Efterkommere af Jørgen Jørgensen Falster og Barbara Nielsd. Mule

Startet af Kenneth Knudsen, 12 Mar 2013 - 22:54

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Knudsen

Kære medforskere

Jeg har modtaget en anetavle (uden kilder), der viser, at sognepræst Axel Jacobsen Sandbye (ca. 1630-1676) skulle være svigersøn til professor Jørgen Jørgensen Falster og hustru Barbara Nielsdatter Mule fra Odense. Jeg søger hjælp til at be- eller afkræfte denne slægtsforbindelse.

Axel Jacobsen Sandbye (ca. 1630 Sandby-1676 Sandby) er min tip7oldefar og var sognepræst til Sandby og Vrangstrup (Præstø Amt). Ifølge nævnte anetavle skulle han 1663 være blevet gift med Karen Jørgensdatter (ca. 1645 Odense-ca. 1690 Sandby). Desværre er der store huller i kirkebogen for Sandby, så jeg har umiddelbart svært ved at dokumentere ægteskabet.

Axel Sandbye er omtalt i Wibergs almindelig dansk præstehistorie, men her nævnes intet om hans hustru.

Anetavlen anfører desuden, at Karen Jørgensdatter skulle være datter af Jørgen Jørgensen Falster og hustru Barbara Nielsdatter Mule fra Odense. Jørgen Jørgensen Falster var professor i Odense og senere (1655) sognepræst til Åsum (Odense Amt).

Rundt omkring på nettet kan jeg finde flere forskellige bud på, hvem der var døtre af Jørgen Falster og Barbara Mule, men ingen steder er der kildehenvisninger. Nogle steder nævner 2 døtre, andre nævner 1 datter, Wiberg nævner 4 sønner og 1 datter og endnu andre steder kan man læse om i alt 8 børn.

Jeg håber kort fortalt, at nogen kan hjælpe med at dokumentere:
1) ægteskabet mellem Axel Jacobsen Sandbye og Karen Jørgensdatter og
2) at denne Karen Jørgensdatter var datter af Jørgen Jørgensen Falster og Barbara Nielsdatter Mule.


På forhånd tak,
Kenneth


PS:

Jørgen Falster er nævnt i Wibergs almindelig dansk præstehistorie under Aasum Sogn (Odense Amt):
CitatOrdineret 20/7 1655. Professor på Gymnasiet i Odense i Logik og Metaphysik 1636, i Philosophi og Mathematik 1639. Magister Jørgen Jørgensen Falster, født Stubbekjøbing 28/5 1601; Fader: J. Nielsen, Borger, Moder: Karen Pedersdatter; Student fra Frue Skole (Metropolitanskolen) 1619 eller 1620; Rektor i Faaborg 1622; Rektor i Assens 1623; udenlands; Konrektor i Odense 1628; Magister 1630; Rektor i Odense 1632; gift 1637 med Barbara Nielsdatter Mule; Fader: Niels Mule; Moder: Barbara ........; 4 sønner, 1 Datter; Død 26/11 1662.

For de interesserede har jeg selv skrevet lidt om Axel Jacobsen Sandbye: http://geneablog.kilokilokilo.dk/2008/ane1218/
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Peter Kyhl

Hej.

Jeg skulle nedstamme fra en søn Jens Jørgensen Møller, jævnfør denne seddel fra Wad http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=&id_nr=60028&sort=e&vis=2&navn=Mule+Barbara

Jeg har ikke set en søn Jens nævnt andre steder. Kender nogle til Jens Jørgensen Møller?

Har andre forskere mon fundet et samlet overblik over parrets børn.

Mvh. Peter Kyhl

Bjørn Sommer

#2
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21776414#417491,76748603 -

Hr. AXEL JACOBSEN SANDBY og KAREN JØRGENSDATTER blev gift 28/10 1662, en onsdag, i Odense Sankt Knuds Kirke, efterat de tilforn i Siælland vare trolovede.


I Jens Jacobsen Bircherods Dagbøger 1663, s. 48-49 finder vi:"1663  October  28. "Havde Hr.Axel Jacobsen, Sognepræst til Sandby Menighed i Sjælland, Bryllup i Odense med Karen Jørgensdatter, salig M. Jørgen Jørgensens, fordum SS Theologiæ et Lingvæ Ebr. Professoris Otheniani, ældste Datter." – Hun gift anden gang 13/8 1677 med eftermanden 19/7 1676-1717 Hr. Morten Johansen Hylding. Han gift anden gang før 1690 med Anna Mathiasdatter Bolt fra Nyborg. - Kendte børn er Elisabeth Axelsdatter, gift første gang 29/6 1702 i Ejby Sogn, Ramsø Herred, Roskilde Amt med Sognedegn i Spjellerup og Smerup Jørgen Madsen Hoflund Schjoldan (død 1711), gift anden gang med Hans Siersen, og Sognepræst i Klemensker på Bornholm 1704-1725 Hr. Jørgen Axelsen Sandbye, og Barbara Axelsdatter Sandbye (f. ca. 1677, død 13/5 1708 i Nyker Præstegård på Bornholm og begr. 31/5), gift ca. 1706 med Sognepræst i Nyker 1704-1714 Hr. Christen Christensen Lind, der var bror til Hr. Jørgen Axelsen Sandbyes hustru. -

Jeg mener selv, at ANNE AXELSDATTER (f. ca. 1673, begr. 22/4 1717 fra Viborg Søndre Sogns Kirke. - Skifte 9/8 1717 Viborg Byfoged, fol. 49), der 28/12 1710 blev gift i Lihme Kirke med PEDER CHRISTENSEN KUDSK = PEDER CHRISTENSEN AAND i Viborg (f. mellem 1660-69 i Åsted Sogn, Harre Herred, Viborg Amt, begr. 9/5 1737 fra Viborg Gråbrødre), kan være en datter.

