Hans Svanning og Svane-slægten - hvem var de?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 04 Mar 2013 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej Lis

Ja, men han var ikke præst i Glud,
Venlig hilsen
regelsen

Per Kühlwein

Hej Lis

Ja, dem kender jeg og forbindelsen til Ravnholt. Det der undrer mig er hvorfor de pludselig dukker op der, uden at der er andre Svaner som kan bekræfte en form for familieskab i området. Jeg har hidtil gået med tanke om en forbindelse til Vejle, men har aldrig kunnet finde en bekræftelse på det.

Deraf mit indlæg og tanken om at det kunne være en broder til Hans Hansen Svane, som måske af specielle årsager har søgt nye udfordringer.

mvh, Per


Christian Buhelt

Hej Lis

Jeg har følgende Ane:

Bernd Diederich von Ely, ane nr. 744.
"Bernd var Adjudant ved Prins Frederiks Regiment fra 1679, og ved år 1700 Premiereleutnant.
Bendiderich von Ely, var Kaptein i dansk Tjeneste, og ægtede en Datter af den historisk bekjendte danske Erke- biskop Hans Svane, der, f. i Horsens 1G0G, blev Biskop over Sjælland 1055, og hvis Fader var Borgermester"

Flere Forskere mener at denne HansDatter Svane er en Datter til Biskop Hans Svane, det kan ikke bekræftes og heller ikke afkræftes, men hun hed Hansdatter Svane.

Notat fra DIS Norge: * Admiralen skal være far til løytnant Bernt Didrich von Ely, gift med biskop Hans Svane's datter, og far til Ernst David von Ely, født 1667 i København, død i Stavanger 13. juli 1750.Ernst David von Ely var militær og fikk til sist.*

Følgende er hentet fra en gammel Slægtsbog i familieeje.
* a 2. Bendiderich von Ely, var Kaptein i dansk Tjeneste, og Ægtede en Datter af den Historisk bekjendte danske Erke-biskop Hans Svane, der, f. i Horsens 1G0G, blev Biskop over Sjælland 1055 (?), og hvis Fader var Borgmester.*

Hvis det har interesse ? har jeg en del om denne slægt.

Chr. Buhelt.

Per Kühlwein

Hej Bente

Tak for henvisningen. Denne kilde, som jeg ellers bruger en del, har jeg mærkeligt nok ikke været opmærksom på, da mine undersøgelser var rødglødende. Den skal der arbejdes lidt med. Tak!

mvh, Per

Per Kühlwein

Hej igen Bente,

Jeg hoppede i med begge ben og var begejstret. Der er jo et Nebel tæt på Ravnholt i Rårup sogn. Men OK jeg vil kigge nærmere på dette forslag samt de andre i samme kilde, selv om det ligger et stykke vej fra det aktuelle område.

mvh, Per

Bente Aaris

Hej Per,

Konens søsters begravelse finder du i Nebel sogn Skanderborg Amt - jeg fik i farten ikke nedskrevet opslagnr. men Nygaard skriver  Nebel KB side 52 - og den side var ikke vanskelig at finde.

Man må jo formode din Maren Jørgensdatter Svane som du skriver g. 1.g. omkr. 1700 må være født før mindst 1685, som du ser blev flere gift i meget ung alder den gang.

Men jeg har fundet en til Jørgen Svane som bliver viet i Gangsted med Ane Sejerdtr. hvis han da ikke er den samme som ham i Nebel, og den godeste Hr. Nygaard har ant. skrevet fejl årstal ved vielsen:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=368222&sort=e

Jörgen Svane, "Denmark, Marriages, 1635-1916"
name: Jörgen Svane 
spouse's name: Ane Zejersdatter 
event date: 15 Oct 1692 
event place: Gangsted, Skanderborg, Denmark 

indexing project (batch) number: M22191-1 

De får nogle børn døbt i Gangsted:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=368218&sort=e

men de rejser til København:

name: Ellen Kierstine Jorgensen 
gender: Female 
christening date: 14 Oct 1705 
christening place: TRINITATIS,KOBENHAVN
,KOBENHAVN,DENMARK
 
father's name: Jorgen Svanne 

mother's name: Anne Sejersdr 


indexing project (batch) number: C20105-1

Hvem denne Jørgen er ved jeg ikke - og om han kan ha været gift flere gange.

