeremias Spleth overdrog ham gården ved skøde af 20/12 1680.
Der findes også et brev af 29/4 1669 fra Jeremias Spleth til amtsskriver i Odense Jens Eriksen, hvor han kalder den nylig afdøde sognpræst i Kjøng Hans Stephensen "min kiere svoger og søstersøn". 

Der kan således ikke være tvivl om at Hans Hansen i Klakring er identisk med drabsmanden fra 1660 og altså en søn af Mag. Hans Jensen Svane.
I 1687 omtales hans bror Elias Hansen Svanes søn Hans Eliassen Svane i skiftet efter sin mor, og der får man vide, at Hans Hansen Svane er flyttet tilbage til Samsø og bor på Vadstrupgård. Fremdelses findes anført i Besser Sogns kirkebog at Hans Hansen Svane af Alstrup døde 6/7 1722 86 år; og 29/3 1723 Mette Hansdtr. af Alstrup Sl. Hans Svanes enke 83 år.

Der menes at være 5 børn:

Jens Hansen Svane i Brundby f. jan. 1672, Hans Hansen Svane i Bergen f. ca. 1672, Elias Hansen Svane i Alstrup f. i 1678, Hans Hansen Svane i Horsens og Dorrthe Hansdatter Svane som dør sommeren 1700 (den 30/6 1700 blev Iver Jensen Due og Dorethe Hansdatter Svane i Alstrup Trolovet. Fæstemøen dør nogen uger derefter i Jylland, så ingen vielse påfulgte.

Der holdes skifte i Horsens 8/8 1727 Efter Hans Hansen Svane mellem enken, Cathrine Lüdersdatter, og den sl. mans brødre: Hans Hansen Svane bosiddende i Bergen og den sl. mands broder sl.Jens Hansen Svane og sl. Elias Svane på Samsø deres børn. Boet var fallit.

Bull henviser til flere skifter og oplysninger vdr. de børn, som jeg kan komme tilbage til.

Vdr. Maren Hansdatter Guldberg og Hans Eliasen Svane's børn så døde de fleste jo.

Den ældste søn Elias døbt 12/12 1690 i Horsens sogn Ålborg Amt blev som bekendt præst i Christiansborg i Guinea 3/7 1720 hvor han oprettede en mulatskole og hvorfra han bragte (jeg tror) 2 sorte, som deponerede ved Universitetet og hvoraf den ene endnu lever som Degn i Sjælland, skriver Ove Høegh-Guldberg 26. Juli 1766 til Biskop Jørgen Karstens Bloch til dennes Samlinger til Fyens Gejstligheds historie, hvor han redegør for sin morfader Ove Hansen Guldbergs slægt.

Wiberg skriver i sin Præstehistorie "De sorte vare en stor venerable for ham og kaldte ham":
"Den Hellige Mand".

20/11 1727 blev han præst i Sorterup sogn Sorø Amt var gift 2. gange:

1. g. gift 17/11 1728 med Sara Hansdtr. Plesner af Skjellerup S. f. 1/4 1705 død 24/4 1739 uden barn.
2.g. 3/5 1741 med Cathrine Gregersdtr. Zimmer af Nykøbing S. enke efter sognepræst Henrik Herman Røeder af Vemmelev uden barn.
Elias Hansen Svane døde 4/10 1761 i Sorterup (opslagnr:69).

Han skriver i Sorterup KB:
1739 13.april Lars Hansen Svane, min Sl. Broder Hans Christian Svanes søn, døde saligen i ? 6.april og næstfølgende 13.april begravet i sin alders fulde 10 år og 22 dager (opslagnr:61).

Hans Christian  dbt. 2/3 1694 bliver Degn i Albæk-Voer Randers Amt i 1725 efter sin stedfader Laurids Jensen Krog - han døde 28.februar 1732 38 år gml. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=368109&sort=e

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=368108&sort=e

Han bliver iflg. Kgl. brev 6.marts 1727 gift med sit søskendebarn Margrethe Dorothea Bie,

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=368107&sort=e

Konen nedkom første gang for tidligt, præsten erklærede i den anledning, at ingen agtede noget usædvanligt ved konens barselseng. For slægtskabets skyld skulle han efter midler og Biskoppens billigelse afgive et tribut til Sæby Hospital (kilde: Jydske Registre nr.27 pg. 176).     

De fik børnene:
Ingeborg f. 9/10 1727 - Laurids f. 15/3 1729 (opkaldt efter stedfaderen) - Hans f. 4/10 1731.

