de numre der står

Startet af Christina Jaenicke, 03 Jan 2011 - 15:18

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Hansen

Hej Christina

Jeg tror ikke rigtigt, jeg forstår, hvad du mener? Prøv at gøre det mere klart, hvad det er du søger efter eller vil spørge om.
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Christina Jaenicke

hvis jeg finder en med samme efternavn kan jeg i højre side klikke ned på pilen og så kommer der flere informationer frem, ved source film og ved indexing project står der tal, de er de tal jeg spørger om man kan kommer længere ind et sted eller hvad de tal er til

Leif Sommerdal

#3
Hej Christina,

Jeg går ud fra, at du mener Batch og Index numre, som ses i vedhæftede.
Det er principielt registreringnumre, som refererer til de kilder, som mormonerne opbevarer.

Men det kan andre give en længere forklaring på.
Der findes også referencer til film oma.
Via http://hammerum-herred.dk er der mulighed for at udføre "omvendte" opslag og slå op via batch numre.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christina Jaenicke

Hej Leif

det link du har skrevet ser ikke ud som om det virke,  :-[

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Jaenicke

prøv at se her..

http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#searchType=close&p=recordResults&givenName=rosamunde&surname=jaenicke

der er et batch nummer, men når jeg prøver at kikke der hvor Anne skriver

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=104&land=Denmark&amt=K%F8benhavn&sogn=K%F8benhavn,%20Sankt%20Petri&sub=1

så er det nummer ikke et der kommer frem.

betyder det så at jeg ikke kan finde mere information??

Anne Mortensen

Hvis du skal søge i Batch-numre skal du søge under dette.

Se ude til ve. under Navigation.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Leif Sommerdal

Citat fra: Christina Jaenicke Dato 03 Jan 2011 - 23:06
Hej Leif

det link du har skrevet ser ikke ud som om det virke,  :-[
Hej Christina,

Nej - der var kommet er ekstra mellemrum ind før .dk
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christina Jaenicke

Jeg har forsøgt hele formiddagen at komme ind og kikke igen, men siden virker ikke i øjeblikket  :-[

Leif Sommerdal

Citat fra: Christina Jaenicke Dato 04 Jan 2011 - 11:43
Jeg har forsøgt hele formiddagen at komme ind og kikke igen, men siden virker ikke i øjeblikket  :-[

Du sover for længe - det virkede i morges - før kl 8
Men siden var nede for en måned tid siden på grund af TDC.
De spøger nok igen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Hvis du finder en person i f.eks IGI og du forneden ser et Barchnummer der begynder med C eller M er der tale om et direkte afskrift af en kirkebog. Klikker du på dette nummer får du det pågældende sogns kirkebog for enten døbte eller viede for en lanf årrække. Det vil ikke være usædvanligt at duy kommer op på 2000 navne!
Er batshnumret på syv chifre(ingen bogstav) er det en liste indsendt af eet af kirkins medlemmer og du får navne fra hele landet, en del med tilknytning til indsenderens slægt
Er der kun seks chifre skal du en omvej over eet af kirkens slægtshistoriske centre, for drn kode kan kun disse åbne.
Du må være klar over at kun bartsh med C eller M kan du stole  på, de øvrige er behæftet med endog grove fejl. (se d.eks min tråd i det gamle DIS Danamrk forum "Føj for en stank")
VRI er udelukkende kirkebogsafskrifter og skulle være gode, medens Ancestral og Pedigree resurce er indsendte slægtsregistre som ikke er sammenholt med kirkebøger.og jeg vil på det bestemteste fraråde at lægge dem til grund for noget!eller i det mindste være meget kritisk indtil du har fået oplysninger bekræftet i originale kilder.
Den bedste vejledning i brugen af FS får du ved at låne Ulrich Klugs bog om slægtsforskning.
Mvh  Egon Hansen

Christina Jaenicke

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 04 Jan 2011 - 11:49
Citat fra: Christina Jaenicke Dato 04 Jan 2011 - 11:43
Jeg har forsøgt hele formiddagen at komme ind og kikke igen, men siden virker ikke i øjeblikket  :-[

Du sover for længe - det virkede i morges - før kl 8
Men siden var nede for en måned tid siden på grund af TDC.
De spøger nok igen

niks, jeg var oppe 6.50  :)


Leif Sommerdal

Kære Christina,

Det er svært at sige. Jeg tror ikke at vi andre får dine resultater.
Du bliver nødt til at vedhæfte et resultat billede - eller forklare dit resultat
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christina Jaenicke

Virker linkene ikke  ???
øv..

men jeg søger på familysearch, så kommer der nogle frem jeg vil kikke mere på, og trykker på en pil i højre side - der kommer så et nummer frem, går jeg ind i hammerum-herred og og trykker eks københavn - skt petri - og så kommer numrene frem, men når jeg så trykker på nummeret jeg il kikke på kommer jeg ind til en blank side i familysearch igen (men ikke samme side som jeg startede på)

Anne Mortensen

Dette får jeg ved at søge på Hammerum via det Batch nummer du oplyser:

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

--------------------------------------------------------------------------------

   
ROSAMUNDE THEODORA MARTHA JAENICHE Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  06 OCT 1872   Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  CARL GUSTAV THEODOR JAENICHE  Family
  Mother:  BOTHILDE MARIE MAGDALENE SIEVERTSEN
----------------------------

Har kun søgt på Rosamunde.
----------------------------

Når du på FS ser hendes fødseldato  og du åbenbart ved det er Sct. Petri hvorfor går du ikke direkte til kirkebogen ?