Biskopen får jo også en Jørgen født i København:

Mester Hans Svane  Professor ved Akademiet og hans hustru (1641) Marianne Jørgensdatter.
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 253. 1641. Dåb. M. Hans Svane og Marianne Jørgensdatter. En søn Jørgen Hansen.]

Ant. opkaldt efter sin morfar Jørgen Fuiren og så langt jeg har fundet findes der vist ingen efterretning om ham - måske han døde som lille - ung.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Per Kühlwein

Hej Bente

Tak for de yderligere oplysninger, jeg glæder mig til at fordybe mig i disse undersøgelser, som jeg under alle omstændigheder ville have gået igang med. Man kan jo finde nøgleordene på de mest "mærkelige" omveje.

Dine udtræk fra "FamilySearch" er også værd at kigge nærmere på. Jeg må indrømme at det efterhånden er en del år siden jeg arbejdede sidst med disse personer og der er jo sket en del ifm tilgangen til de 2 kilder vi her taler om.

Igen tak for linket og dit uddybende svar.

mvh, Per

Kirsten Sanders

Anders Sørensen Vedel er min direkte ane, og jeg har derfor måske lidt, jeg kan bidrage med omkring Marine Svaning:

Kinch siger om "Marine f. d. 20de Februar 1562, blev trolovet samme Dag [30te September 1576] som sin ældre Søster [Dorthe], altså i en Alder af 14½ År, med den berømte M. And. Sören Vedel. Brylluppet stod d. 30te Juni 1577; allerede d. 28de Juli 1578 døde hun under et Besøg i sit Fædrenehjem." [Dødsdatoen er forkert. Den korrekte dato er 29. juli. Dette fremgår såvel af mindepladen i domkirken, som af Hegelunds almanak, side 129, hvor han skriver "29. Obiit Maria Suaningia, M:Andreæ Vellei vxor, correpta peste" ("29. Døde Marine Svanning, mag. Anders (Sørensen) Vedels hustru, angrebet af pest").

Hun blev gift med Anders Sørensens Vedel d. 30 juni 1577 i Ribe og rejste med ham til København d. 22. sep. 1577, næsten 3 måneder efter deres giftermål, og de boede i København den følgende vinter.

Næste sommer skulle de besøge familien i Ribe, men på rejsen blev Marine forkølet og fik feber. Hun døde som 16 årig hjemme hos mor og far i Ribe.

På mindepladen i domkirken fortæller Vedel det selv sådan, idet han lader Marine tale:

"Født og gift til hæderlige kår, førte jeg et nok så kort, men fromt og kysk liv på jorden. Således fik jeg herfra en let men from og fredelig bortgang på selve dette sted, hvor jeg modtog min sjæl, af mine forældre min krop samt ægteskabspagt af min husbond, for nu at give alt dette tilbage til hver enkelt.
Thi jeg rejste fra København for at gæste den hjemlige arne sammen med min Vedel. På selve den dag, da jeg skulle drage ind i staden for at blive modtaget med gensidig glæde, blev jeg pludselig angrebet af en smitsom feber; den næste dag blev jeg båret ind som syg til almindelig sorg.
Her sov jeg ind efter to dage, i min sørgende husbonds og mine forældres favn, med et så standhaftigt og villigt sind, at det overgik, hvad man kunne have ventet af denne min alder."

Under denne indskrift taler Vedel:

"Med flere tårer, med kosteligere mindesmærker burde jeg tale om dig, min Marine, men intet ord kan omfatte min smerte, og intet menneske kan opveje dine dyder; kun det håb har jeg tilbage, at jeg snart skal samles med dig, og at vi skal forenes i Kristus: Kom dog Herre og frelser."

Marine døde i sit barndomshjem i Skolegade den 29. juli to timer og 30 minutter efter middag i året 1578. Hun blev, som Vedel også optegnede, 16 år, 6 måneder, 8 dage og 13 timer gammel.

Hans første datter i 2. ægteskab (med Mette Hansdatter Laugesen) blev opkaldt efter Marine.

Uddrag fra "Fire store ripensere - 250 års national identitet i en vanddråbe" af Torben Bramming.