Hun var nemlig ved sit ægteskab i 1710 ifølge Lihme Kirkebog "Frue Bispindens Pige Sl. Doctor Bircherods af Aalborg."

ANNE AXELSDATTER opholdt hun sig måske da hos Sognepræsten i Lihme fra 23/7 1700-1733 Hr. Jens Jacobsen Haverslund og hustru Karen Nielsdatter Galthen, der blev gift 5/8 1701 i Lihme Kirke. – Hr. Jens Haverslund fik kaldsbrev af Christoffer Thomassen Bartholin til Kås (f. 23/12 1657 i København, død på Kås 13. eller 14/4 1714), der var bispindens fætter. -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Bjørn Sommer

https://www.brejl.dk/sorogejst.html#oflak1661 -

I Øster Flakkebjerg Herreds Gejstlige Skifteprotokol finder vi skiftet efter Hr. Axel Jacobsen Sandbyes barnløse søster,
Her efter Erik Brejl:

50 Øllegaard Jacobsdatter i Førslev. 22.9.1710, fol.433B.
Enke efter Andreas Evertsen, præst i Førslev, [skifte 25.2.1696 lbnr.31]
[Første ægteskab med formanden Hans Jørgensen Hammer, skifte 22.10.1677 lbnr.8].
A:
0) forældre [Jacob Clemensen, præst i Sandby og Vrangstrup i Tybjerg herred, Lisbeth Hansdatter, begge døde]
1) bror Aksel Jacobsen [Sandby], successor i Sandby og Vrangstrup, død.4B:
a Jørgen Akselsen [Sandby], præst [i Klemensker] på Bornholm
b Elisabeth Akselsdatter g.m. Jørgen Madsen [Schioldan], degn i Spjellerup og Smerup
c Akselia Akselsdatter Laurids Brinch, degn i Torkilstrup på Falster
d Barbara Akselsdatter g.m. [Christen Christensen Lind] præst [i Nyker] på Bornholm
2) bror Arent Jacobsen, degn i Tjæreby, død [26.1.1685]. 4B:
a Hans Arentsen i Skælskør
b Niels Arentsen i Skuldelev
c Aksel Arentsen, i København, nu uvist hvor
d Elisabeth Arentsdatter g.m. Morten Nielsen i Skælskør
3) søster Margrethe Jacobsdatter, død, var g.m. en borgmester i Præstø. 3B:
a Jørgen Hansen, degn i Allerslev
b Voldborg Hansdatter g.m. Thomas [Jensen] Frost, degn i Ejby
c Elisabeth Hansdatter g.m. Hans Evertsen, herredskriver i Flakkebjerg
4) søster Anne Jacobsdatter, [begravet 20.2.1701], var g.m. Laurids Jacobsen, degn i Haslev. [Muligvis fejl for Laurids Olufsen, degn i Haslev, begravet Haslev 30.5.1701, ellers i andet ægteskab med samme]. B:
[a Karen Lauridsdatter, gift Haslev 27.6.1681 med Christoffer Jensen Kaalund, præst i Torkilstrup på Falster, død 1696]. 3B:
a Jacob Kaalund, student
b Jens Kaalund, student
c [Cathrine Elisabeth Kaalund], hos sin stedfar Abraham [Mortensen Schrøder], successor i Torkilstrup
5) søster Karen Jacobsdatter g.m. Laurids [Pedersen], præst i Vetterslev, begge døde. 2B:
a Sofie Lauridsdatter, enke efter Søren [Rasmussen], degn i Terslev [og Ørslev]
b Johanne Lauridsdatter g.m. Hr. Jens, præst i Vedby i Skåne.
- - -
Heri nævnes alle Hr. Axel Jacobsen Sandbyes og hustru Karen Jørgensdatters børn, som var:

a) JØRGEN AXELSEN SANDBYE, Sognepræst i Klemensker på Bornholm. -

b) ELISABETH AXELSDATTER SABDBYE, gift med Sognedegn i Spjellerup og Smerup JØRGEN SCHIOLDAN. -

c) AXELIA AXELSDATTER SANDBYE, gift med Degnen LAURIDS BRINCH i Torkilstrup på Falster. -

d) BARBARA AXELSDATTER SANDBYE, gift med Sognepræst Hr. CHRISTEN CHRISTENSEN LIND i Nyker på Bornholm.

- - -
Disse fire var samtlige Hr. AXEL JACOBSEN SANDBYES voksne børn. -
- - -
Jeg må derfor søge oprindelsen til min ANNE AXELSDATTER i Viborg andetsteds.
Et negativt resultat for mig er dog også et resultat!

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer (med tak til Erik Brejl).