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Jaenicke

Jeg troede bare der var flere informationer under numrene, men det har jeg måtte sande der ikke er..

jeg forsøger bare at finde ud af hvad og hvorfor det er smart med de numre  ???

Egon Hansen

Jeg forstår ikke hvad det er for numre du skriver om? Jeg søgte i IGI, på "Rosamunde" "Denmark", "København" og fik 3 hits. Jeg trykkede så på "Rosamunde T. M. Jaenieche" og fik en side med hendes forældre.Trykker du på Pedigree får du en anetavle med kub hende og hendes forældre. Trykker du på Family får du en efterslægtstavle med hendes forældre og kun dette ene barn. Der står nemlig ikke andet i kirkebogen ved Rosamundes dåb! Jo i kirkebogen står der også hvem der var faddere, men det intereserer FS sig ikke for. Nederst til venstre på denne side står der Batsh C218368. det er numret på den kirkebog som indførdslen stammer fra. Trykker du på dette link får du en nye søgesidde, hvor kun Batsh nr feltet er udfyldt.Skriv ikke mere! men tryk søg og du får hele Sct Petri kirkebog for dåb i den angivne periode.
Senne afskrift af kirkebogen skulle være 100% korrekt! Du kan finde Rosamundes evt søskende i den periode som kirkebogen dækker, men heller ikke andet.
Batshnumret for Sct Petri kunne du også have fundet på hammerum-herred.
Skulle du have flere(måske forkerte) oplysninger skulle du være "heldig" at finde hende i Ancestral file eller Pedigree resurce file. ( eller uheldig hvis du tror på det uden at undersøge det)
Mvh Egon

Christina Jaenicke

prøv at se på vedhæftede, det er de numre der står ude i højre side ved Rosamunde --- et indexing project C21836-8 og et source film :   44533
Det er de numre jeg spørger hvad er til  :)

Ahh vedhæftede er så for stor, prøver at link til det i stedet så...
https://www.familysearch.org/s/search/index/record-search-advanced#searchType=records&fed=true&collectionId=&advanced=true&givenName=rosamunde&surname=Jaenicke&eventType=any&eventLocation=&eventYearFrom=&eventYearTo=&relationship=none&filtered=false

Egon hvad er IGI?
det kan godt være jeg bruger det  :) men jeg kan ikke finde hoved og hale i alle de forkortelser I bruger  :)

Anne Mortensen


http://www.familysearch.org/Eng/Search/search_all1.asp?indid=&spouse_id=&color=blue

På dette link ser du ude til venstre nedenstående:

  All Resources 
  Ancestral File 
  Census 
  International Genealogical Index  ( IGI)
  Pedigree Resource File 
  US Social Security Death Index 
  Vital Records Index 
  Search Family History Web Sites
----------------------------------------------
Det er ikke nemt at svare/hjælpe dig - du mangler en basisviden som du ville kunne få og have glæde af i kursus i Slægtsforsking eller ved at låne/læse bøger om samme emne fra biblioteket.

Lad være med at svare at du har hus og mange børn - det har vi sikkert alle haft eller et arbejde og først nu i en høj alder tid til at fordybe os i hobbyen. 
   
 

         
   


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Hansen

Jeg fik altså ikke et "indexing projekt, ,men det batshnummer der står er jo det samme som jeg har læst. soucecall, ja det står også i det felt forneden. Det vedrører hvor på den film som kirkebogen opbevares under ovre i Utah. Hvis det batsh nummer nu ikke havde haft det C i numret, og oplysningen ikke var taget ved udtræk af en kirkebog, kunne du have lejet en film hjem til et af kirkens generalogiske cantre (København, Slagelse, Frederitcia osv.) Sa havde du haft brug for dette nummer for at då den rigtige film.
Omkring 1960 fotograferede FS alle danske kirkebøger,Folketællingslister,mange skifteprotokoller,Slægtsbøger m.m.Danske arkiver fik så kopi af de gamle film, og de var i mange år vores bedste mulighed for at forske på arkiverne, uden at slide de originale bøger. Tak for det!
Men numrebe på mormonernes film er ikke de samme som de M.film vi brugte på arkivet.
Hvis du skal søge materiale i vores arkiver gennem "Daysy" vil du ofte støde på betegnelsen M.film, det er stadig de film af mange arkivalier som mormonerne optog dengang.
Mvh. Egon.
Nb du får mere om Thilemann hvis jeg stadig har de gamle papirer,han kunne jo også have aner andre steder end på Fanø