Hvis angivelsen af hendes alder er korrekt, så må hun være født 21. januar 1562 kl. 01.30.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Jeg vender lige tilbage til dit indlæg #20:
CitatRod i Odense:

Thestrup/Riegelsen/Swane:

35. Johanne Marie Swane,* 08.09.1816, Kbh. (F)
70. Lars Swane, * 30.03.1790 i Kbh. (F)

574. Frantz Thestrup
575. Margrethe Riegelsen


Jeg har i dag fået en bog hjem fra biblioteket: Th. Fausbøll og H.R. Hiort-Lorenzen: Patriciske Slægter, Kjøbenhavn 1915. Bogens bind III side 258 har oplysninger om slægten Swane, hvortil hører 35. Johanne Marie Swane,* 08.09.1816 1815?, Kbh. (F) datter af 70. Lars Swane, * 30.03.1790 i Kbh.

Lars Swane (s. 261) der kom i handelslære og var en tur til Vestindien som 16-årig (det må så være 1806), blev senere varmægler, gift med provstedatteren Julie Anette Clausen (1796-1887) og havde 3 børn, datteren Johanne Marie, sønnen Hendrich Georg Clausen Swane (1818-1897) musiklærer og cand. theol. Den anden søn var Hans Jørgen Swane (1821-1903, bl.a. biskop i Viborg). Maleren Sigurd Swane er efterkommer.

Er en Swane en Svane?

Th. Fausbøll og H.R. Hiort-Lorenzen skriver, at det "ikke i øjeblikket" (1915) kan påvises, om Swaneslægten står i forbindelse med de ældre familier af samme navn (Svane-slægten fra Ribe).

Det kan Anthony Svane derimod, men jeg ved ikke hvordan. På http://aner.svaner.com/Svane_om/Svane_DK/Famous_persons/Sigurd_Swane.htm kan man se den ane-linie, som Anthony Svane har samlet. Ane-linien går fra Hans Svaning og Marine Stage til Sigurd Swane.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej igen Christian  :)

Tak for sidst og rigtig mange tak for materialet til Godtzen-Thrane-familiebiblens optegnelser, se Marcus Christensen Humble, biskop i Stavanger http://www.klarskov.org/humble/marcus-chr-humble.htm !

Jeg kender slet ikke noget til din Bernd Diederich von Ely, adjudant ved Prins Frederiks Regiment fra 1679, der var gift med en "datter af den historisk bekjendte danske Erke- biskop Hans Svane." Det kunne naturligvis være interessant at høre mere om denne slægt. Og især hvordan dens tilhørsforhold til Svane-slægten er.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Hej Bente og Per
Tusind tak for jeres indlæg og jeres samarbejde over Svane-slægten  :)



Hej Kirsten
Dit bidrag om din ane Anders Sørensen Vedels første kone Marine Svaning var en glædelig overraskelse.

Det er mange interessante oplysninger, du kommer med. Jeg har set den flotte forgyldte tavle til venstre for apsis hænge i Ribe domkirke. Anders Sørensen Vedels latinske tekst over sin afdøde kone, der døde alt for ung, men jeg kendte ikke den fulde danske tekst. Han havde sans for at visualisere hendes dramatiske situation.

Mange tak for oplysningerne, der for en stor del var nye for mig og som er med til at tegne familiens historie. Jeg har i dag lånt Bue Kaaes "Familieliv på "Liljebjerget" i Ribe omkring 1600 belyst gennem breve", 1983, og jeg glæder mig til at læse den.

Det ville være en stor hjælp, hvis du vil fortælle lidt om Anders Sørensen Vedels efterslægt :).


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Jeg har også nogle Svaner i min slægt - men så vidt jeg kan se er de ikke fra Hans Svanning og Svaneslægten selvom der er en forbindelse til dem.

Skifte fra Samsø -
Elias Hansen Svane jun 1726
Ann Jensdatter 609 Alstrup
Børn
Jens 12,
Hans 10,
Margrethe 6,
Mette 3,
Anna 3 mdr.
enkens forlovede: Søren Ollesen Brundby


Anne Jensdatter er min ane - og det gælder også for Søren Ollesen/Oluffsen fra Brundby
De bliver viet den 19 September 1726 i Besser på Samsø, Jeg har flere steder set Søren Olufsen omtalt med navnet Svane efter vielsen, men har ikke kunne finde noget om at han på en eller anden måde havde haft navnet før han giftede sig med Elias Hansen Svanes enke.