Kilde: SKOLER; DEGNE OG SKOLEHOLDERE i VENDSYSSEL af P.M. Rørsig side 285 og 286



Efterflg. er der skifteudrag efter Margrethe Dorothea Bie (Guldberg) hos Erik Brejl i:

Bølling herreds gejstlige provsteprotokol
1685-1805
C 42B-1

73 Margrethe Dorthe Hansdatter Guldberg i Bøvling. 2.8.1783, fol.451B.
Enke efter Hans [Hansen] Svane, degn i Bøvling. B:
1) Laurids Hansen Svane, begravet Sorterup 6.4.1739, hvor hans farbror Elias [Hansen] Svane var præst i Sorterup og Ottestrup
2) Hans Svane i Nyborg, tidligere 3. lektiehører i Nyborg skole, nu pensioneret
3) Ingeborg Svane i Slagelse hospital.

Maren Hansdatter giftede sig efter Hans Eliasen Svanes død med den 12 år yngre Degn i Albæk- Voer Laurids Jensen Krog f. 1678 privatstudent 1695 28/8 1705 aflagde han ed som degn:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=206228&sort=e

Han døde 5/5 1725:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=206229&sort=e

Der blev holdt skifte:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=206227&sort=e

I hans bo var:
Sølv, Kobber, Tin, Messing, Stueur med slagværk i futteral, 60 bøger, og i stalden 4 køer og 8 får. Dog var der underskud på 20 Rigsdaler.

Ålborg Bispearkiv. Pakke X. Nr.2.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Per Kühlwein

Hej.
En interessant tråd, især med sidste indlæg, må jeg nok sige.

Jeg har 3 Svaner i Klakring/Rårup sognene:
Maren Jørgensdatter Svane, gift omk. 1700 og + nov. 1735
Hendes brødre:
Jens og Peder Jørgensen Svane, som jeg ikke har data omkring.

Dem af jer som har arbejdet indgående med disse Svane-familier, er der et bud på hvem faderen Jørgen Svane er og hvor han kommer fra? Er der en forbindelse til den omtalte Hans Hansen Svane?

mvh, Per

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

Først vil jeg takke jer alle for jeres fantastiske indlæg, som er meget spændende og bringer mange kendte og ukendte Svane-navne og -familier frem. 

Jeg håber, at de der læser tråden her vil være med til at give nogle svar eller forslag til spor på de Svaner, der kommer op  :).

Jeg har lavet en Svane-hjemmeside på http://www.klarskov.org/svane/index.htm med Hans Svanings og Marine Stages børn til at starte med, og der er ikke så mange oplysninger på endnu, men det kommer forhåbentlig.


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tusind tak for dine oplysninger i dine indlæg! Det er rigtig dejligt og en stor hjælp at få lidt styr på familieforbindelserne.


Omkring dit indlæg 16 >>:

CitatBlanchenborg/Clemendsen/Svane & en enkelt afstikker til Norge [Peder Ottesen] der var ~ med
11. Magdalene Clemendsdatter

6. Laurids Clemendsen,* 1595 - død 1623, sgpr. i Vejle, ~ 1622 med Else Hansdatter Svane, * 1601.
hun ~~ 2 & 3.g

Else Hansdatter Svane, * 1601 må være Else Hansdatter Svane  f. 1601, Horsens, Skanderborg, død o. 1652, Lynge sogn, Frederiksborg. Hun var datter af Hans Olufsen Riber og Anna Hansdatter Svane. Har du lidt oplysninger om de øvrige personer, du nævner?
Jeg fandt lidt her http://www.kjartan.eu/fischer/fam/fam02148.html om Clemensen og Svane.
Dette http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,399923,399923 ser fornuftigt ud om Svane og Blanchenborg.

Omkring dit indlæg 18 >>:
Du skal have tusind tak for dine Svane-skifter, det var en dejlig stor portion, der vil lette arbejdet gevaldigt! Jeg har også et par skifter fra Vejle-kanten, så jeg vil sætte dem alle sammen på http://www.klarskov.org/svane/


Omkring dit indlæg 19 >>:
CitatClaus Hansen Mule til Nislevgård (1575-1647) ~ 2. med Ingeborg Jensdatter Svane, dt. af Jens Lagensen
& Dorothea Hansdatter Svane i Ribe.

Der er jo kun alt for lidt om Ingeborg Jensdatter Svane, men jeg kender Anthony Svanes teorier om hendes formodede 1. ægteskab med præsten Niels Frandsen fra Vejle.
Det kan ikke stemme, at Ingeborg Svane blev gift 1. gang med den gamle sognepræst i Vejle, magister Niels Frandsen, som Anthony Svane formoder var død før 1610. Men sognepræst i Vejle Niels Frandsen, der var født i Roskilde ca. 1586, døde først 16. juni 1642 og blev begravet i Koret i Vejle kirke. Han var gift med Mette Jensdatter, der endnu levede i 1650. (Kilde: Vejle Bys Historie, side 188 ff.)
Hvis denne præst først døde i 1642, kan Ingeborg Jensdatter Svane ikke have giftet sig med Claus Mule i 1624.

