Verlustlisterne 1. verdenskrig - hvordan kommer jeg videre?

Startet af cecilie rastorp, 05 Mar 2013 - 23:07

Forrige emne - Næste emne

cecilie rastorp

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp vedr. 1. verdenskrig og Verlustlisterne. Min farfar Anton Peter Rasmussen født 8. marts 1895 i Haderslev, deltog i 1. verdenskrig og jeg har fundet ham på Verlustlisterne, og har brug for lidt input til, hvordan jeg kommer videre med at finde ud af mere. Hvor var han og hvad deltog han i?. Han døde ikke, men blev skudt flere gange, og optræder således 3 gange.

1. gang i November 1914 som Res. (Reservist?) let såret/leicht verwundet, og i 7. kompagnie. Men i hvad? kan man bladre? Det ser ud til der er overskrifter som henviser til Bataillon etc, så det må stå på den foregående side?
2. gang i Sept. 1915 som Utffz i 7 kompagni også leicht verwundet.
3. gang i Dec. 1914 som Utffz,  "Ohne angabe der Komp" Uden angivelse af kompagni? Hvad menes der? Her står han ellers under 1. Mobiles Ersatz Bataillon. Hvad var det?

Han viste gerne hvor kuglerne i kroppen stadig sad og sine skæve fingre, men derudover talte han helst ikke om krigen. Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad han gennemgik.

I håb om hjælp takker jeg på forhånd :-)

Venlig hilsen
Cecilie
 

Inger Buchard

Det letteste er at melde sig som indtaster - du behøver jo ikke kaste dig over indtastningen på fuldtid. Men er man logget på, kan man bladre frem og tilbage på siderne.

De enkelte regimenters historie finder du lettest på GenWiki - se www.genealogienetz.de. Søg regimentets nummer og lad dig føre videre til regimentets historie.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Eva Morfiadakis

Svar på 3. Ohne Angabe der ... tolkar jag att uppgiften saknas, den finns inte inskriven.

Mobiles Ersatz Bataillon bör vara en bataljon som var placerad någonstans och som ryckte in när det gick dåligt för en bataljon i strid eller att de stridande behövde avlösning.  De kom och hjälpte.

Eva M
Eva M

cecilie rastorp

Hej,

Tak for jeres svar og henvisninger.
Jeg vil melde mig som indtaster for at få lidt flere oplsyninger.

Hilsen Cecilie