Vielse i Nordli, Lierne Nord Trøndelag, Norge ??

Startet af Aase Jensen, 10 Mar 2013 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Aase Jensen


Hej
Er der en person,  der kan sige om man ikke kan finde en vielse fra ca. 1920 i Nordli.  eller om der er en anden Kirkebog at se i
Jeg har været inde på Arkivverket men der står bare at siderne ikke kan åbnes på grund af ------
Men jeg har da fundet vielse så sent som 1961, så hvorfor, hvordan er Norges arkivlov?
Ligeledes døde ca. 1940

Venlig hilsen
Aase Jensen

Mogens Pagh

Hej Åse.

Jeg har flyttet dit spørgsmål her til Slægtsforskning - metode og teknik,
men du burde retteligt stille spørgsmålet i Digitalarkivet, enten i Brugerforum
eller Statsarkivet i Trondheim, som jo også har deres eget forum i Digi-
talarkivet.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Moderator

Eva Morfiadakis

Boken för 1920 är nog inte scannad.

Jag försökte läsa om Norge, minst 60 år verkar fristen att vara. Antaligen är den längre för vissa böcker t ex dödböcker. I Sverige är det 70 år, ibland längre beroende på när sista anteckningen gjordes.

Eva M
Eva M

Aase Jensen


Elisabeth Lier

Hei Åse.

Det finnes klokkerbok for:  /Lierne / Sørli: 1904-1922, Klokkerbok
Lierne / Sørli: 1923-1939, Klokkerbok

Kanskje du kan finne noe der.

MVH
Elisabeth
Norge

Aase Jensen



Hej Elisabeth

Mange tak for dine oplysninger,  ;D men der har jeg også været inde og se efter og desværre :(
Der var heller ikke noget.
Hele familien er fra Nordli , Lierne og der har jeg fundet Ole Severin Bratlands dåb i 1893 , vielser i 1890 og 1891.  så er det når jeg skal tilbage og finde for eks. Oles forældre, Ole Jonsen og Sara Larsdatter,  fødte i 1868 og 1864, der mangler kirkebøger.
Har du eventuelt nogle links hvor jeg måske  kan finde nogle oplysninger? ;D

Tak igen for dine oplysninger.

Venlig hilsen
Aase

Elisabeth Lier

Hei Åse.

Er det Ole Severin sin vielse du leter etter?
Vet du hvem han giftet seg med ?

Jeg finner han i Lierne Nord Trøndelag som ugift i Folketellingen i 1910.
Han er gårdarbeider.

MVH
Elisabeth

Aase Jensen



Hej Elisabeth

Ja, det er hans vielse med Marie Elise Brateng født 13-11-1893, Nordli ( opslag/side 29 i 1882-1902 )
på samme side er Ole Severin fødsel .

Venlig hilsen
Aase

Elisabeth Lier

Hei igjen Åse.

Nå har jeg sendt en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim,
så får vi se om de svarer meg vedr. denne kirkeboken.

Det er ikke alle kirkebøker som er lagt ut på nettet.

Jeg kommer tilbake med informasjon

MVH
Elisabeth

Aase Jensen



Hej Elisabeth

Tusinde tak for hjælpen, det er vel nok dejligt du vil prøve at hjælpe mig.
og så må vi jo håbe der bliver et svar.

Venlig hilsen
Aase

Elisabeth Lier

#10
Hei Aase

Kan dette være moren til Ole Severin Bratland. Har undersøkt litt, Nordli lå under Snåsa den gang.
Sara er her 2 år og det kan stemme.
   Snaasens Prgj.  FOLKETELLING I 1865:


   Distriktsnr.    Side    Skuledistrikt    Sokn    Prestegjeld    Gard    Merknad (gard)    Overskrift
450    5    120    Nordli    Nordli    Snaasen    Ingulsvandeth    168a    1
   Personnr.    Hushald    Førenamn    Etternamn    Fam. stilling    Yrke    Sivilstand    Alder    Kjønn    Fødestad    Hestar    Stort kveg    Får    Bygg    Poteter
2451    4    1    Lars    Peders.    Husfader    Gaardbruger, Selveier    g    46    m    Snaasens Prgj.    3    10    20    1    5
2452    5       Susanna    Johnsd.    hans Kone       g    44    k    Sverige                
2453    6       Peder    Lars.    deres Søn       ug    19    m    Snaasens Prgj.                
2454    7       Joh!!    Lars.    deres Søn       ug    13    m    Snaasens Prgj.                
2455    8       Bertel    Lars.    deres Søn       ug    11    m    Snaasens Prgj.                
2456    9       Christian=Fredrik    Lars.    deres Søn       ug    9    m    Snaasens Prgj.                
2457    10       Lars    Lars.    deres Søn       ug    7    m    Snaasens Prgj.                
2458    11       Ane    Larsd.    deres Datter       ug    17    k    Snaasens Prgj.                
2459    12       Sara Larsdtr    deres Datter       ug    2    k    Snaasens Prgj.             (Hun er jo født i januar-1864 Tellingen er i slutten av 1865 Nesten 2 år)

Elisabeth Lier

Hei igjen.

Kan dette være dåpen til faren (Ole Jonsen nr. 22) til Ole Severin Bratland.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Lierne, Nordli, Sørli i Snåsa, Ministerialbok nr. 755A02 (1865-1881), Fødte og døpte 1868, side 11.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6602&idx_id=6602&uid=ny&idx_side=-13
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070423640364.jpg


Elisabeth Lier

Hei Aase

Kan dette være Sara Larsdatter sin dåp i 1864, nr. 183 ?

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nordli i Snåsa, Ministerialbok nr. 755A01 /1 (1817-1864), Fødte og døpte 1864, side 82-83.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2505&idx_id=2505&uid=ny&idx_side=-43
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050504010956.jpg

Som du ser finner jeg dem i Snåsa Nordli.
Nå har du litt å studere  ;)

MVH
Elisabeth

Elisabeth Lier

Hei igjen.
Fant Ole Severin Olsen f. 1893 i Folketellingen i 1900/Lierne.
Hvor har du navnet Bratland fra? Kan det være et sted han bodde?


   Personliste    Herad    Krets    Gardnr    Bruksnr.    Gard    Merknad    Uthus    Tal pers.    Pers. tilstades    Pers. heimehøyrande    Korn, potet    Kreatur    Fjærkre    Bikubar    Kjøkkenhage    Frukthage

11    11    Lierne    1    Under 6    6    Storbæktangen    Pladsens Navn    n    5    5    5    j    j    n    n    n    n

   Hushald nr.    Førenamn    Etternamn    Kjønn    Busett    Fam. stilling    Sivilstand    Yrke    Fødd år    Fødestad    Nasjonalitet    Trussamf.
                 t                      n                   s
82    1    Ole    Johnsen    m    b    hf    g    Pladsmand, læskjører, skydser til landhandel
                                                                                                1868     
83       Sara    Larsdatter    k    b    hm    g    Pladsmandskone 1864    t    n    s
84       Beret    Olsdatter    k    b    d    ug    Datter    1892    t    n    s
85       Ole Severin    Olsen    m    b    s    ug    Søn    1893    t    n    s
86       Elvine    Olsdatter    k    b    d    ug    Datter    1899 18/10    t    n    s

Elisabeth Lier

Her er Folketelling/Lierne 1900. Nord Trøndelag
Marie Elise heter Einarsdatter og bor på gården Brateng.Du ser det bedre hvis du går inn der selv.