Omkring dit indlæg 20 >>:
CitatRod i Odense: Thestrup/Riegelsen/Swane:

35. Johanne Marie Swane,* 08.09.1816, Kbh. (F)
70. Lars Swane, * 30.03.1790 i Kbh. (F)

574. Frantz Thestrup
575. Margrethe Riegelsen

Jeg ved ikke noget om disse personer og vil blive glad for lidt oplysninger her  :).

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Så kan der igen skrives!

NB. Han hedder: Niels Sørensen Glud, og er ikke hjemmehørende i GLUD-slægten
[Årsag: der er 3 stk. Søren Glud i familien, & Roed]
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Bente

Du skal have tusind tak for dine mange spændende oplysninger om "Maren Hans datter Guldberg f. 19/9 1666 i Kolshave Præstegaard"  og gift med "Hans Eliasen Svane f. ca. 1666 død ant. før 1705" og forbindelsen til Svaneslægten  :).

Jeg er glad for de mange nyttige kildehenvisninger!!!

Det er et imponerende stykke forskning! Jeg vil sætte den på hjemmesiden med dig som kilde, hvis det er OK?

Jeg har fået de relevante sider fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind II, 1930 - tak for dit venlige  tilbud!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Per  :)

Tak for dit oplæg i #22 >>:
CitatJeg har 3 Svaner i Klakring/Rårup sognene:
Maren Jørgensdatter Svane, gift omk. 1700 og + nov. 1735
Hendes brødre:
Jens og Peder Jørgensen Svane, som jeg ikke har data omkring.

Dem af jer som har arbejdet indgående med disse Svane-familier, er der et bud på hvem faderen Jørgen Svane er og hvor han kommer fra? Er der en forbindelse til den omtalte Hans Hansen Svane?


Ja, er der nogen, der har et bud på, hvor disse Svaner hører til?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Mener du Niels Sørensen Glud f.1539, Ribe, død 1623,Ribe, gift med Marine Pedersdatter Hedelund som i http://www.geni.com/people/Niels-S%C3%B8rensen-Glud/6000000011383126224 ???


Venlige hilsner
lis




www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Per

Vedr. dit spm 22:

Måske kender du allerede disse skifter?

Havreballegård og Stjernholm amter
Skifteprotokol
1726-1743
B5A-470

10 Maren Jørgensdatter i Ravnholt. 7.12.1735, side 316. Nr.10.
E: Niels Rasmussen. Af første ægteskab B: Jørgen Jensen Lund 35 i Ravnholt, Anne Kirstine Jensdatter g.m. Niels Hansen i Lund i Rårup sogn, Søren Jensen 27 i Lindved i Rårup sogn. Andet ægteskab med Just Christoffersen i Lund, skifte 13.10.1719. B: Dorthe 23, Kirsten 21. FM: Jens Jørgensen Svane, Peder Jørgensen Svane. Arv efter søn af første ægteskab Niels Jensen, skifte 13.10.1719.
Kilde: http://www.brejl.dk/havrebal.htm

eller
Palsgård Gods: Skifteprotokol G370-112 (1745-1790)

3616. Jørgen Pedersen Svane i Klakring 21-9-1757, s. 210. E: Maren Holgersdatter. LV: Rasmus Laursen, Klakring. B: Peder 8, Margrethe Cathrine 3. FM: Søren Rasmussen Smed, Klakring. Se lbnr. 3574, 3693 & 3716

3716. Maren Holgersdatter i Klakring 5-2-1776, s. 614. Enke efter Jørgen [Sørensen] Dahl, se lbnr. 3693. 1. ægt. m. [Ole Jørgensen Burr], se lbnr. 3574. 2 B: Kirsten g. m. Niels Hansen, Klakring, Anne Marie g. m. Jens Hansen, Hosby. 2. ægt. m. [Jørgen Pedersen Svane], se lbnr. 3616. 2 B: Peder 27, Margrethe 21.

3786. Maren Mortensdatter i Klakring 7-5-1788, s. 841. E: Peder Jørgensen Svane. A: HELSØSTER: Karen Mortensdatter 42, HALVBROR: Mads Mortensen Buur, Palsgård, HALVBROR: Jørgen Mortensen Buur, Overby
Kilde: http://www.lokalarkiverne.dk/zacho/palsgaard.htm


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291