I 1732 får Søren Olufsen og Anne Jensdatter en søn som bliver døbt 16 November i Besser, og som får navnet Elias Sørensen Svane. Og han giver navnet videre til sine børn.
Desuden er der et par døtre i ægteskabet. Dorthe født i 1727, og Seine i 1730

Søren Svane bliver begravet i Alstrup den 2 August 1744 - 49 år gammel

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Karin Andersen

#43
Hej på tråden :)

Dejligt med rigtig mange oplysninger :D

Bare lige denne som regelsen nævnte på s. 1 #18. Mon ikke Elizabeth kender dette skifte?, men her er et sted hvor Søren i Brundby omtales som Svane.

Brejl:
621 Hans Hansen Svane, skipper i Horsens. 8.8.1727, fol.135B.
E: Cathrine Lyderiksdatter. LV: Oluf Pedersen Dahl sst. A:
1) bror Hans Hansen Svane i Bergen i Norge, død. Hans enke Gertrud
2) bror Jens Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
3) bror Elias Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
Søren Svane i Brundby på Samsø underskriver.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Karin

Jo, det skifte kender jeg godt - og det har også undret mig hvorfor her stod Søren Svane.

Jeg kom til den konklusion at han han jo var trolovet med enken, og man vidste at han ville flytte til Alstrup og overtage "Svane"gården. - men det er kun gætterier. JEg har ikke set det oprindelige skifte - og ved derfor ikke om der er nogen andre brugelige oplysninger.

En Jens Hansen Svane nævnes jo i Brundby - jeg har dog ikke set forbindelser mellem ham og Søren Olufsen

men der findes også følgende skifte fra Alstrup som kunne være Søren Olufsen forældre

Ole Sorensen Brunbye i Alstrup - 30 Aug 1698 pg 317
WIFE: Sinne Nielsdtr
CH: Karen Olsdtr 5 Soren Olsen 2
BRO: Morten Sorensen i Bedser Bertel Sorensen i Osterbye
WIFE.STIFFAD: Poul Jensen i Brundbye
[Samso Grevskabs Gods, Holbaek skpr; Book 5 1694-1700; FHL film 49486]

Søren og Anne får jo en datter som bliver døbt Seine/Sinne

Men måske dukker der nogle flere forklaringer op på et tidspunkt -

Med hilsen fra Elizabeth i Vermont

Regelsen

Hej Lis

Har feber i øjeblikket, men skal nok besvare dine spørgsmål efterhånden.

[Asiatiske, vestindiske og guineiske handelskompagnier - reg. Rigsarkivet]

Lars Svane, ass.k. 08.11.1757 - 24.05.1759, skibet Dronning Sophia Magdalene, ført af kapt L,S.

Lars Svane, ass. k. 0.0.1761 - 04.07.1762, skibet. Kongen af Dannemarck, ført af styrmand L.S.


Lars Svane, ass. k. 05.12.1767 - 20.07.1769, skibet Fredensborg Slott, ført af kapt. L.S.   

                 
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Så var der også biskop i Viborg stift, Hans Jørgen Swane, * 27.10.1821 i Kbh., død 23.06.1903 i V.
5 børn. Familien har du vel fået under Humble?

Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Elizabeth

Tusind tak for oplysninger om dine Samsø-aner, Anne Jensdatter og Søren Ollesen/Oluffsen Brundby. 
Du nævner, at Anne Jensdatter var 1. gift med Elias Hansen Svane og 2. gift med Søren Ollesen/Oluffsen, og at denne ses med navnet Svane efter vielsen men ikke før. Deres søn Elias Sørensen Svane får navnet Svane, vel nok efter moderen, efter skik og brug på den tid.

Jeg har i min Sommer-slægt og Lerche-slægt eksempler på, at ægtemand nr. 2 overtog den afdøde ægtemands identitet både i lokalområdet og over for myndighederne. Af praktiske grunde. Måske er det, som du siger, en forklaring på Svane-navnet efter giftemål nr. 2.

Og her er Nygaards sedler ikke til megen nytte. Har du kigget i Daisy efter Samsø-kilder? Jeg tager gerne ind på Det Kgl. bibl., hvis du finder nyttigt materiale :) .

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Jeg har skimmet Humble-tråden i dag for Svaner, og jeg har dine oplysninger og takker for dine nye om Lars Svane og Hans Jørgen Svane. Det går jo fremad!

Og så vil jeg ønske god bedring - og tak for tilbudet. (Joh, jeg har en masse spørgsmål , men er alt for beskeden  :D)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lis

Det med Daisy går over hovedet på mig herovre fra den anden side af Dammen, da jeg ved jeg ikke kan komme på de danske arkiver.

