Hvor er de blevet af? Anders Nielsen/Maren Nielsen Sorterup,Sorø 1817

Startet af Githe Gry Jørgensen, 11 Mar 2013 - 14:49

Forrige emne - Næste emne

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg mangler lidt ny vinkel på følgende familie.

Maren Nielsdatter bliver døbt 6pT i 1789 i Sorterup sogn, Sorø amt.
(Sorterup sogn , Sorø amt 1770-1805 opslag 24.)

Maren Nielsdatter tjenende gmd. Christian Jensen i Tygelse får et uægte barn i sept. 1814 i Sorterup sogn, Sorø amt. Niels. Udlagt barnefader Anders Nielsen ungkarl tjenende Christian Jensen , Tygelse. Barnets forældre ægteviede 28 oct. 1814.
(Sorterup sogn, Sorø amt 1805-1815 opslag 10)

Ungkarl Anders Nielsen tjenende gmd. Christian Jensen i Tygelse og Pige Maren Nielsdatter tjenende sammesteds bliver ægteviet den 28 oct.1814 i Sorterup sogn, Sorø amt Forlovere er Christian Jensen og hendes fader Niels Jørgensen.
(Sorterup sogn, Sorø amt 1805-1815 opslag 17)

Inderste og Soldat Anders Nielsen og Maren Nielsdatter får en datter døbt Anna Maria Andersdatter den 12 juni 1817 i Sorterup sogn, Sorø amt. fadderne er Niels Jørgensen, Ollerup og Christian Jensen, Tygelse.
(Sorterup sogn, Sorø amt 1814-1840 opslag 59)

Niels Andersen kan jeg finde konfirmeret i Sorterup sogn,Sorø amt i 1829 hvor forældrene er Ungkarl Anders Nielsen og Pigen Maren Nielsdatter. Plejefader Christian Jensen , Ollerup.
(Sorterup sogn,Sorø amt 1814-1840 opslag 122)

Så går jeg i stå.

Jeg kan ikke finde flere oplysninger på Anna Maria Andersdatter konfirmeret/død/FT 1834.
Og Anders Nielsen og Maren Nielsdatter forsvinder også fra mig.
Jeg kender til Maren Nielsdatters forældre men har ingen ide om hvor Anders Nielsen kommer fra.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt videre?

mvh
Githe Gry

Jette Nielsen

#1
Hej Githe

Når barnet var i pleje,var det som regel fordi, den ene eller begge forældre var døde,
eller ikke var i stand til at passe det.

Jeg har fundet skiftet på Niels Jørgensen død 1821,der nævnes datteren Maren Nielsdtr. 32 år,
tjenende på Frederikslund. Der står ikke at hun er gift.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29874-6513-81?cc=2015318&wc=M9MN-1LG:n994306215
-------------
Det kunne være Niels her:
Sorø, Alsted, Sorø Landdistrikt, , Academi Gaard, [7 F1], FT-1845, C0122
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ludvig August Rothe 50  Gift  Lector ved S Ac Kbhvn
Sophie Hedevig Rothe født Nerenft 47  Gift  Ovenn Hustrue Kbhvn
Dorothea Mariane Jappe 31  Ugift  Huusjomfru hos Lector Rothe Sorø
Ane Marie Jespersdttr 23  Ugift  Kokkepige hos Lector Rothe Fjenneslev
Niels Andersen 31  Ugift   Tjenestekarl hos Lector Rothe Sorterup
 --------------------------------------------------------------------------------

Mvh
Jette Nielsen

Githe Gry Jørgensen

Hej Jette.

Det lyder lidt mærkeligt at Maren Nielsdatter ikke står som gift da hendes far Niels Jørgensen dør i 1821 når der ved sønnen Niels` konfirmation i 1829 ikke står noget om at faderen Anders Nielsen er død.

Jeg tror jeg måske har fundet datteren Ane Maries konfirmation i Nordrupvester sogn i 1832. Der er også nævnt både far og mors navne. Jeg har lagt den ud til hjælp til tydning.

Sønnen Niels Andersen født i 1814 ham har jeg nogenlunde styr på. Han bliver gift i Sct.Peders Kirke i Slagelse i 1835. Flytter til Sørbymagle sogn, Sorø amt og får børn der. Han dør i Lynge sogn, Sorø amt i 1885.

Tusind tak fordi du gav dig tid til at hjælpe mig og tusind tak for linket til den fantastiske hjemmeside om skifter på family search.

mvh
Githe Gry

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg er stadig ikke kommet nærmere hvor Anders Nielsen og Maren Nielsdatter er forsvundet hen.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Mvh
Githe Gry