   Personliste    Herad    Krets    Gardnr    Bruksnr.    Gard    Merknad    Uthus    Tal uthus    Type uthus    Tal pers.    Pers. tilstades    Pers. heimehøyrande    Korn, potet    Kreatur    Fjærkre    Bikubar    Kjøkkenhage    Frukthage
33    33    Lierne    1    7    5    Bratland    Gaardens Navn    j    1    Drengestubygning    15    15    14    j    j    j    n    j    n
   Hushald nr.    Førenamn    Etternamn    Kjønn    Busett    Sedvanleg bustad    Fam. stilling    Sivilstand    Yrke    Fødd år    Fødestad    Nasjonalitet    Trussamf.    Merknad
218    1    Einar    Olsen    m    b       hf    g    Gårdbruger (selveier) og Handelsmand. (alm. landhandel)    1859    t    n    s    
219       Ane    Johnsdatter    k    b       hm    g    Gardbruger og handelsmandskone    1852    t    n    s    
220       Bergitte    Johnsdatter    k    b       tj    ug    Husgjerning. Kreaturstel    1878    t    n    s    
221       Marie Krestine    Andriassen    k    b       tj    ug    Husgjerning. Kreaturstel    1886    t    n    s    
222       Maret    Jakobsdatter    k    b       d    ug    Fosterdatter.- Datter til No.!!    1894    t    n    s    
223       Oliver    Larssen    m    b       s    ug    Fostersøn.- Søn uægt til en bror af No. 2    1896    t    n    s    
224       John    Olsen    m    b       el    e    Føderådsmand    1814    t    n    s    
225       Jakob    Rønning    m    b       el    e    Kræphandler, bager    1868    t    n    s    
226       Kersti    Larsdatter    k    mt    Totsas    fl    ug    Jæter, barnevogter    1889    t    n    s    
227    2    Einar    Olsen    m    b       hf    g    Inderst: Jagt, snikkering, gårdsarbeide hos No. 1    1869    t    n    s    Drengestuen
228       Andrianna    Olsdr    k    b       hm    g    Inderstkone. Kreaturstel hos No. 1    1868    t    n    s    
229       Marie Elise    Einarsdr    k    b       d    ug    Datter    1893    t    n    s    
230       Ole    Einarsen    m    b       s    ug    Søn    1895    t    n    s    
231       John Anton    Einarsen    m    b       s    ug    Søn    1897    t    n    s    
232       Edvard    Einarsen    m    b       s    ug    Søn    1900 11/5    t    n    s

Aase Jensen



Hej Elisabeth

Tusinde tak for alt det du har fundet, nu kan jeg gå på "Jagt".
Navnene Bratland og Brateng har jeg fra Sønnen Leif bliver gift i 1961 side 146.

Kontakt mig, hvis jeg kan hjælpe dig her i DK.

Venlig hilsen :D

Aase


Elisabeth Lier

Hei Aase-

Bare hyggelig å kunne hjelpe.

Navnene Bratland og Brateng er nok navn de har tatt fra noen gårder, som var vanlig.

Mitt navn er også fra en liten gård.

Takk for tilbudet om hjelp, men foreløpig "sliter" jeg med "min" Søren Kibsgaard.

Lykke til videre og så skal jeg gi deg beskjed hvis/når jeg får svar fra
Statsarkivet i Trondheim.

MVH
Elisabeth

Aase Jensen



Hej Elisabeth

Vi høres ved, igen mange tak

Venlig hilsen
Aase

Elisabeth Lier

Hei Aase

Her er, endelig, svar fra kirkekontoret i Lierne som jeg fikk i dag :

" Hei
Jeg har bladd i ei gammel kirkebok for Nordli sokn og funnet følgende:

Ole Severin Larsen Bratland, født 01.04.1891, giftet seg 15. juli 1927 med Maria Elise Einarsdtr. Brateng, født 13.11.1893.
Om Ole står det: gbr Bratland, fødested Sandviken. Far er Lars Olsen, jordarb. (Vanskelig å lese om det er jordarb).
Om Maria står det: husholderske Bratland, fødested Rønningen. Far er gbr. Einar Olsen Brateng.

Håper disse opplysningene hjelper deg.

Mvh
Dagrunn J. Totland, kirkeverge"

Håper dette stemmer med din info.

MVH
Elisabeth Lier

Aase Jensen


Hej Elisabeth

Igen tusinde tak for hjælpen og vielsen her fundet i de gamle bøger.
Det er altid dejligt med hjælp, enten det er lidt eller meget, du har gjort så jeg kan komme et godt stykke videre.
Tak og venlig hilsen
Aase

Elisabeth Lier

Hei Aase.

Bare hyggelig, jeg vet at det er godt med hjelp noen ganger;)

MVH
Elisabeth