Men jeg fandt hele søren Olufsen Svanes skifte på FS - under Holbæk Amt - Samsø Godsskifter 1744-1754 - Images 25 starter på siden til højre og fortsætter på image 26 og 27

Jeg kan læse noget af det - ihvertfald nok til at at genkende nogle navne så jeg ved vi har den rette person. Men jeg kan ikke læse nok til at se om det giver nogle ekstra oplysninger der er brugelige.

Hans stedbørn er dog nævnt - og hans egne børn.

Skifterne over Elias Hansen Svane fra Alstrup, og hans bror Jens Hansen Svane må også kunne findes på FS under Samsøs Godsskifter mellem 1717 og 1730.

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Regelsen

Hej

Christen Christensen Blymester blev kaldet inden årets udgang (1592 Nyborg), 22.01.1593 blev han i Ullerslev kirke valgt til herredsprovst. Han blev samme år gift med enken. Hun hed Karine Svanning,
var datter af kongelig Historigraf Hans Svanning & Marine Sørensdatter. 1591 var hun blevet enke efter
professor Peder Aagesen Haggard. Pesten 1602 døde 50 af skolens 106 peblinge, 1603 døde præsten
med sin hustru & børn. Men hele familien begravedes, trods smitten i kirkens kor! 

[Frit efter pastor T. Løgstrup i danmarks ældste præstegaard, der er beskrevet i Aarsskrift for Svendborg
Amt 1925 (1924)]

NB. Præsten Laurids Hansen Bremer Weile 1573-75 i Dalby/Hindsholm

Svanebogen! er det Swane eller Svane der er beskrevet.

Swane er jo skolefolk i nyere tid.
Venlig hilsen
regelsen

Hanne Fisker

Hej Lis

Har i mon disse:

Historiograf Hans Svane (ca. 1500-84) se DBL side 153-154 og side 175-178

Svaning, Hans Jensen, 1600-76, Præst og Historiker. Se DBL side 178-179

Svane (Svaning), Hans Hansen, 1606-68, Ærkebiskop. F. 27. marts 1606 i Horsens. Se DBL side 157-163

Som vi aftalte skriver jeg kun henvisninger til dem.

Der er flere men disse er de ældste!

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

lidt flere.

P. Hansen - Litteratur Historie Bind I-II og III, se første bind. - Det Nordiske Forlag 1902

Svane, Hans side 338. 468.

Svaning , Hans side 147. 275-77. 279. 447. 452. 454.


Viborg Bys Borgerbog 1713-1860 side 82 nr. 422
Peder Jensen Moesgaard
f. i Borris i Bølling H. B. 15/3 1746 Skrædder
d. 31/1, begr. 7/2 1756 (G)
Gift 1) 25/8 1747 (G) med Johanne Marie Simonsdatter Svane
d. 8/6, begr. 11/6 1750 (G)
Hun g. 1) Johannes Rasmussen           begr. 27/6 1746 (G)
g. 2) 6/6 1755 (G) Marie Kirstine Thomasdatter Hyld.
D. af Skoleholder Thomas Chr. Hyld i Virrestrup

Ejnar Poulsen: Viborg Amts Degne- og Skolehistorie - fra Forfatterens Forlag 1957
Flere Svaner nævnt.

Mvh
Hanne Fisker

Regelsen

#53
Hej

Odense,  1702 domorganisten blev ansat af magistraten - Abraham Nielsen Svane, tidligere organist
i Slagelse og tillige orgelbygger.

I 1717 skrev stiftsoverøvrigheden til orgelbygger Christian Abrahamsen Svane i Rudkøbing.


Magister Laurids Christensen Wellejus var i 1660 sognepræst til Sct. Knuds kirke & blev provst i
Odense herred og var som sådan den sidste, der blev  valgt af herredets præster. Han var ærkebiskop
Hans Svanes søstersøn  og Hannibal Sehesteds fælleslærer, Christen Jensen Vejle, og da Laurids Christen havde mistet sine indtægter fra domkirken i Trondheim & Lund, skrev Hans Svane til rigsskattemesteren og bad ham skaffe søstersønnen kongetiende af Munkebo sogn.

Wellejus døde i 1672 under dramatiske omstændigheder. Den 01.04.1672 holdt han i Sct. Knuds kirke
ligprædiken over studiosus Laurids Knudsen Blanckenborg, borgmester Knud Jacobsen Blanckenborgs søn.