Egon Hansen

Nå ja, jeg skal ikke bedømme hverken din eller Annes erfaring som slægtsforskere. Selv stiftede jeg bekendskab med mormonernes forskning omkring 1990.Vores lokale bibliotek havde en samling microkort med IGI  udgave 1988 og den blev supleret med deres udvidde samling i 1992.Senere blev der mulighed for at se både IGI, og mange andre serier,bl.a. Anstralfile på CD Rom på de slægtshistoriske centre, inden kirken lagde alle sainbe samlinger på internettet.
Prøv at låne Ulrich Klugs bog om slægtsforskning på internettet. Han har den bedste vejledning i at bruge FS som jeg endnu har set, jeg vil sige langt bedre end den korte vejledning som kirken selv har udgivet.
Mvh Egon

Christina Jaenicke

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=5591.msg28996#msg28996 date=1294261869

http://www.familysearch.org/Eng/Search/search_all1.asp?indid=&spouse_id=&color=blue

På dette link ser du ude til venstre nedenstående:

  All Resources 
  Ancestral File 
  Census 
  International Genealogical Index  ( IGI)
  Pedigree Resource File 
  US Social Security Death Index 
  Vital Records Index 
  Search Family History Web Sites
----------------------------------------------
Det er ikke nemt at svare/hjælpe dig - du mangler en basisviden som du ville kunne få og have glæde af i kursus i Slægtsforsking eller ved at låne/læse bøger om samme emne fra biblioteket.

Lad være med at svare at du har hus og mange børn - det har vi sikkert alle haft eller et arbejde og først nu i en høj alder tid til at fordybe os i hobbyen. 
   
 
Anne, jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være nødvendigt at være så hamrende spydig!
det kan godt være du har en holdning til jeg ikke fatter en rygende skid og er en dum ung tøs!
men så lad for F. være med at prøve at hjælpe mig..

og NEJ, jeg skal nok lade være med at fortælle hvad jeg har og ikke har!



         
   




Christina Jaenicke

Citat fra: Egon Hansen Dato 05 Jan 2011 - 22:22
Jeg fik altså ikke et "indexing projekt, ,men det batshnummer der står er jo det samme som jeg har læst. soucecall, ja det står også i det felt forneden. Det vedrører hvor på den film som kirkebogen opbevares under ovre i Utah. Hvis det batsh nummer nu ikke havde haft det C i numret, og oplysningen ikke var taget ved udtræk af en kirkebog, kunne du have lejet en film hjem til et af kirkens generalogiske cantre (København, Slagelse, Frederitcia osv.) Sa havde du haft brug for dette nummer for at då den rigtige film.
Omkring 1960 fotograferede FS alle danske kirkebøger,Folketællingslister,mange skifteprotokoller,Slægtsbøger m.m.Danske arkiver fik så kopi af de gamle film, og de var i mange år vores bedste mulighed for at forske på arkiverne, uden at slide de originale bøger. Tak for det!
Men numrebe på mormonernes film er ikke de samme som de M.film vi brugte på arkivet.
Hvis du skal søge materiale i vores arkiver gennem "Daysy" vil du ofte støde på betegnelsen M.film, det er stadig de film af mange arkivalier som mormonerne optog dengang.
Mvh. Egon.
Nb du får mere om Thilemann hvis jeg stadig har de gamle papirer,han kunne jo også have aner andre steder end på Fanø

Tusind tak for hjælpen Egon  :)


Anne Mortensen

Hvordan du læser eller opfatter mit indlæg er for din regning.

Du får et godt råd af Egon Hansen:

Prøv at låne Ulrich Klugs bog om slægtsforskning på internettet.


Og her vil jeg blot tilføje, at jeg har deltaget i kursus i slægtsforskning af den nævnte Ulrich Klug, hvilket jeg aldrig har fortrudt - det har lagt en god bund og at jeg i starten læste mange indlæg på DIS og lærte meget af det og fik mange gode link.

Men vil efter dit ønske afholde mig fra at svare på dine indlæg fremover.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kirsten Tatt


Hej Christina,

Det er rigtigt at man i den 'gamle' Familysearch.org kunne være så heldig at
komme et godt stykke videre ved hjælp af feks et C batchnr. (dåb/fødsel) - Når du søgte på et navn
og fandt en person du kunne bruge, så klikkede du batchnummeret og var der flere med dette navn  i netop dette sogn så kunne man være heldig at finde en hel familie.

Den side eksisterer endnu -  http://www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

Jeg har læst et sted at den vil være der et stykke tid - mens de beta-tester den nye.

Jeg har også læst - desværre ikke gemt - at mange er utilfredse med at batch-søgningen ikke er
mulig på denne nye side. - Det ser så ud til at det kommer senere.

Venlig hilsen Kirsten


Christina Jaenicke

Hej Kirsten

ja lige præsis der  :)

og JA på den nye er der ikke helt de samme muligheder, men det kan jo være det kommer  :)