[Odense bys historie]
Venlig hilsen
regelsen

Christian Buhelt

Hej Lis

Jeg har kun denne enlige Svane, NN Hansdatter Svane. Hvis hun er en datter til Ærkebiskop Hans Hansen Svane, hvilket jo ikke er 100 %, så har jeg selvfølgelig alle Svane anerne?

Det er helt sikkert at B.D.von Ely er gift med NN Hansdatter Svane.

Grunden til at jeg skrev her var ikke at jeg har nogle svaner som du ikke kender i forvejen, men det kunne være sjovt hvis jeg kunne få bekræftet, at NN Hansdatter Svane er en datter til Hans Hansen Svane?

Hvis det er rigtigt har jeg selvfølgelig en efterslægt til NN Hansdatter Svane, dog ikke med navnet Svane.

Med venlig hilsen
Chr. Buhelt

Lis Klarskov Jensen

Hej Elizabeth

Jeg kan ikke finde
Citathele søren Olufsen Svanes skifte på FS - under Holbæk Amt - Samsø Godsskifter 1744-1754 - Images 25 starter på siden til højre og fortsætter på image 26 og 27.

Men hvis du kan give mig et link eller fortælle mig vejen til skiftet, kigger jeg på det og ser hvad jeg kan få ud af det  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak for Christen Christensen Blymester og Karine Svanning, det var fint at høre nyt om dem! Og kilden har måske mere?


Du skriver om Abraham Nielsen Svane, tidligere organist i Slagelse og tillige orgelbygger.
Var orgelbygger Christian Abrahamsen Svane i Rudkøbing han søn eller?

Abraham Nielsen Svane var vist en af "de løse Svaner", som Anthony Svane kalder de Svaner, hvis aner ikke lige er til at finde i kilderne? Hvad siger du til Anthonys teorier om hans evt. fædrene ophav?


Magister Laurids Christensen Wellejus kendte jeg ikke, men han er jo til at slå op i Wiberg. Du skal have tak for oplysningerne og kilden (Odense Bys historie). Han døde i 1672 under dramatiske omstændigheder - ved du hvilke omstændigheder, der er tale om?

Vedr. dit spørgsmål "Swane er jo skolefolk i nyere tid.", så var der vist en del søfolk i den yngre del (1800-tallet), jurist, tandlæge, biskop etc.,  iflg. Hauch-Fausbøll, men du tænkte måske på 1900 og frem?

Christian Buhelt efterlyser en NN Hansdatter Svane, der blev gift med B.D.von Ely. Har du et bud?

Fortsat god bedring og tak for dine input!

Venlige hilsner
lis



www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Hanne

Tak for dine interessante oplysninger med kildeang. Det er dejligt med oplysninger, især kildeoplysninger - man mangler jo altid :).

Håber din forskning omkring Griim går fremad!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#58
Hej Christian

Du skriver
CitatDet er helt sikkert at B.D.von Ely er gift med NN Hansdatter Svane.

Du skriver, at "Bernd var Adjudant ved Prins Frederiks Regiment fra 1679, og ved år 1700 Premiereleutnant...., var Kaptein i dansk Tjeneste.

Jeg har googlet om ham på http://forum.arkivverket.no/topic/88135-2176-hans-joergensen-bergennordfjord/ fra 1999, hvor man ikke giver nogen kilde eller flere oplysninger om giftermålet med denne Hansdatter Svane.

Lidt mere på http://forum.arkivverket.no/topic/116061-30469-hvilke-fremmede-potentanter-kan-bendiderich-ely-ha-tjent-under-foer-1670/


Han var Adjudant ved Prins Frederiks Regiment fra 1679, men har du nogle oplysninger om hvornår dette giftermål skulle være foregået og hvor?
En kilde eller kirkebogsangivelse?
I Norge eller Danmark?

Det kan være, at Regelsen kan finde noget  :)

(Indsat senere: har set denne oplysning "Born to Ernst David Von Ely. Benediderich married Johanne Svane and had a child. " på http://records.ancestry.com/Benediderich_Von_Ely_records.ashx?pid=121119483)
Lidt mere her på https://groups.google.com/forum/?hl=da&fromgroups#!topic/dk.historie.genealogi/sXikoBPFo3c
Lidt spor?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

Hej Lis

Tjek lige din mailboks, har sendt lidt info til dig omkring denne Ærkebiskop!

mvh
Hanne Fisker